Annons

Olje/dammfläckar i sensorn eller optik? (bild)

Produkter
(logga in för att koppla)

drakelicious

Aktiv medlem
Hejsan!

Skulle försöka fota lite startrails från balkongen och märkte när jag kom in i LR att det är fläckar på bilden, speciellt efter jag pillat lite i LR.

Bild:
https://i.imgur.com/v5uUFXs.jpg

Kameran (D610) är helt ny med knappt 200 exponeringar gjorda, spegeln ser ren ut, däremot så har objektivet lite bös på glaset, ser dock inte dessa runda prickar.

Bilden är tagen med över 1000 sekunder och bländare f/14.

Jag vet ju att D600 var ökänd för att ha problem med just damm och oljefläckar och därför de släppte D610 som skulle vara en lösning, men man kan ju ha otur och råka ut för det ändå kanske.

Finns det något jag kan göra för att utesluta skit på sensorn?

Tack på förhand.


ps. jag ser inte att man kan infoga en bild här så länkar till imgur istället.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Det enda jag kan säga med säkerhet är att det inte (aldrig) har med spegeln att göra. Spegeln fälls upp när sensorn ska exponeras.

Troligen påverkar inte heller damm i objektivet någonting.

Återstår smuts på sensorn. Eller något tekniskt.

Damm på sensorn brukar visa sig som prickar på samma ställen i alla bilder. Prova att ta en oskarp bild mot en jämnt ljus yta. Himlen exempelvis. Ha ganska lång exponeringstid (någon sekund) och rör kameran så att inte någonting i din bild (utom smuts på sensorn) kan bli skarpt.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Hejsan!

Skulle försöka fota lite startrails från balkongen och märkte när jag kom in i LR att det är fläckar på bilden, speciellt efter jag pillat lite i LR.

Bild:
https://i.imgur.com/v5uUFXs.jpg

Kameran (D610) är helt ny med knappt 200 exponeringar gjorda, spegeln ser ren ut, däremot så har objektivet lite bös på glaset, ser dock inte dessa runda prickar.

Bilden är tagen med över 1000 sekunder och bländare f/14.

Jag vet ju att D600 var ökänd för att ha problem med just damm och oljefläckar och därför de släppte D610 som skulle vara en lösning, men man kan ju ha otur och råka ut för det ändå kanske.

Finns det något jag kan göra för att utesluta skit på sensorn?

Tack på förhand.


ps. jag ser inte att man kan infoga en bild här så länkar till imgur istället.
Det du har är du har är smuts på sensorn. Troligen dammpartiklar. Svårt att se på din testbild. Gå ut och ta en testbild med kameran mot himmelen på minsta bländaren och överexponera 1 steg. KIka sedan i LR där du har ökat kontrasten på bilden.
Det finns i princip alltid damm på sensorn om man tittar ordentligt. Även efter en lyckad rengöring.

Det syns inte vid stor bländare men dyker upp vid liten bländare.

Att kunna göra ren sensorn anser jag vara något som man bör kunna göra själv. Är man på safari i Afrika är det ofta väldigt dammigt och det finns ingen Nikonverkstad i närheten man kan gå till. Fast det är också dammigt i storstäder och många andra platser.


Här lite allmänt om sensorrengöring. Jag skrivit i en tidigare tråd.

För det första är det inga problem att svabba sensorn själv. Repade aa filter är mycket ovanliga.
Blås först och rengör sedan.
Innan vi hade dessa ultraljudsskakkningar var damm på senor mycket vanlig. Jag kunde på en safari göra ren sensorn varannan dag med swabs och eclipse. Har gjort det hundratals gånger och aldrig skadat någon sensor.
Det de flesta inte förstår är att gå ut i kall miljö är mycket värre än at gå från kall miljö till en varm.
När vi tar en nerkyld kamera in till en varm inomhusmiljö skapas en massa kondens som får alla ytor på kameran blöta och immiga.
Fast när vi tar en kamera acklimatiserad till inomhusmiljö och dess luftfuktighet så kommer kamerans utrymmen med luft att kylas ner och fukten i utrymmet att passera daggpunkten. Då kommer fukten att kondenseras. Gärna runt något dammkorn på sensorn.
Damm på sensorn var länge ett problem men i dag får jag säga att det är sällan man behöver göra något mer än att använda en statisk borste någon enstaka gång på nya kameror.
Om det behövs skall man inte tveka att själv göra ren sensorn. Varför betala någon 650 kr för något som tar högst 10 minuter att göra.

Köp Eclipse och några svabbar. Man skall vara en total klant om man repar aa-filtret

Det man gör rent är en glasskiva framför elektroniken. Är man så ängslig för att man skall få repor att man måste lämna in kameran bör man nog inte tvätta fönster själv heller utan anlita en professionell fönsterputsare.
 

