Annons

D7000 vs D300s beträffande autofokusens exakthet

Produkter
(logga in för att koppla)

Musan

Medlem
Jag har letat runt lite i olika forumtrådar, men hittar inte svaren jag söker. Jag har själv en D7000, men skulle vilja veta om någon har praktiska erfarenheter av autofokusens exakthet på D7000 kontra D300s. Jag har lyssnat runt lite med Nikons tekniker och de säger att D7000 och D300s mäter lite olika, att det faktiska autofokusområdet är större på D7000 än den punkt man ser i sökaren, varför autofokus lättare skulle kunna nypa fel. Sedan tidigare har jag en D80 som nästan aldrig bommar, medan min D7000 bommar lite nu och då och gärna väljer något mer kontrastrikt i den absoluta närheten av den fokuspunkt jag valt, och som jag heller inte har kontroll över eftersom den punkt jag ser och den storlek på autofokuspunkt jag valt inte verkar motsvara den faktiska. Jag frågar för att det är viktigt för mig att få fokus där jag satt den, som t ex i ett öga eller på ett motiv i en rörig miljö, som t ex ett rådjur omgiven av högt gräs och träd etc. När jag letat runt i befintliga forumtrådar ang olika modellers för- och nackdelar så verkar de flesta frågeställningar urarta i diskussioner om respektive modells specifikation, där hela tiden nyaste kameran framhålls som självklart bäst, även av folk som inte själva prövat vare sig den ena eller den andra. Så min fråga är: Finns det någon som har praktisk erfarenhet av båda dessa kameramodeller och vill dela med sig av sina erfarenheter, speciellt avseende autofokusens exakthet?

Tack på förhand!

Maria
 

Skrotografen

Avslutat medlemskap
Om man läser senaste Digitalfoto (stora tidningen) så testar man en bunt kameror runt 10.000-12.000 kronor, där D300s kom som god tvåa och rekommenderades framför D7000..............Läs gärna den testen!
 

Musan

Medlem
Mattias, enligt dpreviews jämförelseverktyg så är D300s bättre avseende "metering & focus accuracy" än D7000, D600 och även D800. När man läser olika tester och omdömen så är nästan alla inne på samma linje: de flesta framhåller de nyare modellerna som bättre och hänvisar till de fullmatade specarna. Men samtidigt säger flera av testerna att om man anser att det är VIKTIGT med en exakt och pålitlig autofokus så ska man välja D300s framför t ex D7000, men att man då gör det på bekostnad av färre pixlar och sämre dynamiskt omfång.
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Intressant, jag visste inte att jag hade en såpass bra kamera :)

Var hittar ni jämförelserna för metering & focus? Inte bland de vanliga testerna eller?
 

l1nd3c0n

Aktiv medlem
Fick prova en D7000 vid en motorcykelkörning på Ring Knutstorp och jag tyckte den vara minst lika bra som min D300s. Tyckte t.o.m. att fokusen verkade rappare :)

Däremot så kan jag inte bedömma exaktheten då jag inte fick med mig korten från kameran och vi körde inte med spotmätning utan flerpunkt/3D. Det enda jag kunde bedömma utifrån var på LCD displayen och zooma in och utifrån det så verkade det vara minst lika många keppers som med D300s.

Bara min högst personliga upplevelse av dessa båda kameror, utan någon som helst teknisk specifikation att grunda den på.
 

Musan

Medlem
Intressant, jag visste inte att jag hade en såpass bra kamera :)

Var hittar ni jämförelserna för metering & focus? Inte bland de vanliga testerna eller?
Jodå, du har en bra kamera. :) De andra modellerna är också bra, men de har alla olika egenskaper. Det som är bra för den ena fotografen eller situationen, är kanske mindre bra för den andra.

Dpreviews jämförelseverktyg hittar du under respektive cameras review, längst ner på sidan "Conclusion". Det ser ut som ett liggande stapeldiagram. Du trycker på "off", så blir det on. Sen kryssar du i att den ska ta med alla modeller, markerar den modell du vill jämföra med, trycker "add" och sen för du pekaren över respektive modell, så visas värdena.
 

