Annons

Allmäna spånerier om Sony och annat

Produkter
(logga in för att koppla)

Bengf

Aktiv medlem
Tänkte inte alls på DXO (de har inte försäljningsstatistik mig veterligen), utan på att du ofta verkar fokusera på att jaga och jämföra vilka kamerahusmodeller som säljer mest, i vilka volymer och vilka som frekventerar topplistorna (försäljningsmässigt)?

Varför inte bara fokusera på de som man själv tilltalas av, och de egenskaper som man själv är ute efter (som tex. DXOs värden, om det verkligen är främst det man är ute efter med sin kamera)?

Säger inte att det är absolut fel att kika på topplistor och försäljnignsvolymer (speciellt inte om man säljer kameror), men bara något förvånande att man kan vara så upptagen av det.

Därav min nyfikenhet (men du måste absolut inte förklara om du inte vill). :)
Nej jag behöver inte förklara helt riktigt, men jag känner inte igen mig i din beskrivning bara, och sedan är jag van vid att du gärna vill förstärka andras ord och uttryck så det gör inget.
 

martinot

Aktiv medlem
Nej jag behöver inte förklara helt riktigt, men jag känner inte igen mig i din beskrivning bara,
Här är några exempel på detta, och då enbart från dina nyaste inlägg nu under december månad:

Jag frågade i en tråd om nu FF genom nya D850 går mot en vår, och inte ligger och dammar på hyllan, för alla köper APS-C kameror som man förledas att tro på våra fotosidor. Martin Agfors svarade med två exempel, fjolårets Canon Eos5DMKIV och årets D850 visar sig sälja i pengavärde mera än alla spegellösa kameror till sammans. men så klart det går ju många av dom lite billigare APS-C och M4/3 på en D850, en del får man två APS-C eller tre st beroende på märke.

Utmärkande för många på trådarna är att dom redan har en FF-kamera, ofta då någon C/N och så kompletterar dom då som oftast med någon Fuji eller M4/3, Canon ägare har också hoppat på någon SPL M5.
Nej du har rätt APS-C DSLR var nog inte med i räkningen.

I din första undran var du osäker på om småbild ( FF ) var mera lönande för tillverkarna, uppfattade jag dig fel där. därav Martins svar att FF DSLR inbringade mera pengar till tillverkarna, än alla förkommande spegellösa som fins på marknaden givetvis då inkluderat även Sonys spegellösa FF, men som du skriver så infattade det tydligen inte APS-C DSLR så där fick du inte svar på frågan. Det är dock jäkligt många SPL varianter att välja på där ute, allt från 1 tums till FF och det kommer relativt ofta nya modeller av dom, så det blir väldigt många om man även tar med att det går att köpa något äldre också som är oanvända.
Majoriteten som besöker A7R3 tråden har sedan länge redan valt sitt eget bas-utbud, ganska ofta då någon Nikon/Canon småbild, som senare byggs på med någon mindre kamera där olika märken av spegellösa fins att välja på, och där fins det också äldre begagnade av bra kvalitet som lätt går under 5000 Kr.

Det behöver bli lite mera snurr på köplusten av nu tex A7R3 för att det skall kunna bli en mera egen tråd, dom här kamerorna har kommit in senare och får det lite svårt, de som valt andra kameratyper är inte alltid eller särskilt intresserade av några Sony kameror
När jag läser Martin Agfors senaste rapport om försäljnings listor så bryter det totalt mot vad många tror på våra fototrådar att stora tunga kameror ligger och samlar damm på hyllorna. Canons 5DIV fjolårets nykomling och nu Nikons D850 lär sälja mer än ALLA övriga spegellösa kameror tillsammans, alla fall i pengavärde.

I USA lär siffrorna för Sonys FF gått mycket bra mellan Jan/Sept, om man nu törs tro på rapporteringen, väntar på en eventuell revidering av den saken. A7R3 kan jag tro att den gör flera intresserade då den är 20K billigare också än A9 och en ännu billigare A73 som kan dyka upp nästa år.
NU var detta bara de allra sista dagarna (har massor med fler exempel jag ta fram från tidigare veckors/månaders/års inlägg kring detta).
 

martinot

Aktiv medlem
Priset på en kamera har nog den allra största betydelsen i många fall, vad får jag för pengarna och hur passar kameran egentligen mig.

Senaste året har jag tycks mig uppfattat ett ökat intresse för APS-C kameror, kanske då allra mest för Fuji kameror, det var tvärtom för bara några år sedan, då var det FF modellerna som alla pratade om. Spegellösa fans väl i stort sett bara på ritbordet.

Lite enfaldigt har jag nog varit i tron att det som köps av fotosidans deltagare speglar resten av vad övriga världen också köper allra mest. ( Hela det stora mellansegmentet av APS-C DSLR som kommer nästan varje år pratar vi mycket lite om, dom välkända vanliga serierna från C/N, dom är lite bortglömda liksom.

Nu säljer Canon flest kameror i hela världen och dom modellerna domineras av klassiska DSLR. SPL modellerna är bara en liten del från dom.

För mig är det intressant att få en inblick i hur systemkamera marknaden mår i dag, kommer telefonerna att döda ännu mera vanliga kameror, ser ut som att 1 tums kamerorna är nästa kamera serie att försvinna, telefon-kameran tar över mer och mer.
Glömde säg att jag håller med i väldigt mycket av det du skriver ovan.

Men jag tror att det kanske är möjligt (men är ju bara en personlig gissning) att de bättre 1"-kompakterna faktiskt kan överleva. Verkar vara mest entusiaster som köper de som komplement till sina större kameror så som jag uppfattat det (men kan självklart ha fel).
 

Bengf

Aktiv medlem
Ja där ser man, fast försäljnings listorna har inte den betydelsen som du till vissa delar tolkar det som för mig personligen, jag är inte påverkad på det sättet, det är ju det snabba café snacket som är svårare att förmedla i skrift som jag tror blir lite missvisande. Vi har haft diskussioner om att massvolym försäljningen har minskat, fast mesta diskussionerna har handlat om när dom spegellösa kamerorna eventuellt i en framtid tar över från DSLR, och i dom debatterna har jag inte varit direkt ensam.

Och det vet du Martain att när Sony ägare blir lite uppspelta och tror att deras kameror säljer bättre än vad verklighetens siffror visar, då också med mening om att spegellös teknik från Sony skall ha en viss betydelse, det är då många som påpekar om vem som fortfarande säljer mest kameror, och det kan vara alla möjliga individer som hoppar in och visar på fakta.
 

Bengf

Aktiv medlem
Gick i pension för snart 3 månader sedan, har inte riktigt fått några nya stadiga rutiner ännu, det har blivit någon timme mera framför datorn, tycker bildprogrammen är lite bökiga av sig annars har planerna varit att så småningom gå i genom mycket bilder och se vad som kan förbättras.


Det var 5 år sedan jag köpte senaste kameran, och mitt fotande har gått i perioder under några år nu. ( började som sagt att fotografera redan på slutet av 60-talet ) så en stark tidig köplust av någon ny kamera har avtagit efterhand ju äldre jag blivit, gamla kamrater som jag stöter på under korta stunder, kan ofta nämna att jag du hade alltid kameran med dig du, och så var det.
 

pic-tor

Aktiv medlem
Min A7RII numrerar inte filerna i rätt ordningsföljd. Bilder jag tog i morse har t ex högre nummer än de jag tog i kväll. Vad kan det bero på? Filnummer har inställningen "serie".
 

martinot

Aktiv medlem
Fortsätter OT-inlägg från "Nya A7RIII"

Har pannan ändå avslutat sin GM1-GM5 serie eller vad kommer närmast numera.
GM1 säljs fortfarande, men har numera några år på nacken. Gillar dock den grymt mycket då den verkligen är kompakt och inte mycket större än en kompaktkamera, men ändå med flexibilteten hos en systemkamera.

Den nyaste ersättaren är närmast är GX800 (från i år).

GM1 köper du tex. här: https://www.cyberphoto.se/info.php?article=GM11232silver

GX800 köper du tex. här: https://www.cyberphoto.se/info.php?article=GX800svart1232

Där kan du även läsa lite utförligare om de.

Här tycker jag att framför allt Sony, men även andra som Fuji, saknar något fullt lika kompakt och så smidigt resevänligt.
 

Bengf

Aktiv medlem
Fortsätter OT-inlägg från "Nya A7RIII"



GM1 säljs fortfarande, men har några år på nacken. Gillar dock den grymt mycket då den verkligen är kompakt och inte mycket större än en kompaktkamera, men ändå med flexibilteten hos en systemkamera.

