Annons

Lightroom tappar kontakt med hårdiskar

Produkter
(logga in för att koppla)

PMD

Aktiv medlem
Jo men fortfarande, varför skulle det vara bättre än ett permanent "X:" i datorn?
För att man inte behöver fippla med enhetsbokstäver när man flyttar disken till en annan dator.

Hanterar alla program detta, tex backupscript, LR och bildbläddrare?
Jag vet inte. Det borde fungera för alla program som använder det officiella API:t för NTFS.

Jag föreslog bara ett alternativ som kan vara värt att prova. Jag skulle, som sagt, prova själv om jag vore tvungen att använda MS Windows för bildbehandling, men jag blir inte ett dugg ledsen om du gör på något annat sätt. :)
 

iSolen.se

Guest
För att man inte behöver fippla med enhetsbokstäver när man flyttar disken till en annan dator.


Jag vet inte. Det borde fungera för alla program som använder det officiella API:t för NTFS.

Jag föreslog bara ett alternativ som kan vara värt att prova. Jag skulle, som sagt, prova själv om jag vore tvungen att använda MS Windows för bildbehandling, men jag blir inte ett dugg ledsen om du gör på något annat sätt. :)
Du krånglar till något som inte är ett problem, "fippla med enhetsbokstäver" som om det vore något svårt att välja vilken bokstav man vill ha.

Jag är alltid öppen för alternativa sätt att göra saker på men ser inte att ditt förslag löser ett problem eftersom det inte är något problem, snarare ställer det till med problem. Hur används det? Det är inte serienumret du avser (ABCD-EFGH), det är väl inte så lämpligt att ändra? Hur kopierar du filer med volymid?

Syns volymid när man flyttar disken till mac?
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Vad jag vet går det inte att köra med permanenta enhetsbeteckningar. Mina ändrar sig sällan och då oftast när flera enheter vill ha samma bokstav.
Jag löste det enklast genom att ha en huvudmapp. När den byter enhetsbeteckning så visar jag LR var huvudmappen är. Alla mappar och bilder under den hittas då automatiskt.
 

PMD

Aktiv medlem
Nej, Ola. Man ska inte ändra Volume ID (eller serienummer, eller vad du vill kalla det). Poängen är att det är unikt för varje disk.

(En fördel med att inte använda enhetsbokstäver är att det bara finns 26 stycken. Om de tar slut är man rökt även om folk troligen drabbas väldigt sällan av det. Volume ID-rymden är betydligt större).

Om du tycker att det är krångligt att använda Volume ID så behöver du inte använda det.
 

iSolen.se

Guest
Vad jag vet går det inte att köra med permanenta enhetsbeteckningar. Mina ändrar sig sällan och då oftast när flera enheter vill ha samma bokstav.
Jag löste det enklast genom att ha en huvudmapp. När den byter enhetsbeteckning....
Jodå, jag gjorde en idag.

Assign driver letter.

Anledningen till att den byter är just att du inte gjort detta på dina diskar eller vad du nu har på dina enhetsbokstäver så det blir krock. Windows löser krocken åt dig genom att byta på ena.

Lämna några tomma bokstäver för tillfälliga enheter så ska du se att allt stabiliserar sig.
 

iSolen.se

Guest
Nej, Ola. Man ska inte ändra Volume ID (eller serienummer, eller vad du vill kalla det). Poängen är att det är unikt för varje disk.

(En fördel med att inte använda enhetsbokstäver är att det bara finns 26 stycken. Om de tar slut är man rökt även om folk troligen drabbas väldigt sällan av det. Volume ID-rymden är betydligt större).

Om du tycker att det är krångligt att använda Volume ID så behöver du inte använda det.
Jag tycker inte det är krångligt för jag har inte använt det men du verkar ju vara övertygad om dess förträfflighet så du kan väl ge ett exempel på hur man använder det i t ex dos där man med enhetsbokstäver skriver copy X: bla bla

Finns det flera volume id? Jag googlade och man måste mounta dem och får en syntax på formen

\\?\Volume{1b3b1146-4076-11e1-84aa-806e6f6e6963}\

Inte något jag skulle vilja skriva istället för X: i en sökväg.

