Annons

Problem med kapaskivan

Produkter
(logga in för att koppla)

Ann-Marie G

Ny medlem
Jag brukar montera mina bilder på kapaskiva och använder 3M Spray Mount lim. De senaste gångerna har resultatet blivit mindre lyckat. Det bildas, på nästan alla monterade bilder, någon slags små "gropar" i kapaskivan. Alltså inga luftbubblor - dom går ju "uppåt",utan åt andra hållet. Som inbuktningar i skivan. Bara på ett fåtal ställen på varje bild och med varierande storlek, men tillräckligt för att förstöra bilden. Kapaskivan är helt slät och fin från början. Känns nästan som att kärnan i kapaskivan på något sätt reagerar på limmet och "sjunker ihop". Men bara på vissa ställen. Någon som känner till detta "fenomen" och kan berätta hur jag ska göra för att undvika det? Jag köper (och har alltid köpt) mina kapaskivor hos In-Ex Konstnärsmaterial.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Skulle tro att det är som du säger att limmet på något sätt löser upp kapaskivan. Nu var det ganska länge sedan, men jag har också köpt kapaskiva på Inex och sprejlimmat men inte sett något sådant.

En test man kan göra är att spreja en tunn film över en skiva utan att montera en bild och se om det blidas några gropar. Blir det det så ta kontakt med Inex, det kan ju ha blivit något fel i ett parti.

En annan möjlighet är att skivan blir lite mjuk av limmet innan det har stelnat så att det är dina fingrar som gör groparna om du nu tar på den vid monteringen? Gör du så kan du testa med en plan skiva utan skräp på och använda denna för att fixera bilden.
 

lassetjus

Medlem
Hej

Jag använder kapafix skivor som jag köper hos Matton. Är förstärkta med aluminium i kärnan och är förlimmade. Bara att dra av skyddspappret och montera bilden. Storleken på skivan är 70x100 cm. Gör nästan bara A3+ foton, då räcker en skiva till 4 bilder. Smidigt enkelt blir aldrig fel.

Hälsningar Lars
 

karisa

Aktiv medlem
Kan också rekommendera förklistrade pannåer. Vi köper bara dem nu för tiden. Skönt att slippa allt sprayande och kladdiga händer. :) Du kan hitta flera olika storlekar hos Matton om du tycker 70*100 är för stort.

www.mattonbutiken.se/kategori/kartong-och-panna/cellpannaer-foamboard/forklistrad-cellpanna
Låter intressant.
Ni får gärna utveckla det lite längre.
Hur bearbeta man skivan i om måtten inte stämmer?
Vilken typ av upphängning är att föredra?
 

lassetjus

Medlem
Jag jobbar uteslutande med A3+ formatet. Får då ut 4st bilder på en kapafix skiva som är 70x100cm. Man kapar skivan med en mattkniv, använder en metall linjal. I mitt fall så delar jag skivan i 4 delar. Monterar bilden och renskär längs bilden med mattkniven på 2 sidor.

Det blir lite kapafix skiva över som jag då delar i småbitar och fäster som distanser på baksidan. För att komma ut från väggen när man hänger upp bilden.

Det finns speciella metallfästen hos Matton som går att fästa på kapafix skivans baksida.

Hos Matton köper du: Kapafix skivor (förklistrade), metall linjal, metall hängen, mattkniv med blad samt en skärmatta om du inte har en plyfaskiva hemma att lägga på golvet.

PS: Kapafix skivan har en aluminiumkärna så den är absolut rak, slår sig inte, blir inte krokig.

/// Lars
 

karisa

Aktiv medlem
Jag jobbar uteslutande med A3+ formatet. Får då ut 4st bilder på en kapafix skiva som är 70x100cm. Man kapar skivan med en mattkniv, använder en metall linjal. I mitt fall så delar jag skivan i 4 delar. Monterar bilden och renskär längs bilden med mattkniven på 2 sidor.

Det blir lite kapafix skiva över som jag då delar i småbitar och fäster som distanser på baksidan. För att komma ut från väggen när man hänger upp bilden.

Det finns speciella metallfästen hos Matton som går att fästa på kapafix skivans baksida.

Hos Matton köper du: Kapafix skivor (förklistrade), metall linjal, metall hängen, mattkniv med blad samt en skärmatta om du inte har en plyfaskiva hemma att lägga på golvet.

PS: Kapafix skivan har en aluminiumkärna så den är absolut rak, slår sig inte, blir inte krokig.

/// Lars
Det svaret tackar jag för.
Nu vet jag hur jag ska göra.
Ska skicka ett antal provutskrifter till Crimson.
Sen väljer jag bilder för montage.
Har clibrerat skärmen men är inte hundra säker så vi får se när de kommer
tillbaka om jag ska göra en beställning.
 

pemrby

Aktiv medlem
Smiter in en följdfråga - är dessa skivor syrafri eller räknar ni inte med så lång livslängd på bilden att detta är ett bekymmer?
 

lassetjus

Medlem

karisa

Aktiv medlem
Har ingen aning om detta, står inte något på Mattons hemsida heller. Kan ställa frågan - skall till butiken i morgon.

Om det nu är syra i skivan vad blir då livslängden enligt ditt förmenande.

