Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ljusmätare?

Produkter
(logga in för att koppla)

sussieohl

Aktiv medlem
Är detta något jag verkligen behöver när jag köper hem mitt första startpaket med blixtar?

Och OM jag nu behöver det, något tips?

vill inte lägga ut en förmögenhet, gärna någon från ebay? =)
 

pellepiano

Aktiv medlem
Inte alls.

Det ger sig ganska snabbt , hur mycket ljus du behöver. Ett par provskott bara, och justera blixtarnas styrka.

Ljusmätare kan dock vara bra tror jag. Har själv aldrig använt nån, då det går snabbt att kolla i kameran hur resultatet blev och justera.
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Du kommer att få höra olika uppfattningar om ifall man behöver en ljusmätare i studion eller ej. Antingen: ABSOLUT! eller OBEHÖVLIGT! Men nära nog aldrig något däremellan...

Hur kan detta komma sig?
Har funderat lite på detta, och ifall man kategoriserar de olika rådgivarna lite, så framträder vissa mönster.

Pro-fotografer:
Bland dessa, med många års erfarenhet och träning bakom sig, finns en minoritet som säger sig klara sig bra utan blixtljusmätare.
Majoriteten av pro-fotograferna (de jag har råkat träffa, förstås) anser det självklart att använda en mätare.

Oerfarna plåtare:
En del är osäkra (som du), men de flesta tycks anse att någon blixtljusmätare inte behövs, "eftersom man kan titta på den tagna bilden och/eller histogrammet".

Behöver väl inte poängtera att jag givetvis talar om kvalitetsmätare - allt annat är onödigt och bortkastade pengar.


Jag själv då, tycker jag att det är viktigt med en ljusmätare? Enkelt svar - jag köpte en blixtljusmätare långt innan jag hade vare sig någon studioutrustning eller lokal!

OK, nu har jag kommit så långt att jag har ett antal studioblixtar och diverse självklar utrustning, som stativ, softboxar, ljusmodifikatorer, reflexskärmar, bakgrunder etc., men fortfarande ingen lokal)...


Hur kunde jag då veta ifall det behövdes eller ej, frågar ni er kanske ängsligt?
Enkelt! Jag gick en kurs vid Högskolan för Fotografi, och där ingick även studiofotografering. Därefter började jag leta efter en begagnad kvalitetsmätare, tills jag hade jagat upp en. Detta kan ta lite tid, eftersom de inte kommer ut till försäljning särskilt ofta.

Är man oerfaren så har man ALLDELES SÄRSKILT STOR NYTTA av en kvalitetsmätare. Den viktigaste anledningen till att använda studioljus är enligt min mening för att få kontroll över ljuset. Att ta lite provbilder och titta på den exponerade bilder och histogrammet, och sedan justera lite, ger INTE kontroll. Bilderna kommer att variera så mycket att man aldrig lär sig att se och bedöma bilderna ordentligt. Och histogrammet är inte alls ett medel som väldigt enkelt ger "perfekt" exponering. Histogrammen varierar så mycket och ser så olika ut beroende på ljusfördelningen i bilden, att väldigt få klarar att använda detta hjälpmedel för att få exakthet. Medan man med en mätare exakt kan reproducera tidigare uppställningar, och sedan modifiera ljussättningen i tillräckligt små steg med olika ljusstyrka, riktning, kontrast och ljuskaraktär för att hela tiden öka sin förmåga.

Med en mätare får du ett väldigt mycket snabbare arbetsflöde. Nödvändigt för profotografen, men viktigt även för amatören. Modeller ska inte behöva vänta i evigheter medan fotografen springer omkring och justerar och ändrar hit och dit. Finns ingenting som får modeller att tröttna så fort (och i detta sammanhang är 30 sekunder ganska lång tid), och man riskerar att förlora dem.

När du får fram bra ljussättningar, så noterar du vad blixtmätaren ger för bländarvärde för varje blixt separat (de övriga är frånslagna). Mätningen sker alltid från motivets respektive bakgrundens plats, och MOT ljuskällan (dvs infallande ljus, aldrig reflekterat) med en diffusor-dom framför mätcellen.


Att köpa en begagnad mätare är ett bra sätt att få bättre kvalitet för en viss summa pengar. Se till att mätvärdenas repeterbarhetsnoggrannhet är minst 1/10 EV-steg, så sållar du bort praktiskt taget alla med lägre kvalitet.

