Annons

Lite fake:ade bilder i National Geographics artikel

Produkter
(logga in för att koppla)

tannerswe

Medlem
Tycker denna tweet sammanfattar det hela ganska bra i kombination med lite andra genomgångar i olika fora.

https://twitter.com/MicrobiomDigest/status/1126224822151700480?fbclid=IwAR3tMHCXcm2tlPQAAq3wNBJoEu1NJlI9WWkERj_a_5t1TyVz_FJgUYvJ7D0

Nattbilderna i National Graphics artikel är alla fake i olika omfattning. Men så även verkar en stor del av hennes övriga bilder vara. Dagbilder har blivit natt och det klonas hej vilt och byts ut himlar.

Tweeten i kombination med denna post ger en väldigt klar bild av läget:

https://auroraborealisobservatory.com/news/manipulated-photo-scandal-national-geographic/

Det jag är förvånad över är hur många som försvarar denna form av misshandel av en genre. Oftast försvarar man det med att det skulle vara någon form av artistisk frihet att ta fram sina bilder på vilket sätt man vill.

Jag håller med om man kan göra hur man vill med sina bilder men det gäller ju att man är ärligt med det och inte ge sken av något annats samt att det sker i rätt sammanhang.

Om man som i artikeln ger uttryck för att det är bilder tagna på plats, tex:
"Lots of places have either old trees or dark skies, but not both. When the two do intersect, the location is often challenging to reach" och hon svara på frågor där hon säger att hontagit hjälp av lokala guider för att kunna hitta och ta sig till dessa platser.

samt ansträngning att få till bilderna om natten...
"With a 30-second exposure you don’t want the branches shaking,” “So there was a lot of downtime."

Kombinerar man det med National Geographics riktlinjer för bilder som tex säger:
"Cloning: ‘Cloning is not allowed. Cloning is the process of adding or subtracting elements from a photograph...."
gör att det bara blir så fel.

För mig är det ett mysterium att National Geographics inte tagit ner artikeln än eller försvarat varför den finnas kvar.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Tycker denna tweet sammanfattar det hela ganska bra i kombination med lite andra genomgångar i olika fora.

https://twitter.com/MicrobiomDigest/status/1126224822151700480?fbclid=IwAR3tMHCXcm2tlPQAAq3wNBJoEu1NJlI9WWkERj_a_5t1TyVz_FJgUYvJ7D0

Nattbilderna i National Graphics artikel är alla fake i olika omfattning. Men så även verkar en stor del av hennes övriga bilder vara. Dagbilder har blivit natt och det klonas hej vilt och byts ut himlar.

Tweeten i kombination med denna post ger en väldigt klar bild av läget:

https://auroraborealisobservatory.com/news/manipulated-photo-scandal-national-geographic/

Det jag är förvånad över är hur många som försvarar denna form av misshandel av en genre. Oftast försvarar man det med att det skulle vara någon form av artistisk frihet att ta fram sina bilder på vilket sätt man vill.

Jag håller med om man kan göra hur man vill med sina bilder men det gäller ju att man är ärligt med det och inte ge sken av något annats samt att det sker i rätt sammanhang.

Om man som i artikeln ger uttryck för att det är bilder tagna på plats, tex:
"Lots of places have either old trees or dark skies, but not both. When the two do intersect, the location is often challenging to reach" och hon svara på frågor där hon säger att hontagit hjälp av lokala guider för att kunna hitta och ta sig till dessa platser.

samt ansträngning att få till bilderna om natten...
"With a 30-second exposure you don’t want the branches shaking,” “So there was a lot of downtime."

Kombinerar man det med National Geographics riktlinjer för bilder som tex säger:
"Cloning: ‘Cloning is not allowed. Cloning is the process of adding or subtracting elements from a photograph...."
gör att det bara blir så fel.

För mig är det ett mysterium att National Geographics inte tagit ner artikeln än eller försvarat varför den finnas kvar.
Föredömligt inlägg och grymma länkar! :)

Det är jobbigt när länkar läggs upp random om man ska tolka dessa utan något påstående. Det blir tidsödande och en gissningslek.
 

tannerswe

Medlem
Ja jag läste det svaret men det är ett pinsamt försök att försöka rädda upp något.

Skulle det bara vara fel pga det är panoraman man satt ihop fel/slarvigt så skulle inte delar av vintergatan dyka upp där de gör och framförallt så skulle inte delar spegelvändas.

Det förklarar inte heller hur en himmel från norra halvklotet hamnat nere i Namibia eller hur dagtidsträd hamnat på natten. Att delar som långt ifrån varandra, nu ligger precis jämte varandra mm mm.
 

PMD

Aktiv medlem
Lite pinsamt för NG att de inte upptäckte "fusket" innan publicering, men rätt gjort att ta bort artikeln tills vidare. Förhoppningsvis kommer en artikel som resonerar om saken så småningom.

Jag skriver "fusk" inom citationstecken eftersom det bara är fusk om man försöker ge sken av att bilderna föreställer något annat än vad de faktiskt gör. Det är enligt min mening helt OK att göra som Moon har gjort om man inte påstår (explicit eller implicit) att bilderna är omanipulerade.
 
ANNONS