Annons

Procenter -> Scandinavianphoto

Produkter
(logga in för att koppla)

jonas18z

Avslutat medlemskap
Är det någon som tycker procenter (scandinavianphoto) är bra efter sammanslagningen?

Förr kunde man få bra service från kunnig personal och sällan kö. Nu måste man stå i kö i sjukt länge och det är alltid någon som glömt pinnen till kortet, ska fråga vilken go pro som har bäst upplösning eller gå igenom hela hemsidan tillsammans med personal.

Dessutom så känns det inte alls personligt utan det är alltid något nytt folk, personal byts ofta.

Det är totalt värdelöst att ta bil dit finns ingen bra parkeringsmöjlighet om man bara vill snabbt in och köpa en fond.

Butiken består av mycket konsumentprylar men behöver jag fråga om någon adapter för stativ eller reservdel så är det sällan något som finns framme eller någon som har koll.


Nästa steg är att det döps om till Elgiganten.

Ska finns en speciell kö för pro men tycker sällan den fungerar.


Vad tycker ni om nya butiken?
 

JensEkberg

Aktiv medlem
Jag är rätt säker på att den speciella kön för PRO inte är ämnad för dig.



Är det någon som tycker procenter (scandinavianphoto) är bra efter sammanslagningen?

Förr kunde man få bra service från kunnig personal och sällan kö. Nu måste man stå i kö i sjukt länge och det är alltid någon som glömt pinnen till kortet, ska fråga vilken go pro som har bäst upplösning eller gå igenom hela hemsidan tillsammans med personal.

Dessutom så känns det inte alls personligt utan det är alltid något nytt folk, personal byts ofta.

Det är totalt värdelöst att ta bil dit finns ingen bra parkeringsmöjlighet om man bara vill snabbt in och köpa en fond.

Butiken består av mycket konsumentprylar men behöver jag fråga om någon adapter för stativ eller reservdel så är det sällan något som finns framme eller någon som har koll.


Nästa steg är att det döps om till Elgiganten.

Ska finns en speciell kö för pro men tycker sällan den fungerar.


Vad tycker ni om nya butiken?
 

hbengtsson

Aktiv medlem
Vad tycker ni om nya butiken?
Generellt så är den mycket bra, gillar utbudet och att ha allt under samma tak. Däremot håller jag med om kötiderna som ibland kan vara extremt långa för enkla ärenden. Men inte sällan blir det ju så när kunderna vill ta lång tid på sig att gå igenom en kamera exempelvis. Det är ju inte bara en "över disk" butik utan faktiskt rådgivning både högt och lågt.

Personalomsättningen har jag ingen koll på. Det är en stor butik och jag är inte där så ofta. Förväntar mig inte att samma människor skall vara kvar - och inte för att jag bryr mig heller. Då går man till mindre hål i väggen istället.
 

martley

Aktiv medlem
Jag har bara besökt den butik som ligger på Vasagatan i Stockholm, och det är ju en stor och fin butik med fina montrar där man kan klämma på olika produkter. Jag kan inte tänka mig att jag skulle kvalificera mig för någon "pro-kö" utan har snällt tagit en kölapp vid dörren och sen fått vänta ett ganska bra tag vid varje tillfälle jag varit där, för kön brukar i allmänhet vara mycket lång. Det är ju bra att säljarna är intresserade och tar den tid som behövs för att hjälpa kunden, men de är alldeles för få. Vid ett par tillfällen har jag faktiskt gett upp och lämnat butiken innan det blivit min tur. en gång blev det en beställning med ett varuvärde på ett par tusenlappar från Cyberphoto i stället, vilken Scandinavian Photo således gick miste om.

Postorderbutiken har jag inget att klaga på. En gång när jag beställde nåt därifrån blev jag uppringd och de beklagade att de inte kunde leverera inom 2 dagar eftersom varan var slut i lager. En vecka senare kom den dock.
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Generellt så är den mycket bra, gillar utbudet och att ha allt under samma tak. Däremot håller jag med om kötiderna som ibland kan vara extremt långa för enkla ärenden. Men inte sällan blir det ju så när kunderna vill ta lång tid på sig att gå igenom en kamera exempelvis. Det är ju inte bara en "över disk" butik utan faktiskt rådgivning både högt och lågt.

Personalomsättningen har jag ingen koll på. Det är en stor butik och jag är inte där så ofta. Förväntar mig inte att samma människor skall vara kvar - och inte för att jag bryr mig heller. Då går man till mindre hål i väggen istället.
Alltså helt okej att hjälpa med avancerade saker och det vill man ha hjälp med men problemet är att det är helt annat typ av folk på där som inte befanns så på procenter.
 

