Annons

Forcerat perspektiv - vilka brännvidder?

Produkter
(logga in för att koppla)

drue

Medlem
Jag har tänkt göra en bild bestående av två foton - ett på ett Legohus och ett på mina barn. Dessa ska läggas ihop så att barnen ser ut att vara i legogubbestorlek.

Jag har skaplig koll på hur jag får ljusets riktning att matcha, och att se till att bländardjupet motsvarar storleksändringen, men hur räknar man ut vilka olika brännvidder man ska fota i? Finns någon smart uträknare för det?

Jag har försökt googla, men söker man på forced perspective får man bara träffar på när det görs ”i kameran”, alltså genom att ställa ena objektet längre fram än det andra.

Något annat man bör tänka på i ett sånt här projekt? Jag gjorde ett liknande julkort förra året med hyfsat resultat men vill gärna utveckla det lite i år.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem

drue

Medlem
Om du tänker på hur de gör i filmindustrin när de gör det i samma tagning. Det man vill ha större har man närmare kameran. Eftersom det är samma tagning är det samma brännvidd.

Brännvidden i sig påverkar inte perspektivet.
Det är ganska precis det jag inte vill - att göra kompositionen i kameran. Utan jag vill ta en separat bild på legohuset, sedan ta en bild på mina barn som kan klippas ut och infogas i den första bilden med någorlunda realistiskt resultat. Och då inbillar jag mig att brännvidden spelar roll?
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Det är ganska precis det jag inte vill - att göra kompositionen i kameran. Utan jag vill ta en separat bild på legohuset, sedan ta en bild på mina barn som kan klippas ut och infogas i den första bilden med någorlunda realistiskt resultat. Och då inbillar jag mig att brännvidden spelar roll?
Brännvidden påverkar perspektivet på samma sätt som en beskärning - alltså inte alls.

Du kan i godan ro ta dina två bilder med samma brännvidd och sedan foga ihop dem.
Den ena på barnen långt borta, den andra med Legohuset nära.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Tricket är väl att fotografera huset och barna på exakt samma avstånd?
Då får du exakt samma perspektiv.
Brännvidden kan du byta för att få med mer eller mindre i bild.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Jag kan inte svara på vilka brännvidder du ska använda.
Jag tycker att det verkar överkrångligt att blanda brännvidder.
Kolla på alla bilder på nätet där folk poserar med Eiffeltornet. Med enkla medel i en exponering får de det att se ut som att Eiffeltornet står i deras handflata, hänger i nypan mellan tumme och pekfinger, hålls upp av två personer från varsin sida.

Du vill göra samma sak fast tvärtom. Eiffel-bilderna gör personerna större än tornet. Du vill göra Lego-huset större än personerna.

Din utmaning blir möjligen skärpedjupet eftersom du måste vara väldigt nära legohuset.
Men gör du det i två olika exponeringar som du photoshoppar så är det ju inget problem.
 
Jag har tänkt göra en bild bestående av två foton - ett på ett Legohus och ett på mina barn. Dessa ska läggas ihop så att barnen ser ut att vara i legogubbestorlek.
Flera har missförstått din fråga och utifrån det får du lite förvirrande råd.

Du behöver inte fundera alls på brännvidden. Det viktiga är du fotar pojkarna från en vinkel som motsvarar den du fotar legohuset ifrån. Kamerahöjden i förhållande till motiven alltså. Du kan utan problem använda samma objektiv.
 
ANNONS