Annons

Panasonic DMW-FL70 + Lumix G9???

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej! Jag har precis köpt en liten FL70-blixt från Japan, en sådan som följer med vissa av Lumix kompaktkameramodeller utan inbyggd blixt. Jag vill få den att fungera med min Lumix G9, men det händer absolut ingenting när jag försöker. Man kan inte heller komma åt blixtinställningarna i menysystemet. Däremot verkar blixten fungera som den ska med min Lumix GX80. Jag lyckas också få en Nissin-blixt att fungera med G9:an, så det verkar inte vara något fel på kamerans blixtsko. Är det någon som vet hur man löser detta problem? Finns det någon inställning i menysystemet som behöver aktiveras för att blixten ska fungera?
 

martinot

Aktiv medlem
Hej! Jag har precis köpt en liten FL70-blixt från Japan, en sådan som följer med vissa av Lumix kompaktkameramodeller utan inbyggd blixt. Jag vill få den att fungera med min Lumix G9, men det händer absolut ingenting när jag försöker. Man kan inte heller komma åt blixtinställningarna i menysystemet. Däremot verkar blixten fungera som den ska med min Lumix GX80. Jag lyckas också få en Nissin-blixt att fungera med G9:an, så det verkar inte vara något fel på kamerans blixtsko. Är det någon som vet hur man löser detta problem? Finns det någon inställning i menysystemet som behöver aktiveras för att blixten ska fungera?
Svaret är att denna blixt, FL70, och liknande inte har några egna inbyggda batterier. De drivs av kamerans batteri.

Det är först på de nyare Lumixhusen som har en blixtkontakt som innehåller de extra pinnarna i blixtskon för att leverera ström från kameran till blixtar som inte har egen strömförsörjning.
 
Det märkliga verkar vara att just G9:an, som är mitt nyaste hus, saknar denna extra kontakt. Den finns dock i både GX80 och GH5, som är äldre modeller. Helt obegripligt varför Panasonic har plockat bort den.
 
Tyvärr vet jag nu att de är inkompatibla, vilket är helt obegripligt. G9:an har fått en billigare och enklare hot shoe än alla modeller från LX100 till GH5.
 
ANNONS