Annons

SB-20 på Nikon D90?

Produkter
(logga in för att koppla)

PixWorld

Avslutat medlemskap
Jag har en Nikon D90 och en SB-900 blixt

Nu fick jag nyligen en SB-20 av en bekant
Vågar man prova en så gammal blixt från analog-tiden på ett digitalt hus?

Går det att ha någon praktisk nytta av denna blixt i kombination med min SB-900?

Jag har själv aldrig använt mer än en blixt tidigare

Mvh
Pix
 

Saneringa

Medlem
Enligt Janne Arleklint på Nikon School ska man inte använda blixtar för analoga kameror på D-SLR.

Tydligen, om jag fattade det rätt i alla fall, ska det ha nånting med spänningen i blixten som påverkar elektroniken i kamerahuset.
 

dumbo

Aktiv medlem
Svjv ska det inte vara några problem. Nikons kameror tål för det första ganska hög synkspänning.250V är det på de modeller jag har koll på och gissningsvis är det så även på D90. Detta står i manualen. För det andra så har SB-20 så låg synkspänning att den fungerar fint även på Canon som ju inte alls tå lika hög synkspänning som Nikons kameror. (http://www.botzilla.com/photo/strobeVolts.html)

Du kommer däremot inte att få någon TTL-mätning med tillhörande automatik. SB-20 har, tror jag, egen automatik med en egen sensor. Denna är inte lika träffsäker som om du hade haft en blixt med iTTL, men fotar man bara lite då och då med blixt kan det vara ett alternativ. Det funkade rätt bra för mig när jag körde med en SB-24. Eftersom du redan har en SB-900 så är väl den nyttan tämligen liten.

Ang. nyttan tillsammans med SB-900 så beror det väl lite på. Du kan ju ha SB-20 på kameran och SB-900 som en "dum" slav, förmodar jag
 

PixWorld

Avslutat medlemskap
Svjv ska det inte vara några problem. Nikons kameror tål för det första ganska hög synkspänning.250V är det på de modeller jag har koll på och gissningsvis är det så även på D90. Detta står i manualen. För det andra så har SB-20 så låg synkspänning att den fungerar fint även på Canon som ju inte alls tå lika hög synkspänning som Nikons kameror. (http://www.botzilla.com/photo/strobeVolts.html)

Du kommer däremot inte att få någon TTL-mätning med tillhörande automatik. SB-20 har, tror jag, egen automatik med en egen sensor. Denna är inte lika träffsäker som om du hade haft en blixt med iTTL, men fotar man bara lite då och då med blixt kan det vara ett alternativ. Det funkade rätt bra för mig när jag körde med en SB-24. Eftersom du redan har en SB-900 så är väl den nyttan tämligen liten.

Ang. nyttan tillsammans med SB-900 så beror det väl lite på. Du kan ju ha SB-20 på kameran och SB-900 som en "dum" slav, förmodar jag
Ja, det var något sådant jag tänkt mig.
Eller så tänkte jag att man kanske kunde ha SB-900an som trådlös huvudblixt och sedan aktivera SB-20an via kabel som en upplättnings blixt (sekundär blixt)

Jag har sett att Nikon haft med SB-20an i div tabeller som visar att den skall vara kompatibel med D90 (Auto och Manuell, ej TTL).
Fast som sekundär blixt kanske det är fullt tillräckligt.
Det som oroat mig, är just de som Saneringa nämner ovan. Att den skulle kunna knäcka D90 huset. Men jag tror jag provar iaf

Fö. är ju en SB-20an betydligt smidigare som reseblixt, när man inte vill kånka runt med allt för mycket grejer.

Mvh
 
ANNONS