Annons

Tips om Svalbard

Produkter
(logga in för att koppla)

ormestad

Aktiv medlem
Hej hopp

Jag har insett att jag har en bunt flygpoäng som ligger och skräpar och såg att det räcker mer än väl till en ToR biljett till Longyearbyen. Så jag undrar om det är någon här som har lite allmänna tips om att vandra och fotografera på Svalbard?

Jag hade tänkt åka i maj eller juni och bara göra en kort vandring på några dagar, max en vecka.

Har inte kunnat hitta info om man behöver tillstånd etc. Alla tips och rekommendationer är välkomna!

/Mattias
 

rockmaster

Aktiv medlem
Svalbardinfo

Hej!

Jag har varit på svalbard ett par gånger, och skall dit i sommar igen. Jag har inte varit på några långa vandringsturer sommartid från longyear utan utforskat svalbard från havet, men jag delar med mig av det jag vet om övrigt.

En hel del står nog i länkarna du postade, men jag knåpar ner lite kort info här som start för dig och andra som funderar. Ytterligare en länk som är bra att ha är http://www.sysselmannen.no/ , det är den lokala "sheriffen" på svalbard, och på den sidan finns det mesta.


Först; grattis till ett fantastiskt val av resmål. Svalbard är bedövande vackert och fantastiskt på många sätt! Men det finns en del att fundera på innan man drar ut på tur.

Longyearbyen är en liten by, ett par tusen bofasta (och dubbelt så många skotrar...) och under sommaren ytterligare ett par hundra turister. Det finns ingen väg till någon annan plats, den samlade längden väg uppgår till ett par mil som mest. De vägar som går ut ur byn går till flygplatsen (och Björndalen en bit bortanför), radarstationen och några hundgårdar i Bolterdalen.

I byn kan man röra sig som man vill, sannolikheten att en björn skulle ta sig hela vägen in i byn på sommaren är ofantligt liten. Men skall man lämna byn har man skyldighet (och ansvar) att ta med sig tillräckligt med skydd för att kunna mota bort en björn. Allt snack om att skjuta isbjörn man läser om på diverse forum är lite onyanserat, att skjuta är sista utvägen i en nödsituation. Dock skall man ju alltid ha geväret med sig. Vanligtvis går folk med signalpistol med lite olika laddningar (ljud, blixt mm) och ett gevär modell grov (mauser är vanliga). Det finns de som föredrar hagelbössa med sluggs eller en riktigt fet revolver, men om det räcker till mot björn, därom tvista de lärde. Skall du på flerdagarstur och tälta så är ett signalsystem med snubbeltråd ett definitivt måste.

Det finns en hel del att säga om isbjörnar. Till att börja med är de fantastiska djur att uppleva, om man har turen att få träffa på en. När det gäller sannolikheten att träffa på björn på land så skall man komma ihåg att isbjörnar framförallt äter säl, sälen finns på havsis, och därför finns de flesta isbjörnar just där. Senhöst, vinter och vår har isbjörnen ganska lätt att hitta mat, och bemödar sig ganska sällan med att ranta runt långt in på fastlandet. Sommartid kan det vara värre med käk, och därför kan man stöta på björn (ffa ungbjörn som ännu inte lärt sig hur man skall göra) på det mest osannolika ställen. Det tråkiga i detta är att de då ofta är hungriga och kan bete sig därefter.

Så, skall man på tur så skall man ha med sig allt som behövs för att mota bort björn, bete sig som att det alltid finns risk att stöta på björn, och samtidigt veta att sannolikheten att korsa väg med en på land en bit från kusten är otroligt liten.

Om man inte känner att man hanterar vapen och hela den biten finns det gott om turoperatörer som gör dagsturer och längre från Longyearbyen. De flesta som besöker på sommaren tar sig runt ögruppen med båt, för att öka sina chanser att få träffa på den vita björnen. Men inte ens då är det någon garanti, jag vet folk som varit på båttur i över en vecka utan att se skymten av ens en björnsvans!