Hörde ganska nyligen om en som var till salu, via en bekants bekants-kedja. Det var en MasterSix, och den är mycket bra (har använt den själv), och har 1/10 stegs repeterbarhet. Just den modellen tillverkas inte längre. Dess efterföljare kostade 10 papp, men den här blir förstås betydligt billigare, runt fjärdedelen av detta.
.
 
Senast ändrad:

gedjan

Aktiv medlem
Kanske inget du behöver direkt från start, men det underlättar. Istället för att skjuta av en massa testskott och gissa, så har du rätt exponering från start. Och är det nu människor du skall plåta så tror jag dom uppskattar att allt är klart när du börjar.
Gick en kurs i "ljussättning i studio" för något drygt år sedan, han rekommenderade varmt en ljusmätare. Och kan bara hålla med.
Sekonic L-308S samt Gossen Digipro F är två bra och prisvärda ljusmätare.
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=10195
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=16115
Det var just dessa två han rekommenderade då.
 

Lars_E

Aktiv medlem
Inget du behöver som absolut krav för att komma igång men den är ganska nyttig.
Ögonen är ofta mer lättlurade än man kan tro.

Sen... enkel överslagskalkyl:

Hur lång tid har du innan ljusmätaren är betald?
Spar du fem minuter per arbetsdag (vilket är är en mycket liten tid om det börjar strula) kan du göra annat, ta en rast, tjäna pengar, vara till kundernas förfogande etc.

Fem minuter om dagen blir runt 1.5 timme i månaden.
Kostar mätaren 3000 och du tar ynka 600kr/timmen så har du igen pengarna på 3000/600=5 timmars insparad tid dvs drygt tre månader.

Sen blir det bättre bilder med jämnare ljus och inte att förglömma repeterbart ljus till nästa fototillfälle om man tex fotar något till ett större sammanhang eller är fler som arbetar.
Att kunderna slipper se en Papphammar fnatta runt och mickla är självklart att man vill undvika.
Där kan en ljusmätare faktiskt betala sig vid ett enda tillfälle beroende på situation.

Det går att leva utan den, jag har ingen egen, på jobbet skulle jag dock inte vilja vara utan den.
Ingen fanatism, bara en pragmatisk persons åsikt :)
 
Senast ändrad:

FlyerOne

Aktiv medlem
Talande siffror, Lars!

Och dessutom sannolikt en konservativ uppskattning (i underkant) även för en profotograf, skulle jag tro.

Själv är jag bara en glad amatör, och min erfarenhet av studiofotografering är inte heller jättestor, så jag sparar förstås in väldigt mycket mer tid. Definitivt mer än en timma per fotosession (efter den första)...

Men för mig som icke-pro är det förstås i första hand de kvalitetsmässiga förbättringar jag kan se i mitt fotande som är det väsentliga. Även om nivån på mina alster i och för sig fortfarande är tämligen blygsam...

Dessutom, utan mätaren är jag inte säker på att jag skulle ha fortsatt, inte tyckt att det var roligt. Skulle kanske ha tyckt att jag var så kass att jag hade ledsnat. Här finns naturligtvis en vinst som inte kan värderas i pengar! Fast det är klart att denna punkt inte skulle vara av lika stor vikt för någon som är mycket mera begåvad än vad jag och somliga andra vanliga dödliga är, utan kanske skulle ha lättare att få bra bilder även utan tillgång till en bra mätare.
 

LottaJohansson

Aktiv medlem
Absolut!

Ja, visst ska du skaffa en ljusmätare!

Jag var i flera år hobbyfotograf och tyckte det var onödigt med en ljusmätare. Jag såg ju på bilderna hur dem såg ut, och det var ju bra, eller?

När jag började som skolfotograf för 4 år sedan så var jag tvingad att använda ljusmätare eftersom det är extremt viktigt att alla bilder är exakt lika exponerade. Jag var skeptisk länge men idag är ljusmätaren min bästa vän.

Var noga med att lära dig hur den verkligen fungerar, det kan vara lite klurigt att få kläm på det, men ge dig inte!!
Det känns lyxigt att mäta in ljuset och sen vara 100% på att bilderna blir perfekt exponerade. Om du även gör en manuell vitbalans slipper du att oroa dig för kvalitén i dina bilder och kan koncentrera dig på det viktiga, fotandet.

Själv använder jag en av det bästa (och dyraste) som finns, från Sekonic (vet inte vad modellen heter). Dock tror jag att denna kostar upp emot 1500:- i nyskick. Men om du har tänkt att satsa på fotograferandet måste jag ändå råda dig att köpa något bra. Tråkigt att säga, men i fotobranschen är oftast dyra grejor bättre...

