Annons

Hjälp att välja rätt kamera för mina ändamål

Produkter
(logga in för att koppla)

Erik Schalin

Aktiv medlem
Jag har i5 processor (2,5 GHz Intel Core i5).

För motivera ett köp av Final Cut Pro X måste man vara betydligt mer seriös med sin videoredigering och där är jag inte än. Fast Final Cut Pro X känns som ett naturligt steg efter iMovie.
Då tycker jag att du börjar med att prova med det du har och det borde räcka alldeles ypperligt.
Själv kör jag med en släpbar PC med i5 (Q4 tror jag det är) och använder CS6 Premiere Pro och Plural Eyes som insticksprogram för ljudsynkning. Min kombination har inga problem att hantera 4 HD videospår med 6 ljudspår.

Ja videoredigeringsprogram är väldigt dyra, tyvärr.
Dessutom är det heller inte automatiskt att ett dyrare program är bättre för användaren.
Första gg jag öppnade PP så satt jag bara o titta de på alla knappar o paneler, sen stängde jag ner det o köpte Moderskeppets videokurs för PP.
Nu kan jag redigera hjälpligt men min kunskap skrapar bara på ytan. Skulle vara kul att kunna mycket mer om hur man utnyttjar Audition och After Effects.

Det verktyg som dina händer känner till & gillar gör alltid jobbet effektivast.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Kan jag fånga djur i rörelser utan större problem med en iPhone 6 Plus så finns det inte en chans i världen att en kamera under Canon EOS 70D och 7D inte kan göra det också.
Att du klarar det med iPhone beror bara på att den har pytteliten sensor och jättestort skärpedjup. Det gör alltså inget att den inte hinner sätta fokus exakt rätt. Det blir en helt annan sak med en kamera med större sensor och kortare skärpedjup.
 

iRebecka

Guest
G7 X är en kanonfin pocketkamera, och du kommer nog att bli väldigt nöjd med den!

Canon har dessutom kanske den bästa JPG-renderingen av alla tillverkare tycker jag, så håller med dig om dess färger som kommer rakt ur deras pocketkameror är kanon (deras systemkameror kan däremot lida av lite färgbrist då de ibland hetsar för mycket efter höga ISO).

Grattis!
Ja, G7 X verkar vara en fin liten kamera. Både för video och stillbild.

Sett videojämförelser mellan G7 X och RX100 III och gillar verkligen färgerna och AF bättre på G7 X. Ljudet är något bättre på RX100 III men ingen stor skillnad. Däremot verkar RX100 III har några fördelar för de som gillar sköta det mesta manuellt eller behöver en sökare förstås.

Ändrar du dig och vill ha bättre ljud så är en handhållen ljudinspelare överlägsen alla kameror.
Sen synkar du ljudet i redigeringen, finns automatfunktioner i dyrare program. Eller separata program som Plural Eyes. Vid filminspelning görs det mha filmklappan, det är därför den finns. Om iMovie kan hantera multipla video och ljudspår vet jag inte.

Flera fördelar om man har tid att förbereda sig. DU kan placera den där du vill spela in ljudet.
Tex när musikskolan har konsert så sätter man den nära de akustiska gitarrerna, de andra hörs ändå ;)
Zoom, Sony, Tascam är några märken men det finns fler.
Ja, ljudinspelare är ett alternativ. Faktiskt sett de på YouTube som filmar med systemkamera och spelar in ljudet separat med en iPhone... De kan ha telefonen mycket närmare också.

Då tycker jag att du börjar med att prova med det du har och det borde räcka alldeles ypperligt.
Själv kör jag med en släpbar PC med i5 (Q4 tror jag det är) och använder CS6 Premiere Pro och Plural Eyes som insticksprogram för ljudsynkning. Min kombination har inga problem att hantera 4 HD videospår med 6 ljudspår.

Ja videoredigeringsprogram är väldigt dyra, tyvärr.
Dessutom är det heller inte automatiskt att ett dyrare program är bättre för användaren.
Första gg jag öppnade PP så satt jag bara o titta de på alla knappar o paneler, sen stängde jag ner det o köpte Moderskeppets videokurs för PP.
Nu kan jag redigera hjälpligt men min kunskap skrapar bara på ytan. Skulle vara kul att kunna mycket mer om hur man utnyttjar Audition och After Effects.

Det verktyg som dina händer känner till & gillar gör alltid jobbet effektivast.
Mycket bra sagt! Är helt ny på videoredigering men iMovie ligger närmast till hand eftersom jag har det på datorn.

Kom ihåg för många år sedan då någon hade laddat ner Photoshop åt mig. Öppnade det, blev vettskrämd och stängde ner det. Öppnade det någon gång till efter det men använde aldrig programmet. Förstod inget.

