Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Photoshop CC 2019 kraschar i pc

Produkter
(logga in för att koppla)

M7_21

Aktiv medlem
Min kompis installerade Photoshop CC 2019 i sin pc, när han öppnar en RAW-fil så kraschar programmet varje gång. Han har också köpt en Canon Mark IV och då började problemen mellan datorn och programmen (Lightroom funkar inte heller).

Min fråga är då, nog borde väl Canon för länge sedan fixat en uppdatering så även den nya kameran ska kunna öppnas i Photoshop CC 2019?

Har någon råkat ut för något liknande - alltså Photoshop CC 2019 kraschar hela tiden i en pc? Tacksam för tips!
 

AWid

Aktiv medlem
Testa att installera om Photoshop om ni inte redan gjort det. Ofta bästa sättet att lösa den här typen av problem.
 

M7_21

Aktiv medlem
Vad svarar Adobesupporten?
Han har inte varit i kontakt med dem ännu. Tror att han har lite svårt med engelskan där... tyvärr är det ju bara engelska som gäller.

En rätt så datorkunnig kompis har försökt utan att lyckas, just nu vet han inte om det är datorn som strular eller om det är PS i sig.

Men det måste vara hundratals som köpt en Canon Mark IV och kunnat öppna sina filer i sin pc. Själv har jag Mac så jag vet för lite om pc och kan inte hjälpa honom alls, mer än detta då. Skriva på FS.

Det skulle ju kunna vara fel på pc´n också förstås, därav min fråga.
 

alfin

Aktiv medlem
Installera Bridge om det inte är gjort redan. Från Bridge, högerklicka på en Canon 5DMkIV fil och välj att öppna i ACR. Kraschar det då också? Om inte, öppna råfilen från ACR till PS. Fungerar det nu? Bästa tipset är nog ominstallation.
 

M7_21

Aktiv medlem
Installera Bridge om det inte är gjort redan. Från Bridge, högerklicka på en Canon 5DMkIV fil och välj att öppna i ACR. Kraschar det då också? Om inte, öppna råfilen från ACR till PS. Fungerar det nu? Bästa tipset är nog ominstallation.
Bridge finns, även om han öppnar en fil den vägen kraschar det då också. Tror nog att en ominstallation vore det allra bästa just nu. Det finns dock ett frågetecken om datorn i sig är helt OK.

Som jag skrev tidigare, alla andra Canon Mark IV-ägare måste ju kunna använda PS 2019? Kan det vara något fel/problem med någon/några drivrutiner?
 

bjorso

Aktiv medlem
Som jag skrev tidigare, alla andra Canon Mark IV-ägare måste ju kunna använda PS 2019? Kan det vara något fel/problem med någon/några drivrutiner?
Går det att öppna PS utan krasch med råfiler från någon annan kamera, oberoende av fabrikat? Allt för att eliminera just Canons råfiler. Men det låter osannolikt att de inte skulle ha stöd i PS och LR. Om de inte går att öppna borde man snarare få ett meddelande om att de inte går att läsa. Jag skulle försöka med ominstallation.
 

M7_21

Aktiv medlem
Går det att öppna PS utan krasch med råfiler från någon annan kamera, oberoende av fabrikat? Allt för att eliminera just Canons råfiler. Men det låter osannolikt att de inte skulle ha stöd i PS och LR. Om de inte går att öppna borde man snarare få ett meddelande om att de inte går att läsa. Jag skulle försöka med ominstallation.
Tack för svar, jag ska kolla med honom om vi kan prova med en annan Canon! Hur som helst är det rätt trist att det inte funkar fullt ut just nu. En ominstallation är absolut värt att testa!
 

PMD

Aktiv medlem
Min fråga är då, nog borde väl Canon för länge sedan fixat en uppdatering så även den nya kameran ska kunna öppnas i Photoshop CC 2019?
Det är ju inte Canon som tillverkar och saluför Photoshop så det är nog för mycket att hoppas på att Canon skulle göra det.

Om inte tipsen som nämnts här i tråden hjälper är nog det bästa att kontakta Adobe. Om din kompis inte känner sig bra nog på engelska så kanske någon kan hjälpa honom med det?
 

M7_21

Aktiv medlem
Det är ju inte Canon som tillverkar och saluför Photoshop så det är nog för mycket att hoppas på att Canon skulle göra det.

Om inte tipsen som nämnts här i tråden hjälper är nog det bästa att kontakta Adobe. Om din kompis inte känner sig bra nog på engelska så kanske någon kan hjälpa honom med det?
Hej, vad jag tänkte på när det gäller Canon så var det mer på att de oftast fixar en uppdatering så även den senaste kameramodellen kan öppnas i PS/LR.

Vad jag också förstått efter lite snack med honom verkar det som ett fel kan ligga i själva datorn, är det så, måste han ju i första hand fixa det först, då kanske problemet med PS löser sig av sig själv.

Problemet med att bara få prata engelska för lite äldre är tufft, man måste ju kunna (nästan iaf) alla de tekniska begreppen och försöka hänga med i ett ibland rätt högt tempo. Ska kolla om han kan få någon tolkhjälp om det nu inte är datorn som är orsaken. Tack för ditt svar!
 

Tomo53

Aktiv medlem
Dum fråga kanske, men har datorn tillräckligt med prestanda för Photoshop? Det framgick inte om det var en nyare eller äldre PC. RAM t.ex?
 

M7_21

Aktiv medlem
Dum fråga kanske, men har datorn tillräckligt med prestanda för Photoshop? Det framgick inte om det var en nyare eller äldre PC. RAM t.ex?
Hans dator är ca 2 år gammal och har 36 GB Ram. Men, det kan vara något annat i datorn också som orsakar felet. Han får avvakta hjälp med att kolla även detta. Det fanns farhågor att vissa av datorns drivrutiner skulle behöva uppdateras.
 
ANNONS