Annons

Köpa blixt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Tomofsweden

Ny medlem
Hej,

Jag har en D7000 och nu funderar jag på om jag ska köpa en blixt eller inte. Jag tänkte mig i så fall sp-700. Jag har kanske eventuellt möjligen övervägt att någon gång ta mingelbild. (ni hör ju att det inte lär bli så ofta jag gör det så fall.) Eller kanske porträtt. Min fråga är om jag ens behöver en blixt? När är det bra att ha annars? Tacksam för svar.
 

Herr_Berg

Aktiv medlem
det är bra att ha när ljuset inte räcker till :)

Vid mingelfoto känns ju blixt ganska så nödvändigt pga det oftast så kassa ljuset. Sen vid porträtt är det ju guld att ha blixt, helst två st men det blir ju bra med en blixt vid sidan och sen en reflexskärm på andra.
 

Brix

Aktiv medlem
Jag har själv en D7000 och har precis köpt en SB-700 och jäklar vad jag inte ångrar det!
Aldrig haft extern blixt förut(trots att jag kört DSLR i ca. 3 år) men helvete vilken skillnad det är från inbyggda skräpet! Ofantligt mycket starkare och så går det ju att påverka ljuset på massa sätt för att få snyggare, mjukare och jämnare ljus.
Det är verkligen inte bara i dåliga ljusförhållanden som en extern blixt är bra, utan även i ljusa förhållanden om man vill få till ett visst ljus.
Ett stort plus med SB-700 är ju också att du kan köra den trådlöst från din D7000!
Kan varmt rekommendera dig att köpa den! En väldigt flexibel och smidig blixt som tillåter mycket kreativitet!
Känner mig nästan handikappad utan den numera!
 

Saneringa

Medlem
Kör också med kombinationen D7000 och SB-700 och precis som det skrivits i tråden är det en perfekt kombination.

Har kört ett tag med den inbyggda blixten ett tag och köpte mig en SB-700 mer för nyfikenhetens skull om jag skulle ha nytta av den och det blir en grym skillnad när man kan styra ljuset på det viset.
 
ANNONS