Annons

Lightroom svartnar

Produkter
(logga in för att koppla)

pic-tor

Aktiv medlem
Ramen runt bilden, med paneler mm, blir plötsligt svart och jag får inte tillbaka panelerna. Enbart bilden syns. Efter omstart fungerar allt igen.
 

pic-tor

Aktiv medlem
Då var det ju inte så mycket värt! :)

Det låter ju mycket märkligt, händer det i både library och develop modulen?
Jag tar tacksamt emot alla tips, och jag ska kolla bättre när det händer, vilken modul mm. Det har inträffat ca 10 ggr de senaste dagarna, och det har aldrig hänt tidigare. Mystiskt.
 

afe

Aktiv medlem
Problemet verkar bara uppstå med MacOS Sierra. Det är rätt vanligt att nya versioner av MacOS påverkar Adobes program, och frågan är om man ska klaga hos Apple eller Adobe? ...
 

PMD

Aktiv medlem
Jag gissar att Adobe har hyss för sig, men det är bara en gissning.

Jag har jobbat med programvara för Mac OS X och det brukar inte vara något problem att hålla sitt program fungerande mellan OS-versionerna så länge man använder publika API:er.

Då och då, med många OS-versioner mellan, annonserar Apple att vissa OS-funktioner inte längre stöds, men jag har aldrig varit med om att det har skett mellan två versioner.
 

afe

Aktiv medlem
Mycket möjligt, men det är sällan eller aldrig liknande problem med windowsversionerna av CC.
 

PMD

Aktiv medlem
Under antagandet att det inte är Apples fel att Adobes program slutar fungera efter en OS-uppgradering så kan man spekulera i att Adobe inte tycker att de behöver gå utanför de publika API:erna i Windows.

Anledningarna kan vara många. Det kan vara att Apple inte tillhandahöll lämpliga API:er (enligt Adobe) någon gång i begynnelsen, och att Adobe inte har tyckt det varit värt att skriva om programmen när sådana introducerats.

Eller något annat konstigt i OS X.

Eller så har Apple introducerat buggar i macOS Sierra.
 

pic-tor

Aktiv medlem
Problemet verkar bara uppstå med MacOS Sierra. Det är rätt vanligt att nya versioner av MacOS påverkar Adobes program, och frågan är om man ska klaga hos Apple eller Adobe? ...
Kanske de båda storheterna borde samarbeta innan uppgraderingar släpps? Korstesta applikationerna?
 

pic-tor

Aktiv medlem
Under antagandet att det inte är Apples fel att Adobes program slutar fungera efter en OS-uppgradering så kan man spekulera i att Adobe inte tycker att de behöver gå utanför de publika API:erna i Windows.

Anledningarna kan vara många. Det kan vara att Apple inte tillhandahöll lämpliga API:er (enligt Adobe) någon gång i begynnelsen, och att Adobe inte har tyckt det varit värt att skriva om programmen när sådana introducerats.

Eller något annat konstigt i OS X.

Eller så har Apple introducerat buggar i macOS Sierra.
Hursomhelst så är det någon som mörkar.
 

xerent

Aktiv medlem
Kommer aldrig att hända.
Steve Jobs, 1996-7, ungefär (från minnet): "When was the last time we went to Adobe and asked 'How can we make Photoshop run faster on the Macintosh?'" Men det var då det. Dagens Apple har övergett sina pro-kunder.

Själv uppdaterar jag bara min Mac OS när jag verkligen, verkligen måste och Lightroom köper jag stand-alone ungefär lika ofta. Jag får inte alla features direkt som alla andra, men jag slipper en massa risker, onödiga problem och det kostar mindre.
 
ANNONS