Annons

Fotoriggar och ställningar!

Produkter
(logga in för att koppla)

Edge

Aktiv medlem
Ni som fotar med fotoriggar på bilarna, hur gör ni med inställningar osv? Vad har ni för fjärrutlösare och sånt?


Mvh Emil
Nu har jag inte testat rigg, men jag har en IR fjärr och en "sladd-fjärr", sladd-fjärren var så billig att jag fick den av en kompis som köpte på ebay och tyckte jag skulle ha en. :D
Funkar kalas! :D
Kör du med sladdfjärr, glöm inte att tejpa fast den överallt så du inte kör över den och det fläcker till i kameran... kan sluta illa..

Annars går det ju att sätta självutlösare och sen börja köra. ;)
 

nitr2ox

Aktiv medlem
Några tips eller någon som vet en bra guide hur man enkelt klonar bort riggen? Har inte så stor koll på den biten i ps :/
 

bilbilder.se

Aktiv medlem
Ni som fotar med fotoriggar på bilarna, hur gör ni med inställningar osv? Vad har ni för fjärrutlösare och sånt?

Mvh Emil
Jag brukar köra på bländarautomatik och bara ställa in önskvärd tid. Använder sladdutlösare eftersom det inte finns någon billig trådlös till min kamera. Går alltid vid kameran ifall den skulle bestämma sig för att dyka oavsett. Har kört på självutlösare dom gånger jag fotat min egen bil, men då är jag inte lika rädd för eventuella skador på bilen som när jag fotar någon annans bil. Överlag så är det dumt och osmidigt att rigga ensam.

Om man istället vill använda magneter, är det då nån som vet var man i så fall köpa såna i Sverige?
Närmsta Tools butik borde kunna ta hem det åt dig, men problemet är att dom ofta bara säljer till företag.
Jag plockade hem en magnet via dom iaf, men jag var inte nöjd med hur den greppade.

Några tips eller någon som vet en bra guide hur man enkelt klonar bort riggen? Har inte så stor koll på den biten i ps :/
Se om du hittar någon oredigerad riggbild på nätet och testa. Det är bara en himla massa övning som behövs för att lära sig clona på bästa sätt.
 

MiniDv

Avslutat medlemskap
Jag har lekt lite med tanken på att ha någon form av vagn som man fäster lite snabbt under bilen med en magnet.
Tex ett ledat hjul i slutet av ett rör, sen ett rör rakt upp från hjulet där kameran fästs. Fixar en bild i paint strax, var visst svårt för mig att förklara det hela.

Bild: http://i31.photobucket.com/albums/c356/Az0niC/aiudb.jpg

Nackdelen med det hela är att man får ytterliggare en vibrationskälla så att säga. Men frågan är hur mycket det blir.
 

Canon1022

Aktiv medlem
Jag har lekt lite med tanken på att ha någon form av vagn som man fäster lite snabbt under bilen med en magnet.
Tex ett ledat hjul i slutet av ett rör, sen ett rör rakt upp från hjulet där kameran fästs. Fixar en bild i paint strax, var visst svårt för mig att förklara det hela.

Bild: http://i31.photobucket.com/albums/c356/Az0niC/aiudb.jpg

Nackdelen med det hela är att man får ytterliggare en vibrationskälla så att säga. Men frågan är hur mycket det blir.
Provade att stödja mitt rör med en skateboard men det blev för mycket vibrationer ....

Läste om en kille som beställt riggen från USA , när han hängde på kameran trillade riggen av , är tydligen för svaga magneter eller så är det det att i Sverige är det för mycket underredsmassa på bilarna ..
 

MiniDv

Avslutat medlemskap
Provade att stödja mitt rör med en skateboard men det blev för mycket vibrationer ....

Läste om en kille som beställt riggen från USA , när han hängde på kameran trillade riggen av , är tydligen för svaga magneter eller så är det det att i Sverige är det för mycket underredsmassa på bilarna ..
Jag hade nog tänkt försöka använda något mjukare hjul än hårdplast p.g.a vibrationerna =) Antagligen blir det för mycket vibrationer ändå, men jag vill prova :)
 

xplod

Aktiv medlem
Provade att stödja mitt rör med en skateboard men det blev för mycket vibrationer ....

Läste om en kille som beställt riggen från USA , när han hängde på kameran trillade riggen av , är tydligen för svaga magneter eller så är det det att i Sverige är det för mycket underredsmassa på bilarna ..
Jag har magneter från automotiverigs, antar att det är dom du menar.. Fungerar utmärkt. Har därimot byggt resten av riggen själv.. har fotat både nya bilar och äldre med riktiga balkar
 

Miklen

Avslutat medlemskap
Problemet med många tror jag är att magneterna är väldigt undersdimensionerade. Säg en magnet som klarar 15kg t.ex . Sen har du en kamera som väger minst 2kg.

Nu är inte jag nån fysikexpert men. Magnetens 15kg borde ju gälla vid rätt så bra förhållanden. Vilket det sällan är..så där kanske man tappar säg 5 kg. Sen har du en rigg som väger några kilon + kameran. Då är man väl kanske nere på 5kg beroende på grejer. Sen så har man dom andra krafterna när det vibrerar osvosv.

