Annons

Egen foto-karta?

Produkter
(logga in för att koppla)

Hujeta

Aktiv medlem
Kan lugnt säga att jag är tveksam för trådplacering - mod får gärna möblera om.

Som vi alla vet tyvärr inte alltid kameran är medtagen eller det kanske inte är rätt läge att börja fota av olika anledningar trots att man hittar ett bra ställe för foto - må det vara en viss gata, ett landskap, en utsiktsplats eller ett garage. Fick en idé, det vore ju fiffigt om man på en digital karta skulle kunna spara en plats för att återkomma till, tillsammans med en liten kommentar. Allra bäst är väl såklart en app för detta -eventuellt finns det redan en sådan. Någon som har använt liknande tjänst eller tips på liknande lösning?
 

Ventures

Aktiv medlem
Kan lugnt säga att jag är tveksam för trådplacering - mod får gärna möblera om.

Som vi alla vet tyvärr inte alltid kameran är medtagen eller det kanske inte är rätt läge att börja fota av olika anledningar trots att man hittar ett bra ställe för foto - må det vara en viss gata, ett landskap, en utsiktsplats eller ett garage. Fick en idé, det vore ju fiffigt om man på en digital karta skulle kunna spara en plats för att återkomma till, tillsammans med en liten kommentar. Allra bäst är väl såklart en app för detta -eventuellt finns det redan en sådan. Någon som har använt liknande tjänst eller tips på liknande lösning?
Med mobilen så är det ju bara at trycka av ett foto om gps är påslaget så finns koordinaterna sparade. (Utan mobil ingen app). En handhållen gps brukar man också kunna lagra svampställen etc i.
 

cls

Aktiv medlem
Kan lugnt säga att jag är tveksam för trådplacering - mod får gärna möblera om.

Som vi alla vet tyvärr inte alltid kameran är medtagen eller det kanske inte är rätt läge att börja fota av olika anledningar trots att man hittar ett bra ställe för foto - må det vara en viss gata, ett landskap, en utsiktsplats eller ett garage. Fick en idé, det vore ju fiffigt om man på en digital karta skulle kunna spara en plats för att återkomma till, tillsammans med en liten kommentar. Allra bäst är väl såklart en app för detta -eventuellt finns det redan en sådan. Någon som har använt liknande tjänst eller tips på liknande lösning?
Hej, jag har ibland använt den inbyggda kart-appen i iPhone precis på det sättet. I den kan man ju enkelt få sin aktuella position inritad på kartan och spara den som "Favorit" med lämpligt namn. (Finns sannolikt nån motsvarande funktion för andra telefoner...)
 

iSolen.se

Guest
Kan lugnt säga att jag är tveksam för trådplacering - mod får gärna möblera om.

Som vi alla vet tyvärr inte alltid kameran är medtagen eller det kanske inte är rätt läge att börja fota av olika anledningar trots att man hittar ett bra ställe för foto - må det vara en viss gata, ett landskap, en utsiktsplats eller ett garage. Fick en idé, det vore ju fiffigt om man på en digital karta skulle kunna spara en plats för att återkomma till, tillsammans med en liten kommentar. Allra bäst är väl såklart en app för detta -eventuellt finns det redan en sådan. Någon som har använt liknande tjänst eller tips på liknande lösning?
Duger inte google maps? Är du inloggad får du med dig bokmärkena till din hemmadator automatiskt. Så slipper du installera någon ny app också :)
 

x-country

Aktiv medlem
Någon som har använt liknande tjänst eller tips på liknande lösning?
Jag rekommenderar applikationen Google Foto och Google Maps för detta ändamål. Mycket enkelt och smidigt och fungerar på alla enheter oavsett PC, iOS/Android, telefon, läsplatta.

När du tar ett foto på platsen du vill komma ihåg så lagras platsen förutsatt att du tillåtit detta i inställningarna. Öppna sedan bilden i Google Foto och lägg till den i ett album för detta ändamål. Du kan visa info om bilden och då visas en karta längst ned under tid och exponeringsinfo. Klicka på kartan och den öppnas i Google Maps. I Google Maps kan du sedan enkelt spara platsen i en karta som du sparar för ändamålet. Eftersom lägger du till fler bilder och när du öppnar den sparade kartan kan du se alla platser du sparat.

Instruktion (du kan slippa punkt 1-4 om du bara vill skapa en karta i Google Maps):

1. Öppna fotot i Google Foto
2. Välj Lägg till i album
3. Välj Album under Skapa
4. Namnge ditt album
5. Öppna albumet, välj bild och välj Info
6. Klicka på kartan ( öppnar Google Maps)
7. Klicka på kartpunkten och välj Spara
8. Välj Ny lista och ge den ett namn
9. Nu kan du öppna listan i menyn under Dina platser.

Fördelen att samla bilderna i ett album i Google Foto är att du får en överblick över platserna. Man kan även lägga till bilder på Google Maps.
 
Senast ändrad:
ANNONS