Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikonönskelista inför 2013

Produkter
(logga in för att koppla)

matnyttige

Aktiv medlem
Sedan måste jag säga att skärpedjupet med mitt 85 mm f/1.8 ibland blir lite väl kort även när jag sätter den på min D80 (dx alltså). Visst kan du få kortare skärpedjup med samma objektiv på en FX-kamera eftersom du får gå några steg närmare subjektet för att få samma utsnitt, men det kan ju ibland lika väl vara ett problem...
Du kan då på FX välja en mindre bländare (jämfört med DX) för att få samma skärpedjup vilket innebär att objektivets optiska egenskaper förbättras.

Men har man inget behov av kort skärpedjup så finns det många fördelar med en mindre sensor, men att kalla större format för en "bluff" håller jag inte med. Ingen sa väl till dem som körde med mellanformat på den analoga tiden för att de hade hade gått på en bluff?
 

Sauron

Aktiv medlem
Det finns redan flera trådar om DX vs FX, så håll den diskussionen i de trådarna tack!
Absolut, jag ansåg det bara hövligt att besvara frågan och dessutom motivera svaret.

För vissa är jorden medelpunkten där solen och stjärnorna snurrar runt oss, och det hjälper inte vilka argument som framförs för motsatsen.

/Roger
 

risse

Aktiv medlem
En D400 är definitivt högst upp på min önskelista för 2013.
Vad tror ni, kommer den någonsin? Har väntat på den i många år nu.
 

Saneringa

Medlem
Håller med risse, väntar också på D400. Frågan är om det blir en direkt uppföljare till D300 eller om dom slår ihop den med uppföljaren till D7000. Enligt Nikonrumors finns det flera bud om detta så det ska bli kul att om/vad som kommer från Nikon i år.
 

eskil23

Aktiv medlem
Jag är lite osäker på var på pris/prestanda-stegen D400 kommer att hamna. Eftersom jag är amatörfotograf så tänker jag inte klättra alltför högt på den stegen.

Min drömkamera för år 2013 vore en D7100, dvs en D7000 med samma sensor och artikulerad skärm som D5200.
 

antic

Aktiv medlem
85:a med VR men...

Fasfokus på sensorn. Man måste ändå fokusera med liveview för bästa resultat så varför inte göra den bra.

Flipskärm även på vädertätade hus (olympus kan...). Har ni inte använt flipskärm gör det inte, ni kommer inte vilja gå tillbaks. En skärm har även touch år 2013...

VR inbyggt i huset. Alla hus. Varför kan Sony och Olympus men inte Nikon/Canon? Tänk vad många gamla gluggar det finns att använda till Nikon om man skulle ha en hygglig VR inbyggd.

True Focus. Fokus/komponera om på hasselbladare läser av gyron för att fokusera om så det blir rätt. Gyrot har man redan för stabiliseingen så det måste vara enkelt.

GPS, Wifi, Bluetooth. Telefonen för ett par tusen har detta men inte en kamera för 10x pengarna? Skämtar ni?

När vi ändå har de där radiosändarna kan kameran väl styra blixtar direkt över radio. Det kan inte vara svårt ens.
 

Sgart

Aktiv medlem
Finesser som ex. Bluetooth har en tendens att göra saker väldigt, väldigt mkt dyrare. Misstänker att de får betala duktig med royalties eller liknande avgifter för att ha detta. Tar man tex hörselkåpor eller andra produkttyper där det finns varianter med eller utan bluetooth så gör själva bluetooth en skillnad på dubbla priset.

Att det finns i de flesta telefoner idag handlar nog mkt om att man förväntar sig detta i en telefon och därmed inte vet hur mkt av telefonens kostnad som tex bluetooth utgör.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
85:a med VR men...

Fasfokus på sensorn. Man måste ändå fokusera med liveview för bästa resultat så varför inte göra den bra.

Flipskärm även på vädertätade hus (olympus kan...). Har ni inte använt flipskärm gör det inte, ni kommer inte vilja gå tillbaks. En skärm har även touch år 2013...

VR inbyggt i huset. Alla hus. Varför kan Sony och Olympus men inte Nikon/Canon? Tänk vad många gamla gluggar det finns att använda till Nikon om man skulle ha en hygglig VR inbyggd.

True Focus. Fokus/komponera om på hasselbladare läser av gyron för att fokusera om så det blir rätt. Gyrot har man redan för stabiliseingen så det måste vara enkelt.

GPS, Wifi, Bluetooth. Telefonen för ett par tusen har detta men inte en kamera för 10x pengarna? Skämtar ni?

När vi ändå har de där radiosändarna kan kameran väl styra blixtar direkt över radio. Det kan inte vara svårt ens.
Nej, jag skippar gärna flipskärm av följande anledning:
Det finns på t ex E-3 men för att kameran inte skall bygga ut för mycket bakåt antar jag att man valt ett ganska repkänsligt material på TFTn. Tittar man på reptåliga skärmar (med t ex safirglas) är detta glas tjockare och i en vridbar skärm skulle då tjockleken byggas ut. Jag föredrar bestämt reptåligt glas för min del. Olympus skärm repas lätt trots att det skall vara en kamera som är rustad för väder och vind. Man kan säga att det bara är att vrida skärmen inåt för att skydda den - men ofta hamnar ju i tuffa miljöer sand mm på kamerahuset bakom skärmen och då man vänder den inåt repas skärmen av detta material som fastnat på kameran.
 

Snapphane

Aktiv medlem
Fast flippskärn är väl rätt "kasst" och lite "förra året". Ser fram emot en löstagbar skärm! Sätt kameran på stativet, knalla bort 5 m och ta skärmen med dig. Slipper man alla lösningar med wi-fi och mobilappar ;)
 

antic

Aktiv medlem
Lite det jag menar. Jag har blåtand i mina hörselkåpor. Men inte i kameran. Skandal! :)

Repskydd har jag på mobilskärmen. Det är inga problem.

