Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad är ett fotografi?

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Azzar

Avslutat medlemskap
Och då säger jag att du kan inte göra en bra bild om du inte har bra fotografier. Lika lite som Rejlanders fotografier eller John Heartfields fotografimontage kunde bli så intressanta som de är om det hade börjat med mediokra fotografier, lika lite är det möjligt att göra något intressant av skitbilder, hur mycket Photoshop du än kan. Och så heter kamerasensor.

Jag har andra arenor att visa min fotografi på än Fotosidan. Och jag har aldrig hävdat att jag är en fantastisk fotograf. Däremot arbetar jag med bilder från fantastiska fotografer, som Gunnar Smoliansky, Lennart Nilsson, Lars Tunbjörk m fl.

Stefan
------------------------------------------------------------
Jag har uppfattat att du är den verklige experten här på Forumet. Du har åsikter om allt och om vad alla skriver, dessutom har de flesta fel, för du vet så mycket bättre!
 

stefohl

Aktiv medlem
------------------------------------------------------------
Jag har uppfattat att du är den verklige experten här på Forumet. Du har åsikter om allt och om vad alla skriver, dessutom har de flesta fel, för du vet så mycket bättre!
återigen, kan du inte låta bli att slänga skit omkring dig.

Jag yttrar mig verkligen inte om allt. Jag yttrar mig om färghantering, för där tillhör jag de som vet mest om det här i Sverige och har dessutom undervisat en hel del i det. Jag yttar mig om utställningsproduktion, för det är det jag lever på.

Sedan kan du inte hålla isär mig och t ex Joakim Bengtsson, det kan jag inte göra något åt.

Stefan
 

iBoat

Aktiv medlem
------------------------------------------------
Tack tack någon som håller med. Vad gäller mitt kunnande i Photoshop kan du inte ha någon åsikt, därför att i det fallet är du helt ovetande.
SÅ TOMMA TUNNOR SKRAMLAR MEST! Så sant, här ovan ett klart bevis!
Bredkäftad utan att veta!
Du får själv bestämma vilken tunna som skramlar mest. Jag har min uppfattning...
 

Azzar

Avslutat medlemskap
Idag, 17:44 #479
Stefan Ohlsson
(stefohl)

Jag kommenterar inte heller dina bilder eller det du skriver med förolämpningar, som du verkar ha väldigt svårt att avstå från.

Stefan

Och så heter kamerasensor.
-------------------------------------------------------------
Vilken tur att du förstod att det var kameracensor jag menade.
Riktigt skärpt kille!!!!!
Det skall väl vara - Och så heter det kameracensor.
 

hvenafoto

Aktiv medlem
------------------------------------------------------
Men så låter musiken för jävligt dålig från en cd. Dom är cd som bara innehåller bas och diskant dom finns inte på vinyl, vinylen fanns under musikens tidevarv. Vinylen är på G igen. Bra skivspelare, bra Pickup väldigt fina högtalare och en fin Luxman för och slutsteg, ljuvligt!!!!!!
Amsagor om analog vs digitalt har jag hört till leda med puritaner med dålig kunskap på båda sidor och ditt inlägg gör inte saken bättre.

Varför komplicera begrepp in absurdum? Fotografi är en avbild av vad som träffat (ljus) på ett ljuskänsligt medium (mekanisk, kemisk eller sensor) vid ett viss tidpunkt. Sedan om fotografiet skrivs ut på papper via dator, mörkerrum eller är ett dia skannat och sedan utskrivet helt egalt för mig utan att det skapades som ett fotografi gör det till just ett fotografi.

Manipulerar man det är det manipulerat fotografi och målar man på ett fotografi ett målat verk baserat på ett fotografi.

Naturligtvis får du ha din åsikt men ditt sätt att argumentera tycker jag inte är konsekvent eller förklarar vad du vill komma åt samt att du blandar päron och äpplen i din argumentation vilket gjort att den spårat ut i min menig.
 

SportSkjutaren

Aktiv medlem
------------------------------------------------
Tack tack någon som håller med. Vad gäller mitt kunnande i Photoshop kan du inte ha någon åsikt, därför att i det fallet är du helt ovetande.
SÅ TOMMA TUNNOR SKRAMLAR MEST! Så sant, här ovan ett klart bevis!
Bredkäftad utan att veta!
Gällande Stefan Ohlsons kompetens, och vilka han arbetar för och med så har jag personligen gjort några påpekanden redan tidigare i den här tråden.
På vilket du inte svarade alls.

Istället fortsätter du att undvika att besvara vissa frågor i sak.
För att istället ägna dig åt "argumentation" som innehåller starka tendenser av personangrepp.

Jag vet vilket som skramlar mest i mina "öron".
 

Azzar

Avslutat medlemskap
Gällande Stefan Ohlsons kompetens, och vilka han arbetar för och med så har jag personligen gjort några påpekanden redan tidigare i den här tråden.
På vilket du inte svarade alls.

Istället fortsätter du att undvika att besvara vissa frågor i sak.
För att istället ägna dig åt "argumentation" som innehåller starka tendenser av personangrepp.

Jag vet vilket som skramlar mest i mina "öron".
-------------------------------------------------------
Bra, att du vet det, att du kan skilja på vilkas öron det gäller, suveränt!
 

Azzar

Avslutat medlemskap
Gällande Stefan Ohlsons kompetens, och vilka han arbetar för och med så har jag personligen gjort några påpekanden redan tidigare i den här tråden.
På vilket du inte svarade alls.