Lycka till, och låt din ljusmätare bli din bästa vän!

MVH
Lotta Johansson
www.fotograflottajohansson.wordpress.com
 

KajMyller

Aktiv medlem
Ljusmätare

Kör man med 2 blixtrar Nej då behövs det inte. Har man 4 så är det superskönt tt ha det.
Jag har en och när jag kör alla 4 och vill ha jämnt ljus så kör jag med ljusmätare.
//Kaj
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Så som det står är detta inte alls korrekt, faktiskt. Du gör en generalisering baserad enbart på dig själv..

Rätt vore att istället skriva att FÖR DIN DEL så klarar du dig bra att jobba med upp till två blixtar utan mätare. För jag kan garantera dig att detta gäller långt ifrån alla!

Vi har alla så lätt att generalisera med enbart våra egna individuella preferenser, erfarenheter och kunskaper som grund... :)
 

sussieohl

Aktiv medlem
Jag tackar och bockar för alla kloka svar. Jag kommer köpa hem studioutrustningen nu i slutet av månaden. Sen pröva mig fram om jag behöver den eller inte!
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Det är väl ändå lite överkurs med en blixtmätare i första läget.
Inget ont om mätare, men de kostar ju en slant.

Jag har en blixtmätare kvar från den analoga eran. Med en digitalkamera ser man genast resultatet i kameran av ljussättningen, det ersätter i princip en separat mätare.

Sen kan det vara en fördel rent pedagogiskt att experimentera med en eller två blixtar och se vad som händer med ljuset och exponeringen. Utan att mäta, att lära sig hantverket från grunden så att säga.
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Jag ber att få anmäla avvikande uppfattning! :)


Det är väl ändå lite överkurs med en blixtmätare i första läget.
Inget ont om mätare, men de kostar ju en slant.
---
En överkurs är ju en mera avancerad och "svårare" kurs än normalkursen, vilken nybörjaren vanligen gör klokt i att undvika. Så långt är vi säkert överens. Men en bra blixtmätare är något som väsentligt UNDERLÄTTAR för nybörjaren att få ett bra resultat, och framförallt förkortar inlärningskurvan högst avsevärt. En blixtmätare är således på sätt och vis raka motsatsen till en överkurs - den är ett hjälpmedel som gör att med den så blir det mycket lättare för nybörjaren att klara "överkursen", än att klara "normalkursen" utan densamma!

Jovisst, nya kvalitetsmätare kostar 5-10.000 kr. Men det går faktiskt att finna begagnade sådana för överraskande moderata priser. Och betalar man, säj 2.000 kr, för en begagnad, så får man förstås en betydligt bättre mätare än om man köper en ny för samma pris, och slipper de irritationsmoment som de billigare mätarna brukar skapa. Visst, det är ju inte så särskilt ofta det bjuds ut någon bra begagnad blixtmätare, så förutsättningen är väl att man inte är en pro utan en glad amatör, som vanligen har möjlighet att vänta (även om jag i och för sig alldeles nyligen hörde om en som var till salu, och som kanske finns kvar).


---
Jag har en blixtmätare kvar från den analoga eran. Med en digitalkamera ser man genast resultatet i kameran av ljussättningen, det ersätter i princip en separat mätare.
---
Skärmen ersätter inte alls en blixtmätare - det är helt omöjligt. När du ändrar på en ljuskälla, så ändras precis allting i hela bilden - de andra ljuskällorna antingen förstärks eller försvagas, och samma ljuskälla kan förstärkas på vissa ställen men försvagas på andra. Det är väl känt att ifall man vill lära sig hur olika faktorer inverkar på någonting, så ska man ändra på enbart EN faktor åt gången, och man behöver veta hur mycket.

Men låt oss säga att du efter en kvälls experimenterande kommer fram till en belysning som ger bra resultat. Hur ska du kunna reproducera den exakt nästa gång? Det är i alla fall någonting som jag aldrig lyckats med! Nästa gång kommer det att ta nära nog lika lång tid bara för att komma i närheten - och enligt min erfarenhet hittar man sällan tillbaka till samma inställningar som den tidigare gången när man råkade få fram en så bra belysning.

Med blixtmätare däremot, så är det bara att mäta ljuset från en blixt i taget, och dess riktning mot motivet, så är man vid nästa session igång på nolltid och kan börja fota i stort sett direkt, och få bra resultat.

