Annons

Sony SLT-A77 entusiast/semipro-kamera + lillbrorsan SLT-A65 - Officiellt

Produkter
(logga in för att koppla)

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
Byt till en kamera som inte gör det besvärligt då! Det är ingen större poäng att plåga sig själv.
Nä, det är inte så viktigt för mig, även om det spelar in lite. Jag väljer det som jag tycker funkar bäst av en massa andra anledningar. För andra däremot tror jag att det har avsevärt större betydelse och för merparten av dessa så köper de i betydligt större utsträckning Canon före Sony.


/Mats
 

PMD

Aktiv medlem
Jag såg det och har väl inte påstått annat?

Trodde det var en kommentar till mitt inlägg och anspelade på det.
Ja, det är klart att det var. Jag blev lite trött på amatörpsykologin, och på folk som agerar i enlighet med din teori. Det var ett försök att få alla att inse att en kamera bara är en sak, och inte något som gör en till en bättre människa.

I så fall är det väl en högst relevant inändning jag gjorde.
Nej, du ställde upp en massa halmgubbar och mejade ner dem. Det mesta av det inlägget handlade inte om vad jag hade skrivit, men möjligen om vad andra hade skrivit. När du skriver en kommentar med citat så läses kommentaren som ett svar på det du citerar. Om du vill skriva en allmän reflektion över flera inlägg så är det bättre att inte citera alls, eller att citera alla inlägg du invänder mot.
 

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
Det fanns väldigt många "du" i ditt inlägg. Ska man tolka "du" som "ni" (pluralis) när du skriver "du"?
Sorry Per, det var inte riktat till dig i första hand, bara att du råkade ha inlägget längs ner i listan när jag kommenterade. Såg lite snett och uppfattade att också Johans inlägg ovanför ditt ochså var skrivet av dig. Var inte så kinkig, det är väl inte så big deal.


/Mats
 

smilfinken

Aktiv medlem
Men ni som nu hoppat på mig på det sättet, Shompis, Peter, Johan, Per m.fl.
Kan ni vara lite seriösa för ett ögonblick och utveckla det och föra ett resonemang varför det inte skulle finnas sådana samband.
Med tanke på din egen attityd( "Jag har rätt för att jag vet att det är så"), så är det åtminstone för mig en ganska ointressant diskussion. Skulle jag göra samma generaliseringar som du hade jag till exempel kunnat kläcka ur mig att de flesta Sony-köpare verkar vara egensinniga individualister som anser sig gjort ett val baserat på exklusivitet och uppenbarligen tror sig vara lite fräckare än de som följt strömmen och valt en kamera som alla andra har för att de tycker att det ger dem status - allt medan dessa Sony-köpare tycker att deras val ger dem status eftersom de är coolare än alla andra av precis det motsatta skälet.

Nu förstår ju jag att det inte nödvändigvis är så bara för att det är intrycket just du ger.

Jag tror nog att du har en poäng, de som inte vet riktigt vad de vill ha väljer det som andra har. Det och ditt individuella motströms-val ger dig dock inte ett frikort att, som du gjorde i det inlägget jag kallade skitsnack, dra både Canon- och Sony-ägare över en kam. Jag är rätt säker på att det även i Sony-lägret (Varför ska det vara läger, förresten? Själv gjorde jag ett val baserat på annat än enbart känslomässiga skäl och kan mycket väl tänka mig att andra inte tycker som jag, och att jag under andra förutsättningar hade gjort ett annat. Du verkar på något lustigt sätt identifiera dig med ditt märkesval.) finns de som valt Sony just för att det gör dem unika i en folksamling. Hur säkra på sig själva tycker du de personerna är, jämfört med de som gjort tvärt om och valt Canon eller Nikon (eller Windows, eller Volvo, eller..) för att så många redan gjort det före dem?

