Annons

ICC till Scandinavian photos papper

Produkter
(logga in för att koppla)
Scandinavian Photo har ingen ICC-profil och kan heller inte ge tips om vilket "original" papper som ligger närmast för utskrift. I mitt fall har jag Canon PRO 100S.
Deras papper heter Professional Matte resp Glossy.

Har någon ett tips? ICC-profil eller tips om märke som har samma egenskaper?
Alternativt gör man väl en egen profil....Nån som vet hur?
 

elgenper

Aktiv medlem
Var inne för nån månad sen och efterlyste då just profiler (för min Epson 600 i första hand) för att kunna prova deras papper. Den förste anställda hade uppenbarligen ingen aning om vad en profil var; tillkallad "expert" visade en småblaskig fågelbild och sa "så här bra blir det"... Mitt påpekande att man måste se originalet på en kalibrerad skärm för att ha någon aning om hur bra färgåtergivningen var, möttes av påståendet att "man kan använda Epsons egna profiler, så blir det OK".

Inget ont om personalen, men vid det laget hade jag gett upp alla planer på att köpa det papperet; "grisen i säcken", så att säga... Inte helt förtroendegivande när det gäller Scandinavian Photos professionella inriktning!
 

AWid

Aktiv medlem
Pröva med profiler avsedda för motsvarande Epsonpapper. Borde finnas att ladda ner hos Canon som tillverkat din skrivare alternativt hos Epson. Flera här på Fotosidans form har sagt att profiler för Epsons papper fungerar bra med Skandinavians papper. (Möjligen samma tillverkare:)
 

sinduda

Aktiv medlem
Kan de nya skrivarna ligga nära förra generationen med t.ex. 3880?

För Epson 3880 förmedlade Scandinavian profiler vilka hade tagits fram av någon utanför Scandinavian. Jag har använt dessa så här långt med min 3880.
Fast nu gällde förstås inlägget Canon...
 

elgenper

Aktiv medlem
... Flera här på Fotosidans form har sagt att profiler för Epsons papper fungerar bra med Skandinavians papper. (Möjligen samma tillverkare:)
Jo, chansen är hyfsad, men det känns som en chansning... Att köpa en 50-pack för att se OM det blir bra är inte helt lockande! Tycker det är oprofessionellt av ScPh att inte ha profiler framme; knappt veta vad det är ens.

För Epson 3880 förmedlade Scandinavian profiler vilka hade tagits fram av någon utanför Scandinavian. Jag har använt dessa så här långt med min 3880....
På min 3800-tid hade man profiler för de vanligaste skrivarna, och då tydligen även för 3880. Nu har man tydligen sänkt ambitionen.

Men det finns andra papper, med bra profiler från tillverkaren, så det är väl vad man får köpa.
 

AWid

Aktiv medlem
Jo, chansen är hyfsad, men det känns som en chansning... Att köpa en 50-pack för att se OM det blir bra är inte helt lockande! Tycker det är oprofessionellt av ScPh att inte ha profiler framme; knappt veta vad det är ens.
..........................
Drog, kanske lite förhastat, slutsatsen att pappren redan var inköpta och nu skulle användas. Men det kanske var fel:). Om TS ännu inte köpt pappren är naturligtvis rådet att i stället köpa något välkänt fabrikat som också har profiler att ladda ner från nätet.

Själv använder jag i huvudsak papper från Tecco och Ilford.
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Det borde finnas med information i förpackning om fabrikat och skrivarinställningar.
Nån inköpskunnig i butiken vet säkert vad det handlar om, annars får de öppna en kartong och kolla.
 
Göra egen ICC profil?

Tyvärr har inte ens deras support något svar....
Ingen info i kartongerna

Någon som har en länk till hur man skapar egna profiler?
 

ebarile

Aktiv medlem
Tyvärr har inte ens deras support något svar....
Ingen info i kartongerna

Någon som har en länk till hur man skapar egna profiler?
För att göra egna profiler behöver du en "verktyg", till exempel från X-Rite (https://www.scandinavianphoto.se/sok?q=x-rite). De kostar rätt mycket, så jag rekommenderar att du börjar med att använda en generell profil för blankt eller matt papper (alltså en av Canons profiler). Jag har profiler för de flesta av marknadens papper (för Epson-skrivare), men det har hänt att jag fått något papper som jag inte haft profil för och då har det fungerat ganska bra att välja en profil för ett liknande papper (när jag inte brytt mig om att skapa en egen profil för enstaka utskrifter). Men du kan förstås välja papper från en leverantör som har profiler till din skrivare. Jag har testat papperen du nämner. Det var ett tag sedan och jag är förvånad över att Scandinavian Photo inte har tagit fram profiler för marknadens vanligaste skrivare. De har ju tillgång till profileringsverktygen. I början använde jag en Ilford-profil för blankt papper och det fungerade bra för "standardutskrifter". Jag visste förstås också från början att papperen från Scandinavian Photo inte var marknadens bästa, men jag köpte några paket när det var bra rabatt på dem. När jag så småningom skapade egna profiler för papperen blev skillnaden ganska liten. Notera att det jag skriver inte bygger på lästa fakta, utan på egna erfarenheter.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Jag kör också Epson 3880. Har också kört mycket Scandinavian Satin professionell.
Har laddat ner deras egna profiler i både version 1och 2.
Har provat dessa men föredrar resultatet av använda Epsons motsvarande profil.
Scandinavians papper är väldigt likt Epsons egna. Skulle inte förvåna mig om det är samma tillverkare.
Efter 25 år sålt papper globalt är jag hyfsad på känna igen olika bestrykningar och papper.
Det har också gett mig ett öga för att se vad som är fel. När man ahr 100 ton papper som tryckaren inte håller måttet måste man snabbt se vad som är fel. Annars anses man inte kunnig nog för att tas seriöst.
Så tro mig när när jag anser Epsons profil är bättre än Scandinavians.
Hur det är med Canon kan jag givetvis inte bedöma eftersom jag inte använder Canon. Fast tekniken bakom bestrykningen är liknande och därför bör det fungera också för Canon.
 