Dessutom, utan mätare så brukar det (åtminstone för oss vanliga dödliga) särskilt vid första fotosessionen, men även senare, ta okristligt lång tid att hålla på och justera fram och tillbaka för att få det som man har tänkt sig, men ännu värre är att man vanligen får avbryta långt innan dess och nöja sig med ett mindre optimalt resultat för att inte modellen/erna ska tröttna och gå hem...


---
Sen kan det vara en fördel rent pedagogiskt att experimentera med en eller två blixtar och se vad som händer med ljuset och exponeringen. Utan att mäta, att lära sig hantverket från grunden så att säga.
Förstår inte alls. Om man inte mäter och noterar vad man kommit fram till, hur ska man då nästa gång kunna upprepa det man har lärt sig? Då får man ju hålla på och experimentera i stort sett lika mycket varje gång.
.
 
Senast ändrad:

perstromgren

Aktiv medlem
Intressant att läsa om alla som säger sig vara beroende av ljusmätaren i blixtsammanhang. I de flesta andra sammanhang talar sig forumet varm för manuell inställning av exponeringen, "eftersom man är proffs"! Kamerans ljusmätare är kass, yttre är bra?

Ja raljerar förstås, men blir ändå lite frågande inför denna synbara motsättning.

Per.
 

aswe

Aktiv medlem
Men kamerans ljusmätare går väl inte att använda vid blixtfotografering?

Jag använde inte ljusmätare till en början och fick ofta justera bilderna kraftigt efteråt. Nu med ljusmätare blir det exakt varje gång. Jag använder den trots jag ofta bara använder en blixt.
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Kamerans inbyggda exponeringsmätare kan mycket riktigt inte användas för studioblixtar, den kan enbart styra inbyggda popup-blixtar och externa systemspecifika blixtar.

Per, har du inte missuppfattat lite här? De som förespråkar manuell inställning av exponeringen brukar ju vanligen använda kamerans mätare som utgångsvärde, och sedan justera exponeringen efter sin erfarenhet om hur det aktuella motivet behöver exponeras, beroende på ifall det handlar om t.ex. ett snömotiv eller ett nattmotiv. Det är åtminstone så jag tänker när jag kör manuellt.

Ett kanske ännu viktigare skäl till att använda manuell exponering är att man får konstant exponering genom hela bildserien. Kör man i något av autolägena P, A eller S så fladdrar exponeringen på huvudmotivet lite upp och ner beroende på vilka delar av omgivningen som man råkar ta med i bilden.
 

macrobild

Avslutat medlemskap
Är detta något jag verkligen behöver när jag köper hem mitt första startpaket med blixtar?

Och OM jag nu behöver det, något tips?

vill inte lägga ut en förmögenhet, gärna någon från ebay? =)
en blixtljusmätare ger dig en indikation om vilket värde du kan ställa in
nu stämmer inte alltid dessa uppmätta värdena pga hur olika kamerors känslighet är.
körde i studio d3s och 5dmk2 och där jag fick blända upp 5dmk2 ett knappt steg bl 7,1 istället för uppmätta 8 jämfört med d3s bl 8 för att få likvärdig exponering/återgivning av motivet
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Jo, man behöver "eka in" mätaren till den kamera man använder, men så länge man har en konstant och repeterbar avvikelse så är ju detta väldigt enkelt gjort. Därefter har man mycket god mätnoggrannhet.

Kanske bäst att poängtera att de variationer man kan råka ut för inte kommer från mätarna (fortfarande under förutsättning att man använder kvalitetsmätare), utan som du skriver från kamerorna, där de olika tillverkarna kan vara olika optimistiska när det gäller kalibreringen av sina kamerors ISO-inställningar. Vilket du ju också indikerar, när du finner att det är mer glädjesiffror i Canons ISO-värden än i Nikons...

Jag har vid några tillfällen haft möjlighet att jämföra blixtmätare av olika modeller och av olika ålder. Det har mest varit Minoltas promätare (modellbeteckningar mellan III och VI, vilket innebär ett 30-årigt tillverkningstidsspann), och förvånat mig över att alla dessa har legat inom bara 1/10 EV-steg från varandra. Med ett enda undantag, som avvek med 3/10-delar (men detta var mycket lätt att justera, och sedan var den också perfekt).

