Annons

Fujifilm X-T4

Produkter
(logga in för att koppla)

martinot

Aktiv medlem
Besviken på Fujis experimenterande med lcd-skärmarna.
Först X-PRO3 där det skall vara en fördel att inte kunna se skärmen för då blir det mer kreativt. Kiss my ass säger jag. Det har gått att stänga av LCD-skärmen sedan X-PRO1. En skärm man inte kan använda för att fota över ett staket eller en folksamling. Också en dålig lösning när man fotar med kameran på stativ.

Sedan nu X-T3 med en selfieskärm. För det första ser lösningen mycket mer bräcklig ut. Vad händer när en fotokollega stöder till den utfällda skärmen. DEt är trångt om utrymmet på många håll i världen.
Det gör kamera med skärm betydligt större och det är nödvändigt att fälla ut skärmen för att kunna vinkla skärmen upp eller ner.
Håller med i mycket av vad du säger ovan.

Dock så är jag inte så oroad för just bräckligheten. Canon har länge och ofta kört med den typen av skärmar (nu senast på deras nya spegellösa R-kameror), och hade det varit problematiskt så skulle vi hört mycket mer av problem från alla Canon-ägare. Fuji brukar dessutom vara duktiga på att bygga gedigna kamerahus och objektiv, så är inte personligen alls orolig kring just hållbarheten.

Däremot så gillar jag inte sättet att veckla ut en skärm som Canon, och numera även XT4 kör med. Föredrar att kunna direkt vinkla upp/ner (åt sidan är inget stort behov för mig personligen).

Blir nog ingen XT4 för mig heller, trots att min nyaste XT är ver 2. Den Fujikamera som lockar allra mest just nu för mig personligen är X100V, men generellt så är jag väldigt nöjd med de kameror jag har (behöver inga nya, utan mer tid att använda de jag har).
 

martinot

Aktiv medlem
Priset 1700 USD verkar med tanke på konkurrensen vara högt satt.

Fast vi har sett flera gånger tidigare hur Fujis kameramodeller faller ganska snabbt i pris.
För högt pris skulle jag säga.

Men misstänker precis som du att det bara är det initiala priset för att sälja till de entusiaster på marknaden som har mest bråttom att köpa (och som inte bryr sig så mycket om prislappen). Fujifilms kamerahus brukar enbart efter ett halvår komma ner till sina vettiga "verkliga" normalpriser.

Så gäller bara att ha lite is i magen under några månader för de som vill skaffa (även om jag själv som sagt troligen inte är en av de).
 

ajoe

Aktiv medlem
Och när kommer Pro3 med IBIS och stora batteriet, dvs Pro4?

Efter att ha löst Jonas texter om T4 och Pro3 blir man ju litet kallsvettig...
 

ztenlund

Aktiv medlem
En del föredrar Xpro3 för att den går att vinkla ner, underlättar vid låga vinklar. Men det stora mysteriet är varför du blir så arg..?
För att åstadkomma det behöver man dock inte utforma skärmen som på X-Pro3, utan det går att göra med en vanlig vinklingsbar. Titta på flera av Nikons t ex. Sedan går det nog lite snabbare att få ned X-Pro3-skärmen horisontellt, men det medför också de nackdelar som folk klagar på.
 

ajoe

Aktiv medlem
Nu har jag haft den några dagar och den känns som nästa naturliga inkarnation av X-T-serien, litet bättre på allt.
+ IBIS, äntligen, äntligen kan man använda Fujis fina fasta objektiv handhållna i dåligt ljus.
+ Bättre grepp utan att montera på något extra. Inte riktigt i Olympusklass, men tillräckligt bra.
+ Större batteri och samma laddkabel (USB C) både till telefonen, datorn och kameran.
+ Tystare slutare.
- LCD:n var så bra på T2, jag har svårt att komma ned på knä (artros) i låga vinklar och att behöva fälla ut och vrida om är idiotiskt och innebär skaderisk.
- Varför inte fräsa in Arca-profilens spår direkt i bottenplattan?
 
Senast ändrad:

Sven Blomquist

Aktiv medlem
Nu har jag haft den några dagar och den känns som nästa naturliga inkarnation av X-T-serien, litet bättre på allt.
+ IBIS, äntligen, äntligen kan man använda Fujis fina fasta objektiv handhållna i dåligt ljus.
+ Bättre grepp utan att montera på något extra. Inte riktigt i Olympusklass, men tillräckligt bra.
+ Större batteri och samma laddkabel (USB C) både till telefonen, datorn och kameran.
+ Tystare slutare.
- LCD:n var så bra på T2, jag har svårt att komma ned på knä (artros) i låga vinklar och att behöva fälla ut och vrida om är idiotiskt och innebär skaderisk.
- Varför inte fräsa in Arca-profilens spår direkt i bottenplattan?
Jag slog till o köpte en XT-4 förra veckan. Jag hade då spanat på XH-1 ett tag men då dyker XT-4 upp. Jag har kört XPRO-1 sedan första veckan den kom ut och sedan XPRO-2 så fort den fanns att köpa. Båda mycket bra men XT-4 är ännu bättre! Fantastisk. Det enda som stör mig är alla finesser och inställningsmöjligheter! Man behöver ju en akademisk examen i XT-4....
Men grym kamera är det. Dyr men värd varenda krona.
 

ajoe

Aktiv medlem
Efter ytterligare 3 veckor, så måste jag konstatera att det stora lyftet för mig är 50/2 och IBIS i kameran.

