Annons

Snabbt byte AF C till AF S på D500

Produkter
(logga in för att koppla)

kn1

Aktiv medlem
För att alltid vara "skjutklar" med min D500 tänkte jag förinställa autofokusläget AF C med Grp autofokusområde vilket borde fungera bra på rörliga motiv, typ fåglar. För att sedan tillfälligt fota stillasittande fågel lägger jag på AF-ON knappen in Enpunkts-AF. Tänkte alltså hålla AF-ON intryckt vid stilla motiv.
Men autofokusläget anger då fortfarande AF C. Behöver man ändra till AF S för att Enpunkts AF ska fungera eller räcker det med så som jag tänkt göra?
Självklart kan jag ut och testa men om någon har dessa inställningar och vet hur det fungerar så skulle det vara lysande.
 

LinsLucas

Aktiv medlem
Jag har använt den utmärkta guiden från Cyberphoto.
Denna guide visa hur du får både AFS och AFC på samma knapp! Underbart smidigt och för mig har det verkligen blivit både snabbare och bekvämare att fota efter denna inställning.

https://www.youtube.com/watch?v=erjNHxx74bs


Ser nu att det inte var exakt det du frågade efter. Men ändra bara AF-området så borde det fungera kanon.
 

kn1

Aktiv medlem
Jag har använt den utmärkta guiden från Cyberphoto.
Denna guide visa hur du får både AFS och AFC på samma knapp! Underbart smidigt och för mig har det verkligen blivit både snabbare och bekvämare att fota efter denna inställning.

https://www.youtube.com/watch?v=erjNHxx74bs


Ser nu att det inte var exakt det du frågade efter. Men ändra bara AF-området så borde det fungera kanon.
Tack för tipset. Kanske inte precis vad jag sökte men allt som underlättar skifte från AF C till AF s eller Enpunktsfokus är av intresse.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Tack för tipset. Kanske inte precis vad jag sökte men allt som underlättar skifte från AF C till AF s eller Enpunktsfokus är av intresse.
1) Nu påpekar jag väl det väldigt uppenbara, men du växlar ju enkelt mellan AF-C och AF-S genom att hålla inne knappen nere till vänster om objektivbajonetten framtill på kameran och vrida på bakre inställningsratten. Och du växlar mellan Grupp och singelpunkt med samma knapp och främre inställningsratten.

2) Du kan minska antalet alternativ för val av fokusområde med insträllningen "Begränsa val av AF-områdesläge" (a11) vilket gör de snabbare att växla. Vill du vara lite extrem kan du ju reducera ned listan enbart till Grupp och singelpunkt

3) För att tydliggöra det LinsLucas påpekade: Genom att jobba med tumfokus så som beskrivs i videon (vilket är enklare på din D500 än med D750 som de visar med eftersom du har en dedikerad AF-ON-knapp) så behöver du inte längre byta mellan AF-S och AF-C. Håller du inne AF-ON-knappen hela tiden har du AF-C, men om du bara siktar, trycker på AF-ON och släpper den så har du AF-S. Du behöver alltså aldrig fundera över den inställningen mer. Det är en av poängerna med tumfokus: Du väljer mellan AF-C och AF-S helt enkelt genom hur du trycker på AF-On-knappen.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Nu har jag bara fått detta beskrivet från en dansk fågelfotograf, har själv ingen D500 (ännu). Men han var väldigt begeistrad i en knapp där han snabbt kunna växla mellan AF-S och AF-C genom att hålla knappen intryckt. Så fotograferade han en stillasittande fågel med AF-S och fågeln sticker iväg så fick han AF-C så länge han höll inne knappen. Som det verkade på han så var det den funktion han framhävde främst på just denna kamera
 

LinsLucas

Aktiv medlem
Nu har jag bara fått detta beskrivet från en dansk fågelfotograf, har själv ingen D500 (ännu). Men han var väldigt begeistrad i en knapp där han snabbt kunna växla mellan AF-S och AF-C genom att hålla knappen intryckt. Så fotograferade han en stillasittande fågel med AF-S och fågeln sticker iväg så fick han AF-C så länge han höll inne knappen. Som det verkade på han så var det den funktion han framhävde främst på just denna kamera
Det är precis det vi diskuterar ovan.
På de lite mer avancerade konsumentkamerorna som D7*00, D500 osv så kan man programmera AE-L/AF-L-knappen till att göra just detta.
Trycker du inte in knappen alls så har du manuell fokus
Trycker du in och släpper knappen så har du AFS
Tryck och håll knappen intryckt för AFC

