Annons

Köpa hem från USA

Produkter
(logga in för att koppla)

Aekhold

Medlem
Tjena,

jag har en vän som sedan många år bor i USA. Denne vän kommer hem till sommaren för att besöka sin familj. Vilka nackdelar finns det med att be denna vän köpa med en kamera hem åt mig? Såklart kommer ladd-sladden vara amerikansk, men känns ju enkelt att råda bot på. Kameran i fråga kommer vara en Sony, som vad jag förstår har internationell garanti.

Finns det några nackdelar jag missar?

Mvh Niklas
 

PMD

Aktiv medlem
Kolla upp ordentligt om garantin gäller i Sverige och i så fall hur länge.

Om det lönar sig eller inte kan bero på om din vän går på grönt eller rött i tullen (eller om han blir stoppad i tullen).
 

PMD

Aktiv medlem
Jag tror att beloppsgränsen är lägre, men det bästa är förstås att kolla på tullens webplats (eller ringa och fråga). Om varan är begagnad eller inte spelar ingen roll.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Tjena,

jag har en vän som sedan många år bor i USA. Denne vän kommer hem till sommaren för att besöka sin familj. Vilka nackdelar finns det med att be denna vän köpa med en kamera hem åt mig?

Mvh Niklas
Din vän behöver inte deklarera kameran om han köpt den i sitt namn då denne bor i USA.
Han ska på semester i Sverige väl och ska inte flytta tillbaka?

/Stefan
 

PMD

Aktiv medlem
Om vännen ska sälja eller ge bort kameran i Sverige så behöver han förtulla den.

Låt oss undvika att den här tråden urartar till ytterligare en tråd med tips om hur man bäst smugglar in en kamera i Sverige. Faktaupplysningar om vilka regler som gäller bör vara det vi skriver om, och sen är det upp till TS att bestämma hur han vill göra.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Om vännen ska sälja eller ge bort kameran i Sverige så behöver han förtulla den.

Låt oss undvika att den här tråden urartar till ytterligare en tråd med tips om hur man bäst smugglar in en kamera i Sverige. Faktaupplysningar om vilka regler som gäller bör vara det vi skriver om, och sen är det upp till TS att bestämma hur han vill göra.
Absolut inte. Finns en laglig väg genom detta såklart. Annars hade jag inte skrivit så.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Jo men den lagliga vägen är inte denna:
.
.
som Per redan upplyst om.
Per nämnde ge bort och sälja. Båda är olagliga om det inte förtullas.
Jag har inte antytt något av dessa och skulle heller inte välja den vägen.

TS för gärna maila mig om detaljerna. Här går det inte att diskutera sånt utan påhopp och OT sker.

/Stefan
 

Leif Eurenius

Ny medlem
Kolla upp ordentligt om garantin gäller i Sverige och i så fall hur länge.

Om det lönar sig eller inte kan bero på om din vän går på grönt eller rött i tullen (eller om han blir stoppad i tullen).
svenska tull regler säger att om man plockat ur kameran ur sin orginal förpackning så är den begagnad..aka ingen förtullning ..så be han göra det om han kommer
 

afe

Aktiv medlem
svenska tull regler säger att om man plockat ur kameran ur sin orginal förpackning så är den begagnad..aka ingen förtullning ..så be han göra det om han kommer
Det där stämmer inte. Även om du köper begagnade prylar i USA åker du på tull och moms. Däremot är det en del som underlättar sin varusmuggling genom att inte ta med kartongerna på flyget (och skickar kartongerna som post).
 

Astroscapist

Aktiv medlem
svenska tull regler säger att om man plockat ur kameran ur sin orginal förpackning så är den begagnad..aka ingen förtullning ..så be han göra det om han kommer
Det där är en smugglingsteknik.

Ja, och den går ut på att man betalar moms och eventuell tull.
Den lagliga o moraliska vägen ser ut så ja.
Nu har TS redan fått veta all info denne ville ha reda på så det är ju bra.

/Stefan
 
ANNONS