Annons

Adaptrar adaptrar..

Produkter
(logga in för att koppla)

MVPernula

Aktiv medlem
Tjabba forumet!

Jag har nyligen införskaffat mig en Sony A7ii och behöver fler objektiv! Nu är Sony's E mount fortfarande såpass nytt i full frame att det är väldigt dyrt med objektiv, även begagnat så jag söker från andra märken som funnits med ett tag.

Plånboken är begränsad, att köpa objektiv för 8000> är inte riktigt verkligt. Så jag har kollat på vilka märken det är man ska gå efter och varför. Måna lutar sig mot Canon, bra glas till relativt billigt pris och tillverkas fortfarande- TOPP! Men jag saknar adaptrar som garanterar funktion på tredjepartsobjektiv. Sigmas MC-11 finns, men den är inte garanterad att lira med äldre modeller.

Så jag hittade LAEA4, en Sony A adapter! Känns ju lyckat att man missat att tänka på en så uppenbar grej, adaptera Sony till Sony. Nackdelen är ju då att A-mount objektiv inte längre är i produktion, men adaptern ska kunna använda nästan alla Minolta/Sony A objektiv med få undantag. Känns väldigt tryggt.

Vad är era tankar om detta? Rekommendationer?
Kan ju som med Sony Adaptern helt missat någon guldgruva med lättadapterade objektiv.

Tack!
 

Astroscapist

Aktiv medlem
24-70mm 2.8
70-200mm 2.8
90/105mm macro 2.8
Du har Tamron 28-75/2.8 som är riktigt bra och prisvärd.
Om du kan leva med 70mm så finns Sigma 70/2.8 FE som är ruskigt skarp.
Kan du leva med manuellt så finns samayang 100mm för 4000kr.
Samt den nya laowa 105/2 (ljusstarkaste Macro vid 100mm?) För knappt 8kkr

70-200/2.8 kostar ju slant. Den finns nog inte utan adapter om du vill komma billigare undan än Sonys egna och jag tror inte adapter funkar alltför bra.
Sigma kommer ju med en 70-200/2.8 art så kan du vänta så gör det.

Själv skulle jag aldrig köpt adapter och objektiv med A-mount.

/Stefan
 

Utvandraren

Aktiv medlem
Jag köpte själv en begagnad A7II tidigare i höstas med tanken att inte låta kostnaderna skena iväg. En Tamron 28-75 är klart på listan och jag har Sonys 50/1.8 och 28/2. Jag vill ändå slå ett slag för Sigma MC-11 (begagnad 1500 kr) om du vill hålla lägre budget, med den får du tillgång till begagnad Canonoptik. Jag köpte ett EF 70-200/4 L för runt 3600 kr och ett EF100/2.8 USM makro för 2700 kr. Blir snart ett 17-40/4 L, begagnat runt 3000-3500 kr. Priserna kanske ännu är aningen lägre i Sverige (befinner mig ett land österut).

MC-11 fungerar utmärkt med dessa objektiv, men ögon-AF torde man inte få. För snabb action räcker inte heller AF-hastigheten. I övrigt fungerar det tillräckligt bra. Provade en EF 70-300 4-5.6 L och den fungerade fint. Tamron s makro fungerade inte med adaptern.

Det är dessutom inte värst dyrt att "köpa fel" med begagnad Canonoptik, det går att sälja vidare utan nämnvärd förlust.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Såvitt jag förstår så är TS främst ute efter begagnade objektiv och då kan nog objektiv med A-fattning vara prisvärda.
Jag resonerar lite att A-fattningen mer eller mindre är död. I längden är det billigare att köpa andra fattningar som håller 2a handsvärdet på en bra nivå under en längre tid.
Dessutom stjäl adaptern en 1/3 eV ljus. Inget bra som jag vill ha så bra som s/n ratio som möjligt.

/Stefan
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Det gäller bara för adaptern som har skruvfokus (LA-EA4). Inte för den andra (LA-EA3).
Där ser man. Men ändrar dock inte att jag tror att man inte får tillbaka investeringen pga Sony inte verkar vilja göra fler A-mount kameror. Hittils har jag lyckats bra med att fynda både nytt och begagnat så man går så lite back som möjligt. Tror mer på MC-11 + begagnade EF objektiv tills man har råd till objektiv med rätt fattning.