Med WIFI så kan man köra tethered till en Androidenhet så skärmen har du redan i fickan mest troligt.
 

PMD

Aktiv medlem
Fast flippskärn är väl rätt "kasst" och lite "förra året". Ser fram emot en löstagbar skärm! Sätt kameran på stativet, knalla bort 5 m och ta skärmen med dig. Slipper man alla lösningar med wi-fi och mobilappar ;)
I så fall har jag nog hellre en mobilapp och WiFi (eller kanske Bluetooth om bandbredden räcker till). En telefon har jag ändå alltid med mig, och då slipper jag mickla loss skärmen från kameran.

(Någon slags kommunikation mellan en löstagbar skärm och kameran behövs ändå, så man slipper inte radio där).
 

Snapphane

Aktiv medlem
I så fall har jag nog hellre en mobilapp och WiFi (eller kanske Bluetooth om bandbredden räcker till). En telefon har jag ändå alltid med mig, och då slipper jag mickla loss skärmen från kameran.

(Någon slags kommunikation mellan en löstagbar skärm och kameran behövs ändå, så man slipper inte radio där).
Nja, vet inte om jag håller med. Tycker mobilapp osv är kanonbra, men du har flera fördelar med en löstagbar skärm. Du kan skippa t ex Wi-Fi eller dyl för en egen lösning. Skär ned på kostnaderna för licenser osv. En löstagbar skärm drar med all säkerhet mindre ström och räcker alltså mycket längre. Vikt mm spelar såklart in. Kan se framför mig att man rent av sätter skärmen på handleden och jobbar så med kameran. Settings kräver alltså inte att du håller i kameran, den kan hänga runt halsen.

Med andra ord, inte helt tokigt. Om det hade fått det att fungera bra ;-)
 

LEE Cordon Bleu

Aktiv medlem
Varför ska man gå ifrån sin älskade kamera ?
Varför riskera att tjuven snor sin dyra kamera.
Man kan ju knappt be en snubbe knäppa ett kort av en med sin egna kamera när man besöker ställen som måste förevigas med mig bredvid.
När snubben ber en le så drar han iväg med D800 + 24-70 samt alla bilder man tagit. Försäkringen gäller heller inte om man gett tjuven kameran.

Nä en Lång trådutlösare av kedje typ som en går att ta loss ifrån kameran utan nyckel vore grejen om man nu måste gå ifrån sin utrustning.

Samt detta med att styra sin kamera hmmm ska detta vara av någon mening så måste man ha tilt pan och zoom styrning annars får det vara för min del.
Mvh. /LEE
 

PMD

Aktiv medlem
Nja, vet inte om jag håller med. Tycker mobilapp osv är kanonbra, men du har flera fördelar med en löstagbar skärm. Du kan skippa t ex Wi-Fi eller dyl för en egen lösning. Skär ned på kostnaderna för licenser osv. En löstagbar skärm drar med all säkerhet mindre ström och räcker alltså mycket längre. Vikt mm spelar såklart in. Kan se framför mig att man rent av sätter skärmen på handleden och jobbar så med kameran. Settings kräver alltså inte att du håller i kameran, den kan hänga runt halsen.

Med andra ord, inte helt tokigt. Om det hade fått det att fungera bra ;-)
En löstagbar skärm måste ha ett eget batteri, så den blir förstås större och tyngre än en icke löstagbar skärm.

WiFi är, så vitt jag vet, fritt att använda utan licens.

Och, som sagt, en laddad mobiletelefon har jag alltid med mig, så det blir inget extra att bära på.
 

adask330

Aktiv medlem
Har det senaste två åren gått över till canon från nikon men håller mig ganska opartisk i vilket märkes som är "bäst".

Något som jag önskar (för att gå tillbaka) är Canons tummhjul, den ger så enormt bra kontroll över menyer bläddra bland bilder. Så det står högst upp på min nikonlista.

Sen skulle det var kul med öppen firmware liknande Magic Lantern.

100-300/4 skulle vara trevligt.
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Hee, Canons tumhjul? Tja, smaken är verkligen som baken, delad...

För min del tycker jag Canons tumhjul är den absolut sämsta navigations-manipulatorn bland alla de varianter som mina olika kameror har. Förstår inte hur du menar när du tycker att detta tumhjul skulle ge bra kontroll? Det går ju bara att snurra fram eller tillbaka.

Det bästa jag har funnit hittills är en kort joystick. Denna ger en helt annan kontroll, och går att styra i alla riktningar. Så ett av mina önskemål för år 2013 blir att Nikon INTE byter till Canon-tumhjul... :)
.
 

afe

Aktiv medlem
Hee, Canons tumhjul? Tja, smaken är verkligen som baken, delad...

För min del tycker jag Canons tumhjul är den absolut sämsta navigations-manipulatorn bland alla de varianter som mina olika kameror har. Förstår inte hur du menar när du tycker att detta tumhjul skulle ge bra kontroll? Det går ju bara att snurra fram eller tillbaka.

Det bästa jag har funnit är en kort joystick. Denna ger en helt annan kontroll, och går att styra i alla riktningar. Så ett av mina önskemål för år 2013 blir att Nikon INTE byter till Canon-tumhjul... :)
.
Tumhjulet kan ju få fungera som det gör på min NEX - d.v.s. att det både går att snurra på och använda som joystick genom att trycka i kanterna av hjulet. Fast joysticken på min D3 funkar rätt bra den också.

Egentligen önskar jag inte ett dyft från Nikon i år, då jag nästan aldrig använder D3:an nu för tiden ...
 
ANNONS