Oj, det blev långt, men bättre mer info än för lite... Hojta om det är något annat du undrar, eller vill ha tips på bra fotoställen runt LYR.

/Martin
 

ormestad

Aktiv medlem
Hej Martin,

Tack för ditt utförliga svar! Jag hade tänkt hålla resan väldigt lågbudget, och vill helst hålla mig inom 2-3 dagars vandring från Longyearbyen, så om du har några bra tips på fotogeniska platser där är jag idel öra.

Har du några åsikter om val av årstid? Blir det svårvandrat framåt juni pga mycket smältvatten etc? Är det bättre att vänta till kanske augusti?

Vapen kan jag hantera utan problem, men jag har ingen jaktlicens. Fast vad jag förstår så kan man hyra en bössa utan att ha licens?

Är det några tillstånd eller liknande som man behöver?

/Mattias
 

rockmaster

Aktiv medlem
Hej!

Lågbudget och båttur runt svalbard är tyvärr inget som går så väl ihop, så jag tror du tänker helt rätt med att gå på tur runt Longyearbyen.

Om man vill vandra runt lyr utan att söka tillstånd från sysselmannen så skall man hålla sig inom det som heter Område 10, karta över det finns på hans hemsida under "Ut pa tur" http://www.sysselmannen.no/hovedEnkel.aspx?m=44291 Där står allt om regler för tältläger och sådant också.

Bössa och signalpistol kan du hyra i byn. Snubblebloss har jag aldrig hyrt, men det finns säkert. De gånger jag har hyrt har det i stort sett bara varit att skriva på en lapp och visa ID, men jag har hört att de skulle införa något ytterligare efter en incident förra sommaren (eller om det var sommaren innan). Jag har hyrt från Svalbard Reiser A/S, de har varit väldigt bra att ha att göra med. De ligger nere i hamnområdet och har generellt bäst priser på hyrprylar i byn. De har priser på hemsidan, men boka grejjerna i förväg för ibland kan de ha allt ute om en stor expedition är på plats.

Billigast boende antar jag att du hittar i tält på campingen, nedanför flygplatsen. Tänk på att detta tekniskt sett ligger utanför byn, dvs riffla ska med på vägen dit. (Även om det är mycket vanligt att folk går dit utan...). Inne i byn bor man nog billigast på Gestehus 102 uppe i Nybyen, eller hos MaryAnn Polarrigg.

Mat finns det i den enda butiken, Svalbardbutikken. Billigare än i norge (ingen skatt), men fortfarande lite dyrare än i gamla svedala.

Tidpunkt när man skall åka är alltid lite svårt, olika perioder har olika charm. Vill du ha fjällblommor i full prakt så är juni/juli bra. Tänk på att solen är uppe konstant då bara, så vill du kunna njuta at solupp/nergång så är august bättre. Titta på en solkarta så ser du vad jag menar...
Personligen gillar jag augusti, eller till och med så sent som skiftet augusti/september, bäst. Då får man någon "mörk" timme, och det fantastiska ljuset i övergången. Det är då jag själv skall dit i år.

Om du kan få någon att ta dig i båt över fjorden till Revneset finns det en (vad jag hört!) fin tur bort längs kusten på sassenfjorden och upp i De Geerdalen. Men det kan hända att det är lite mer än två dagar.

Annars så kan man lifta bort längs vägen till Björndalen, ta den upp och ta sig över till Colesdalen, Fardalen och sedan Longyearbreen ner. Borde bli två-tre dagar beroende på tempo, skulle jag tro.

Detta är en mycket bra site: http://cruise-handbook.npolar.no/no/index.html där du kan läsa om det mesta.
Interaktiv karta (sisådär upplösning) finns hos norsk polarinstitut http://npweb.npolar.no/tema/kart

Japp, go tur, och hör av dig om det är något mer du undrar. Glöm inte att Longyearbyen är ett trevligt ställe i sig, och att det finns mycket att se på dagsavstånd från byn.