Måns H

Aktiv medlem
Sensorn

Snygg bild. Mörka prickarna är smuts på sensorn.

Är kameran ny så kan joxet ju har funnits i kameran från fabrik. Har du fungerande garanti så kolla om den kan utnyttjas.

Själv har jag testat en stor mängd metoder att ta bort smuts på sensorn utom Eclipses extra rena metanol om jag inte fick tag på. Till slut köpte jag Pentax proffsprodukt (används av Leica) Pentax Image Sensor Cleaning Kit, O-ICK-1. Den fungerar.

www.fotosidan.se/prylar/digitalkamera_tillbehor/ovriga-digitaltillbehor/pentax/pentax-image-sensor-cleaning-kit-o_24796#35505
 

drakelicious

Aktiv medlem
Det du har är du har är smuts på sensorn. Troligen dammpartiklar. Svårt att se på din testbild. Gå ut och ta en testbild med kameran mot himmelen på minsta bländaren och överexponera 1 steg. KIka sedan i LR där du har ökat kontrasten på bilden.
Det finns i princip alltid damm på sensorn om man tittar ordentligt. Även efter en lyckad rengöring.

Det syns inte vid stor bländare men dyker upp vid liten bländare.

Att kunna göra ren sensorn anser jag vara något som man bör kunna göra själv. Är man på safari i Afrika är det ofta väldigt dammigt och det finns ingen Nikonverkstad i närheten man kan gå till. Fast det är också dammigt i storstäder och många andra platser.


Här lite allmänt om sensorrengöring. Jag skrivit i en tidigare tråd.

För det första är det inga problem att svabba sensorn själv. Repade aa filter är mycket ovanliga.
Blås först och rengör sedan.
Innan vi hade dessa ultraljudsskakkningar var damm på senor mycket vanlig. Jag kunde på en safari göra ren sensorn varannan dag med swabs och eclipse. Har gjort det hundratals gånger och aldrig skadat någon sensor.
Det de flesta inte förstår är att gå ut i kall miljö är mycket värre än at gå från kall miljö till en varm.
När vi tar en nerkyld kamera in till en varm inomhusmiljö skapas en massa kondens som får alla ytor på kameran blöta och immiga.
Fast när vi tar en kamera acklimatiserad till inomhusmiljö och dess luftfuktighet så kommer kamerans utrymmen med luft att kylas ner och fukten i utrymmet att passera daggpunkten. Då kommer fukten att kondenseras. Gärna runt något dammkorn på sensorn.
Damm på sensorn var länge ett problem men i dag får jag säga att det är sällan man behöver göra något mer än att använda en statisk borste någon enstaka gång på nya kameror.
Om det behövs skall man inte tveka att själv göra ren sensorn. Varför betala någon 650 kr för något som tar högst 10 minuter att göra.

Köp Eclipse och några svabbar. Man skall vara en total klant om man repar aa-filtret

Det man gör rent är en glasskiva framför elektroniken. Är man så ängslig för att man skall få repor att man måste lämna in kameran bör man nog inte tvätta fönster själv heller utan anlita en professionell fönsterputsare.

Tack för era svar!

Ska testa att blåsa rent med bälg och sen ta en ny bild med mindre bländare och se om det har blivit bättre, garanti lär jag ha kvar hos butiken jag köpte den från men får testa mig fram lite först.

Men vad tror ni annars om oljefläckar, hur skulle de se ut på bild?
Känns lite som att oljefläckar rent allmänt är lite bråkigare att städa bort.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Oljefläckar tar man med Eclipse. Jag smetade olja över halva sensorn i min 40D efter att ha doppat en pensel i oljan som finns bredvid sensorn.
Tog nog fem spatlar för att få bort all olja.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Tack för era svar!

Ska testa att blåsa rent med bälg och sen ta en ny bild med mindre bländare och se om det har blivit bättre, garanti lär jag ha kvar hos butiken jag köpte den från men får testa mig fram lite först.

Men vad tror ni annars om oljefläckar, hur skulle de se ut på bild?
Känns lite som att oljefläckar rent allmänt är lite bråkigare att städa bort.
Jag har också dragit in olja på sensorn. Tror det var på 5D MKII.
Olja och vattenfläckar brukar vara mer grå och ofta mörkare i mitten och ljusare när kanten.

Dammfläckar brukar vara kolsvarta. Kom ihåg att i den skala vi talar om kan till och med ett pollenkorn synas.

