Annons

Digi-projektor upplösning kontra bildens dito

Produkter
(logga in för att koppla)

Osquar

Aktiv medlem
Hej

Har försökt hitta svaret på min fundering utan att lyckats hela vägen...

Om man visar 1920x1280 px-bilder med en projektor vars upplösning är 1024x768 px, blir resultatet helt galet dåligt eller "uthärdligt"? Eller är det bara att skala om samtliga bilder till 1024x768 px?

Mvh
Oscar
 

PMD

Aktiv medlem
Eftersom 1920x1280 har sidoförhållandet 3:2 medan 1024x768 har sidoförhållandet 4:3 så måste man beskära någonstans för att behålla proportionerna i bilden, och skala ner den för att få plats i det mindre formatet.

Eventuellt gör projektorn det, men om du har otur så skalar den ner och trycker ihop bilden för att tvinga in 3:2 i 4:3.

Jag tror inte att det går att svara på din fråga utan att prova med den aktuella projektorn, eller åtminstone läsa dess specifikationer.
 

Osquar

Aktiv medlem
Eftersom 1920x1280 har sidoförhållandet 3:2 medan 1024x768 har sidoförhållandet 4:3 så måste man beskära någonstans för att behålla proportionerna i bilden.

Eventuellt gör projektorn det, men om du har otur så skalar den om och trycker ihop bilden för att tvinga in 3:2 i 4:3.

Jag tror inte att det går att svara på din fråga utan att prova med den aktuella projektorn, eller åtminstone läsa dess specifikationer.
Yepp, ration är ju ett annat problem i mitt exempel, något jag inte har bestämt mig för hur jag tänker göra än... Min första tanke var om bilderna kommer tappa rejält i skärpa om jag inte anpassar bilderna till projektorns upplösning. Men själva ration kanske blir ett större problem utan anpassning/justering än ett eventuellt skärpe-tapp....

Suck.... varför saknar jag mina dior och Leitz Pradovit.... Funkar lampan eller ej? Punkt.

Mvh
Oscar
 

Ventures

Aktiv medlem
Idag finns tv-skärmar stora som gårdagens projektordukar till överkomligt pris. Om man inte måste vara flyttbar ett mycket bättre alternativ. Det är inte bara pixlarna som saknas i normala projektorer. Oftast är färghanteringen och kontrast också usel. Det finns säkert bra projektorer men då är priset också väl tilltaget.
 

Osquar

Aktiv medlem
Idag finns tv-skärmar stora som gårdagens projektordukar till överkomligt pris. Om man inte måste vara flyttbar ett mycket bättre alternativ. Det är inte bara pixlarna som saknas i normala projektorer. Oftast är färghanteringen och kontrast också usel. Det finns säkert bra projektorer men då är priset också väl tilltaget.
Sant, men i mitt fall handlar det om bildföredrag här å där med olika digi-kanoner..... suck!

/Oscar
 

Osquar

Aktiv medlem
Kolla med något A/V-företag om att hyra en vettig projektor. Jag har ingen koll på kostnader men gissar att det inte är helt gratis.
Yepp, det är där jag går och velar... hyra/köpa.... En dedikerad 'kanon' kostar som sagt ett par tre spänn, vilket ska ställas i relation till hur ofta man genomför bildföredrag där egen 'kanon' behövs. I lokalen typ aulor, konferenssalar och liknande, finns redan en 'kanon' installerad i lokalen med tillhörande duk. I dylika fall funkar det inte med att plocka fram bord på scenen och pilla med egen medhavd 'kanon'...

Allt skulle vara så mycket enklare om alla dessa 'kanoner' hade en och samma upplösning alternativt en maximal upplösning med möjlighet till val av ytterligare klassiska (mindre) upplösningar.

/Oscar
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Har aldrig

Sant, men i mitt fall handlar det om bildföredrag här å där med olika digi-kanoner..... suck!