Den nyaste ersättaren är närmast är GX800 (från i år).

GM1 köper du tex. här: https://www.cyberphoto.se/info.php?article=GM11232silver

GX800 köper du tex. här: https://www.cyberphoto.se/info.php?article=GX800svart1232

Där kan du även läsa lite utförligare om de.

Här tycker jag att framför allt Sony, men även andra som Fuji, saknar något fullt lika kompakt och så smidigt resevänligt.

Tackar, men varför inte fortsätta med ursprunget och kalla den GM6, annars ser den trevlig ut.
 

martinot

Aktiv medlem
Tackar, men varför inte fortsätta med ursprunget och kalla den GM6, annars ser den trevlig ut.
Bra fråga/kommentar.

De har ibland lite dum och märklig namngivning hos Panasonic/Lumix tycker jag.

Gissar att det skall anspela på linjen med denna lilla GX800, mellanmodellen GX80 och sedan den halvstora GX8 (liten till mellanstora spegellösa).
 

PMD

Aktiv medlem
Jag tycker inte att man ska se GX800 som en efterföljare till GM1 och GM5 utan som nästa kamera i GF-serien. I vissa delar av världen heter den ju GF9.

GM-serien tycks vara död (eller åtminstone skendöd; vi får väl se om det kommer någon mer i den serien).
 

Bengf

Aktiv medlem
Slänger in en brasklapp om mindre kameror med fasta objektiv, 1 tum till APS-C. Man slipper bekymmer med livstids val, ekosystem osv, den lever sitt eget liv, behöver inte vara av samma märke om man redan har en systemkamera. Kan hänga med länge, vill man vara kvar i samma modell serie så behöver man kanske inte välja allra senaste och ofta dyraste modellen utan backar några år och ändå får en modernare än vad man köpte först.
 

Bengf

Aktiv medlem
Jag tycker inte att man ska se GX800 som en efterföljare till GM1 och GM5 utan som nästa kamera i GF-serien. I vissa delar av världen heter den ju GF9.

GM-serien tycks vara död (eller åtminstone skendöd; vi får väl se om det kommer någon mer i den serien).

Nej, PMD dra inte in GF9 från andra världar nu, det är nog rörigt som det är-:)
 

martinot

Aktiv medlem
Nej, PMD dra inte in GF9 från andra världar nu, det är nog rörigt som det är-:)
Fast jag håller egentligen helt med PMD här. Även om GX800 är det kamerahus som idag är närmaste arvtagaren till GM-serien, och delvis så som Panasonic marknadsför det, så är det rent tekniskt och plattformsmässigt just en ny modell i GF-serien. Må vara att den är lite gedignare byggd och mindre ”plastig” än tidigare GF-modeller, men skall man vara ännu mer korrekt så borde den heta GFxxx (och för att vara exakt GF9, precis som PMD är inne på).

Ville Panasonic ha den kopplad namnmässigt till GX80 och GX8 så borde de snarare kallat den GF800 som en kompromiss (så hade det ändå fortfarande återspeglat dess riktiga tekniska plattform).
 

martinot

Aktiv medlem
Slänger in en brasklapp om mindre kameror med fasta objektiv, 1 tum till APS-C. Man slipper bekymmer med livstids val, ekosystem osv, den lever sitt eget liv, behöver inte vara av samma märke om man redan har en systemkamera. Kan hänga med länge, vill man vara kvar i samma modell serie så behöver man kanske inte välja allra senaste och ofta dyraste modellen utan backar några år och ändå får en modernare än vad man köpte först.
Ser inte riktigt kopplingen hur detta kom in i bilden/tråden (kan mycket väl ha missat något), men bortsett från det så håller jag helt med dig. Kompaktkameror (kameror med permanent optik), har absolut sin egna charm och berättigande på marknaden.

Finns ju faktiskt ända upp till småbild/FF (med RX1-serien) för att vara korrekt, även om 1” till APS-C nog är vanligast.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Sony beats Nikon and is now number two company with most rented gear at Lensrentals

Förvånade mig.

https://www.lensrentals.com/blog/2017/12/most-popular-photography-and-videography-gear-rented-in-2017/

Ska bli intressant att se om Nikon som mest lyser med sin frånvaro i dessa listor kan komma tillbaka 2018. D850 kom ju lite sent på året men det gjorde ju A7r III också.