Grymt smidigt.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Det är precis det vi diskuterar ovan.
På de lite mer avancerade konsumentkamerorna som D7*00, D500 osv så kan man programmera AE-L/AF-L-knappen till att göra just detta.
Trycker du inte in knappen alls så har du manuell fokus
Trycker du in och släpper knappen så har du AFS
Tryck och håll knappen intryckt för AFC

Grymt smidigt.
Fast detta är väl AF-ON? Han jag pratade med hade en D4 också, så då skulle han inte nämnt detta som en finess för D500. Jag uppfattade det som att man använder inte AF-ON knapp utan funktion AF-S o AF-C skiftas med någon funktionsknapp istället och du har fortfarande fokus på avtrycket. Något som kanske bara finns på några få modeller
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Fast detta är väl AF-ON? Han jag pratade med hade en D4 också, så då skulle han inte nämnt detta som en finess för D500. Jag uppfattade det som att man använder inte AF-ON knapp utan funktion AF-S o AF-C skiftas med någon funktionsknapp istället och du har fortfarande fokus på avtrycket. Något som kanske bara finns på några få modeller
Låter skumt, och så vitt jag vet skiljer det inte mycket i hur sådant fungerar i en D4 och en D500.

Och den större poängen: Kör man med tumfokus (AF-ON) blir det helt irrelevant att växla mellan AF-S och AF-C med någon annan knapp - du byter mycket enklare mellan de två lägena (och helmanuell fokus) bara genom hur och när du trycker (eller inte trycker) på AF-ON-knappen. Man behöver helt enkelt ingen separat knapp för den saken.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Låter skumt, och så vitt jag vet skiljer det inte mycket i hur sådant fungerar i en D4 och en D500.

Och den större poängen: Kör man med tumfokus (AF-ON) blir det helt irrelevant att växla mellan AF-S och AF-C med någon annan knapp - du byter mycket enklare mellan de två lägena (och helmanuell fokus) bara genom hur och när du trycker (eller inte trycker) på AF-ON-knappen. Man behöver helt enkelt ingen separat knapp för den saken.
Nu är det bara gissningar
Var inne och tittade snabbt i manualen, hittade inget direkt om just det jag tänkte på men det finns tex en inställning som är f6 som är att knapparna är switchande istället för att man måste hålla knappen inne. Kanske kan det vara så att om aktiverar detta så är AF val knappen switchande och det räcker att trycka in den så kan man växla AF mode och funktion med tumhjulen. Det går också med a9 att begränsa valen, så man skulle kunna ställa in så man endast växlar mellan 1 punkt och tex grupp med hjulet (eller om det går att välja en Fn knapp?).

Om man tex kombinerar AF-On med reducerad AF lägen så kanske det går att snabbt välja en punkt eller grupp?

Edit. Jag har f6 på min D750 och den kommer bara ihåg valet tills en bild är tagen, så jag vet inte vad det kan vara om det inte finns något speciellt val under tilldela Fn knapp
 
Senast ändrad:

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Nu är det bara gissningar
Var inne och tittade snabbt i manualen, hittade inget direkt om just det jag tänkte på men det finns tex en inställning som är f6 som är att knapparna är switchande istället för att man måste hålla knappen inne. Kanske kan det vara så att om aktiverar detta så är AF val knappen switchande och det räcker att trycka in den så kan man växla AF mode och funktion med tumhjulen. Det går också med a9 att begränsa valen, så man skulle kunna ställa in så man endast växlar mellan 1 punkt och tex grupp med hjulet (eller om det går att välja en Fn knapp?).

Om man tex kombinerar AF-On med reducerad AF lägen så kanske det går att snabbt välja en punkt eller grupp?
1) Hela grejen med växling mellan AF-S och AF-C behöver man faktiskt inte fundera på. Det är bara att prova med tumfokus (AF-ON) - något de flesta som provat snabbt brukar inse fördelarna med och sedan använder i fortsättningen.

