Annons

Analog kamera. Köpa vilken?

Produkter
(logga in för att koppla)

jpgrahn

Aktiv medlem
Låt mig slå ett slag för en modell som sällan nämns.
Nämligen en Nikkormat FT2.
Först när jag själv köpt en och provat insåg hur lika FM/FM2 och Nikkormat FT2 är.
FM/FM2 är legendarisk och man betalar därefter.
Nikkormat verkar få bry sig om och de är billigare.
Gäller det bara att testa analog foto så bör du ju börja så billigt som möjligt.
Säger jag som genom åren haft 3 FM, 3 FM2 och en en FM3A.

Objektiven måste ha en bländarring. Och kaninöron om du vill koppla det till mätaren.
Kan rekommendera en 2/50 Nikkor.
Både Nikkormat FT2 och Nikkor 2/50 modell äldre finns på Tradera till försäljning nu.
 

Melker Humala

Aktiv medlem
Om vi pratar om minsta möjliga kostnad för att börja i nikonsystemet så tycker jag att F-301 är ett fantastiskt hus. Man hittar det för någon hundralapp, det har TTL mätning och går på billiga AAA batterier i en evighet. Nackdelarna är att det är lite plastigt och att det inte finns någon nedbländningsknapp.
 

jpgrahn

Aktiv medlem
Om vi pratar om minsta möjliga kostnad för att börja i nikonsystemet så tycker jag att F-301 är ett fantastiskt hus. Man hittar det för någon hundralapp, det har TTL mätning och går på billiga AAA batterier i en evighet. Nackdelarna är att det är lite plastigt och att det inte finns någon nedbländningsknapp.
Helt rätt. 301 och 501 är bägge bra. Även 801 är en gedigen modell. Och egentligen en bättre kamera än de "glorifierade" FM/FE modellerna.
 

SusannaSmårs

Avslutat medlemskap
Jag fick igår en F301 gratis av en polare och hittills klagar jag verkligen inte :)
men tack för alla svar och kommentarerer, jag har fått en större inblick av olika funktioner och märken av analoga kameror!
 
ANNONS