Detta är väl lite överdrivet sen har man ju mer magneter men ja menar bara att man nog ska överdimensionera lite då man oftast sätter fast kameran rätt långt ut på en hävarm dessutom :)
 

bilbilder.se

Aktiv medlem
Jag hade nog tänkt försöka använda något mjukare hjul än hårdplast p.g.a vibrationerna =) Antagligen blir det för mycket vibrationer ändå, men jag vill prova :)
Jag tror inte på idén alls, det krävs mycket stabilitet för att det ska lira bra. Kör på något beprövat istället, magneter eller sugkoppar så sparar du både tid o pengar.

Nu är inte jag nån fysikexpert men. Magnetens 15kg borde ju gälla vid rätt så bra förhållanden. Vilket det sällan är..så där kanske man tappar säg 5 kg. Sen har du en rigg som väger några kilon + kameran. Då är man väl kanske nere på 5kg beroende på grejer. Sen så har man dom andra krafterna när det vibrerar osvosv.
När jag tittade på magneter så provade jag en som drar 60 kg, planen var att ha tre sånna, men tyckte inte det häftade bra så nu agerar magneten prydnad i garaget istället. Mig veterligen så var det samma magnetmodell på magnet som automotives bygger på. Mina huvudargument för att välja sugkoppar är: - man slipper jobba under bilen
- man kan rigga bilar byggda av kolfiber ;)
- det går att rigga lägre bilar
- du är mer fri att välja vinklar om du monterar uppe på bilen

Har fått för mig att Daniel är en av få kunder som faktiskt är nöjd med automotive's grejer, har läst mycket klagomål på internationella forum.
 
Senast ändrad:

Goodfellah

Avslutat medlemskap
Problemet med många tror jag är att magneterna är väldigt undersdimensionerade. Säg en magnet som klarar 15kg t.ex . Sen har du en kamera som väger minst 2kg.

Nu är inte jag nån fysikexpert men. Magnetens 15kg borde ju gälla vid rätt så bra förhållanden. Vilket det sällan är..så där kanske man tappar säg 5 kg. Sen har du en rigg som väger några kilon + kameran. Då är man väl kanske nere på 5kg beroende på grejer. Sen så har man dom andra krafterna när det vibrerar osvosv.

Detta är väl lite överdrivet sen har man ju mer magneter men ja menar bara att man nog ska överdimensionera lite då man oftast sätter fast kameran rätt långt ut på en hävarm dessutom :)
Håvstångskraft.
Om jag ger dig en 20 kg vikt och säger, håll i den här i 5 minuter. Du klarar det säkerligen. Men om jag sa åt dig att hålla den en meter utanför kroppen så skulle du kanske klara det i 5 sekunder, beroende på hur stark du är.

Om du tar en magnet som klarar ett visst antal kg, och sen hänger du på en stång och i änden på den en kamera ja då har du drastiskt ökat vikten som magneten skall hålla. Jag är inte heller fysiker, men jag tror att fysikens lagar fungerar ungefär så.

Då tänker du, ja men överdimensionera ODENTLIGT. Ta 4 stycken magneter som klarar 50kg. Ja visst den kommer hålla upp hela anläggningen, men sen när du skall montera ner allt så funderar ägaren av bilen varför du fastnat under hans bil. Jo det är för att du för ditt liv fösöker få loss 4 stycken magneter som enkelt och omatematiskt uträknat klarar 200kg gemensamt.

Automotivemagneterna är ganska svåra att ta loss bara dom, och dom klarar knappt att hålla uppe riggannordningen med kamera, iaf inte som jag känner är tillräckligt säkert och bra.

Kör på sugkoppar, slösa inte era pengar på magneter, skatebordar som hänger efter bilar eller annat jocks.

Men bara mina fem öre.
//Varro
 

Sebee

Aktiv medlem
Du tog orden ur min mun! elektromagnet hade ju vart ultimata till en bilrigg, mkt starkare med!

Kanske redan finns?
Borde ju inte vara några problem att fixa heller, dra upp en sladd med batteriklämmor på under bilen genom motorutrymmet upp till batteri! =)

Schysst rigg-bild ja fick tag i från top-notch.se en gång i tiden..
 

Patrik68

Aktiv medlem
Borde ju inte vara några problem att fixa heller, dra upp en sladd med batteriklämmor på under bilen genom motorutrymmet upp till batteri! =)

Schysst rigg-bild ja fick tag i från top-notch.se en gång i tiden..
Det är helt otroligt att den kameran kan vara stabil med den längden.Varför inte fota med följebil om bilden ska vara tagen med sådant avstånd?
 

nitr2ox

Aktiv medlem
Det är helt otroligt att den kameran kan vara stabil med den längden.Varför inte fota med följebil om bilden ska vara tagen med sådant avstånd?
Ser ut som en storformatskamera i alla fall, brukar ofta ses i samband med seriösa bilder och budget för utrustning :p

Nej men de e klart att en rigg följer bilen bättre än en följebil och när du väl får upp march fart med den där riggen kommer den nog inte röra sig så mycket.
 

Dan P

Aktiv medlem
har funderat ett tag på det här med riggar och sånt, men efter att ha läst denna tråd så fick jag tummarna loss i helgen och åkte till närmsta butik och handlade lite, måst dock komplettera lite innan jag kan hänga dit kameran...två bilder på hur jag tänkt, funderar lite på hur man kan stabilisera det hela....


 
ANNONS