Annons

Björnjakt i Kenya

Produkter
(logga in för att koppla)

Alric

Aktiv medlem
Nu har jag varit i Kenya i några månader, det ändå folk runtomkring mig frågar är: "Har du varit på safari!?"

Svaret är: "NEJ, lejon och tigrar får vänta tills dom riktiga problemen är lösta och så är jag rädd för tigrar också!"
Men i morgon så blir det av iallfal eftersom att jag insett att dom riktiga problemen inte kommer att lösas under min tid på jorden samt att min andra hälft är på besök och vill så gärna. Och jag måste komma över min rädsla för tigrar nån gång.

Så nu undrar jag om det är något speciellt man bör tänka på när man ska fota på en safari.
Är ex polariseringsfilter nått man bör använda regelbundet, stativ? och är det nåt mer man bör ta med sig eller något man tänka på?

Tack i förskott.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Så nu undrar jag om det är något speciellt man bör tänka på när man ska fota på en safari.
Om det är din första safari så är mitt bästa råd att koncentrera dig på upplevelsen, inte på fotografering. Använd kikare mer än kamera.

Annars är det väl bara att ha så lång brännvidd som möjligt och ett andra kamerahus (eller en kompaktkamera) för att ta bilderna som kräver vid- och normalvinkel. Du kommer inte att hinna byta objektiv.

PS Var inte rädd, det lär vara mycket ont om tigrar i Kenya. ;-)
 

ErlandH

Aktiv medlem
Vet inte om du är allvarlig, men det finns inga tigrar i Kenya (eller Afrika alls för den delen).
Kenya vet jag inte så mycket om, men visst finns det tigrar i Afrika (om än inte i naturligt, vilt tillstånd).

(För övrigt kallades både den bruna och den strimmiga hyenan ännu på 1800-talet ibland för "tiger", fast det är kanske väldigt OT.)
 

kololo

Aktiv medlem
Ja i Zambia

I Munda Wanga botanical garden/zoo strax söder om Lusaka i Zambia finns (om de inte försvunnit nyligen) både björnar och tigrar...
 

Krisiun

Aktiv medlem
Din rädsla är befogad http://www.youtube.com/watch?v=oLdk2C25Z14 ; )

Gör som Erland säger och njut och ta in alla intryck...

Varma kläder är bra att ha då det kan vara rätt kyligt på flaket när man skumpar fram i gryningen. Stativ är nog ofta rätt bökigt, monopod kan vara ett altenativ. Ett UV-filter kan vara bra, om inte annat så för att det blir enklare att rengöra linsen. Är det sandigt (och blåsigt) så använd sunt förnuft då du byter linser.
 

Alric

Aktiv medlem
Nä, jag var väl inte riktigt seriös om tiger grejen, jag försökte bara använda min fantastiska poesi för att försöka spegla mitt ointresse av katter i Afrika.

Tack för tipsen! inget polariseringsfilter då.
 

zimmy

Ny medlem
Bildstabilisator är inte fel, då jag gissar att du kommer att ta merparten av "tigerbilderna" från en jeep eller minibuss med motorn på.
 
ANNONS