Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bra startobjektiv till Nikon D7000? [sammanfogade trådar]

JoannaDahlbom

Avslutat medlemskap
Har äntligen beställt hem en ny Nikon D7000 och behöver nu då såklart ett bra normalzoom/normal objektiv att ha som standard.... Så, jag hittade Sigmas AF 17-50/2,8 EX DC OS HSM och tyckte det lät som ett bra objektiv!
Så jag undrar om någon har erfarenhet av detta objektiv och kan säga om det finns några nackdelar osv och såklart om det änns skulle passa till D7000!

Tacksam för svar! :)
 

easyrider

Aktiv medlem
Nikons 17-55 f2.8 är inte helt fel heller. Kan inte jämföra det med sigman då jag inte testat den men använde Nikon egen normalzoom i två år med D200. Snabb och tyst autofokus, fina färger och bra kontrast. Går att hitta beg för mellan 6000-8000 skulle jag tro.
 

skogstomten2

Aktiv medlem
Har ett på min d7000 och det funkar kanon. Ända är att zoomringen går åt andra hållet jämfört med Nikons. Tycker att redan det här är i tyngsta laget så därför hoppade jag över Nikons eget som är ännu tyngre och dyrare.
 

Scratchen

Aktiv medlem
Har haft det objektivet ett tag nu, visserligen till en Canon 50D.

Har bara gott att säga om det! Skarpt, och bra bildstabilisator.
 

JoannaDahlbom

Avslutat medlemskap
Bra startobjektiv till Nikon D7000?

Undrar om någon kan ge tips på bra men inte allt för dyra ´standard zoom´ eller start objektiv till Nikon D7000?

Tacksam för svar! :)
 

matti

Aktiv medlem
Tamron 17-50/2,8 VC...eller Sigmas motsvarande (17-50/2,8 OS HSM eller vad f-n det heter) :D

På en kamera med 'liten' sensor som på D7000 är det bra med åtminstone f/2,8 som största bländaröppning för att kunna få ett snyggt skärpesläpp.

Skickat från min HTC Desire S via Tapatalk 2
 

perstromgren

Aktiv medlem
Köp en Nikon 18-105 VR till att börja med. Väldigt billigt och helt OK. Efter någon månad vet du om du vill ha något annat.

Per.
 

Shabbadang

Aktiv medlem
Bra zoomar är dyra. Föreslår att du skaffar något billigt och bra fast objektiv, så du ser vad kameran och du själv har för potential. 35 mm eller kanske ännu hellre 50 mm f/1,8 är högklassiga och billiga objektiv. Ja, även 85mm med samma ljusstyrka är kanonbra och kan fås rätt billigt begagnat. Men vill du hellre ha zoomar så rekommenderar jag 17-55 f/2,8, som du kan få för 5-6 tusen begagnat nu. Då får du så pass vidvinkel att du nästan inte behöver något vidvinkligare. Så kan du komplettera med en kortare tele typ 85 eller 135 mm. Då klarar du det mesta. Men börja gärna med ett billigt och bra fast objektiv.
 

Lega

Aktiv medlem
Objekiv

Hej.

Kolla på tradera dær det brukar finnas en hel del bra deal. Sen kan man anvænda ældre objetiv till D7000 också, men då får man køra manuellt.
Sjølv kørde jag mest med 18-200 på min D80 men nu har jag 50mm 1.4 på D7000 som sitter på mest hela tiden. Køpte också ett 80-200mm skjut zoom f2.8 billigt hær på fotosidan som jag anvændr vid sport och sånt. Fungerar ok. Lite tungt bara.

Mvh
Lasse
 

Saneringa

Medlem
Jag slår ett slag för Nikon´s 16-85 som i mitt tycke bättre glugg än 18-105.

Finns för runt 3000:- begagnat.
 

smellberg

Ny medlem
Sigma 17-70mm F2.8-4 DC OS HSM är ett bra och billigt allround/vardagsobjektiv som jag använder på min Nikon D7000. Köpte det för ca 3000 NOK och jag tycker att det är ett mycket bra objektiv för de pengarna. Men det bästa och skarpaste objektivet jag har är ändå mitt 35mm f1,8. Men det är ju inte alltid så praktiskt att ha när man ska fota familj mm i vardagssituationer där man kanske inte har plats backa flera meter för att få en bra bild.
 

horvendile

Aktiv medlem
Efter att ha läst på allt jag kom åt skaffade jag också Sigmas 17-70/2,8-4,0 när jag köpte min D7000. Hade jag haft större budget skulle jag gått på något 2,8-spår, men när det var för dyrt framstod 17-70 som det bästa valet för mig.
Det är inte perfekt förstås, men som allroundglugg är jag väldigt nöjd med det. Därmed inte sagt att jag inte också skulle varit nöjd med tex Nikons 18-105, men jag gillar att ha det där snäppet extra ljusstyrka.

Jag skulle också vilja påstå att även där Sigmat ska vara som sämst, dvs i teleläge på största öppning, blir bilderna mer än användbara. Inom rimliga gränser förstås.
 

matti

Aktiv medlem
Bländare f/5,6 som maxöppning suger på DX-format! Ffa för oförmågan att få ett snyggt skärpesläpp i bilderna. Ljusstyrkan är ett mindre problem med dagens högkänsliga sensorer. Sigmat du köpt är en bra kompromiss :)
 
ANNONS