Mitt kit mot damm är en Arctic butterfly brusch. Den laddas med statisk elektricitet och är betydligt effektivare än en rocket blower.
Sedan har jag svabbar och Eclipse den gång det riktigt skiter sig. Vilket numera är ganska sällan. Gissar jag gör ren någon av mina 3 kameror cirka 2 gånger åer år med Eclipse..

På tiden med 5D och 1DX MKII för 15 år sedan kunde jag behöva göra ren både kamerorna varje kväll under en semester med mycket fotande. Det påstods att sensorerna på den tiden blev statiskt laddade vid användning och drog till sig damm.
Någon dammskak fanns inte heller

Tekniken har verkligen hjälpt oss ordentligt på den här punkten.
 

Fishreeler

Ny medlem
Hur jag rengörde matrisen:

Green Clear Sensor-paketet innehåller en gasflaska, tre dammspetsar och tre uppsättningar moppar för rengöring. Du måste läsa instruktionerna för Green Clear Sensor eller titta på träningsvideo. Jag hade också en liten ryskspråkig instruktion i mitt kit. Framför allt var det svårt för mig att installera ventilen på cylindern - den måste först strypas och sedan dras åt.

Jag samlade en vakuumpump. Genom att helt enkelt fästa en ventil till cylindern, till ventilen ett förlängningsrör, till röret ett av rengöringsspetsarna.
Ställ in kameran för att rengöra den.
Med hjälp av en pump sugade jag upp smuts.
Med en mopp rengörde jag sensorn.
Det är faktiskt lite skrämmande att gå till kamerans matris, men när du gör det ofta försvinner all rädsla.
 

drakelicious

Aktiv medlem
När jag läser alla kommenterar så inser jag hur lite kunskap inom detta ämne jag besitter haha.
Då har jag ändå ägt nästan 10 dslr genom åren med dammproblem som jag inte gjort något åt.

Var ute och fotade igår och knäppte några schysta bilder och som de flesta sagt här så ser man inga dammfläckar när jag fotar f/3-8, vilket brukar vara där jag brukar ligga och fota.

Nu till min fråga, när jag ska blåsa rent med bälgen så fäller jag väl bara upp spegeln och vänder upp och ner på kameran (så sensorn tittar ner i golvet) och blåser uppåt med bälgen?

Dubbelkollar med er innan jag eventuellt gör saken värre, tack på förhand och trevlig helg.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
När jag läser alla kommenterar så inser jag hur lite kunskap inom detta ämne jag besitter haha.
Då har jag ändå ägt nästan 10 dslr genom åren med dammproblem som jag inte gjort något åt.

Var ute och fotade igår och knäppte några schysta bilder och som de flesta sagt här så ser man inga dammfläckar när jag fotar f/3-8, vilket brukar vara där jag brukar ligga och fota.

Nu till min fråga, när jag ska blåsa rent med bälgen så fäller jag väl bara upp spegeln och vänder upp och ner på kameran (så sensorn tittar ner i golvet) och blåser uppåt med bälgen?

Dubbelkollar med er innan jag eventuellt gör saken värre, tack på förhand och trevlig helg.
Att blåsa ren sensorn är ofarligt fast se till att rocket blowern inte kommer i kontakt med sensorn. Egentligen spelar till ingen roll hur du håller kameran. Vinstöten från blowern är så mycket större än tyngdkraften.

Ta en bild före mot himmelen eller annat med blädare 16 eller mindre. Blås sen och ta en ny bild.

Jag misstänker du bara får bort en liten del. Har du inte gjort rent på mycket länge så sitter nog en hel del fas och kräver en våtrengöring.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
[...] , när jag ska blåsa rent med bälgen så fäller jag väl bara upp spegeln och vänder upp och ner på kameran (så sensorn tittar ner i golvet) och blåser uppåt med bälgen?

Dubbelkollar med er innan jag eventuellt gör saken värre, tack på förhand och trevlig helg.
Du måste öppna slutaren också!

Kameran har nog ett menyval för sensorrengöring. Annars är det B på tidratten som gäller.
 

Erik X

Aktiv medlem
Hejsan!
..Finns det något jag kan göra för att utesluta skit på sensorn?..
Om din kamera går med på att exponera utan något objektiv monterat så kan du rigga upp en liten skarp ficklampa 5-10m bort i ett mörkt rum och fota mot den.
Alla prickar du ser i bilden då är skuggan av mikroskopiska dammkorn på sensorn, inringade av små interferenscirklar. Kvantfysik, du vet.. :-D

Blåsbälg är bra, förutsatt förstås att det inte är damm i den. Billiga bälgar har ingen backventil baktill där de tar in friskluft utan de suger in damm genom pipen när man släpper bälgen.. Nästa gång man trycker så kommer allt ut igen :-O
 
ANNONS