Bifogar länk till produktbladet.
https://www.mattonbutiken.se/productimages/pdfs/124010_50ca1144.pdf

/// Lars
Lars!
Du ska få en fråga till.
När man applicera bilden på skivan hugger då limmet direkt?
Eller finns det möjlighet att korrigera bilden om det nu inte skulle bli rätt
första gången?
 

lassetjus

Medlem
Lars!
Du ska få en fråga till.
När man applicera bilden på skivan hugger då limmet direkt?
Eller finns det möjlighet att korrigera bilden om det nu inte skulle bli rätt
första gången?
Det hugger direkt, jag har monterat säkert ett 50 tal bilder och misslyckats en gång. Jag tycker personligen att det är relativt lätt att få fast bilden vinkelrätt. Det kan ju så klart variera beroende på vilken tjocklek man har på pappret, jag har använt mig av 300g papper. Med tunnare papper blir det lite svårare att styra vinkelrätt. Det enda sättet att korrigera är att skära med mattkniven.

/// Lars
 

pemrby

Aktiv medlem
Jag vet faktiskt inte hur fort det kommer - beror nog på. Men printar man på "fine art papper" så är ju det syrafritt och tillsammans med pigmentskrivare brukar man väl säga 75 år om inte påverkas av syra. Som kontrast så gulnar ju tidningspapper på bara någon månad/år. Man brukar därför rekommendera en syraspärr i form av ett tjockare syrafritt konstnärspapper om man t.ex ramar in en print med vanlig standardram där ryggen är kartong/masonit.

Fråga gärna på Matton vad de rekommenderar om man vill ha syrafritt montage med färdiglimmad skiva.

Har ingen aning om detta, står inte något på Mattons hemsida heller. Kan ställa frågan - skall till butiken i morgon.

Om det nu är syra i skivan vad blir då livslängden enligt ditt förmenande.

Bifogar länk till produktbladet.
https://www.mattonbutiken.se/productimages/pdfs/124010_50ca1144.pdf

/// Lars
 

Micromundus

Aktiv medlem
Har ingen aning om detta, står inte något på Mattons hemsida heller. Kan ställa frågan - skall till butiken i morgon.

Om det nu är syra i skivan vad blir då livslängden enligt ditt förmenande.

Bifogar länk till produktbladet.
https://www.mattonbutiken.se/productimages/pdfs/124010_50ca1144.pdf

/// Lars
Står på produktsidan:

"Självhäftande på en sida
Ej syrafri"

Märklig hur man kan sälja en skiva som ej är syrafri som är avsedd för foto.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Köpte ramar från IKEA. Passepartouterna var definitivt inte syrafria. Gulnar rätt fort. Ett par år så är det bedrövligt fult.
 

lassetjus

Medlem
Inhandlade ytterligare Kapafix skivor 5mm i storleken 70x100cm på Matton. ARTIKELNUMMER: 124010

Det som nu har dykt upp här på forumet i denna tråd är en diskussion om livslängd på bilderna som monteras på Kapafix skivor eftersom dessa inte är syrafria. När det gäller Kapafix skivorna finns det ingen information på Mattons hemsida huruvida de är syrafria eller ej.

Mattons försäljare konfirmerar att de inte är syrafria. På frågan om hur lång tid det kan ta innan man kan förvänta sig en förändring av bilden monterad på en Kapafix skiva svarar han att någonstans mellan 10-20 år innan man kan skönja någon förändring beroende på syra från skivan.

Förmodligen har omgivande faktorer mer påverkan på den monterade bilden än Kapafix skivan i sig. Rök, solljus, luftföroreningar, fukt snabba temperatur växlingar etc har förmodligen större påverkan för degraderingen.

En annan faktor är ju oxå vilken kvalitet man har på pappret. Använder man fine art papper i >300g kvalitet så det naturligtvis bättre än ett tunnare papper.

Jag kör vidare på dessa Kapafix skivor, det är det enklaste sättet för mig att få upp bilder på väggen. Bra nog för mig.

///Lars
 

AWid

Aktiv medlem
Kapaskivor med syrafritt skyddslager finns att köpa lite här och var:) T ex här. Ett tips är att även skydda mot UV-ljus med speciell spray.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Köpte ramar från IKEA. Passepartouterna var definitivt inte syrafria. Gulnar rätt fort. Ett par år så är det bedrövligt fult.
Helt korrekt. Det är kartong gjord på termomekanisk massa i mitten och normal cellulosa på ytterskikten. Jag vet eftersom det var jag som en gång i tiden var ansvarig för det affärsområdet.
Ikea köper billigaste möjliga. Det är verkligen inget att använda för inramningar som skall hålla länge. Då får man mer gå på hur konstmuseerna gör sitt jobb.
Det blir mycket dyrare men håller i flera hundra år.
Jag brukade sälja kartong och papper även till dem. Det man använder för denna typ av arkivbeständig inramning och passpartout är oftast gjord på bomullsmassa. Alltså inte från träd.

Hornbach har åtminstone i Göteborg en mycket bra service för inramning. Här kan man välja på olika nivåer på hur arkivbeständigt det skall vara.
En print med de bästa fotoskrivarna idag skall hålla åtminstone 200 år.
 
ANNONS