Annons

Tänker jag helt galet kring inköp av A7r IV?

Produkter
(logga in för att koppla)

Falumas

Aktiv medlem
Oops, där slarvade jag med matematiken :)
Kan hända den bäste, blev tillrättavisad av en ytterst liberal medlem idag. 0 (noll) som vi bara hållit oss med i Sverige sedan 1600-talet skall visst anses vara etablerad och vedertagen nu.
Det verkar inte finnas någon plats för konservativa EVF-fotografer som mig längre. :)
 

PMD

Aktiv medlem
Liberal? Radikal, om jag får be! Konservativa stötar som du har jag inget till övers för när det gäller matematik. :)
 

Bengf

Aktiv medlem
Kort version:

Ökningar i linjär upplösning är med extremt få undantag ett plus, ju större de är, ju större plus. Ganska enkelt.

Att gå från 24 till 32,5 megapixel ger runt 35 % mer linjär upplösning vilket ger en märkbar skillnad - fördel - i de nästan alla bilder, men är däremot ingen dramatisk ökning sett till objektivens prestanda.

Lite längre version av i grunden samma resonemang:

Det som ofta är ett feltänk är när resonemang förs enligt principen "mina objektiv hindrar prestanda hos min sensor" när det i praktiken (för alla utom de mest hiskeligt bedrövliga objektiv) snarare är sensorerna som hindrar oss från att få ut bra prestanda ur våra objektiv. De flesta någorlunda bra objektiv klarar, så som till exempel beskrivs i länken jag hade i ett tidigare inlägg, ofta att upplösa motsvarande 100-150 (kanter) till kanske 500-600 megapixel (centrum och en stor del runt centrum) i en småbildssensor. Bättre objektiv klarar ännu mer, i synnerhet har de ofta bättre kantprestanda.

Så för objektiv är en ökning av linjär upplösning i sensorn på 50 % sällan så speciellt signifikant.

För bilderna däremot ger 50 % ökad upplösning i de flesta situationer både bättre detaljrikedom, men också snyggare tonövergångar, snyggare oskärpa och gör att man mycket exaktare kan korrigera för diverse optiska fel (allt från distorsion till kromatiska fel). Vilket totalt sett kan göra en rätt stor skillnad.

Att jag tonade ned en ökning av upplösningen med säg 50 % handlar om att jag beskrev vad som händer med objektiven. Att det sedan finns bildmässiga fördelar är en annan sak.
Okej, tack för svar.
 
ANNONS