Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Jaha, vad gör jag nu?

Produkter
(logga in för att koppla)

Lage

Aktiv medlem
Har nu returnerat min K-5 efter att i över ett år förgäves väntat och hoppats att Pentax skulle lösa problemet med överexponerade blixtbilder vid indirekt blixt.
Jag har haft kameran hos Kameraservice som konstaterat problemet men inte har nån lösning. De i sin tur har kontaktat Pentax france, som inte ens ville ta i problemet eftersom jag inte använt en pentaxblixt. Kameraservice ordnar då fram en AF540FGZ som de skickar till mig. Jag konstaterar att problemet är detsamma med denna blixt. Skickar raw-filerna till kameraservice som vidarebefordrar dem till Pentax . Pentax svar: det är inget problem!
Suck!
Jag ser att det är ett problem.
Kameraservice ser att det är ett problem.
Pentax tycker det är normalt.
Problemet är i sig illa nog, men Pentax attityd gör mig rent ut sagt förbannad.
Än märkligare blir det då min K100D Super ger ett utmärkt resultat med samma blixt, en Metz 58 AF-1.
Hur svårt kan det vara Pentax? Var är det för kunskap som gått förlorad sedan ni utvecklade K100D eftersom ni inte kan få till det nu?
Så nu ser jag ingen annan utväg än att byta märke. Trist för en som använt Pentax sedan 1981.
Frågan är till vad?
Sony går bort av ideologiska skäl. Inget annat märke känns heller direkt lockande.
Så ge mig ett råd om ni kan.

Ett tack till Kameraservice som i alla fall har hjälpt till för att försöka lösa problemet. Det är mer än vad man kan säga om Pentax, som inte ens vill erkänna att det existerar.

/Lage
 

angelcom

Aktiv medlem
Vilken otur du har haft. Tråkigt måste jag säga!

Jag föreslår att du går till en seriös kamerahandlare med ett par rejäla minneskort på fickan.
Be att få prova ett par jämbördiga modeller från Canon och Nikon och se till att de är så "lika" inställda som de går. Gärna med tex 50 mm 1,8 objektiv eller något annat. Läs gärna på om resp modell innan. Plåta loss ute och inne i 30 minuter och känn vilken som passar dig bäst. Titta på bilderna och bestäm dig.
(För information vill jag bara nämna att jag just nu har båda märkena).

Lycka till!
 

Knight Palm

Aktiv medlem
Så nu ser jag ingen annan utväg än att byta märke. Trist för en som använt Pentax sedan 1981.
Frågan är till vad?
Så ge mig ett råd om ni kan.
Hur ofta använder du egentligen blixt till din DSLR? Hur stort är behovet?
Personligen duger min XZ-1 kompaktkamera till mina blixtbilder. En kompaktkamera har ingen slamrande ridåslutare att behöva synka till, den här kameran kan dessutom trådlöst styra en extern blixt. TTL, lätt som en plätt!

Naturligtvis kan inte en kompaktkamera mäta sig med en systemkameras möjligheter som de utbytbara objektiven medför.

Vad vinner du på att sidledes hoppa från ett APS-C baserat system till ett annat APS-C baserat system? Tja, bättre blixtbilder kanske, de gånger det nu är aktuellt. I övrigt, ett vansinnigt sidohopp sett ur ekonomiskt perspektiv. Behåll Pentaxen, för majoriteten av de bilder du förmodligen ändå tar utan blixt!

Men när du nu funderar på att byta, varför inte till småbildsformatet, som verkligen tillför nya möjligheter relativt ditt tidigare APS-C system. Nackdelar med att motsvarande objektiv medför att systemet blir tyngre, större, dyrare,...

Du kan även gå åt andra hållet, mot ett mindre och lättare system, varför inte ett spegellöst som Fujifilm X-Pro1.
 

Nemesis

Aktiv medlem
Hade samma problem med min K20D och en Sigma blixt vid indirekt blixt med bounser, tills jag fällde ut vidvinkelplattan på blixten. Men jag får fortfarande sporadiskt väldigt fel i exponeringen vid indirekt blixt, så helt enkelt är det nog inte för kameran...
Är inte Nikon 7D i "princip samma" kamera?
 

holmbo

Aktiv medlem
Jag använder blixten lite då och då. både trådlöst och på kameran (K-5 och 540). Jag slår nästan alltid blixten i taket eller väggen och har inte sett några problem. Jag har ju läst att andra har problem också så jag säger inte att dom inte finns, men ville bara tala om att det faktiskt kan funka också.