En del nya bra Sony-objektiv hyrs ju tydligen också och det kanske är logiskt för de är ju rätt dyra att köpa.

Men Canon dominerar totalt även om Sony knaprat lite på gapet mellan dem.
 

afe

Aktiv medlem
Det kan ju vara så att många nu hyr dessa kameror i stället för att köpa för att testa om de faktiskt håller måttet för deras användning.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Ja det är ju en bra poäng men den förklarar väl inte att Nikon är nästan helt borta från listan. Det är ju annars bara Canon hela vägen. Kul för Canon men det är väl knappast något vidare bra omen för Nikon. Hyr dyr utrustning gör väl mest bara proffs och riktiga entusiaster antar jag. Några nya kameror har ju Nikon trots allt släppt men de finns inte i toppen av den där listan trots det.

En sådan här lista kan väl även ses som en indikator på vad folk är nyfikna på men ännu inte köpt som du är inne på och då är det ju ännu mera illavarslande för Nikon.
 

iSolen.se

Guest
Ja det är ju en bra poäng men den förklarar väl inte att Nikon är nästan helt borta från listan. Det är ju annars bara Canon hela vägen. Kul för Canon men det är väl knappast något vidare bra omen för Nikon. Hyr dyr utrustning gör väl mest bara proffs och riktiga entusiaster antar jag. Några nya kameror har ju Nikon trots allt släppt men de finns inte i toppen av den där listan trots det.

En sådan här lista kan väl även ses som en indikator på vad folk är nyfikna på men ännu inte köpt som du är inne på och då är det ju ännu mera illavarslande för Nikon.
Det går att tolka en sån där lista på hur många sätt som helst.

Tex så kanske förtroendet för Nikons produkter så högt att folk köper dem istället för att hyra och prova.
Kanske har Nikons grejer bättre pris per kvalitet.
Kanske känns Canon på väg ut så att man inte vill investera utan hyr.
Kanske känns Sony som ett osäkert kort så man hyr istället för att köpa?

Eller så suger Nikon helt enkelt och är dött, något som de som hyr har insett före alla andra.

(Såg ni "Sony NP-FW50 Battery", på femte plats bland uthyrda prylar? Det sticker ut lite och är väl ett tydligt tecken på att denna lista inte är en "bla grejer"-lista. :) )
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Javisst kan man tolka den listan på flera och många sätt och det ända vi vet med säkerhet att den ändras över tid. Nu finns ju nya kameror från både Sony och Nikon och Sony har dessutom starkt förbättrat sina batterier men det kommer nog hyras en del nya sådana också för alla kameror med EVF drar mer batterier än DSLR:er.

Jag tyckte ändå att det såg väldigt konstigt ut på listan för även om Nikon inte kommit med särskilt mycket nytt fram till listan publicerades så har väl inte Canon det heller i sådana mängder och av sådan dignitet att det skulle motivera den slagsidan listan har åt Canon-hållet. Borde verkligen inte listan varit mer balanserad mellan Nikon och Canon?? Det har väl pratats en del om att Nikon haft problem, men vilka har inte haft det de senaste åren? Är det någon annan som ser någon annan förklaring. Går de som hyr Nikon någon annanstans istället?
 

iSolen.se

Guest
...
Jag tyckte ändå att det såg väldigt konstigt ut på listan för även om Nikon inte kommit med särskilt mycket nytt fram till listan publicerades så har väl inte Canon det heller i sådana mängder och av sådan dignitet att det skulle motivera den slagsidan listan har åt Canon-hållet. Borde verkligen inte listan varit mer balanserad mellan Nikon och Canon?? Det har väl pratats en del om att Nikon haft problem, men vilka har inte haft det de senaste åren? Är det någon annan som ser någon annan förklaring. Går de som hyr Nikon någon annanstans istället?
Redigera ditt inlägg, nu ser det ut som du skrivit citatet.

Vad skulle det vara för problem? Det har ju gått bra för dem. Jag vet massor med proffs som gått över från Canon till Nikon.

Nytt, tex 24-70/2.8VR är ett nytt dyrt och populärt objektiv. 200-500 relativt nytt det också. (Fick låna ett 200-500 och köpte det sen inom en vecka).

Den ljusstarka "1.4" objektivserien är också ny, fantastiska objektiv.

Radiostyrda blixtar.
 
ANNONS