Annons

Skicka intervalltagna bilder till molnet automatiskt

Produkter
(logga in för att koppla)

maskon

Medlem
Det jag vill göra är att sätta upp en kamera (troligen 70D) att ta bilder, typ 2 st/timme, och skicka automatiskt till någon molntjänst. Antar att jag behöver ha en dator på platsen, men det är inga problem. Finns ström och hyfsad mottagning för mobildata. Men vad för mjukvara behöver jag för att få ihop det?
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Någon nämnde GPhoto2 för samma ändamål nyligen.

Jag har inte provat GPhoto2 för timelapse. Men väl för att styra kamerans exponering från dator (raspberry pi) och automatisk ladda ner bilden.

I en PC med en molnkoppkad mapp (one drive eller Dropbox) är du hemma.

Jag skickar mina bilder från Raspberry till Flickr. Men det krävde lite programmering. Till PC finns en App som heter FlickrUploader. Den bevakar en mapp på datorn och laddar upp alla bilder som hamnar där.
 

maskon

Medlem
Aha. Får kolla på den också.
Använder onedrive, google drive, box, creative cloud och dropbox till vardags
Controlmycanon är lockande. Osugen på att damma av mina programmeringskunskaper.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Med kameran, USB-sladd samt PC och EOS Utility kan jag ställa in tidsstyrd sekvens och lagra bilderna i folder på datorn.
Om denna folder är synkad med molnet så får jag bilderna direkt i molnet.

Jag har en äldre Canon. Men borde vara samma i en 70D
 

Falumas

Aktiv medlem
Jag har använt raspberryPi:s för det, för landskapsbilder har jag till och med använt raspberryPi kameran, men har även haft den kopplad till systemkameror än olika slag när mer krävs. Så en mobil med delning av Internet via wifi
 
ANNONS