Jag använder oftast x-läget om det kan ha någon betydelse.

//Lars
 

cocuyo

Avslutat medlemskap
Eftersom du inte har beskrivit problemet, så gissar jag ...

Du har konstaterat att kameran överexponerar när du använder TTL-inställning och riktar blixten åt ett annat håll än rakt fram?

Som jag ser det finns två struntenkla sätt att lösa problemet. Det ena är att ställa kompensation, det andra är att ställa in manuellt. Jag skulle ha valt det senare, eftersom det sannolikt ger mer förutsägbart resultat.

Så vad är problemet?
 

Grimmer

Aktiv medlem
Tråkigt att Pentax gjort dig besviken!

Metz har ju en egen inbyggd sensor för den som inte vill att kameran ska styra blixteffekten. Då jag har en gammal "analog" variant så är jag tvungen att använda den jämt, och det blir bra förutom när man riktar blixten rakt på och det är saker nära fast utanför bilden. Jag riktar aldrig rakt på så mina bilder blir bra exponerade.
Fördelen är att det inte blir någon förblixt. Det hindrar blinkande ögon, det gör det lättare med slavutlösare och minskar slutarfördröjningen. (Oftast)

Prova, du kanske inte behöver byta system.
 

Lage

Aktiv medlem
Jag använder blixt ofta, därför är det ett problem för mig att en stor andel av dessa bilder blir överxponerade.
Vad är problemet? Att det inte fungerar som det skall. Poängen med TTL är att ljusmätningen sker genom optiken. Skall jag behöva kompensera exponeringen beroende på hur jag riktar blixten fungerar det inte som det skall enligt min mening, och då faller hela finessen med TTL. Då det dessutom fungerar klanderfritt med min gamla K100D Super, undrar i alla fall jag varför i hela friden man inte lyckas få det att fungera på K-5...

/Lage
 

cocuyo

Avslutat medlemskap
Så efter att du har konstaterat att kameran inte kan det du vill att den ska kunna, så vägrar du att lära dig hur du ska få ett bra och förutsätgbart resultat.

Tror du pä fullt allvar att automatik är bästa sättet att sköta kamerans inställnngar? Du har ju konstaterat att det inte fungerar. Så i stället för att använda det alldeles utmärkta verktyg du redan har, är det bättre att pröva någonting som du aldrig har haft förut, och som kostar en massa pengar? När du utan extra kostnad skulle kunna få det att funka smidigt?

Men det är dina pengar, köp på dig mer leksaker och se om det funkar, inte mitt problem. Det är säkert en bra lösning. Du kan lägga dig på golvet också, och skrika tills du blir röd och tappar andan. Den metoden funkar säkert också.
 

smilfinken

Aktiv medlem
Så efter att du har konstaterat att kameran inte kan det du vill att den ska kunna, så vägrar du att lära dig hur du ska få ett bra och förutsätgbart resultat.

Tror du pä fullt allvar att automatik är bästa sättet att sköta kamerans inställnngar? Du har ju konstaterat att det inte fungerar. Så i stället för att använda det alldeles utmärkta verktyg du redan har, är det bättre att pröva någonting som du aldrig har haft förut, och som kostar en massa pengar? När du utan extra kostnad skulle kunna få det att funka smidigt?

Men det är dina pengar, köp på dig mer leksaker och se om det funkar, inte mitt problem. Det är säkert en bra lösning. Du kan lägga dig på golvet också, och skrika tills du blir röd och tappar andan. Den metoden funkar säkert också.
Vaknat på fel sida? Det tycks mig att det "utmärkta verktyget" är just det som krånglar här, är det verkligen din åsikt att man som konsument skall acceptera detta och arbeta runt det?
 

