Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

köpa k-5 nu eller vänta till nästa modell kommer?

Produkter
(logga in för att koppla)

Mheel

Medlem
Jag hade tänkt köpa en kamera i juni/juli. Har bestämt mig för pentax. Men jag undrar när ni tror att pentax släpper efterföljaren till k-5. Är det lönt att vänta på den eller ska man köpa k-5. Har väntat länge på att köpa kamera och väntar hellre lite till än att köpa en kamera och det släpps en mycket bättre modell en eller 2 månader senare.
 

Pippo

Aktiv medlem
K5:an kostade väl närmare 12´när den kom och fås nu för dryga 7´. Efterföljaren lär väl ligga på ungefär samma pris när den kommer. Om prisskillnaden är värd detta kan bara du svara på. Själv hade jag satsat mellanskillnaden på bättre glas. ;)
 

Didgeridoohan

Aktiv medlem
Sitter själv med en K-5 och är väldigt nöjd med denna. Kan i dagsläget inte se att nästa kamera från Pentax skulle få mig att vilja byta upp mig. För ca 8000 som den idag kostar får du mycket kamera för pengarna... Som sagts tidigare, satsa på kvalitetsglas för mellanskillnaden.

Appropås originalfrågan: Har inte hört något om en efterföljare till K-5 än, men det ryktas om en efterföljare till K-r så en K-3 kanske ligger ca 6 månader framåt i tiden...
 

quarc

Aktiv medlem
K-5 är rentutsagt skitbra. Någon efterföljare har ännu inte släppts, så om du behöver kameran till sommaren så har du nog inte så mycket att välja på. Släppa kameran de närmaste veckorna, kanske den finna att få tag på i Juli Augusti. Mer troligt kommer en ny modell i höst, med leverans före jul.

Jag håller även med tidigare talare som föreslog att lägga pengarna på glas. 5000 extra på ett bra objektiv till K5 ger mer än en nyare kamera (såvida inte även nästa modell tar samma enorma steg som K5 gjorde, men det är inte troligt).

K5 är nu väldigt billig, och alla barnsjukdomar är borta. Ett riktigt fynd skulle jag säga.
 

Skrotografen

Avslutat medlemskap
Nikon användare

Visserligen kör jag Nikon men jag anser att PENTAX K-5 ger dom absolut bästa bilderna av APS-C kamerorna, jag har sett otroligt fina bilder från den kameran. Om jag har pengar över i höst kommer jag nog å köpa en K-5a, tveka inte att köpa den!
 

Vanheden

Aktiv medlem
Håller med dom andra. K-5 är ett fantastiskt hus att fota med, den slår ungefär allt i den prisklassen rejält på fingrarna!

Du blir inte missnöjd om du skaffar en sådan såvida du inte är specnörd och grämer dig såsnart nått nytt släppts, och så får du några tusen över att lägga på ordentlig lins som gör den rättvisa! (eller en hel massa manuella gluggar av hög klass)
Om du har chansen, köp den med kitgluggen 18-55 som är vädertätad, det objektivet är helt okej men framförallt så kan du ta ut dina grejjer i spöregn om så är.
 

Ryhfeed

Aktiv medlem
Köp nu!

Du kommer inte att ångra dig. K5:an har dessutom bra andrahandsvärde, och det har ju till och med k7: an fortfarande.

Livet är för kort för att vänta på den perfekta (kameran) den kommer aldrig...

Med vänlig hälsning,/Torsten
 

Thuflan

Aktiv medlem
Jag kan bara hålla med föregående talare, köp!!! Du kommer inte ångra dig, köp hus och objektiv för sig. Satsa på ett bra objektiv från början och inte kitsakerna för då kommer du bara att ångra dig. Kul att Nikonägare säger att Pentax är bra
 

ved3t

Ny medlem
Jaha, då har vi införskaffat första systemkameran i familjen. Blev en K-5 med ett Sigma 17-50 f2.8.

Spännande! Och mycket att lära sig...

Upptäckte en litet problem dock. Sitter ett litet svart smuts / prick / spåna på sökaren, tycker jag det verkar som. Syns även om man tar av objektivet. Syns ej på bilderna på skärmen/datorn heller. Nån som har tips på om man kan få bort skräpet? Och hur i så fall? Annars blir det till att be fotobutiken där vi köpte kameran att fixa tycker jag det känns som.

Henrik
 

Pippo

Aktiv medlem
Grattis till ett otroligt bra köp. ;)

Kan det vara skräp på mattskivan? Fanns det där när du köpte den, eller har det hamnat där efter köpet? Om det fanns där från början skulle i alla fall jag kräva att få det åtgärdat eftersom jag skulle tycka att det var irriterande, även om det inte påverkar bilderna.

Edit: Du har kollat så att det inte sitter på glaset till sökaren så att du kan få bort det med en tops eller liknande?
 

ved3t

Ny medlem
Oj! Snabba svar, kul!

Smutset sitter inne i kameran nån stans. Osäker om den fanns där från början, men vi tror inte det. Min teori är att den fanns i kameran från början, typ en spåna från tillverkningen, men att den nu flyttat på sig en aning så att den nu syns.
Försökt titta in i kameran genom objektiv-hålet, men ser inget skräp på någon yta.
 

Pippo

Aktiv medlem
Då skulle jag tro att det sitter på mattskivan, inte helt ovanligt efter att man använt kameran en tid men kanske inte när den är helt ny.

Den ska väl gå att plocka ut på K5:an men är inget jag, med tummen mitt i handen, skulle våga ge mig på. ;)
Jag skulle reklamera kameran och be dem åtgärda felet.
 

masser

Aktiv medlem
Jag kunde inte hålla mig längre. Beställde en K-5 från fotokungen ikväll. Nu är det bara några dagars jobbig väntan tills man får börja testa. Så ska jag bara få min K-7 såld också... Någon som är intresserad? :)

//Linus
 
ANNONS