Sen började jag gymnasiet och gick en fotokurs där Photoshop ingick. Jättekul när man hade en lärare att fråga för man kom någon vart. Fast jag använde aldrig Photoshop efter den kursen. Bytte program osv. men privat gör jag bara enkla grejer på picmonkey.com (mest autocorrect + effekter).

Mao har jag lite högre krav på bilderna som kommer direkt ur kameran i JPEG.

Att du klarar det med iPhone beror bara på att den har pytteliten sensor och jättestort skärpedjup. Det gör alltså inget att den inte hinner sätta fokus exakt rätt. Det blir en helt annan sak med en kamera med större sensor och kortare skärpedjup.
Japp, har förstått det nu. Ändå bra eftersom telefonen ofta får agera i ögonblick. Då är det viktigare att fånga på bild än att få ett mästerligt foto.
 

iRebecka

Guest
Beställde LCD-skydd i härdat glas till G7 X i lördags från Hong Kong. Skickades igår. Så dröjer väl 2-3 veckor innan jag får det. Känner att jag vill skydda den fina pekskärmen precis som jag gör med iPhone.
 

iRebecka

Guest
Hämtade ut skärmskydden idag. La precis en beställning på G7 X. Äntligen!
 

martinot

Aktiv medlem
Rebecka; har du fått kameran och haft tid att testa den än?

Vore kul att höra en rapport här om både +/- och om du är nöjd med den! :)
 

iRebecka

Guest
Nöjd än så länge

Rebecka; har du fått kameran och haft tid att testa den än?

Vore kul att höra en rapport här om både +/- och om du är nöjd med den! :)
Ursäkta sent svar. Jag har inte fotat överdrivet mycket men när jag har fotat har jag varit nöjd. Det är så lätt att peka och fokusera. Den känns snabb och inte slö heller. Fick en bild på min vovve som jag var nöjd med (fick några fler men det gäller att vovven står rätt också). Då kör jag allt handhållet och i autoläge. Gillar bakgrundsoskärpan som blir.

Den känns väldigt gedigen i handen. Den har inget speciellt grepp men materialet gör att den känns minst lika exklusiv att hålla i som min iPhone.

Ska snart börja filma men har inte allt klart än...

Glömde nämna ljusstyrkan, alltså trots dåligt ljus inomhus så blir det mycket ljust. Verkligen skillnad från min gamla kompaktkamera eller min iPhone. Jag är trots allt mycket nöjd med hur iPhone presterar men G7 X klår den verkligen på alla vis. Enda gången iPhone vinner är att vara tillgänglig 24/7.
 

martinot

Aktiv medlem
Glömde nämna ljusstyrkan, alltså trots dåligt ljus inomhus så blir det mycket ljust. Verkligen skillnad från min gamla kompaktkamera eller min iPhone. Jag är trots allt mycket nöjd med hur iPhone presterar men G7 X klår den verkligen på alla vis. Enda gången iPhone vinner är att vara tillgänglig 24/7.
Kul - grattis!

Tack för återkoppling. :)
 

bentelkalb

Aktiv medlem
Hade bestämt mig för FZ200 tills jag läste om begränsad inspelningstid. Stämmer det att FZ200 har begränsad inspelningstid på 30 min?

Edit: Det verkar vara vanligt med begränsad inspelningstid på 30 min. Finns det någon bridgekamera som inte har någon begränsning alternativ en systemkamera eller är det ren videokamera som gäller?
Är det någonsin ett problem med 30 min begränsning. Jag har aldrig filmat ett så långt klipp någonsin :)
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Lite OT. Jag vet att Canon ska ha bättre videofunktioner än Nikon men bildstabilisering med kamera på stativ?
Ja nu filmade vi med videokameror, inte DSLR, så AF fungerar alldeles ypperligt. Även i sämre ljus. Vi följer personerna på scenen och justerar efter vad som händer där och så har vi liiite olika huvuduppgifter beroende på var vi står.
En har orkester & kör och filmar även sporadiskt på scen. från vänster.
En har närbilder på scen. rakt framifrån.
En följning på scen i helkropp. uppifrån höger.
+ kameran som ingen sköter om utan den filmar HELA scenen HELA tiden.
Om stabilisering är påslagen eller ej eller till vilken grad den är påslagen vet jag inte. Det är inte jag som ställer in kamerorna.
Men vi kan säga så här:
GLÖM stativ med kula, det blir man bara förbannad på när man filmar.
Desto längre arm du använder desto mjukare rörelser kan du skapa i panoreringar o justeringar.
Motorzoom är väldigt trevligt, skött från armen.

För övrigt är det panik just nu. Installerat om datorn precis och ingenting fungerar....
 
ANNONS