/Oscar
Jag har aldrig varit med om att en projektor typ 768x1024 ändrat proportionerna på bilden. Använder du ett fungerande bildvisningsprogram typ faststone image viewer (gratis) så brukar det bli bra även om projektorn behöver skala ner längdsidan från 1920 till 1024. Tycker faktiskt det är extremt svårt att se skillnad på om jag skalat ner innan i datorn. Det viktiga är att bilderna är lagom skärpta. Kommer du sedan till en lokal med en 65" smartTV så kan dina bilder se överskärpta ut med tv:ns grundinställningar om bilderna är anpassade till gamla 1024 projektorer. Fast då går det att skruva ner skärpningsgraden på TV:n.
Det var bara mina erfarenheter av föredrag i lokaler med diverse projektorer. Numera har jag alltid med mig egen projektor. Finns väldigt bra 1920-projektorer idag nästan gratis (6-8 K). Kolla in BenQ och Epson.

PS. Viktigt att bilderna ligger i S-rgb för bästa möjliga färgåtergivning med gamla kanoner. (Fast det visste du nog redan). Många kanoner har dessutom ett S-rgb-läge som är valbart i inställningsmenyerna för bildstil (Det brukar bara stå RGB)
 

frwe

Aktiv medlem
Jag har efter ett par "katastrofer" köpt en egen projektor, jag håller säkert inte flera föredrag än du Oscar men bara känslan att kunna packa upp sin egen, koppla in och köra betyder så otroligt mycket. Min kostade strax under 10' för något år sedan. Dessutom har "ägaren" ofta för dålig koll på sin egen projektor. Även om bildformatet stämmer så kan kalibreringen vara helt åt skogen. Har du ingen som äger och kan tänka sig att låna ut? Hade du bott på rätt sida landet hade min varit tillgänglig :) /Frode
 

Osquar

Aktiv medlem
Jag har aldrig varit med om att en projektor typ 768x1024 ändrat proportionerna på bilden. Använder du ett fungerande bildvisningsprogram typ faststone image viewer (gratis) så brukar det bli bra även om projektorn behöver skala ner längdsidan från 1920 till 1024. Tycker faktiskt det är extremt svårt att se skillnad på om jag skalat ner innan i datorn. Det viktiga är att bilderna är lagom skärpta. Kommer du sedan till en lokal med en 65" smartTV så kan dina bilder se överskärpta ut med tv:ns grundinställningar om bilderna är anpassade till gamla 1024 projektorer. Fast då går det att skruva ner skärpningsgraden på TV:n.
Det var bara mina erfarenheter av föredrag i lokaler med diverse projektorer. Numera har jag alltid med mig egen projektor. Finns väldigt bra 1920-projektorer idag nästan gratis (6-8 K). Kolla in BenQ och Epson.

PS. Viktigt att bilderna ligger i S-rgb för bästa möjliga färgåtergivning med gamla kanoner. (Fast det visste du nog redan). Många kanoner har dessutom ett S-rgb-läge som är valbart i inställningsmenyerna för bildstil (Det brukar bara stå RGB)
Check!
Tack för inputs! Yepp, sRGB har jag koll på... :)

/Oscar
 

Osquar

Aktiv medlem
Jag har efter ett par "katastrofer" köpt en egen projektor, jag håller säkert inte flera föredrag än du Oscar men bara känslan att kunna packa upp sin egen, koppla in och köra betyder så otroligt mycket. Min kostade strax under 10' för något år sedan. Dessutom har "ägaren" ofta för dålig koll på sin egen projektor. Även om bildformatet stämmer så kan kalibreringen vara helt åt skogen. Har du ingen som äger och kan tänka sig att låna ut? Hade du bott på rätt sida landet hade min varit tillgänglig :) /Frode
Jo, man kan väl säga att det lutar mer och mer åt en egen pjäs, då det skulle bespara mycket meckande och våndor vid redigeringsarbetet inför ett föredrag. Dessutom ett stort plus att man har koll på färgåtergivningen, vilket kan vara en spännande cirkus med olika 'kanoner'.....