alfin

Aktiv medlem
Så tro mig när när jag anser Epsons profil är bättre än Scandinavians.Hur det är med Canon kan jag givetvis inte bedöma eftersom jag inte använder Canon. Fast tekniken bakom bestrykningen är liknande och därför bör det fungera också för Canon.
Det är helt olika bläck i Canons och Epsons patroner. Även om man printar på exakt samma papper, krävs olika utskriftsprofiler om man eftersträvar optimalt resultat.

En bra utskriftsprofil är gjord för en specifik papper/bläck/skrivar-kombination. Att det sedan ibland fungerar att använda en profil gjord för ett annat papper är inte samma som att det är optimalt.

Har man hittat ett bra papper som man gillar är det bäst att låta göra en utskriftsprofil för den egna skrivaren, även om det finns generella profiler för papperet att ladda ner. Resultatet blir vanligtvis synbart bättre, framför allt om den som gör profilen vet vad 'den' gör.
 

ebarile

Aktiv medlem
Är det någon som sagt något annat? Har någon sagt att man ska använda profiler gjorda för Epson på en Canon-skrivare (eller tvärtom)? Har någon sagt att det alltid går lika bra att använda en profil för ett annat papper? När någon ställer en fråga anser inte jag att det är fel att börja med att ge ett, ska vi säga, förenklat svar. Alltså av typen: "Börja med att testa detta först". Jag hade kunnat svara: "Med över 20 års erfarenhet av fotoutskrifter i storformat, användning av avancerade utskriftsprogram, framställning av massor av egna pappers- och skrivarprofiler vill jag bara säga dig att...". Men hade detta "första svar" verkligen varit till någon hjälp?
 

alfin

Aktiv medlem
Är det någon som sagt något annat? Har någon sagt att man ska använda profiler gjorda för Epson på en Canon-skrivare (eller tvärtom)? Har någon sagt att det alltid går lika bra att använda en profil för ett annat papper?
Jag uppfattade att Mats sa något i den stilen, ja.


När någon ställer en fråga anser inte jag att det är fel att börja med att ge ett, ska vi säga, förenklat svar. Alltså av typen: "Börja med att testa detta först". Jag hade kunnat svara: "Med över 20 års erfarenhet av fotoutskrifter i storformat, användning av avancerade utskriftsprogram, framställning av massor av egna pappers- och skrivarprofiler vill jag bara säga dig att...". Men hade detta "första svar" verkligen varit till någon hjälp?
Det verkar vara viktigt för dig att framstå som erfaren? Tänk om du gjort fel under dessa 20 år? :) Om det är till någon tröst för dig, så var min kommentar uteslutande riktad till Mats och det var på inget sätt något ifrågasättande av dina kunskaper.
 

ebarile

Aktiv medlem
Jag uppfattade att Mats sa något i den stilen, ja.
Det verkar vara viktigt för dig att framstå som erfaren? Tänk om du gjort fel under dessa 20 år? :) Om det är till någon tröst för dig, så var min kommentar uteslutande riktad till Mats och det var på inget sätt något ifrågasättande av dina kunskaper.
Ja, jag har erfarenhet, men notera att jag skrev "tänk om jag svarade". Att jag har erfarenhet innebär inte nödvändigtvis att jag anser mig "erfaren" i den mening du lägger i ordet.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Scandinavian Photo har ingen ICC-profil och kan heller inte ge tips om vilket "original" papper som ligger närmast för utskrift. I mitt fall har jag Canon PRO 100S.
Deras papper heter Professional Matte resp Glossy.

Har någon ett tips? ICC-profil eller tips om märke som har samma egenskaper?
Alternativt gör man väl en egen profil....Nån som vet hur?
Jag ställer mig helt bakom Mats/Flash. Kör alltid Epsons Semi Gloss till Scandinavians papper (deras Satin-papper liknar Epsons eget väldigt mycket i allt utom priset) och det har jag gjort ända sedan jag köpte min Epson P600 för ett antal år sedan . De Scandinavian-profiler jag testat tyckte jag var klart sämre än Epsons egna. Smak är personlig så du får väl testa själv om du har tiden och/eller inte tror oss.
 

Anderzon

Aktiv medlem
Jag har deras profiler till Epson SureColor SC-P800 om någon vill ha dem.
Scandinavian uppdaterade sin web för ett tag sedan och då trillade de bort.

Mvh, Martin
 

Jalka

Ny medlem
Jag har deras profiler till Epson SureColor SC-P800 om någon vill ha dem.
Scandinavian uppdaterade sin web för ett tag sedan och då trillade de bort.

Mvh, Martin
Hej, var ute och sökte på dessa ICC profiler och såg då ditt gamla inlägg. Är det fortfarande så att du kan sända profilen?
 
ANNONS