MW71

Aktiv medlem
Skiljer mkt mellan olika objektiv på min kamera (D7000). Med en del objektiv är den väldigt exakt, med andra fokuserar den väldigt konstigt.
 

Musan

Medlem
Fick prova en D7000 vid en motorcykelkörning på Ring Knutstorp och jag tyckte den vara minst lika bra som min D300s. Tyckte t.o.m. att fokusen verkade rappare :)

Däremot så kan jag inte bedömma exaktheten då jag inte fick med mig korten från kameran och vi körde inte med spotmätning utan flerpunkt/3D. Det enda jag kunde bedömma utifrån var på LCD displayen och zooma in och utifrån det så verkade det vara minst lika många keppers som med D300s.

Bara min högst personliga upplevelse av dessa båda kameror, utan någon som helst teknisk specifikation att grunda den på.
Tack! Det var just personliga upplevelser jag frågade efter. Synd bara att du inte sett bilderna på en större skärm. Det hade varit riktigt spännande att höra om. Kamerans display är lite bedräglig ibland, även om man zoomar in. OM du får se bilderna på en större skärm framöver, så kan du väl skriva en rad eller två.
 

cocuyo

Avslutat medlemskap
Skiljer mkt mellan olika objektiv på min kamera (D7000). Med en del objektiv är den väldigt exakt, med andra fokuserar den väldigt konstigt.
Det här anknyter till trådens rubrik, även om det avviker från frågan i det första inlägget.

Det du beskriver här hänger dock ihop med såna saker som kameratillverkarna inte talar väldigt högt om. Att autofokuspunkterna som finns på sökarskivan inte har ett dugg med AF-sensorns verkliga läge att göra, och att AF i sig inte är vare sig exakt eller konsekvent.

Af hos en DSLR är opålitlig rent generellt. Roger Cicala har beskrivit det när det gäller Canons proffsmodeller, som hyrs ut av företaget där han jobbar. Han har ju tillfälle att verkligen prova och jämföra, och det är intressanta saker som han har kommit fram till.

En del av problematiken som beskrivs i det första inlägget i den här tråden hänger ihop med osäkerheten att bedäma var kameran verkligen mäter, medan en annan del av problematiken, som oftare kommer på tal, ingår i MW71:s utveckling av ämnet.

Och det enkla svaret är att AF varken är pålitligt eller exakt, och det går inte att avgöra via de markerade fälten i sökaren vilket område fokussensorn kommer att mäta. AF med spegelreflex har sensorerna på en annan plats än den som visas i sökaren, och där kan finnas större eller mindre diskrepanser. AF hos en DSLR med "faskännande" system bygger på gissningar och uppskattningar, som inte alltid stämmer, och som inte är konsekventa mellan olika objektiv, eftersom de alla har olika förutsättningar.

AF med fasavkänning gör ett antal kvalificerade gissningar. Den gissar åt vilket håll skärpan ska ställas om, vilket för det mesta blir rätt, och den gissar hur mycket objektivet ska ändras för att det ska bli skarpt, vilket är punkten där flest fel förekommer. Sedan gissar den att objektivets inställning verkligen hamnar där systemet valde att det skulle placeras, vilket också är en vanlig orsak till fel, vilket Roger Cicala har visat hos de Canon-modeller som han har provat. De markerade fälten i sökaren är också en gissning, det verkliga området kan vara större, och kontrasten inom AF-området kan vara högre än man väntar sig någonstans där man inte alls tänkte ställa skärpan. Rådjuret och gräset är ett typfall. (Bilden är visserligen tagen med kontrastkännande AF, men problemet den visar är att också en mindre del av AF-fältet kan ha så mycket bättre kontrast än det man avsåg få skarpt, att skärpan hamnar på tok fel.)

Så för att i viss mån besvara ursprungsfrågan:
  • Det går inte att ställa skärpan på ögat, annat än om ögat täcker större yta än AF-punkten.
  • Pålitligheten hos AF-systemet hänger på kalibreringen, och många gånger måste varje objektiv och kamerahus kalibreras ihop.
  • Generellt är AF mindre pålitligt än manuell fokusering, men det är snabbare.
  • Om man är väldigt petig med var skärpan ska ligga är manuell fokusering ofta bättre än AF.
 
ANNONS