Annons

Micro Four Thirds-objektiv – Olympus/Panasonic-kompatibilitet

Produkter
(logga in för att koppla)

PMD

Aktiv medlem
Jag har svårt att tro att det spelar roll vilken adapter man använder, så längre den har kontakter för överföring av de elektriska signalerna.

Eller inehåller adaptern någon slags elektronik?
 

Agent00soul

Aktiv medlem
E-pl1, jag har bara testat 70-300 än så länge. Köpte den mest för att det var skoj att testa. Jag vet inte hur snabbt det går med MMF1/2/3, men det går markant långsammare än med min 520 med den här. Upplever av AF "hackar" mer i slutet när den söker fokus, blev lite orolig i början....
Det beror säkerligen inte på adaptern. AF med de "gamla" 4/3-objektiven är mycket långsammare än med m4/3-objektiven. Jag har själv Olympus originaladapter, men det är samma sak där.
 

Knight Palm

Aktiv medlem
MMF-1/2/3 jmf. EX-25

Jag har den här sedan en vecka tillbaka. Verkar funka bra men det går lååångsamt.

http://www.ebay.com/itm/Auto-Focus-OLYMPUS-4-3-lens-to-Micro-4-3-M4-3-MMF-2-Adapter-for-E-P2-EP1-GF1-/220986130060?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item3373ccbe8c

/Leo
Panasonic & Olympus tar ju en bra slant för dessa adaptrar, som måste ha en elektrisk förbindelse: MMF-1/2/3 eller DMW-MA1
http://www.four-thirds.org/en/microft/lense.html
Jag är tveksam till att det finns någon adapter från någon oberoende, som desutom har nödvändig elektrisk funktion.
Mellanringen EX-25 innehåller en 'controller' med firmware. Enda gången jag misslyckats med en f/w-uppdatering var just med den här, så jag 'stekte' den med påföljden att jag fick skicka in den till Olympus som flashade om den till senaste programvara.

Lite ambitiöst med en egen kontroller i en till synes passiv komponent som adaptern är. Förhoppningsvis är MFT smartare än FT, så att adaptern bara innehåller ledningar och ingen aktiv elektronik.

Häftigt att du har hittat en sådan FT->MFT adapter på eBay, till ett bra pris dessutom. Hur är den mekaniska kvaliteten? Ingen glappkontakt med det elektriska heller?
 

kackeback

Medlem
Mellanringen EX-25 innehåller en 'controller' med firmware. Enda gången jag misslyckats med en f/w-uppdatering var just med den här, så jag 'stekte' den med påföljden att jag fick skicka in den till Olympus som flashade om den till senaste programvara.

Lite ambitiöst med en egen kontroller i en till synes passiv komponent som adaptern är. Förhoppningsvis är MFT smartare än FT, så att adaptern bara innehåller ledningar och ingen aktiv elektronik.

Häftigt att du har hittat en sådan FT->MFT adapter på eBay, till ett bra pris dessutom. Hur är den mekaniska kvaliteten? Ingen glappkontakt med det elektriska heller?
Jag tycker nog att den verkar vara skapligt ihopskruvad och inga glapp. Kartongen var märkt MFT->FT och "manualen" var en papperslapp, så lite kinavibbar är det. Men för den pengen är jag klart nöjd.
 

Bussmicke

Aktiv medlem
Hittar inte länken till sidan där man kunde se jämförelse mellan 14 - 150 och 40- 150, tror t o m. det var flera objektiv där.
Man kunde se skärpejämförelse o 150 läget.
//Bussmicke
www.bussmicke.se
 

rasmus_w

Aktiv medlem
På bilden att döma ser 100 - 300 ut att vara väldigt stort men kanske är det skarpaste ti! L m/43?

//Bussmicke
www.bussmicke.se
Jag har 100-300 men har gjort korta tester av Olympus 75-300. Min uppfattning är att Olympusen verkar en aning skarpare men den är å andra sidan löjligt ljussvag. Jag önskar att jag hade en ljusstarkare 300 än Panasonicen. Fast det blir ju väldigt dyrt och kräver adapter...
 

PMD

Aktiv medlem
Varken Panasonic 100-300 eller Olympus 75-300 har stativfäste så vitt jag kan utröna. Att ta bilder på fri hand med 300mm på m4/3 tycker jag verkar vanskligt.
 

Knight Palm

Aktiv medlem
Men är inte på frihand ett typiskt fågelfotograferande, t.ex. de som kör med Canon 400mm/F5.6, som dessutom saknar bildstabilisering. Jag håller dock med, 300mm på en FT/MFT-kamera blir vingligt i sökaren, så åtminstone en monopod till stöd rekommenderas. Ett stativfäste vore kanske inte så dumt...
 

rasmus_w

Aktiv medlem
Men är inte på frihand ett typiskt fågelfotograferande, t.ex. de som kör med Canon 400mm/F5.6, som dessutom saknar bildstabilisering. Jag håller dock med, 300mm på en FT/MFT-kamera blir vingligt i sökaren, så åtminstone en monopod till stöd rekommenderas. Ett stativfäste vore kanske inte så dumt...
Min erfarenhet är att man har rätt lite nytta av stativ när man fotar fåglar. Fåglar har en tendens att vara rätt snabbrörliga (även när de sitter på en gren) så man behöver slutartider på 1/500 eller kortare för att få bilderna skarpa och med så kort slutartid gör inte stabiliseringen så stor nytta.