Är det inte bättre att välja märke baserat på fler faktorer än /bara/ testsiffror, /bara/ fräckhetsfaktor eller /bara/ vad nån pratglad självutnämnd expert på ett forum har hävdat är det bästa? Det finns andra tekniska faktorer än sensorteknologi, brusförhållanden och krona per pixel att beakta, men läser man dina senaste inlägg verkar det vara rätt så enkelspårigt för din del. Lite olika spår beroende på var du skriver, men ändå.
 

PMD

Aktiv medlem
Sorry Per, det var inte riktat till dig i första hand, bara att du råkade ha inlägget längs ner i listan när jag kommenterade. Såg lite snett och uppfattade att också Johans inlägg ovanför ditt ochså var skrivet av dig. Var inte så kinkig, det är väl inte så big deal.
Ingen jättebig deal, men det blir bättre om alla i forumet är lite noggranna med vad de skriver så att det går att begripa såsom avsändaren avsett. När missförstånd uppstår så är det oftast avsändaren som har gjort fel.
 

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
Johan, jag drar inte alls alla över en kam. Har varit mycket noga med det.

Skriver inte heller att "jag vet", utan "jag är säker på" "jag tror..., därför att", "är övertygad om" osv.

Ditt motströmsval ger inte frikort att...
Nä jag har inte hoppat på andra, bara konstaterat det som jag uppfattar ett fenomen och lagt fram sakliga argument varför jag tror det är på det sättet. Tycker det är mognare än bara skriva patetiskt, skitsnack osv utan någon som helst motivering till varför.

Är det inte bättre att välja märke baserat på fler faktorer än /bara/ testsiffror, /bara/ fräckhetsfaktor eller /bara/ vad nån pratglad självutnämnd expert på ett forum har hävdat är det bästa?
Jo, det där är ju några. För vissa är de väldigt avgörande för andra finns andra bedömningsgrunder. Ju mer insatt man själv är kan man enklare göra egna bedömningar.


/Mats
 

smilfinken

Aktiv medlem
Johan, jag drar inte alls alla över en kam. Har varit mycket noga med det.

Skriver inte heller att "jag vet", utan "jag är säker på" "jag tror..., därför att", "är övertygad om" osv.

[..]
Du menar, "Det är fakta." Du får anse att jag är hur omogen som helst, men det du skrev just nu var faktiskt skitsnack eftersom det helt enkelt inte var sant.

Jaja, som sagt. Diskussionen är inte så intressant att jag tänker framhärda. :)
 

pet

Aktiv medlem
Kan du utveckla det där Peter varför det skulle vara skitsnack?

Det finns definitivt en större trygghet i att välja Canon än en Sonykamera.
Osäkra människor finns även bland fotografer och de väljer i större utsträckning Canon framför Sony.

Menar du att det inte stämmer?
Kan du ge någon referens som backar upp det påståendet, för det skulle vara oerhört uppseendeväckande att just kameror skulle vara ett undantag från något som är vida känt.

Att säga att det inte finns ett sådant samband är det som är "skitsnacket", fast jag tycker det inte är så trevligt att beskriva andras åsikter på det sättet.


/Mats
Folk i största allmänhet som inte har kunnandet om dom olika kamerasystemen väljer inte Canon på grund av at dom är osäkrar o vill känna säkerhet....dom väljer det(eller Nikon) för att det är ett känt märke,blivit rekommenderade det av andra,kört med det sedan tidigare,sysn mer i reklam,säljare rekommenderat det mm.

Så du menar bara att för att man som kunnig/insatt i dom olika systemen o väljer Canon framför Sony så är man osäker?? Va finns sanningen i det....tror den största anledningen till att dom flesta väljer Canon(eller Nikon) framför Sony för att Canon som system erbjuder mycket mer/större utbud...inte för att dom är osäkra....men eftersom det enligt dig är fakta o att det är så det ligger till så kan du säkert bidrar med nån källa som påvisar att det faktiskt är så...att dom flesta väljer Canon framför Sony på grund av att dom är osäkra.

Sen säger du att det inte finns några osäkra i Sony-gänget....du anser inte dig själv som osäker o velig?? Om du nu är så säker på Sony varför har du då sålt/säljer du av dina Sony-prylar o funderar på att köpa Nikon...du har till o med funderat på Canon.
 