Jan af Lisö

Aktiv medlem
Jag tycker Scandinavian har blivit dyra, kollar just nu på Canonblixten 430EXiii -RT som kostar ca 2600 på Media Market & Elgiganten, ca 2800 på Cyberphoto men hela 4000 på Scandinavian. Länge handlade man hos Skandinavian bl.a pga bra priser.
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Kanske att du har angivit ”amatörfotograf” i din profil.

Men det kanske behövs en butik för oss amatörer, vi som fotograferar för att vi älskar det, inte för att tjäna pengar.
Förstår inte kopplingen du menar att beroende på hur folk har ställt in sina profiler på fotosidan så ändrar sig en butik i Stockholm?
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Förstår inte kopplingen du menar att beroende på hur folk har ställt in sina profiler på fotosidan så ändrar sig en butik i Stockholm?
Ha ha, nä!

Men jag tänkte så att en särskild kö för yrkesfolk släpper inte fram oss andra.
I andra branscher finns butiker (eller fanns åtminstone förr) som bara släppte in yrkesfolk. Det gick inte ens att betala kontant. Allt fakturerades till företaget som var upplagt i butikens kundregister.

Eftersom det står i din profil att du är amatör antog jag att du inte är yrkesarbetande fotograf, och det var den gissningen jag extrapolerade att ligga till grund för påståendet.

Men jag vet inte hur Scandinavian tänker eller varför just du får stå så länge i kö.


Att driva fysisk butik är en utmaning. Svårt att få kalkylen att gå ihop. Kanske inte så konstigt att de har lite ont om personal. Men samtidigt är ju köerna du upplever någon sorts tecken på att butiken är uppskattad.
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Ha ha, nä!

Men jag tänkte så att en särskild kö för yrkesfolk släpper inte fram oss andra.
I andra branscher finns butiker (eller fanns åtminstone förr) som bara släppte in yrkesfolk. Det gick inte ens att betala kontant. Allt fakturerades till företaget som var upplagt i butikens kundregister.

Eftersom det står i din profil att du är amatör antog jag att du inte är yrkesarbetande fotograf, och det var den gissningen jag extrapolerade att ligga till grund för påståendet.

Men jag vet inte hur Scandinavian tänker eller varför just du får stå så länge i kö.


Att driva fysisk butik är en utmaning. Svårt att få kalkylen att gå ihop. Kanske inte så konstigt att de har lite ont om personal. Men samtidigt är ju köerna du upplever någon sorts tecken på att butiken är uppskattad.
Problemet är inte att de inte släpper fram folk till kön utan att det som jag skrev trådstarten är att den verkar blanda sig med massa annat löst folk och personal hoppar fram och tillbaka. för 15 år sedan kunde du gå in på procenter hämta en print, fond, film eller vad du nu hade och folk hade koll. Idag får du någon säljare som spelar allan ballan. Nu pratar jag inte om mig utan om butiken.

Göteborgsbutiken är mycket bättre, då den ligger utanför så att det inte strömmar in diverse löst folk

Så hur har Scandinavian photo tänkt behålla pro-kunder om de ens tänkt?
 

JensEkberg

Aktiv medlem
Jag grundar mitt uttalande om attitydproblem på att

ditt ärende skulle vara viktigare än någon annans.

dina uttryck om löst folk och säljare som spelar allan ballan

samt dina Don Quijote liknande bataljer mot Canon, Apple Adobe osv här på Fotosidan.

Det finns ett uttryck som säger behandla andra som du själv vill bli behandlad.
Prova det nästa gång du stiger in i en affär. Då kanske inte säljaran spelar allan ballan.








Vad är kopplingen mellan attityd och procenter? Berätta gärna vad du vill komma fram till istället för massa kodord eller halv meningar.
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Jag grundar mitt uttalande om attitydproblem på att

ditt ärende skulle vara viktigare än någon annans.

dina uttryck om löst folk och säljare som spelar allan ballan

samt dina Don Quijote liknande bataljer mot Canon, Apple Adobe osv här på Fotosidan.

Det finns ett uttryck som säger behandla andra som du själv vill bli behandlad.
Prova det nästa gång du stiger in i en affär. Då kanske inte säljaran spelar allan ballan.

Har du ens varit inne i gamla procenter och jämfört det med nya SF? På dina meddelanden verkar det som om du inte har en aning om vad jag pratar om, för din information så pratar jag om butiken inte om mig.

Jag skulle vilja veta vad de hade för tanke på att slå ihop tre butiker till en butik och tabort alla Pro-delar.

Några flera som upplever samma sak?

Har de några planer på att åtgärda detta?
 
ANNONS