Zoomarna är utomordentligt skarpa och fina, visst, men detaljer bortom fokus blir ringar och jag tycker det blir en rörig bakgrund. Jag använder ofta 50:an på full öppning och jag tycker det ger en fin 3D-känsla.

Och jo, jag vet att 56/1,2 APD nog vore snäppet vassare (och dyrare/större/långsammare), men jag har sett att versionen utan APD-linsen också ger litet ringformig bakgrundsoskärpa och sitter mycket nöjd med det jag har.
 
Senast ändrad:

Sven Blomquist

Aktiv medlem
Efter ytterligare 3 veckor, så måste jag konstatera att det stora lyftet för mig är 50/2 och IBIS i kameran.

Zoomarna är utomordentligt skarpa och fina, visst, men detaljer bortom fokus blir ringar och jag tycker det blir en rörig bakgrund. Jag använder ofta 50:an på full öppning och jag tycker det ger en fin 3D-känsla.

Och jo, jag vet att 56/1,2 APD nog vore snäppet vassare (och dyrare/större/långsammare), men jag har sett att versionen utan APD-linsen också ger litet ringformig bakgrundsoskärpa och sitter mycket nöjd med det jag har.
Jag har landat i 35/1,4 som är perfekt till XT4. Det är bara när det regnar som 35/2,0 får sitta på.
 

Sven Blomquist

Aktiv medlem
Jag har landat i 35/1,4 som är perfekt till XT4. Det är bara när det regnar som 35/2,0 får sitta på.
Nu kör jag med 60mm halvmakro och det känns som jag är hemma! 60mm motsvarar 90 mm på fullformat som är min favoritbrännvidd. Det är dessutom ett halvmakro vilket passar mig perfekt. Jag har visserligen ett 27mm men det är inte min brännvidd men jag får väl ta mig i kragen och prova några dagar. Det finns ju bilder för alla objektiv o brännvidder.
 

Bengf

Aktiv medlem
Hur är autofokus på denna? Står mellan denna och a7c- modellen från Sony...
Har aldrig läst några klagomål vad gäller autofokus från användare av Fuji, man fångar vilt galopperande kolsvarta hundar med äldre X-T2, och det är jäkligt bra. Endast någon har nämnt att det är väldigt mycket justerings möjligheter som kan upplevas en aning krångliga, Realtime autofokus lär vara bra hos Sony, vet inte om den kan vara exakt samma som dom senaste andra modellerna, behövs nog några fler tester med A7C, Fuji X-T4 är väl utsedd av Martin A. som den allra bästa APS-C kameran som går att köpa i dag, och enligt Fujianvändare så hävdar den sig mycket bra också rent sensor mässigt mot Sonys småbildssensor.
 

Sven Blomquist

Aktiv medlem
Har aldrig läst några klagomål vad gäller autofokus från användare av Fuji, man fångar vilt galopperande kolsvarta hundar med äldre X-T2, och det är jäkligt bra. Endast någon har nämnt att det är väldigt mycket justerings möjligheter som kan upplevas en aning krångliga, Realtime autofokus lär vara bra hos Sony, vet inte om den kan vara exakt samma som dom senaste andra modellerna, behövs nog några fler tester med A7C, Fuji X-T4 är väl utsedd av Martin A. som den allra bästa APS-C kameran som går att köpa i dag, och enligt Fujianvändare så hävdar den sig mycket bra också rent sensor mässigt mot Sonys småbildssensor.
Autofocus är inte bara beroende på kamerahuset utan i hög grad på objektivet. Nu fotar jag inte springande djur och har därför inget problem med Fuji. Dock är 60 mm objektivet, som är min favorit, inte det vassaste på att sätta fokus. 35/1,4, 35/2,0 och 18/2,0 är däremot snabba och exakta. För övrigt är T4 en underbar kamera!
 

Sammun

Medlem
Tack för svar! Är lite orolig eftersom jag kollat lite videos på Youtube där dom klagar en del på just fokus. Vill gärna att eye af funkar bra, i synnerhet till att fota mina barn och då vill ha en pålitlig kamera.