/Oscar
 

Falumas

Aktiv medlem
I princip alla beamrar brukar ha 16:9 och 1024x768 låter som en väldigt gammal eller väldigt billig.
FullHD (1920x1080) borde inte kosta allt för mycket nu när premium har 4k. Jag har en 15år gammal och den är 1280x720 (också 16:9).
Vad som är väldigt viktigt att tänka på vid köp av beamer är ljusstyrkan. Det krävs en hel del om du inte kan få det riktigt mörkt i lokalen. Vill du dessutom uppnå viss svärta vill du gärna ha en grå istället för en ljus duk och det kräver också mer ljus. På jobbet köpte vi ett antal rullgardiner från Ikea som var i det närmare perfekt neutralgrå, den största räckte till 80" vill jag minnas.
Stora TVs kan vara bra, men många lider av bleading pga dess dynamiska ljussättning. Dessutom är 65" ganska litet om du har en publik större än 20 pers och om du inte har en scen brukar det vara svårt att få upp en TV tillräckligt högt. Dessa två problem löser du oftast lättare med en beamer.
 

Osquar

Aktiv medlem
I princip alla beamrar brukar ha 16:9 och 1024x768 låter som en väldigt gammal eller väldigt billig.
FullHD (1920x1080) borde inte kosta allt för mycket nu när premium har 4k. Jag har en 15år gammal och den är 1280x720 (också 16:9).
Vad som är väldigt viktigt att tänka på vid köp av beamer är ljusstyrkan. Det krävs en hel del om du inte kan få det riktigt mörkt i lokalen. Vill du dessutom uppnå viss svärta vill du gärna ha en grå istället för en ljus duk och det kräver också mer ljus. På jobbet köpte vi ett antal rullgardiner från Ikea som var i det närmare perfekt neutralgrå, den största räckte till 80" vill jag minnas.
Stora TVs kan vara bra, men många lider av bleading pga dess dynamiska ljussättning. Dessutom är 65" ganska litet om du har en publik större än 20 pers och om du inte har en scen brukar det vara svårt att få upp en TV tillräckligt högt. Dessa två problem löser du oftast lättare med en beamer.
Check!
Just 16:9 tycker jag funkar sisådär faktiskt... Sensorn är 3:2 och det är utifrån det förhållandet jag komponerar mina bilder. Sedan blir allt pannkaka när det ska beskäras till en panorama för att passa 'kanonerna'..... Ibland undrar jag om kamera/sensor-tillverkare och 'kanon'-tillverkare jobbar på samma planet.....

/Oscar
 

apersson850

Aktiv medlem
Nja, det ena formatet är ju stillbild, det andra video. Från början, alltså. Lite av olika planeter, ja.
Men nu, när alla kameror kan allting, och man vill visa allting på allting, får man då hoppa mellan planeterna.

Jag är inte insatt i projektorernas ekonomiska domän, men en snabb koll hos någon säljare gav att projektorer som säger sig ha 4K upplösning ligger ofta närmare 15000 än 10000 kronor.
 

Osquar

Aktiv medlem
Nja, det ena formatet är ju stillbild, det andra video. Från början, alltså. Lite av olika planeter, ja.
Men nu, när alla kameror kan allting, och man vill visa allting på allting, får man då hoppa mellan planeterna.

Jag är inte insatt i projektorernas ekonomiska domän, men en snabb koll hos någon säljare gav att projektorer som säger sig ha 4K upplösning ligger ofta närmare 15000 än 10000 kronor.
hahaha... dagens bästa!
Check på den!

/Oscar
 

Falumas

Aktiv medlem
Jo, 4k är premium nu och 8k superduper. FullHD-beamers är dock inte dyra nu. 1024x768 projektorer är gamla eller dåliga.

Och ja, massmarknaden för beamers ligger hos dom som vill ersätta TVn så det blir 16:9.

Har du en fullHD-beamer så blir det 1536x1080 på väggen med en 3:2-bild, vilket inte är jättedåligt.
 

Falumas

Aktiv medlem
ACER X1626AH (MR.JRF11.003) kan nog vara ett alternativ, ganska billig och 1920x1200 ger 1800x1200 för en 3:2 bild och hyfsad ljusstyrka.
 
ANNONS