Senast ändrad:

Karl2

Aktiv medlem
Hur är det riktigt, är trött på att byta objektiv och skulle behöva ett spännande kamerahus till Canonobjektiv. Naturligtvis är Sony SLT-A77 intressant, men är det över huvudtaget möjligt?
 

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
Folk i största allmänhet som inte har kunnandet om dom olika kamerasystemen väljer inte Canon på grund av säkerhet....dom väljer det(eller Nikon) för att det är ett känt märke,blivit rekommenderade det av andra,kört med det sedan tidigare,sysn mer i reklam mm.

Så du menar bara att för att man som kunnig/insatt i dom olika systemen o väljer Canon framför Sony så är man osäker?
Nej, det menar jag definitivt inte!
Varför påstår du nåt sådant bakvänt.
Förstår du verkligen inte vad jag skrivit?


? Va finns sanningen i det....tror dom flesta väljer Canon framför Sony för att Canon som system erbjuder så mycket mer...inte för att dom är osäkra.
Tror jag också!
Åtminstone för att de anser det vilket är mer korrekt uttryckt.
Liksom de som väljer Sony gör det för att de tycker att det ger mer.

Men jag säger inte att man köper Canon för att man är osäker!
Säger att om man är osäker så köper man Canon!

Det är en milsvid skillnad, förstår inte du det?


du anser inte dig själv som osäker o velig?? Om du nu är så säker på Sony varför har du då sålt/säljer du av dina Sony-prylar o funderar på att köpa Nikon eller hör o häpna Canon.
Nej, jag anser mig själv ganska säker på mig själv och trygg som människa. Jag är väl insatt i fotografi och hur kameror fungerar rent tekniskt så att jag kan göra ett informerat val. Gör också ganska mycket som jag har lust även om andra skulle uppfatta mig som dum eller nåt. Andras åsikter om mig definierar och styr inte mig personligen speciellt mycket.

Håller på med processen att välja nästa kamera och är inte så fastlåst vid ett märke, trots att det blir lite mer besvär att byta eftersom jag har lite grejer dock, men det är inget stort problem.

Det är tvärtom just så att om man känner sig trygg och säker i sig själv som man kan göra ett friare val och i mindre utsträckning styras av "vad ska andra tycka om jag köper en Panasonic".

Du har nog inte alls förstått vad jag menade med osäker.

Vad jag än väljer till slut så känner jag mig trygg i det och är inte så känslig för kritik mot de saker som jag valt. Kanske gör ett dåligt val, då får jag väl byta igen, eller inte. Det finns egentligen inga dåliga val oavsett märke. För mitt fotograferande så "behöver" jag egentligen inte alls så avancerade och dyra grejer och bildkvaliten i vilken som helst av de so nu är på tapeten räcker gott och väl till. Har dock ett teknikintresse också.

Det är inte det jag menar med osäkerhet, utan det finns folk som berörs väldigt mycket av hur andra uppfattar en och de kan ta det personligt om det framförs kritik mot just det märket som man valt. Det finns färre sådana personer bland de som valt Sony-kameror, det är i alla fall jag rätt säker på.


/Mats
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Spännande nytt hus till Karl2:s Canonobjektiv?

Det var nog enklare förr när objektiv var manuella och i många fall hade en "bländarring". Men alla vill inte bara vara hänvisade till manuell fokusering även om man med just en del Sony-hus av senare datum kan få olika typer av fokuseringsstöd.

Har någon hört talas om att någon tillverkares AF-objektiv kunnat köras fullt ut med andra tillverkares objektivfattning? Finns sånt?

Det räknas f.ö. inte att det går att använda gamla Minolta-objektiv på Sony-hus. Eller A-mountobjektiv till E-mountkameror med Sonys egna adapters.
 

