Annons

Nikon D7100 Firmware Update

Produkter
(logga in för att koppla)

gingpa

Aktiv medlem
Känner lite oro över att uppdatera firmware.
Nuvarande version är 1.00 och den nya som finns tillgänglig är 1.04.

Jag förmodar att det går att uppdatera direkt från 1.00 till 1.04 utan att ta stegen 1.01 till 1.02 osv. Vill bara försäkra mig att det är så.

Den korrekta filens storlek finns inte angiven men om nedladdning varit inkorrekt hade väl nedladdningen misslyckats.

Hur gör jag om uppdateringen i kameran misslyckats på grund av att det inte finns tillräckligt med ström i batteriet?

Många frågor men bäst att vara på den säkra sidan.

/Gert
 

Zeljac

Medlem
Hej!

Var försiktig med v1.04. Jag har installerat den versionen men då min Sigma 50-150 slutade funka - AF funkade inte.
Så återvände jag till v1.03.
Vet inte vilka objektiv du har men jag kan rekomendera v1.03. Kameran och mina objektiv fungerar ju bra med den.

Mvh,
Z.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Jag skulle nog först se om jag har någon glädje av de nya FW, läsa igenom historiken och se vad de har gjort. Själv har jag haft hela serien av D80, D90, D300, D7000, D7100, D7200, D500 samt D750 och det har droppat in uppdateringar genom åren och jag har struntat i alla. Jag är lite rädd att fixa något som fungerar

När det gäller batteriet så kan du ju se till att det är fulladdat innan du startar. Viss funktionalitet, som fälla upp spegeln för sensorrengöring fungerar inte om inte batteriet har en viss nivå, kan vara bra att veta att det ibland finns dessa spärrar
 

ztenlund

Aktiv medlem
Hej!

Var försiktig med v1.04. Jag har installerat den versionen men då min Sigma 50-150 slutade funka - AF funkade inte.
Så återvände jag till v1.03.
Vet inte vilka objektiv du har men jag kan rekomendera v1.03. Kameran och mina objektiv fungerar ju bra med den.

Mvh,
Z.
Detta är dock egentligen inte Nikons fel, utan beror på en ej korrekt impementation hos Sigma som krockar med Nikons justeringar för att förbättra eller införa stöd för AF-P-objektiv. Dock är det förstås inte mycket att göra om man har ett objektiv som det inte går att uppdatera mjukvaran i. Med ett helt nytt kamerahus är nog risken överhängande att de inte fungerar ens med den ursprungliga mjukvaran.

Jag har ett gammalt skruvdrivet hyllvärmande Sigma som jag testade på min dåvarande D810 efter uppgradering och det verkar inte som att de som saknar inbyggd motor påverkas, då det fortsatte att fungera.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Jag skulle nog först se om jag har någon glädje av de nya FW, läsa igenom historiken och se vad de har gjort. Själv har jag haft hela serien av D80, D90, D300, D7000, D7100, D7200, D500 samt D750 och det har droppat in uppdateringar genom åren och jag har struntat i alla. Jag är lite rädd att fixa något som fungerar
Då använde du nog inte extern blixt på D80, hade en senare levererad modell eller tur, för jag hade en med ursprunglig mjukvara och ihop med min SB-800 så fick den inte sällan för sig att batteriet (i kameran) var helt tomt. Oerhört enerverande och det tog rejält lång tid innan Nikon hade löst det.

Nu beror det på när din D500 är levererad, men den lär väl ha samma uppdatering avseende SnapBridge som D850 och det blev en klar förbättring ihop med den nyare appen, även om jag inte kan säga att jag använder den särskilt. Nu går det även att ansluta direkt med WiFi om man bara vill ha över filer, istället för att först vänta på blåtand och sedan att växla över till WiFi.

Man ska förstås aldrig säga aldrig, men jag har uppdaterat Nikon-kameror ett antal gånger och det har aldrig varit något problem. En fördel är att de gör det internt istället för att vara beroende av sladdar och mjukvara i datorn. Jag orkade aldrig uppdatera min Olympus XZ-2 på grund av att den behövde navelsträng och mjukvara i datorn för att man skulle kunna göra detta. Jag är betydligt mer nervös för en stationär dator eftersom man normalt inte har någon UPS hemma. Går strömmen är risken att man ligger pyrt till...

När det gäller batteriet så kan du ju se till att det är fulladdat innan du startar. Viss funktionalitet, som fälla upp spegeln för sensorrengöring fungerar inte om inte batteriet har en viss nivå, kan vara bra att veta att det ibland finns dessa spärrar
Jo, spegelupplåsningen för rengöring är nog 50% eller något i den stilen, men jag minns inte exakt. Hur det är med uppdatering vet jag inte, men det är ju bara att se till att det är fulladdat.
 
ANNONS