Kan du inte bara skriva några rader om hur man använder det? Jag har inte sett det förut (jag hade tydligen blandat ihop det med serial-id som är åtta tecken, som man inte heller kan använda så lätt när man tex ska kopiera filer.

Låt oss diskuttera om det är krångligt eller inte när vi ser hur man gör.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Jodå, jag gjorde en idag.

Assign driver letter.

Anledningen till att den byter är just att du inte gjort detta på dina diskar eller vad du nu har på dina enhetsbokstäver så det blir krock. Windows löser krocken åt dig genom att byta på ena.

Lämna några tomma bokstäver för tillfälliga enheter så ska du se att allt stabiliserar sig.

Jag assignar mina diskar. Och som jag påtalat så händer det alltså när de vill ha samma bokstav. Alltså kontentan är att man kan inte bestämma att den alltid har K: eller annan beteckning. Den får en annan bokstav om det den vill ha är upptaget.
Det händer sällan, men när det händer så är det som sagt lätt åtgärdat med att visa LR huvudmappen.

/Stefan
 

iSolen.se

Guest
Jag assignar mina diskar. Och som jag påtalat så händer det alltså när de vill ha samma bokstav. Alltså kontentan är att man kan inte bestämma att den alltid har K: eller annan beteckning. Den får en annan bokstav om det den vill ha är upptaget.
Det händer sällan, men när det händer så är det som sagt lätt åtgärdat med att visa LR huvudmappen.
Du har bara upprepat det jag skrev, dvs det du citerade mig på.

/Stefan
Om du har assignat diskbokstäver kommer det inte uppstå krock. Någon av enheterna har oassignad enhetsbokstav.

Om du skulle glömma att assigna på någon tillfällig disk kan du köra knepet att lämna några bokstäver oanvända om du tex skulle plugga i tre tillfälliga enheter och sen därefter din disk med bilder som är lite mer permanent.

Eller helt enkelt plugga i enheten med viktig bokstav först.

De "vill" inte ha samma enhetsbokstav utan du har helt enkelt pluggat i din tillfälliga disk först som inte har någon bokstav assignad vilken då leder till att windows ger den första lediga bokstav, jag gissar D eller E som är olämpliga bokstäver för extern disk.

Jo, jag har också haft problemet med dansande bokstäver :)

Dvs om du assignar enhetsbokstäver till alla dina diskar så kommer de inte "vilja" ha samma bokstav.
 
Senast ändrad:

iSolen.se

Guest
Nej, Ola. Man ska inte ändra Volume ID (eller serienummer, eller vad du vill kalla det). Poängen är att det är unikt för varje disk.

(En fördel med att inte använda enhetsbokstäver är att det bara finns 26 stycken. Om de tar slut är man rökt även om folk troligen drabbas väldigt sällan av det. Volume ID-rymden är betydligt större).

Om du tycker att det är krångligt att använda Volume ID så behöver du inte använda det.
Per, är det det här du pratar om?

https://www.wintips.org/how-to-change-hard-disks-volume-serial-number-volume-id/

Förklara gärna hur man använder det vid t ex filkopiering.
 

Graylingman

Aktiv medlem
Som jag skrev så finns det och har funnits hur länge som helst.
Är det vad du kallar "hårdmappa"? Vad är det och hur gör ,man det?

Sen jag för många år sedan började tilldela mina externdiskar enhetsbokstäver långt bak i alfabetet har jag sluppit problemet med att de plötsligt får en annan enhetsbokstav.
 

PMD

Aktiv medlem
Jag tycker inte det är krångligt för jag har inte använt det men du verkar ju vara övertygad om dess förträfflighet så du kan väl ge ett exempel på hur man använder det i t ex dos där man med enhetsbokstäver skriver copy X: bla bla
Jag är inte övertygad om dess förträfflighet. Det har du fått om bakfoten.
 