Fridens,

/Martin
 

Birdman

Aktiv medlem
Enligt en relativt ny regel måste man nu för tiden ha en gällande vapenlicens att uppvisa för att få hyra gevär i Longyearbyen.

Var där i juni 2010 och veckan innan vi kom hade de hittat en isbjörn sovandes på ett isflak i Adventsfjorden (precis utanför hamnen). Samma vecka som vi var där sågs en annan individ så nära som 200 meter från Nybyen (utkanten av Longyearbyen), den skrämdes dock bort av Sysslemannen. Så visst kan man stöta på nalle vid Longyearbyen sommartid, men den är mycket sällsynt vad jag förstått det som.

// Daniel
 

ormestad

Aktiv medlem
Tack igen Martin och tack Daniel för info om vapenlicens!

Jag kommer definitivt hålla mig inom område 10, så några tillstånd lär jag ju inte behöva då.

Länken till topokartan var mycket bra, men jag insåg att ekvidistansen är 50m... Funderar på att göra en tur från Platåberget (vore fint om man kunde fixa lift upp för det ser ut som det går en väg där) och sedan längs med Björndalen, runt Lindströmsfjellet genom Fardalen och Endalen tillbaka till Longyearbyen. Det blir nog en lagom med ca 4 dagar i lugnt tempo och många fotopauser!

Fast det ser ut som det kan bli MÅNGA vad... Är det mycket vatten under Juni/Juli?

/Mattias
 

Birdman

Aktiv medlem
Nej, i området kring Longyearbyen är det inte speciellt mycket vatten. I Adventsdalen med sitt delta är det ju förstås blött, men man bör helst undvika att gå igenom det pga störningen av häckande fåglar. Däremot kommer det att ligga snö kvar i vissa områden, och det kommer troligtvis göra det uppe på Platåberget. När vi var där i första delen av juni så var vägen upp på Platåberget stängd halvvägs upp.

Det var på Platåberget som en guide hittade färska nallespår som gick ner mot Longyearbyen (den andra björnen i mitt tidigare inlägg).

// Daniel
 

ormestad

Aktiv medlem
Hej Daniel

Fina bilder du har! Ser att några av dem är tagna i närheten av Longyearbyen, så det verkar ju som att man inte behöver gå speciellt långt för att hitta motiv! :)
 

Birdman

Aktiv medlem
Hej Daniel

Fina bilder du har! Ser att några av dem är tagna i närheten av Longyearbyen, så det verkar ju som att man inte behöver gå speciellt långt för att hitta motiv! :)
Tackar och bockar! Är man specifikt ute efter specialfåglarna på Svalbard behöver man inte åka längre än till LYR. Dessutom fina möjligheter för landskapsbilder och annat skoj också.

Här hittar du lite fler bilder från vår resa:

http://www.avipics.se/index.php?option=com_flickr&Itemid=9&set=72157624146254563

// Daniel
 
Senast ändrad:

rockmaster

Aktiv medlem
Angående vem man skall åka med, så kolla runt på nätet och ta den som verkar trevliga. Vissa satsar mer på små grupper och mer eco-touch, andra på mer buissiness och stora grupper. Som fotograf föredrar jag alltid mindre grupper, det är lättare att styra efter gruppens behov då.

Alla turoperatörerna i longyearbyen är anslutna till samma bokningssystem, så om deras egna tur är fullbokad kan de se om någon annan har plats och vise versa.

Detta leder dock till att priserna också tenderar att vara extremt lika för samma typ av tur... Både bra och dåligt, på samma gång.


Barentsburg är trevligt och värt ett besök, men kom ihåg att det är helt vanligt folk som bor och jobbar där. Det finns tyvärr en del dåliga exempel på besökare som varit där och betett sig om om det var en turistattraktion... Sorgligt.


Go tur!

/Martin

PS. Ett tips till. Det finns flera trevliga hundgårdar uppe i bolterdalen som det säkert går att besöka och kanske tälta en natt hos. DS
 
ANNONS