Stativfäste för ett objektiv som väger 3-400 gram känns också lite onödigt, det funkar bra med kamerans stativgänga.
 

EJM68

Aktiv medlem
Är det någon här som lyckats ta bra fågelbilder med m4/3? Jag försökte lite med 4/3, men resultaten blev dåliga. Stort skärpedjup och dåligt blurr krävde en bakgrund vald med omsorg. Grenar eller gräs förstörde oftast bakgrunden. Det krävs mer än en liten bildvinkel för bra fågelbilder.
 

PMD

Aktiv medlem
Min erfarenhet är att man har rätt lite nytta av stativ när man fotar fåglar. Fåglar har en tendens att vara rätt snabbrörliga (även när de sitter på en gren) så man behöver slutartider på 1/500 eller kortare för att få bilderna skarpa och med så kort slutartid gör inte stabiliseringen så stor nytta.

Stativfäste för ett objektiv som väger 3-400 gram känns också lite onödigt, det funkar bra med kamerans stativgänga.
Panasonic 100-300 väger 520 gram. Olympus 75-300 väger 430 gram.
Men det är inte bara vikten som spelar roll. Utan stativfäste på ett långt objektiv blir det taskig balans.
Man kan förstås använda en sån här grunka, men det blir lite småklumpigt. (Fast just den där grunkan är lite för lång både för Panasonic- och Olympus-objektivet, så man behöver hittat något liknande fast lite mindre).
 

PMD

Aktiv medlem
Är det någon här som lyckats ta bra fågelbilder med m4/3? Jag försökte lite med 4/3, men resultaten blev dåliga. Stort skärpedjup och dåligt blurr krävde en bakgrund vald med omsorg. Grenar eller gräs förstörde oftast bakgrunden. Det krävs mer än en liten bildvinkel för bra fågelbilder.
Himlen borde väl duga som bakgrund? :)

Jag försökte lite halvhjärtat att fotografera en vråk som flög över häromveckan, men jag hade för dålig ordning på kamerans inställningar för att lyckas.
 

Agent00soul

Aktiv medlem
Är det någon här som lyckats ta bra fågelbilder med m4/3? Jag försökte lite med 4/3, men resultaten blev dåliga. Stort skärpedjup och dåligt blurr krävde en bakgrund vald med omsorg. Grenar eller gräs förstörde oftast bakgrunden. Det krävs mer än en liten bildvinkel för bra fågelbilder.
Extremt litet skärpedjup kan inte lösa alla problem. Det kan dessutom göra att inte hela fågeln blir skarp och kräver att du fokuserar extremt exakt för att rätt detaljer ska bli ordentligt skarpa.
Nej, en ren bakgrund handlar mer om att det måste vara ett visst avstånd mellan fågeln och detaljerna i bakgrunden. Det går inte att komma ifrån. Så kameran/objektivet är långt ifrån alltid problemet/lösningen.

Här är ett exampel, taget med m.Zuiko 40-150. Notera hur närliggande grenar kan verka störande medan de längre bort mer eller mindre suddas ut.
https://lh4.googleusercontent.com/-sWm49CZmjH0/T5haGNa_XxI/AAAAAAAACbE/CTsx6dczExo/s800/Tivoli%2520udde%2520120425-4.jpg
 

rasmus_w

Aktiv medlem
Panasonic 100-300 väger 520 gram. Olympus 75-300 väger 430 gram.
Men det är inte bara vikten som spelar roll. Utan stativfäste på ett långt objektiv blir det taskig balans.
Man kan förstås använda en sån här grunka, men det blir lite småklumpigt. (Fast just den där grunkan är lite för lång både för Panasonic- och Olympus-objektivet, så man behöver hittat något liknande fast lite mindre).
Jag har faktiskt inte haft några balansrelaterade problem alls med mitt 100-300 på stativ. Varken för fågelbilder eller för långa exponeringar. Det enda problem jag har haft var att min Gorillapod inte klarade tyngden av 100-300 + OM-D, men det var ingen överraskning. Jag har ett Benro C458m8 med huvud från Vanguard och det är grejor som pallar betydligt tyngre kameror än min.
 

rasmus_w

Aktiv medlem
Himlen borde väl duga som bakgrund? :)

Jag försökte lite halvhjärtat att fotografera en vråk som flög över häromveckan, men jag hade för dålig ordning på kamerans inställningar för att lyckas.
Jag har väldigt lågt antal keepers när det gäller fåglar i luften. Autofokusen hänger inte med och jag upplever känslan i fokusringen på 100-300-linsen som för dålig för att manuell fokus ska vara ett alternativ, fast det kan vara en träningssak. Jag har hur som helst känslan av att manuell fokus skulle vara enklare om fokusringen hade lika bra känsla som på mitt Voigtländer.
 

Agent00soul

Aktiv medlem
Vi har nog lite olika syn på vad som är en bra fågelbild. För mig duger det inte.
Nej, det var det jag försökte säga. Vill man ha något bättre måste man helt enkelt se till att det inte finns några grenar eller andra föremål alltför nära bakom fågeln (eller framför). Något annat alternativ finns inte.
 
ANNONS