En annan orsak till ojämn exponering kan förstås vara dålig repeterbarhet hos lågprisblixtar. Jag har använt nästan enbart Profoto-bllixtar, och dessa har mycket god repeterbarhet - 1/10 steg, samt en 7-8 år gammal Multiblitz-utrustning, som också var väldigt bra. Vet ingenting om stabiliteten på dagens billiga Kina-blixtar, men de kan säkert variera med 1/3 steg eller så, gissar jag.
.
 

macrobild

Avslutat medlemskap
Hur noggrannheten är med "Kinesblixtar" vet jag inte men även våra problixtar tar stryk efter en lång tid, dels blixtrören samt kondensatorerna, jag bytte egenhändigt elektrolyterna på ett av mina proaggregat för många år sedan, de var stora som termosar, samma aggregat ville tyska tullen skruva isär lite senare när jag skulle flyga hem från ett jobb nere i Köln, jag sa ok men det kan vara behäftat med fara och de specialröntgade min gamla arbetshäst istället . lite utanför tråden men men

PS vad det gäller Minolta blixtmätare så har jag kvar 3an och 4 an och de fungerar fortfarande utmärkt
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Hur noggrannheten är med "Kinesblixtar" vet jag inte men även våra problixtar tar stryk efter EN LÅNG TID, dels blixtrören samt kondensatorerna, jag bytte egenhändigt elektrolyterna på ETT av mina proaggregat FÖR MÅNGA ÅR SEDAN, ...
---
Här tror jag att vissa skillnader kan observeras...
Sammanställer jag det som människor jag talat med har sagt, samt vad jag läst på nätet, så är det inte så svårt att urskilja vissa tendenser:

Någon ENSTAKA Pro-blixt har tagit stryk efter LÅNG TID...
medan EN HEL DEL Kinablixtar uppenbarligen har tagit stryk REDAN INNAN man fått upp dem ur kartongen...


Det finns även andra faktorer som gör att man behöver använda blixtmätare betydligt oftare med Kinablixtar än med kvalitetsblixtar. Billigare blixtar har vanligen ett kontinuerligt reglage för att ändra ljusstyrkan, medan bättre blixtar dels gör detta stegvis, och dessa steg är noga kalibrerade (det finns även billigare blixtar som kan regleras stegvis, men stegen brukar inte vara särskilt noggrannt kalibrerade). Har man t.ex. en Pro-6 (som är den jag har mest erfarenhet av) så räcker det med att använda blixtmätaren när man sätter upp belysningen. Därefter kan man lägga undan den, för sedan kan man ändra ljusstyrkan upp och ner i 1/3 EV-steg, och det stämmer (åtminstone för de exemplar jag haft möjlighet att använda).

Sedan är det förstås så att ifall man kopplar in ytterligare förlängningskablar utöver baskabeln, som man måste ha mellan kraftaggregatet och blixthuvudet, så får man alltid en viss ljusförlust. Något som Profoto-killarna också tänkt på, och löst genom att enbart tillhandahålla förlängningskablar med noga avpassade längder, så att de alla dämpar ljuset med ett känt och repeterbart värde (är inte helt säker men har för mig att dämpningen är 1/3 EV-steg per Pro-6 skarvkabellängd).

Vidare, jag har vid några tillfällen provat Pro-6 blixtar av olika ålder (de kom år 1993 "som bekant") och ett antal olika blixtmätare, huvudsakligen Minolta men även någon MasterSix och ett par av Seconics bättre mätare. Jag stegade dessa blixtar genom alla steg från lägsta och till högsta ljusstyrka, liksom att även mätarna fick "löpa" upp och ner. Jag var väldigt nyfiken över hur stora avvikelser jag skulle få.

Sällan har jag blivit så häpen. Avvikelserna var 0 till max 1/10 EV-steg!

Mellan olika Pro-6:eek:r, av olika åldrar, med olika val av ljusstyrka, och med olika blixtmätare. OK, där fanns ett undantag, en Seconic-mätare, som var instabil. Den kunde avvika upp till ett halvt steg åt ena eller andra hållet. Självfallet gäller mitt resultat enbart de exemplar som jag råkade ha till hands vid mina testtillfällen, men detta är i alla fall en god indikation för min egen del.

Ingen förvånar sig väl över att jag drog slutsatsen att Profoto har gjort sig förtjänt av sitt rykte som leverantör av världens bästa studioblixtutrustningar (förstås kul att Profotograbbarna kommer från lilla Svedala).



---
PS vad det gäller Minolta blixtmätare så har jag kvar 3an och 4 an och de fungerar fortfarande utmärkt
Även detta överrensstämmer väl med uppfattningen bland de människor jag talat med, vad jag läst på nätet samt mina personliga erfarenheter. :)
.
 
Senast ändrad:
ANNONS