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
Hur är det riktigt, är trött på att byta objektiv och skulle behöva ett spännande kamerahus till Canonobjektiv. Naturligtvis är Sony SLT-A77 intressant, men är det över huvudtaget möjligt?
Nä, Canon objektiv passar på Canon-kameror och Sony-objektiv passar på Sony-kameror.
Det finns inte adaptrar som inte försämrar systemet och du går miste om all funktionalietet.

Canon-utrustning är efterfrågad så det är väl inte så svårt att sälja, men det är ett visst besvär.
Eller behåll grejerna och köp en kamera till också om du har ekonomiskt utrymme.

Tänk om du efter ett tag med A77 upptäcker att det inte var så bra med EVF och skulle vilja byta tillbaka till Canon, då blir det onödigt besvärligt om du just sålt allting.


Jag tänker nog göra så att jag köper mig en A77 "på prov". Tror att man måste leva med den kameran ett tag för att inse om EVF är bra eller inte. Jag är inte alls säker på att jag kommer trivas med EVF, men vill ge det en chans. Det blir ett mellansteg istället för att sälja allt och gå på ett annat märke, då kommer det att gnaga i mig att jag inte provat TMT-kameror innan jag bytte.

Därför blir det nog ingen D800 eller 5DMkIII för mig just nu.
Men inget är hugget i sten, jag kan mycket väl ändra mig.


/Mats
 
Senast ändrad:

Karl2

Aktiv medlem
Canon/Nikon använder ofta sina egna märkesobjektiv, men Sony-vännerna har oftare något annat än sitt eget märke.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Hur är det riktigt, är trött på att byta objektiv och skulle behöva ett spännande kamerahus till Canonobjektiv. Naturligtvis är Sony SLT-A77 intressant, men är det över huvudtaget möjligt?
Varför väntar du inte lite till bara?
Canon är ju under tryck nu från ett antal håll så jag tror de bara måste komma med en vass APS-C-baserad DSLR inom en inte alltför lång framtid om du nu inte vill lägga upp vad en 5DMK III kostar just nu. Längre fram i produktcykeln kommer även det priset att justeras nedåt. Vem vet, om Sony kommer med en klart billigare FF lite längre fram så kanske de övriga känner att de måste möta det. Det beror ju helt på hur bra Sony gör den och hur mycket marknadsandelar Nikon eventuellt vinner med sina nya modeller.

Canon kan inte varaktigt tappa teknisk skärpa och innovationskraft utan att få ännu mycket mer pisk på marknaden. De kan heller inte lägga sig markant högre i pris som de just gjort. Då kommer folk på sikt att gå någonannanstans och det har ju redan skett en viss överströmning till följd av en relativt mycket lägre prissatt D800, som dock just nu är på väg upp i pris. Besvikelsen över det kan säkert avhålla en del från att hoppa.
 

Karl2

Aktiv medlem
Det är säkert åter snart Canons tur att vara bäst. Skulle de göra som andra, ljuga och köra med exempelvis ISO 50 på ISO 100:s plats, skulle de få mycket mera DR.
 

pet

Aktiv medlem
Nej jag missade/missförstod nog hela poängen/vad du menade med ditt fösta inlägg...skitsamma nu ska jag släcka ner på jobbet o ge mig ut med min kamera o skapa lite bilder :)
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Canon/Nikon använder ofta sina egna märkesobjektiv, men Sony-vännerna har oftare något annat än sitt eget märke.
Det var nog ännu värre med det förut. I takt med att Sony dels släppt flera mer konumentmarknadsprissatta enklare objektiv och att man på de senaste entusiasthusen erbjuder mycket bättre kitobjektiv, så kommer nog en större andel köra Sony-objektiv än tidigare.

Vi har redan sett att intresset för gamla Minolta-objektiv kanske inte är riktigt lika stort längre när det går att få hyfsat billiga motsvarigheter från Sony numera.

Fortsatt gäller dock att de dyrare G-objektiven och inte minst Zeiss-objektiven ofta kommer med saftig prislapp och där väljer folk ofta en Tamron eller Sigma istället, då det ger mer pang för pengarna.
 
ANNONS