Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

HDR-bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Sebee

Aktiv medlem
Exempelbilder här:




Det skulle aldrig kunna gå o få den mörka bilen till samma exponering och kvalité som den ljusa och redigerade genom att bara ändra exponeringen i PS! Det borde väl räknas till hdr? Fast endå inte, man kastar ju inte om allt ljus så komplicerat i bilden som en hdr-bild annars, där man byter plats på skugga o ljus i stort sätt?

Om ni kollar ljuset vid klockan är det ungefär samma, men resterande bilden är alldeles för mörk, vitbalansen på skärmen stämmer inte heller! Har lagt ihop ca 4 exponeringar på den där bilden, kmr inte riktigt ihåg nu..
 

bilbilder.se

Aktiv medlem
Det skulle aldrig kunna gå o få den mörka bilen till samma exponering och kvalité som den ljusa och redigerade genom att bara ändra exponeringen i PS! Det borde väl räknas till hdr? Fast endå inte, man kastar ju inte om allt ljus så komplicerat i bilden som en hdr-bild annars, där man byter plats på skugga o ljus i stort sätt?
Lite så jag resonerar iaf.
 

Sebee

Aktiv medlem
jo, känns ju som så.. frågan är vad man kallar en sån bild jag tagit? Den är ju inte i high dynamic range egentligen, eller är den det?
 

Tell

Aktiv medlem
Men det går ju att göra en average på flera exakt likadana exponeringar för att få bort brus också..
 

Laxxen

Aktiv medlem
Hejsan

Tänkte kolla med er hur ni gör era HDR bilder så bra?

Jag lyckas aldrig och är väldigt ny innom hdr, mina bilder blir som volvon lite längre upp.

Finns det nån länk eller guid på hur man tar snygga hdr bilder utan den fula "glorian" runt bilen/husen etc?


Mvh Patrik
 

J Lennartsson

Aktiv medlem
Sebastian skriver lite om sitt bildexewmpel, men jag förstår inte riktigt vart han försöker komma. Att fixa till den mörka bilden med exponeringskompensation i PS är väl ganska tydligt att det är dödsdömt. Påståendet att ljus och skuggor byter plats i tonmappade bilder förstår jag inte heller. Att man får en biverkning vid högkontrastgränser, det vill säga att det strålar ut som glorior, kan göra att det ser ut som skuggor blir ljus och ljusa partier får mörkare ton. Men då är man fel ute! Då har man överdrivit behandlingen och får en felaktig bild som så många hatar för att de tror att det är synonymt med HDR.

Laxxen undrar hur man gör bra HDR-bilder. Kolla in http://www.stuckincustoms.com/

Han har lite instruktioner och förklaringar till sina bilder. Han visar även de flesta av sina bilder på flickr, http://www.flickr.com/photos/stuckincustoms/

Hans bilder är väldigt uppskattade, annars kan du söka på Ben Willmore som är en annan guru inom HDR.

De bilder jag visat den senaste tiden och som många uppskattat har jag kortfattat förklarat i någon kommentar.
 

Tbld

Avslutat medlemskap
Hdr

Kanske är en allmän fråga som inte rör enbart bilar men vet ju att tekniken är ganska populär och gör sig bra på bilar. Har gjort några försök men tycker inte att mina bilder blir så lyckade, hur gör ni? Vilka program använder ni och hur redigerar ni?
Har just börjat med HDR-bilder. Tog 3 bilder minus 2, rätt exponerad och plus 2 steg och försökte med Merge to HDR... i CS3. Funkar sådär, om tanken är att jag bara vill rätta till hög- och lågdager i en bild är det väl OK. Men så köpte jag Photomatix Pro som jag använt lite grand, den stora skillnaden är enkelheten och resultatet som går att styra på mer än bara ett sätt. Man ska nog inte överdriva HDR-bilderna för mycket, då blir de bara "för mycket" anser jag. Hittills har jag bara provat stillastående motiv. Vet någon förresten hur man gör en HDR-bild från bara en enda exponering? Har hört och läst en massa för- och nackdelar med detta, hur gå vidare?
 

Laxxen

Aktiv medlem
Vet någon förresten hur man gör en HDR-bild från bara en enda exponering? Har hört och läst en massa för- och nackdelar med detta, hur gå vidare?
Du fotar i raw och ändrar exponeringen i datorn (lightroom funkar kanon) och spara 3st jpg bilder utav raw-bilden, sen är det bara och smälla ihop dem i photomatix! =)
 

J Lennartsson

Aktiv medlem
Om du vill göra en tonmappad bild i Photomatix till exempel så kan du använda dig av single file conversion, kolla i menyerna på programmet och du hittar säkert det alternativet. Då gör programmet jobbet åt dig.

Ska du göra egna exponeringsvarienter så ska du göra tre olika tiff-bilder i ett RAW-program. Jag använder Adobe Camera Raw, tycker att jag har bra koll på värden och histogram där. Glöm inte brusreducering och skärpning. Andra hävdar att andra program gör konverteringen bättre och kan skapa en större dynamik. Själv är jag nöjd med ACR.