2) Att snabba upp valet mellan olika fokuspunktområden (som Grupp och enpunkts) var just det jag tog upp i mitt första svar ovan: Man reducerar antalet alternativ med inställningen "Begränsa val av AF-områdesläge" så går det mycket snabbare att växla. (och du har rätt - det är inställning a9 i D500, jag skrev a11 i mitt första svar ovan, men det stämmer för menyerna i D810 som jag kikade på :)

Tillägg: läsvärd länk:
http://nps.nikonimaging.com/technical_solutions/d500_tips/af/custom_settings/
 

kn1

Aktiv medlem
Nu har jag bara fått detta beskrivet från en dansk fågelfotograf, har själv ingen D500 (ännu). Men han var väldigt begeistrad i en knapp där han snabbt kunna växla mellan AF-S och AF-C genom att hålla knappen intryckt. Så fotograferade han en stillasittande fågel med AF-S och fågeln sticker iväg så fick han AF-C så länge han höll inne knappen. Som det verkade på han så var det den funktion han framhävde främst på just denna kamera
Tack för alla svar med synpunkter. Eftersom jag aldrig (nästan i alla fall) använder manuell fokus så verkar det knappfunktionsalternativet onödigt för mig. Den danska fågelfotografens lösning verkar lysande.
Ska själv testa om det går att få AF C i normalläge dvs utan AF/ON knappen intryckt och AF S om knappen trycks in (ev släpps direkt efter intryckning).

Med en sådan lösning är man alltid skjutklar, endast avtryckaren som gäller för att få AF C. Vid stillasittande objekt skulle bara tillkomma en med tummen intryckt AF/ON knapp.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Tack för alla svar med synpunkter. Eftersom jag aldrig (nästan i alla fall) använder manuell fokus så verkar det knappfunktionsalternativet onödigt för mig. Den danska fågelfotografens lösning verkar lysande.
Ska själv testa om det går att få AF C i normalläge dvs utan AF/ON knappen intryckt och AF S om knappen trycks in (ev släpps direkt efter intryckning).

Med en sådan lösning är man alltid skjutklar, endast avtryckaren som gäller för att få AF C. Vid stillasittande objekt skulle bara tillkomma en med tummen intryckt AF/ON knapp.
Du kan ju se vad det går att sätta Fn knappen till, jag kunde inte se vilka alternativ det är i manualen
 

sears

Aktiv medlem
Tack för alla svar med synpunkter. Eftersom jag aldrig (nästan i alla fall) använder manuell fokus så verkar det knappfunktionsalternativet onödigt för mig. Den danska fågelfotografens lösning verkar lysande.
Ska själv testa om det går att få AF C i normalläge dvs utan AF/ON knappen intryckt och AF S om knappen trycks in (ev släpps direkt efter intryckning).

Med en sådan lösning är man alltid skjutklar, endast avtryckaren som gäller för att få AF C. Vid stillasittande objekt skulle bara tillkomma en med tummen intryckt AF/ON knapp.
Jag rekommenderar stark att du ställer in och tränar på att använda tumfokus med af-on knappen.

Sedan ställer du in Pv knappen till att aktivera en-punkts fokusområde när den hålls intryckt.
Då får du normal läget med alla fokuspunkter/grp-punkt område och håll inne Pv knappen om fågel sitter i grenverket och är svår att få fokus på.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Jag rekommenderar stark att du ställer in och tränar på att använda tumfokus med af-on knappen.

Sedan ställer du in Pv knappen till att aktivera en-punkts fokusområde när den hålls intryckt.
Då får du normal läget med alla fokuspunkter/grp-punkt område och håll inne Pv knappen om fågel sitter i grenverket och är svår att få fokus på.
Ok, så det går på D500 att sätta iaf Pv knappen till fokusområde, det var säkert så den danska fotografen hade det. Det tror jag inte går att göra på D7200 eller D750
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Tack för alla svar med synpunkter. Eftersom jag aldrig (nästan i alla fall) använder manuell fokus så verkar det knappfunktionsalternativet onödigt för mig. Den danska fågelfotografens lösning verkar lysande.
Ska själv testa om det går att få AF C i normalläge dvs utan AF/ON knappen intryckt och AF S om knappen trycks in (ev släpps direkt efter intryckning).

Med en sådan lösning är man alltid skjutklar, endast avtryckaren som gäller för att få AF C. Vid stillasittande objekt skulle bara tillkomma en med tummen intryckt AF/ON knapp.
Jag skulle som sagt rekommendera att du provar den arbetsmetod som sidådär 95 % av alla yrkesfotografer och väldigt många entusiaster (av goda skäl) kör: Tumfokus via AF-ON. Det innebär att du aldrig ens behöver fundera på att växla mellan AF-S och AF-C eftersom du har bägge tillgängliga hela tiden :)
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Fungerar

Tack för alla svar med synpunkter. Eftersom jag aldrig (nästan i alla fall) använder manuell fokus så verkar det knappfunktionsalternativet onödigt för mig. Den danska fågelfotografens lösning verkar lysande.
Ska själv testa om det går att få AF C i normalläge dvs utan AF/ON knappen intryckt och AF S om knappen trycks in (ev släpps direkt efter intryckning).

