Annons

Porträtt på jobbet

Produkter
(logga in för att koppla)

v.n

Medlem
Hej!
Jag har tagit på mig jobbet att ta nya personalkort på jobbet. Självklart vet dom att det inte kommer bli lika proffsigt som när ett proffs arbetar, men jag tänkte be om några tips här så resultatet förhoppningsvis ska bli lite bättre.
Objektiven jag väljer mellan är ett fast 50 eller 70-200. Finns det en "optimal" brännvidd för porträtt eller är det olika från person till person? Det ska tilläggas att jag kommer använda en fullformatskamera.
Sen undrar jag över bländaren, f11?
Ljuset tycker jag är svårast, det är ett ganska litet rum med tre stora bra fönster. Jag har tänkt att placera mina vänner ståendes eller sittandes mot fönstret men vridna ca 45 grader mot mig. Då är min fråga, var ska jag placera ut min blixt (jag har bara en) för att få bästa resultat.
Sen till bakgrunden, det som finns just nu är en vit vävtapet. Kommer det ta bort fokus från porträttet pga att det är just väv, eller kommer det knappt att märkas på bilderna?
Bilderna ska sen göras svart vita.
Tackar för svar & andra tips.
 

aswe

Aktiv medlem
Tycker du tar 50 med bländare 2,0 i läge automat.
Placerar personen som du säger med eventuellt en reflexskärm eller liknande. Ingen blixt men blir slutar tiden för lång så går du upp i ISO.
 

pellepiano

Aktiv medlem
Ta några självporträtt i lokalen, så du får en uppfattning om resultatet. Med någorlunda kort skärpedjup kommer bakgrunden bli suddig så man inte kan urskilja texturen.

Om du inte har softbox eller paraply så strunta i blixten ( om du inte behöver den för upplättning på skuggsidan ).

Går man nära med ett 50mm på fullformat blir det lite distorsion i bilden, om man backar lite blir det ganska normalt dock. Annars är runt 80mm och även lite högre en bra brännvidd för porträtt.

Men som sagt, ta några självporträtt eller ta en testperson för att du ska se var problemen eventuellt ligger.
 

flossy666

Aktiv medlem
på fullformat tycker jag 50 är på tok för kort. sikta på 85 till 110, och se hur långt bort du hamnar. på dom brännvidderna borde du få bra skärpedjup och iso vid f/2.8 med bra belysning. försök hitta eller göra en hyfsad bakgrund någon meter eller så bakom. bara färgen spelar roll, det kommer ändå vara ur fokus.
som någon sa, strunta i blixt och tänd lite fler lampor. misstänker att det är kontorsmiljö?
 

v.n

Medlem
Tack för alla bra svar. Jag har löst bakgrundsfrågan med att helt enkelt ställa upp en mobil filmduk för projektorer. Den är vit och matt. Ja det stämmer att det är kontorsmiljö, det är lysrörsbelysning i hela lokalen. Ska jag tända alla lampor och strunta i blixten tycker ni? Sen undrar jag fortfarande om jag ska ställa upp personerna rakt mot mig eller om ena axeln ska peka mot mig.
 

DavidBerg

Aktiv medlem
Jag tog själv några porträtt på jobbet för en tid sedan. Uppställningen var enklast möjliga: fönsterljus och f/2.8. Fick dra upp ISO en del vill jag minnas. Hade även en reflektor men hade funkat fint utan också. Om du inte ska spara bilderna i färg så kan du ju iofs köra på tända ljusrör annars skulle jag släcka dem. Sätt personen en liten bit från bakgrunden och fönsterljuset från sidan. Bäst är väl ett norrfönster men är det bara mulet ute eller att solen inte skiner direkt in så blir det bra. Om porträtten ska friläggas kan du ju köra din blixt på duken i bakgrunden så blir det enkelt.
 

v.n

Medlem
tack för alla nya svar, det hjälper mig verkligen.
kan någon förklara varför man "ska ha" vriden överkropp på porträttbilder? blir det mer djup eller ser det mer naturligt ut?
 

Ventures

Aktiv medlem
Hej!
Jag har tagit på mig jobbet att ta nya personalkort på jobbet. Självklart vet dom att det inte kommer bli lika proffsigt som när ett proffs arbetar, men jag tänkte be om några tips här så resultatet förhoppningsvis ska bli lite bättre.
Objektiven jag väljer mellan är ett fast 50 eller 70-200. Finns det en "optimal" brännvidd för porträtt eller är det olika från person till person? Det ska tilläggas att jag kommer använda en fullformatskamera.
Sen undrar jag över bländaren, f11?
Ljuset tycker jag är svårast, det är ett ganska litet rum med tre stora bra fönster. Jag har tänkt att placera mina vänner ståendes eller sittandes mot fönstret men vridna ca 45 grader mot mig. Då är min fråga, var ska jag placera ut min blixt (jag har bara en) för att få bästa resultat.
Sen till bakgrunden, det som finns just nu är en vit vävtapet. Kommer det ta bort fokus från porträttet pga att det är just väv, eller kommer det knappt att märkas på bilderna?
Bilderna ska sen göras svart vita.
Tackar för svar & andra tips.
70mm med DX eller 105mm med FX är en bra porträttbrännvidd. (jag utgår från att "fullformat" här är en 24x35 sensor). Bländare 5,6 är väl "klassisk" för porträtt.
Placera stolen ett par meter framför väggen om det är en vävtapet så hamnar strukturen utanför fokus.
Är taket vitt och takhöjden inte alltför stor kan man få bra resultat med att rikta blixten rakt upp och gärna använda "bounce card" om sådant finns på blixten. Undvik blixt direkt på eftersom det blir skarpa skuggor och blixtreflexer i huden ger bilden en "instamatickänsla" som är svår att redigera bort. Tänk på att reflexer i glasögon i förekommande fall, inte minst ljus från fönster eller andra ljuskällor inte ser bra ut.

Det där med att sitta lite vriden på bilden ser trevligare ut än att sitta rakt framifrån som annars ser ut som ett kriminalfoto. Börja gärna med någon tålmodig person som du kan justera in allt på innan du kallar in de andra.

Det var lite om mina erfarenheter av liknande uppdrag. Lycka till.
 
ANNONS