Istället fortsätter du att undvika att besvara vissa frågor i sak.
För att istället ägna dig åt "argumentation" som innehåller starka tendenser av personangrepp.

Jag vet vilket som skramlar mest i mina "öron".
--------------------------------------------------------
Jag har inte sett något av Stefan Ohlsons kompetens. Och hans profilsida här i FS är Tabula Rasa. Han får väl visa lite av sin kompetens. Att han vräker ur sig ordmassor betyder ingenting, det finns lexikon. Så för mig är han inte någon speciell person. Även om han samarbetar med vissa duktiga fotografer betyder ju inte per automatik att han är den som kan definitionen om: - Vad är ett fotografi? -
 

hvenafoto

Aktiv medlem
Bra, jag ville se om du hängde med!
Det här med cd/vinyl tillhör inte den här tråden.
Kopierat från lexikon:
Rent tekniskt vad låter bäst vinyl eller cd?

Rent tekniskt så har en vinyl bättre ljudkvalitet än en CD. Rent praktiskt så är det lättare och billigare att massproducera CD's och så tar de mycket mindre plats. Det är några anledningar till varför CD:n är så populär.
Slut citat.
--------------------------------------------
En cd återger som bäst 20 - 20000 Hz. Det är också området var cdspelare ligger inom.
En bra vinyl 5 - 30-40000 Hz. En bra "vinylsvarv" gör cdspelaren till ett rundningsmärke vad gäller ljudkvalitet, mätbart. Det är få människor som hör under 15 Hz eller över 24000 Hz. Förutsätter bra "lyssningsverktyg" för skillnaden är hörbar med friska öron. I min ålder strax 68 år hör jag det knappast, därför har det blivit
en del cd-skivor, mina cd
Många från bra bolag, som OPUS 3, inspelningar från gamla Mercury, som f.ö. gjorde sina inspelningar på 35 mm film etc etc.
Tar mig för pannan vilket lexicon skriver detta. CD-A ljudet har samplingsfrekvensen 44,1 kHz vilket ger max gräns uppåt till 22.05 kHz för det valde man till specifikationen. Människans hörbarhetsgräns är 20 kHz så att man inte hör över 24 kHz är helt sant. Ta du och mät bandbredden på dina vanliga vinyl så ska du se att de inte ligger i området 30 till ca 15 kHz.

Sedan vad man gillar är en helt annan sak men skriv ite om ljudteknik om du inte begriper dig på den utan håll dig till ditt ämne vad är ett fotografi.
 

Azzar

Avslutat medlemskap
Tar mig för pannan vilket lexicon skriver detta. CD-A ljudet har samplingsfrekvensen 44,1 kHz vilket ger max gräns uppåt till 22.05 kHz för det valde man till specifikationen. Människans hörbarhetsgräns är 20 kHz så att man inte hör över 24 kHz är helt sant. Ta du och mät bandbredden på dina vanliga vinyl så ska du se att de inte ligger i området 30 till ca 15 kHz.

Sedan vad man gillar är en helt annan sak men skriv ite om ljudteknik om du inte begriper dig på den utan håll dig till ditt ämne vad är ett fotografi.
--------------------------------------------------
Du får ha din tro, jag fortsätter inte med detta ämne i den här tråden.
Vem tog upp ämnet cd?
I varje fall inte jag, så var inte så bredkäftad!
Börja läsa här: Svalander
Därefter kan du gå vidare.
 
Senast ändrad:

hvenafoto

Aktiv medlem
--------------------------------------------------
Du får ha din tro, jag fortsätter inte med detta ämne i den här tråden.
Vem tog upp ämnet cd?
I varje fall inte jag, så var inte så bredkäftad!
Börja läsa här: Svalander
Därefter kan du gå vidare.
Du bemöter med oförskämdhet vilket visar på att din argumentation är tunn.

Jag är utbildad och jobbar inom ljud/video teknik både analog och digital samt hållit på med både analog och digital fotografering. Vad de mycket kompetenta på Svalander har med din argumentation att göra är en gåta.

CD togs upp som en analogi för att visa på brister i din argumentation gällande fotografi.

Gå vidare kommer jag att göra för att diskutera med människor som är villiga att både argumentera och lyssna och som respekterar varandra.
 

Azzar

Avslutat medlemskap
Du bemöter med oförskämdhet vilket visar på att din argumentation är tunn.

Jag är utbildad och jobbar inom ljud/video teknik både analog och digital samt hållit på med både analog och digital fotografering. Vad de mycket kompetenta på Svalander har med din argumentation att göra är en gåta.

CD togs upp som en analogi för att visa på brister i din argumentation gällande fotografi.

Gå vidare kommer jag att göra för att diskutera med människor som är villiga att både argumentera och lyssna och som respekterar varandra.
--------------------------------------------------
Citat
...fast det spelar nog ingen större torkel. Sålänge inte både
vinylsvarven, stärken och dunkadunkalådorna kommer ifrån prisklasser
långt över vad man vill betala som fattig studentadjävel, så är det
knappast den större bandbredden som gör en glad med vinyl. Snarare är det som med rörstärkar kontra transistorstärkar: De olinjäriteteter
som blir är av en annan sort, och måhända en sort som man tycker är
trevligare i örat.

Notera att jag inte på något sätt motsäger att man *kan* nå en högre
bandbredd med vinyl, utan bara att ett par 1210r genom en sunkdjmixer
ut i ett fett PA inte gör det :)
/Moxie (Rund) Slut citat
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS