Annons

Mac, vad betalar man för?

Produkter
(logga in för att koppla)

Falumas

Aktiv medlem
OS/X verkar dock inte kunna visa fonter som denna korrekt.

ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิ ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิ ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ก้้้้ก็็็ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิ ก้้้้้้้้้้้.

Fast det kan man kanske leva utan. :)

/Karl
 

j2^

Aktiv medlem
OS/X verkar dock inte kunna visa fonter som denna korrekt.

ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิ ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิ ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ก้้้้ก็็็ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิ ก้้้้้้้้้้้.

Fast det kan man kanske leva utan. :)

/Karl
Well, samtidigt så har ju Apple gjort egna extensions till Unicode som inte Windows har så mdet är väl ungefär oavgjort... (F8FF och liknande)
 

peranders

Aktiv medlem
Mitt inlägg rörde mest Dell och inte Windows. Jag har kört med HP-burkar som jag upplever har högre grundkvalitet. Dell utstrålar inget habegär.
 

j2^

Aktiv medlem
Mitt inlägg rörde mest Dell och inte Windows. Jag har kört med HP-burkar som jag upplever har högre grundkvalitet. Dell utstrålar inget habegär.
Så, du jämför alltså Apple mot en tillverkare trots att du vet att det finns bättre? Det blir väl ändå lite skevt att göra så?
 

peranders

Aktiv medlem
Nja, på jobbet väljer jag varken datormärke eller operativ och inte heller mjukvaror. Min tillvaro är alltså en sur-PC med surmjukvara på jobbet och hemma är det Mac med det jag vill ha.
 

j2^

Aktiv medlem
Nja, på jobbet väljer jag varken datormärke eller operativ och inte heller mjukvaror. Min tillvaro är alltså en sur-PC med surmjukvara på jobbet och hemma är det Mac med det jag vill ha.
Javisst. Men du måste ju hålla med om att det blir lite skevt att jämföra vad som köps in till en arbetsplats med vad man själv väljer att köpa in? Helt plötsligt haltar ju jämförelsen på två sätt?

Jag är dock på tal om det jäkligt glad att jag arbetar för en arbetsgivare som låter alla anställda plocka ut sina egna arbetsredskap, sak samma om det står HP/Dell/Apple/whatever på grejjerna.
 

Falumas

Aktiv medlem
Nja, på jobbet väljer jag varken datormärke eller operativ och inte heller mjukvaror. Min tillvaro är alltså en sur-PC med surmjukvara på jobbet och hemma är det Mac med det jag vill ha.
Det är nog lite av hemligheten bakom det hela. Många associerar Windows med jobb och tycker det är skönt med något annat när dom kommer hem (vare sig det är bättre eller sämmre).
Sedan är upplevelsen inte det samma på en totalspärrad Windowsmaskin av en paranoid IT-avdelning mot en helt upplåst hemmamaskin.

/Karl
 

Francis-G

Aktiv medlem
Det är nog lite av hemligheten bakom det hela. Många associerar Windows med jobb och tycker det är skönt med något annat när dom kommer hem (vare sig det är bättre eller sämmre).
Sedan är upplevelsen inte det samma på en totalspärrad Windowsmaskin av en paranoid IT-avdelning mot en helt upplåst hemmamaskin.

/Karl
Du vet varför IT-avdelningar låser Windowsmaskiner va? Det är inte bara för att jäklas, utan alla lås så skulle maskinerna troligen vara, hmmm, inte så använbara och köra en massa icke önskad programvara ;)

Olåst windows => hackad och smittad....
 

Mankan G

Aktiv medlem
och jag behöver rätta mitt tidigare inlägg. Klockade faktiskt tiden för uppstart från helt avstängd W7U 64 till fullt startad. Tog 49 sekunder. Inget jag bryr mig om då jag aldrig startar från noll. Från Hibernate tog det 16 sekunder tills dess att datorn var helt vaken vilket är hur jag använder datorn

Observera att jag inte har några SSD diskar eller någon speciellt ultramodern dator. En DC3 GHz med 8 GB minne och vanliga standarddiskar.....
 

j2^

Aktiv medlem
Du vet varför IT-avdelningar låser Windowsmaskiner va? Det är inte bara för att jäklas, utan alla lås så skulle maskinerna troligen vara, hmmm, inte så använbara och köra en massa icke önskad programvara ;)

Olåst windows => hackad och smittad....
De största skälen till att låsa är (enligt mig):

Compliance, det vill säga, lagkrav i olika länder som måste uppfyllas.

Begränsning av felsäkning. Om man VET att användarna inte KAN ha "råkat" brygga två nätinteface av misstag så behöver man inte felsöka där.

Provisioning. Det vill säga att automatiskt konfigurera en ny maskin/användarprofil utan att användaren behöver göra något.
 

peranders

Aktiv medlem
Jag är dock på tal om det jäkligt glad att jag arbetar för en arbetsgivare som låter alla anställda plocka ut sina egna arbetsredskap, sak samma om det står HP/Dell/Apple/whatever på grejjerna.
Jag jobbar på ett företag som omsätter 12-siffriga belopp. Här kör man med det som IT-avdelningen bestämmer.
 

Francis-G

Aktiv medlem
och jag behöver rätta mitt tidigare inlägg. Klockade faktiskt tiden för uppstart från helt avstängd W7U 64 till fullt startad. Tog 49 sekunder. Inget jag bryr mig om då jag aldrig startar från noll. Från Hibernate tog det 16 sekunder tills dess att datorn var helt vaken vilket är hur jag använder datorn

Observera att jag inte har några SSD diskar eller någon speciellt ultramodern dator. En DC3 GHz med 8 GB minne och vanliga standarddiskar.....
Min Mac från 2007 startar på ca 40s efter kraft till, laptop med C2D 2Ghz 4GB Ram, vanlig 5400rpm disk.
Det viktiga är att den startar lika snabbt idag som när jag köpte den 2007!

Från viloläge startar den på ca 1s, man öppnar locket och då är den redo :)

Jag har inte gullat och pysslat med mac:en utan installerat en hel del program, uppdaterat, anslutit massor med olika externa enheter - inget strul.
 

j2^

Aktiv medlem
Jag jobbar på ett företag som omsätter 12-siffriga belopp. Här kör man med det som IT-avdelningen bestämmer.
Jag arbetar på ett företag som designar, implemeterar och underhåller IT-lösningar för arbetsgivare som dina ;)

Dock så gjorde jag nio år som europeisk it-ansvarig för en a världens större koncerner.

Min poäng är: OS/X är inte ett realistiskt val i så stora miljöer som du beskriver.
 

Falumas

Aktiv medlem
Du vet varför IT-avdelningar låser Windowsmaskiner va? Det är inte bara för att jäklas, utan alla lås så skulle maskinerna troligen vara, hmmm, inte så använbara och köra en massa icke önskad programvara ;)

Olåst windows => hackad och smittad....
Det där är inte sant, jag har varit IT-chef under flera år och haft väldigt lite problem med sådant utan att låsa datorerna speciellt mycket. Ett bra virusprogram (dom bra virusprogrammen gör otroligt mycket mer än att skydda från virus numera) ser till att inte fel program blir installerade.

Min erfarenhet är att upplåsta datorer gör det största flertalet användare mer produktiva, så att det lönar sig även om det ger lite mer lite mer jobb för IT-avdelningen. Användare som gång på gång ställer till det får givetvis mer och mer låst dator (ja man kan låsa olika datorer olika mycket). IT-avdelningar är ofta väldigt duktiga på att titta på kostnaderna för sig själva, men ofta tänker inte ens resten av ledningen på kostnaderna det orsakar att dom anställda inte kan jobba på ett optimalt sätt på sin dator.

/Karl
 

Francis-G

Aktiv medlem
Jag är dock på tal om det jäkligt glad att jag arbetar för en arbetsgivare som låter alla anställda plocka ut sina egna arbetsredskap, sak samma om det står HP/Dell/Apple/whatever på grejjerna.
Sån tur för dig då, på mitt jobb är det tvärlåst winXP eller tunna klienter och win2003 server som gäller :(
 

Falumas

Aktiv medlem
och jag behöver rätta mitt tidigare inlägg. Klockade faktiskt tiden för uppstart från helt avstängd W7U 64 till fullt startad. Tog 49 sekunder. Inget jag bryr mig om då jag aldrig startar från noll. Från Hibernate tog det 16 sekunder tills dess att datorn var helt vaken vilket är hur jag använder datorn

Observera att jag inte har några SSD diskar eller någon speciellt ultramodern dator. En DC3 GHz med 8 GB minne och vanliga standarddiskar.....
Adobes jädra reader gör att jag måste boota om den varje gång jag får en uppdatering. Fick ny grafikdrivrutin från ATI till mitt grafikkort idag ingen reboot, så tvingade en updatering av Reader mig att boota om.

På två år står nog Adobe Reader för minst 50% av mina omstarter, mellan 12 November och 14 Januari bootades datorn inte om en endaste gång (ingen Adobe Reader updatering då).

Adobe borde skicka sina programmerare på kurs hos Microsoft eller hos ATI (AMD).

/Karl
 

j2^

Aktiv medlem
Sån tur för dig då, på mitt jobb är det tvärlåst winXP eller tunna klienter och win2003 server som gäller :(
Well, det finns ingen anställd hos oss som inte med gott samvete kan kalla sig seniorkonsult, så det vore väl faen om vi inte såväl kunde sköta våra maskiner som ha lärt oss vilka verktyg som gör oss mest produktiva ;)
 
ANNONS