Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp att välja systemkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Natekstrom

Ny medlem
Hej!
Jag är lite av en amatör när det kommer till kameror men har nu bestämt mig för att överge min Sony A300 och köpa något nyare, och behöver därför er hjälp.
Den nya kameran ska användas både till foto och filmning, så det är viktigt att det är hög kvalitet vid båda områdena. En Canon EOS 600D kändes som den perfekta "avancerade amatörkameran", men läste på lite och insåg att videoläget inte har autofokus.
Då videoläget kommer att användas till allt från resor till vloggar kände jag att detta kunde vara ett problem, och har därför nu börjat tittat efter något annat.
Så min fråga: finns det en kamera lik Canon EOS 600D fast med autofokus på videon?
 

patrick.ericson

Aktiv medlem
Du har den betydligt nya efterföljaren eos 700D. Kika på den istället. 600D har ju några år på nacken och 700 har utvecklats från denna.

Skickat från min GT-N5120 via Tapatalk
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Skall man i praktiken ha någon fungerande autofokus vid filmning med en spegelreflexkamera finns bara Canon EOS 70D (inte 700D) eller en Sony SLT kamera (A35,37,55,57,58,65,77) eller en spegellös systemkamera som Sony NEX, Samsung NX, Olympus eller Panasonic, eller med mindre sensor, Nikon 1 (J1,2,3, S1, V1, V2). Vill man både ha snabb autofokus i stillbildsläget för springande barn och vid filmning kvarstår bara Sony SLT kameror och Canon 70D där Canon är bättre överlag än kanske alla SLT förutom A65,77 med SSM objektiv. Även Nikon 1 är bra men bara fram till ljus som motsvarar ISO 800.
 
Senast ändrad:
ANNONS