Med en sådan lösning är man alltid skjutklar, endast avtryckaren som gäller för att få AF C. Vid stillasittande objekt skulle bara tillkomma en med tummen intryckt AF/ON knapp.
Det dansken gjorde var nog helt enkelt att programera en av knapparna t.ex. af-on knappen till fokuslås (fokus lock). Så har jag det och då har du af på avtryckaren och när du trycker ner af-onknappen så låser du fokus, t.ex för stillastående pippisar. Sedan har jag programmerat nedre främre knappen (där jag har mitt långfinger) till Group af och en av de andra knapparna på baksidan till någon annan konfiguration. Mittpunkten och af-c har jag som standard. På så sätt har jag alla af-möjligheter jag behöver blixtsnabbt. Har även provat tumfokus men jag trivs bättre med fokus-lock (det blir ändå samma funktion)
 

pdahlen

Aktiv medlem
Har förstått det lite bättre nu, på D5, D500 och D850 så kan man i f1 (tror jag) sätta AF mod till en knapp. Det är också möjligt att sätta AF mode och AF ON till en knapp.

Knappen AF mode skulle man kunna ha att växla mellan tex enkel punkt och grupp. Då skulle man kunna ha tumfokus AF-C och singelpunkt som standard, och trycker man in knappen Fn eller Pv så får man istället grupp eller dynamiskt vad man nu ställt in. Så när fågeln sticker så trycker man in knappen och får fler punkter.

Vad den andra funktion gör har inte förstått fullt ut, den gör ju båda samtidigt. Så jag funderar på om man med den kan ha fokus på avtryck och AF-S och singelpunkt och när man trycker in den skiftar till AF-On, AF-C och grupp mode?

Hur som helst så är ju funktion att snabbt skifta AF mode med en knapp en möjlighet jag skulle vilja ha i nästa kamera

En kompletterande fråga. Någon som har en känsla, har testat, hur precis den sätter fokus i AF-C jämfört med AF-S mode i enkel punkt på tex 10 skott? Det är ju så att väldigt få hamnar ju på precis 0 linjen och det finns en naturlig spridning mellan bak och framfokus. Kör man AF-C så hör man den småhackar lite och ombestämmer sig hela tiden även om man har en fix punkt. Kör man AF-S så låser man på ett värde tills man släpper avtrycket (om man har fokus där) och får ett nytt, om man sedan trycker ner igen kör den då på precis samma som tidigare om dess fokussystem tycker det är OK eller gör den ett försök att omfokusera vid varje bild? En lång fråga men frågan är kan man ha större chans att hamna precis på 0 linjen med AF-C som hackar sig fram på 10 skott jämfört med AF-S?
 
Senast ändrad:

Tonyeagle

Aktiv medlem
Många faktorer

Du har många faktorer/inställningsmöjligheter som spelar in på hur pass stor variationen blir med af-c och stillastående motiv. Objektivet spelar in, hur kontrastrikt motivet är, sedan tillkommer alla inställningar du kan göra i af-c läget. Ex. på sådana inställningar är focus-/shutter priority, inställningar för hur "lätt" omfokusering ska ske och hur lång tid den ska behålla fokus när den tappar den. För att jämföra skulle man behöva göra en stor matris där man kombinerat alla inställningar och det har jag aldrig sett någon göra. Även om man använder fokus lock eller traditionell tumfokus så spelar dessa inställningar in på hur väl fokus sitter på stillastående föremål då man ju låser/släpper fokusmöjligheten vid en viss tidpunkt. Det blir nog för dig att testa dig fram till vad som fungerar bäst för dig. Som det sagts tidigare i tråden så är tumfokus, eller det omvända - fokus lock, det mest använda av fotografer som konfigurerar sin kamera efter sina behov. Vid båda dessa får du det du eftersöker. Skillnaden mellan dessa två metoder är att du antingen måste använda tummen för att fokusera eller använda tummen när du vill låsa fokus (inte fokusera). Vid ren landskaps- eller annan fotografering av fasta föremål fungerar af-s med focus priority bäst så det är bra om man kan lägga även detta på ett förinställt läge på en knapp eller ett vred.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Jo får göra en test när det blivit varmare. Jag har satt till ingen delay på AF-C för att få snabbast möjliga följnining
 
ANNONS