Svårt val eftersom jag tidigare haft Sony och kan ju dom bra, och att det verkar finnas fler schyssta objektiv tex. Men kanske finns några tillräckligt bra till fujin? Tx-4 verkar bättre på video vilket är Nice :)
 

Sven Blomquist

Aktiv medlem
Tack för svar! Är lite orolig eftersom jag kollat lite videos på Youtube där dom klagar en del på just fokus. Vill gärna att eye af funkar bra, i synnerhet till att fota mina barn och då vill ha en pålitlig kamera.

Svårt val eftersom jag tidigare haft Sony och kan ju dom bra, och att det verkar finnas fler schyssta objektiv tex. Men kanske finns några tillräckligt bra till fujin? Tx-4 verkar bättre på video vilket är Nice :)
Jag filmar inte, men Fujis objektiv är grymt bra. MEN, är du inkörd på Sony så hade jag nog fortsatt med Sony, som ju är kända för att vara bra på Video.
 

Sammun

Medlem
Jag filmar inte, men Fujis objektiv är grymt bra. MEN, är du inkörd på Sony så hade jag nog fortsatt med Sony, som ju är kända för att vara bra på Video.
Hej!

Jag har förvisso inget emot att lära mig hantera ett nytt system. Känns bara så svårt att välja mellan a7c som är fullformat i litet format så att säga, och där jag vet att Sony är bra på autofokus. Men om xt-4 klarar sånt bra också, och är snäppet bättre video så kan den vara värd att titta på.

Är ni nöjda med kvalitén på stillbilder?
 

Sven Blomquist

Aktiv medlem
Hej!

Jag har förvisso inget emot att lära mig hantera ett nytt system. Känns bara så svårt att välja mellan a7c som är fullformat i litet format så att säga, och där jag vet att Sony är bra på autofokus. Men om xt-4 klarar sånt bra också, och är snäppet bättre video så kan den vara värd att titta på.

Är ni nöjda med kvalitén på stillbilder?
Jag älskar Fujis bildhantering och pratar jag om jpeg rikrekt ur kameran. Jag har lagt en hel del tid på att fixa med rawfiler och jämfört med Fujis jpeg direkt ur kameran men slutade jag med efter ett tag. Trots rätt mycket tid kunde jag inte överträffa Fujis jpeg! Nu fotar jag vanligtvis inte extrema situationer med jädrar vad bra det blir utan att klabba med rawfiler.
Fujis möjlighet att välja olika filmsimuleringar är praktiskt och bra.
 

Sammun

Medlem
Jag älskar Fujis bildhantering och pratar jag om jpeg rikrekt ur kameran. Jag har lagt en hel del tid på att fixa med rawfiler och jämfört med Fujis jpeg direkt ur kameran men slutade jag med efter ett tag. Trots rätt mycket tid kunde jag inte överträffa Fujis jpeg! Nu fotar jag vanligtvis inte extrema situationer med jädrar vad bra det blir utan att klabba med rawfiler.
Fujis möjlighet att välja olika filmsimuleringar är praktiskt och bra.
Men tycker du fokuseringen fungerar oftast? Eye af? Är imponerad av bilderna jag sett med kameran. Är objektivet som följer med som standard bra eller är det bättre att bara köpa kamerahuset och köpa annat objektiv?
 

Sven Blomquist

Aktiv medlem
Men tycker du fokuseringen fungerar oftast? Eye af? Är imponerad av bilderna jag sett med kameran. Är objektivet som följer med som standard bra eller är det bättre att bara köpa kamerahuset och köpa annat objektiv?
Jag använder inte eye focus och använder inte zoomobjektiv, som vanligtvis säljs i kitpaket. Jag använder fotzoom och 35mm eller 60mm. Det ena eller det andra och jag bär inte omkring på annat än kameran och det ena eller det andra objektivet. Jag tar de bilder jag kan med den utrustningen. Resten struntar jag i!
 

Bengf

Aktiv medlem
Synd att inte fler Fuji användare kommer in i tråden, gå till Forum och klicka dig fram till Fuji trådar, finns mycket där om objektiv och annat, DPR är en annan känd stor test firma. Fuji X-T3/T4 har väl närmast professionell video modul för krävande användare. Sony har lite enklare video del, men oftast bra för vanliga familje filmer. Vad har du för Sony objektiv om du kört Sony tidigare, Sony har ju både APS-C och FF ( fullformat )-modeller också många tredjeparts objektiv som tex Tamron med billigare priser.

Fuji levererar fina objektiv även till professionella film kameror för bio-film, Många som valt Fuji är för just dom många objektiven, med både billigare och dyrare objektiv av mycket hög klass, inte så lätt det där med att byta kamera, man låser snabbt in sig i ett system genom objektiv köpen, finns nog en del som kan ha småbilds kameror som Canon/Nikon och Sony, och som sedan köper en Fuji APS-C ( finns ju lätta smidiga X-E3 tex och flera andra typer med fasta objektiv )- Fuji är också kända för att vara extra generösa med FW för att hotta upp sina modeller.
 
ANNONS