Gucco

Avslutat medlemskap
K5

Jag köpte inte originalblixten, inte heller Metz utan budget Dörr´s nya modell 50. Den fungerar utmärkt med min K5 och exponerar fint. Jag använder bara manuellt eller bländarprioritet iof. Blixten sänder jag i taket för skuggfria bilder och det manuella läget på blixten för att bara lätta upp. Jag hade fokusproblem med min K5, den var inne på service två gånger där den andra gången sändes till Pentax fabrik. Mjukvaran byttes ut och jag kunde konstatera att K5 var just så fantastisk som jag önskat. Jag använder i det närmaste inte blixten dock, det naturliga ljuset och K5 ger fina bilder oavsett. Bara vid särskilt krävande uppgifter. Kan en uppgradering av firmware hjälpa dig?

Jag sätter spotmätning eller centrumavvägd mätning vid blixtbilder i ex. motljus. EVkompensation fungerar också bra, kameran är inte lika klok som vi att bedöma ljus och resultat.
 

Lawson

Aktiv medlem
Har du någon bild som visar graden av överexponering? Jag tog en del bilder för någon dag sen med indirekt blixt och en stor plastburk påträdd på blixten och det funkade bra så det verkar ju inte vara något olösligt problem.

Micke.
 

cocuyo

Avslutat medlemskap
Vaknat på fel sida? Det tycks mig att det "utmärkta verktyget" är just det som krånglar här, är det verkligen din åsikt att man som konsument skall acceptera detta och arbeta runt det?
Njaäe...

Vi vet faktiskt inte vad det är för krångel med kameran och blixten, men inlägget som mitt inlägg svarade på var ett som visade att ett av problemen sitter några centimeter bakom kameran.
 

holmbo

Aktiv medlem
Lage, du skriver att du använder TTL. Menar du P-TTL? K5 stödjer bara P-TTL så om du försöker/lyckas köra TTL på blixten så funkar inte ljusmätningen med överexponering som följd. Bara en tanke.

//Lars
 

smilfinken

Aktiv medlem
Njaäe...

Vi vet faktiskt inte vad det är för krångel med kameran och blixten, men inlägget som mitt inlägg svarade på var ett som visade att ett av problemen sitter några centimeter bakom kameran.
Ptja, jag vet ju inte vad du läst och inte läst, men det första inlägget i tråden verkar indikera att en viss felsökning ändå gjorts. Om samma blixt fungerar korrekt på en kamera, men inte på en annan, och en annan blixt (av samma märke som kamerorna) gör precis likadant, så skulle jag nog anta att felet ligger i kameran som fungerar sämre snarare än att det är jag själv som inte kan använda grejorna.

Nåja, jag ska inte argumentera i en sak jag inte har något att göra med, jag reagerade bara på att du förlöjligade skribenten på ett, som jag såg det, ganska onödigt vis med tanke på given information.
 

Lage

Aktiv medlem
Så efter att du har konstaterat att kameran inte kan det du vill att den ska kunna, så vägrar du att lära dig hur du ska få ett bra och förutsätgbart resultat.

Tror du pä fullt allvar att automatik är bästa sättet att sköta kamerans inställnngar? Du har ju konstaterat att det inte fungerar. Så i stället för att använda det alldeles utmärkta verktyg du redan har, är det bättre att pröva någonting som du aldrig har haft förut, och som kostar en massa pengar? När du utan extra kostnad skulle kunna få det att funka smidigt?

Men det är dina pengar, köp på dig mer leksaker och se om det funkar, inte mitt problem. Det är säkert en bra lösning. Du kan lägga dig på golvet också, och skrika tills du blir röd och tappar andan. Den metoden funkar säkert också.
Har du bara gnäll att komma med kan du göra det i en annan tråd, surgubbe.
 

Knight Palm

Aktiv medlem
http://strobist.blogspot.se/

Skall jag behöva kompensera exponeringen beroende på hur jag riktar blixten fungerar det inte som det skall enligt min mening, och då faller hela finessen med TTL.
Ja, eftersom motiven oftast är som i allmänhet, dvs. att antingen blir bilden för mörk om modellen är helt klädd i vitt, eller bilden blir överexponerad om motivet är på en grupp mörkt kostymklädda. Enklast kompenserar man då för exponeringsmätarens ofullkomligheter med ett antal delar EV uppåt/nedåt i blixtkompensering.


Håller faktiskt med om att det kan vara frustrerande att andra inte ser hur enkla och praktiska lösningar det kan finnas på problemet.

Om blixtbilderna systematiskt blir överexponerade vid indirekt blixt, så är det ju mycket simpelt att hantera detta med blixtens exponeringskompensering.
 
ANNONS