PMD

Aktiv medlem
Låt oss diskuttera om det är krångligt eller inte när vi ser hur man gör.
Ja, det låter som en bra idé. Eftersom jag inte har någon MS Windows-dator att prova på så kan jag förstås inte prova, men som har jag skrivit flera gånger så skulle jag definitivt prova om jag hade en.
 

adl

Aktiv medlem
Förslag till lösning:
Starta Diskhantering (tryck windows + x så finns den i menyn som kommer upp).
Högerklicka på den disk du vill ändra enhetsbeteckning på, välj Enhetsbeteckning och sökvägar... i menyn
Döp om disken, tex enligt Niclas_Lindbloms model, dvs börja med Z och arbeta dig neråt.

Nu bör diskarnas bokstav vara permanent, sen måste du förstås fixa kopplingen till den nya enhetsbokstaven i Lightroom.
 

pic-tor

Aktiv medlem
Jag använder Mac och min LaCie-disk tappar kontakten med Lightroom då och då. Efter omstart fungerar det igen. Jag har flera externa diskar anslutna samtidigt och kanske är det det som är problemet?
 

rikitikitavi

Aktiv medlem
Har själv ett liknande problem för tillfället, och det startade då jag kopplade in en ny extern hårddisk.
Båda är Lacie enheter, och katalogfilerna ligger på den ena. Men varje gång jag nu ska starta LR så hittar den inte katalogen automatiskt och jag måste visa vart katalogen ligger sedan startas det upp. Sedan får jag ibland hjälpa LR att även hitta en del av de nyare bilderna jag lagt in.
Antar att det är den nya hårddisken som förvirrat den på något sätt iaf eftersom inte problemet fanns innan. Nu har jag provat att bygga en ny katalog med ett annat namn och lagt in den på min nya hårddisk för att försöka ha allt samlat där( nya bilder jag lägger in och katalogen) så får vi se om det blir någon skillnad.
/Martin.
 

pic-tor

Aktiv medlem
Ansluter du diskarna via en USB-hub?
Alla USB-hubar är inte likvärdiga.
Ja, det är ju ett måste när de interna anslutningarna inte räcker till. Fast just LaCie-disken är ansluten direkt till datorn. Min hub är av märket Logik och har sju uttag. Vet inte vilka som är bättre.
 

iSolen.se

Guest
Har själv ett liknande problem för tillfället, och det startade då jag kopplade in en ny extern hårddisk.
Båda är Lacie enheter, och katalogfilerna ligger på den ena. Men varje gång jag nu ska starta LR så hittar den inte katalogen automatiskt och jag måste visa vart katalogen ligger sedan startas det upp. Sedan får jag ibland hjälpa LR att även hitta en del av de nyare bilderna jag lagt in.
Antar att det är den nya hårddisken som förvirrat den på något sätt iaf eftersom inte problemet fanns innan. Nu har jag provat att bygga en ny katalog med ett annat namn och lagt in den på min nya hårddisk för att försöka ha allt samlat där( nya bilder jag lägger in och katalogen) så får vi se om det blir någon skillnad.
/Martin.
Du har läst ovan? Dvs du har gett diskarna enhetsbokstavsnummer som ligger en bit ner i alfabetet för att undvika krock och på alla diskar så att du undviker automatiken i windows.
 

rikitikitavi

Aktiv medlem
Du har läst ovan? Dvs du har gett diskarna enhetsbokstavsnummer som ligger en bit ner i alfabetet för att undvika krock och på alla diskar så att du undviker automatiken i windows.

Har Mac men det kanske är samma sak där så man kan byta? är verkligen usel på sånt där, är rätt bra på att använda LR när det gäller foton men allt runt omkring gör mig smått förvirrad ibland ;)
 

bjorso

Aktiv medlem
Har Mac men det kanske är samma sak där så man kan byta? är verkligen usel på sånt där, är rätt bra på att använda LR när det gäller foton men allt runt omkring gör mig smått förvirrad ibland ;)
Mac använder inte enhetsbokstäver. Om man ansluter en yttre disk via USB poppar den upp som en ikon på skrivbordet. Öppna verktyget diskhantering och ge den ett namn, om flera yttre USB-diskar används ska de naturligtvis ha olika namn. Mac betraktar diskar som volymer och namnet blir m.a.o. ett volymnamn.

Då borde sammanblandning bli omöjlig? Namnen syns sedan enkelt i Findern.
 
ANNONS