Annons

Beskärning av bröllopsbilder

Produkter
(logga in för att koppla)

aswe

Aktiv medlem
Hej
Fotar inte ofta bröllop men nu har det hänt. Tänkte hör hur ni gör med efterredigeringen. Jag vill leverera en cd-skiva med färdiga bilder. Ska jag beskära 3:4 eller 2:3? Vad är vanligast? Man vill ju helst inte sitta och göra om alla.
 

knobloch

Aktiv medlem
Ursäkta, det här är inget svar på din fråga direkt utan en följdfråga, men.. Menar du att man helst ska beskära alla bilder i samma format? Kan inte vissa beskäras i 2:3 och andra i 3:4 beroende på vad som passar för respektive bild?

Har precis själv fotat bröllop nämligen och sitter och efterbehandlar lite. :)
 

aswe

Aktiv medlem
Jo jag är öppen för allt men om du har gjort en bild 30x45 men brudparet skulle vilja ha 30x40 får dem det då eller har du redan valt hur bildens förhållande skall vara.

En kompis tog sina bilder hos fotograf som innan bestämde storlek och antal.
"Vi vill ha tolv bilder i ett album av denna storlek" klart slut. Låter bra tycker jag. Skall pröva det nästa gång.
 

snap01

Aktiv medlem
till förstoringar så är det oftast 3:4 format eftersom ramarna oftast är 13x18,18x24,24x30,30x40 men om kunden vill göra vanliga 10x15 kopior så blir det fel eftersom det är 2:3 format. Om du nu lämnar alla bilder hög upplösta så är det i sådana fall bättre att lämna 2:3 så kan kunden beskära till vilket format som helst.

Det beror på vilken kamera du har om du kör tex canon;nikon som har 2:3 format. Jag hade inte släppt alla bilder stora utan tagit betalt för det. I sådana fall är det lättare bara att lämna 2:3 format i 10x15 o sedan lämna stora bilder på det dom vill beställa.
 
ANNONS