/Stefan
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Jag köpte själv en begagnad A7II tidigare i höstas med tanken att inte låta kostnaderna skena iväg. En Tamron 28-75 är klart på listan och jag har Sonys 50/1.8 och 28/2. Jag vill ändå slå ett slag för Sigma MC-11 (begagnad 1500 kr) om du vill hålla lägre budget, med den får du tillgång till begagnad Canonoptik. Jag köpte ett EF 70-200/4 L för runt 3600 kr och ett EF100/2.8 USM makro för 2700 kr. Blir snart ett 17-40/4 L, begagnat runt 3000-3500 kr. Priserna kanske ännu är aningen lägre i Sverige (befinner mig ett land österut).

MC-11 fungerar utmärkt med dessa objektiv, men ögon-AF torde man inte få. För snabb action räcker inte heller AF-hastigheten. I övrigt fungerar det tillräckligt bra. Provade en EF 70-300 4-5.6 L och den fungerade fint. Tamron s makro fungerade inte med adaptern.

Det är dessutom inte värst dyrt att "köpa fel" med begagnad Canonoptik, det går att sälja vidare utan nämnvärd förlust.
Med Sigma Global Vision till Canon EF och åtminstone A7RII och MC-11 får jag ögon-AF.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Får man Minolta eller Sonyobjektiv med skruvdrift billigt är absolut LA-EA4 att tänka på. Men då skall det vara billigt anser jag. Varför:
1. AF modulen i LA-EA4 är ganska enkel
2. Man går misste om alla AF funtioner i sensorn
3. Man går misste om en av de största fördelarna med sensor AF - precisionen
4. Begpriset på skruvdriftobjektiv lär dala i takt mrd att AF funktuonen på sensorn ökar och A-mount sannolikt läggs ner (min gissning)
5. Man går misste om 1/3 EV ljus

A-mount med SSM drift ör ett säkrare köp för här använder du sensorns AF modul. Tyvärr får du inte full funktionalitet. Faktiskt får man mer funktionalitet med Sigma Global Vision till Canon och MC-11. Däremot får man bra pris på t ex Sony A 24-70/2,8, 16-35/2,8 eller 70-200/2,8 (alla SSM) kan det absolut vara värt att skaffa dessa och LA-EA3.
 

MVPernula

Aktiv medlem
Tack alla!
Många vettiga synpunkter, majoriteten verkar luta mot MC-11 och Canons objektiv här. Vill tro att det kanske är det bästa valet, ska bara hitta bra deals på Canon optik! :D
 

sonya55

Aktiv medlem
Angående optik..

Det finns ett måste ha optik för A mount.
2,8/85 SAM, originaloptik till ett jättelågt pris, lite plastig, AF som låter högt men!!
en underbar bildkvalitet

Mycket bra för lite pengar....

Mvh.......
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Tack alla!
Många vettiga synpunkter, majoriteten verkar luta mot MC-11 och Canons objektiv här. Vill tro att det kanske är det bästa valet, ska bara hitta bra deals på Canon optik! :D
MC11 fungerar bäst med Sigma Global Vision objektiv fär man får de flesta funktionerna som E-mount objektiv erbjuder. Canonfattningsobjektiv erbjuder lite sämre funktionalitet bl a har jag märkt att på min A7RII så är de yttre fukuspunkterna med dessa ur funktion med vissa objektiv och jagar med andra. Jag har även läst men inte testat själv att vissa av de allra nyaste Canonobjektiv fungerar dåligt i synnerhet de med STM. Med Canon 70-200/4 utan IS och 70-300DO får man hyfsad AF i mittersta tredjedelen.

Skall man ha fasta brännvidder och det finns en Sigma Art lär dessa fungera bättre med MC11 än Canon original. Det är denna lösning jag kör. Tack vare USB dock finns även en viss framtidssäkerhet. På detta sätt är jag förberedd om Canon skulle komma med något spännande kamerahus eller inte då jag i det fallet kan fortsätta med Sony.
 
ANNONS