Oavsett om man gör en HDR-bild eller vad man ska kalla det från en exponering eller flera, så glömmer många efterarbetet. Bilden är inte färdig i och med att den trillar ut ur photomatix, dynamic HDR eller HDR-max. Det krävs en del justeringar innan bilden är färdig, tyvärr ser man lite för många som på några minuter snurrar ihop en HDR-bild men skiter i att se efter hur den verkligen ser ut.
 

Tbld

Avslutat medlemskap
En exponering i hdr

Om du vill göra en tonmappad bild i Photomatix till exempel så kan du använda dig av single file conversion, kolla i menyerna på programmet och du hittar säkert det alternativet. Då gör programmet jobbet åt dig.

Ska du göra egna exponeringsvarienter så ska du göra tre olika tiff-bilder i ett RAW-program. Jag använder Adobe Camera Raw, tycker att jag har bra koll på värden och histogram där. Glöm inte brusreducering och skärpning. Andra hävdar att andra program gör konverteringen bättre och kan skapa en större dynamik. Själv är jag nöjd med ACR.

Oavsett om man gör en HDR-bild eller vad man ska kalla det från en exponering eller flera, så glömmer många efterarbetet. Bilden är inte färdig i och med att den trillar ut ur photomatix, dynamic HDR eller HDR-max. Det krävs en del justeringar innan bilden är färdig, tyvärr ser man lite för många som på några minuter snurrar ihop en HDR-bild men skiter i att se efter hur den verkligen ser ut.
Tack för tipset med bara en exponering i hdr!
 

Miklen

Avslutat medlemskap
När ja använder hdr tonemapping whatever så gör ja det för att göra en fräck bild..inte en bra bild utan en bild som e roligare att titta på..

t.ex denna bilden me en ganska intetsägande miljö blev i mina ögon mycke roligare att titta på .. (har tyvärr inget original)



Tycker inte den lider av så mycke halos osvosv dock väldigt kort skärpedjup :)

Eller om man bara använder lite tonemapping för att få bilden som man "vill ha den".. bilden nedan på min skrothög i borås.



PS! Sorry för att forumet blev lite fubar men orkar inte ändra storleken på bilderna just nu.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Hur

När ja använder hdr tonemapping whatever så gör ja det för att göra en fräck bild..inte en bra bild utan en bild som e roligare att titta på..

t.ex denna bilden me en ganska intetsägande miljö blev i mina ögon mycke roligare att titta på .. (har tyvärr inget original)



Tycker inte den lider av så mycke halos osvosv dock väldigt kort skärpedjup :)

Eller om man bara använder lite tonemapping för att få bilden som man "vill ha den".. bilden nedan på min skrothög i borås.



PS! Sorry för att forumet blev lite fubar men orkar inte ändra storleken på bilderna just nu.
Hur gör man för att sätta in så här stora biílder i forum???
 

Sebee

Aktiv medlem
Hur gör man för att sätta in så här stora biílder i forum???

Du laddar upp bilderna i lämplig storlek på ex. forumbilder.se eller imageshack.us - sen tar du URL/bild adressen på bilderna och kopierar den. Klistra in mellan [img.][/img.] fast utan punkt i.. Voila! Bilderna syns på forumet, fast stora... Vi kan ju dock försöka hålla nere storleken så gott det går, den som Miklen använde var på gränsen, som ni ser blir forumet lite roligt på sidan om!

/ Sebastian (administratör)
 

Miklen

Avslutat medlemskap
Du laddar upp bilderna i lämplig storlek på ex. forumbilder.se eller imageshack.us - sen tar du URL/bild adressen på bilderna och kopierar den. Klistra in mellan [img.][/img.] fast utan punkt i.. Voila! Bilderna syns på forumet, fast stora... Vi kan ju dock försöka hålla nere storleken så gott det går, den som Miklen använde var på gränsen, som ni ser blir forumet lite roligt på sidan om!

/ Sebastian (administratör)
Ja sorry för det :) Men du kanske ska ange en lämplig storlek som vi kan gå efter..typ 400px bred max eller nåt.
 

GamleTrashberg

Aktiv medlem
t.ex denna bilden me en ganska intetsägande miljö blev i mina ögon mycke roligare att titta på .. (har tyvärr inget original)
Det här är intressant. Du har tagit ett foto, tonemappat och fixat med hdr och effekter, tills du får en bild som ser ut att vara renderad i 3D. När man (som jag) jobbar väldigt mycket i 3D för att slaviskt försöka uppnå en så fotorealistisk miljö/ljussättning som möjligt.

Lustigt tycker jag...
 

Miklen

Avslutat medlemskap
Jag menar absolut inget negativt om din bild, den är snygg. Men den ser inte riktig ut, snarare som en reklambild till ett Playstation3 racingspel. Som sannolikt hade varit 3D-genererad om så vore fallet.
Jag antar du syftar på den övre.. ja låg på marken å tog den bilden bilen är ca 20cm lång :) Därav hade ja ingen anledning att få den att se riktig ut. Men här helt med på va du menar :)
 
ANNONS