Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Och nästa som föll blev...

Produkter
(logga in för att koppla)

Gucco

Avslutat medlemskap
Mediamarkt

Jag besöker sällan MM, i allmänhet dyrare... och väldigt "på" personal. När de uppgav inför min mor att stationär dator var passé inom några år (i princip omöjligt att köpa), tappade jag helt förtroendet. Men upplevelsen av butiken skiljer, min erfarenhet är dock negativ.
 

mikael.b.roos

Aktiv medlem
Jag var in till MM i både Kurvan och Barkarby för att känna på en D4 för någon vecka sedan. Från att ha haft podium med alla värstingar med 300-telen mm så hade de inte ens ett 1D eller D4 hus. Den stackars tjejen som hade hand om kamerorna (båda ställena) visste knappt hur man byter optik på en DSLR. Trist utveckling...
Kan hålla med om att dom nog skalat ner lite, dom har kanske kännt efter vart deras målgrupp ligger och sparat genom att inte ta hem, värstingar.. men hur som haver går jag bara till en stormarknad när jag vet exakt vad jag ska ha och dom har det billigt.. annars är dom alltid mer proffsiga i riktiga fotoaffärer.
 

Ventures

Aktiv medlem
Inte konstigt när mediamarkt är både billigare och bättre.. Har aldrig varit med om så kunnig personal och så stort utbud inom alla genrer som media markt! Dom vet verkligen vad dom sysslar med och tar sig tid att hjälpa!

onoff siba expert osv har ändå så litet utbud och endast instegsmodeller inom foto så det är inte lönt att gå dit för nån som är över amatörsteget.
Ja fortsätt handla hos mediamarkt, det är snart den enda kedja som finns kvar. Då behöver de inte sälja med förlust längre och koncernbidraget kan upphöra. Mig får de inte en krona ifrån så länge de inte har monopol.
Vad gäller fotorelaterade saker har tyvärr inte köpladorna så mycket av intresse att erbjuda, förutom något minneskort möjligen.
 

keckax

Aktiv medlem
Ja fortsätt handla hos mediamarkt, det är snart den enda kedja som finns kvar. Då behöver de inte sälja med förlust längre och koncernbidraget kan upphöra. Mig får de inte en krona ifrån så länge de inte har monopol.
Vad gäller fotorelaterade saker har tyvärr inte köpladorna så mycket av intresse att erbjuda, förutom något minneskort möjligen.
Har köpt både D800 och 35/1,4 hos MM Västerås. Bra pris, bra bemötande och tämligen kunnig personal.

/K
 

Torparfarsan

Avslutat medlemskap
Ja visst är det så. Frågan är bara varför framtiden dröjer så förskräckligt..
Visst, alla beställer redan på internet men var är visningsbutikerna?

Sony har en på Av george V i Paris, men det är allt jag känner till.
Nej, alla beställer inte på nätet. Det är en bevislig myt! Det finns de som varken har internet eller dator. Precis som det finns de som inte har betalkort utan föredra kontanter. Och det finns de som föredrar att handla i en fysisk butik, men de räknas väl inte som normala människor förmodar jag.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Ja, i Paris är det samma sak. Affären borde ju ha hela sonys sortiment, men i verkligheten ligger tyngdpunkten på platt-TV och billig konsumentelektronik såsom kompaktkameror och 18-55-zoomar.

Om inte ett av världens största elektronikföretag anser sig kunna ha ett anständigt sortiment i en av Europas största städer, dessutom belägen i världens största turistland, ja då börjar man ju undra över hela konceptet.

Vi lär väl knappast få se ett Olympuscenter i Karlskrona de närmaste åren....

Verkligheten är nog snart den att allt som inte är mainstream måste köpas på nätet (om man inte råkar bo granne med en internetjättebutik som kan också säljer till kreti och pleti över disk.
Jag skulle gärna handla mer på Sony Center men ofta har man inte det jag är ute efter så då blir det Pixmania eller B&H Photo Video i NY, vilket ju är lite synd för jag handlar inte där för priserna utan att de kan leverera. Kunde man klämma och känna och det inte var helt hutlöst finns inga större skäl att gå någon annanstans som jag ser det. Jag jagar inte 100-lappar.
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Du kan läsa spaltkilometer om olika produkter på nätet och bilda dig en virtuell uppfattning.
Fast det är först när du känt på grejjorna som du VET vad du vill ha.

Så nog behövs möjligheten att fysiskt kunna klämma på grejjerna, även 2012.
Nja, om man det är på den nivån att man märker skillnaden i en butik kan jag gå med på att man behöver butiken, men för min del är skillnaderna på det jag väljer snarare såpass små att det inte går att avgöra hur de funkar i en butik heller.

T.ex. en TV, där är det mycket bättre att läsa riktiga tester än att gå till en butik och titta, allt ser ju annorlunda ut där. En annan sak är objektiv, hur ska man kunna göra en riktig bedömning av hur ett objektiv fungerar på en liten stund i en butik?
 

mikael.b.roos

Aktiv medlem
Nja, om man det är på den nivån att man märker skillnaden i en butik kan jag gå med på att man behöver butiken, men för min del är skillnaderna på det jag väljer snarare såpass små att det inte går att avgöra hur de funkar i en butik heller.

T.ex. en TV, där är det mycket bättre att läsa riktiga tester än att gå till en butik och titta, allt ser ju annorlunda ut där. En annan sak är objektiv, hur ska man kunna göra en riktig bedömning av hur ett objektiv fungerar på en liten stund i en butik?
Jag kan tycka att en mix vore bäst.. att läsa på ordentligt och läsa tester och omdömen.. men det är ju hur andra personer känner! hur ska du veta hur det verkligen känns att hålla i? det kanske är en riktig skitglugg utifrån hur just du använder den.. man måste ju känna efter lite åtminstone innan man pungar ut 10 lakan. I dom flesta butiker får du klämma o känna halva dagen om du så önskar.. vet man bara i förväg vad man ska känna på så brukar man kunna skaffa sig en bra uppfattning :)

Jag tycker att butiker är bra! bara jag hade haft råd att handla i dom..
 

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
Jag var in till MM i både Kurvan och Barkarby för att känna på en D4 för någon vecka sedan. Från att ha haft podium med alla värstingar med 300-telen mm så hade de inte ens ett 1D eller D4 hus. Den stackars tjejen som hade hand om kamerorna (båda ställena) visste knappt hur man byter optik på en DSLR. Trist utveckling...
men kan man verkligen förvänta sig att ett elektronikvaruhus skall ha de kamerorna, vi har väl fotoaffärer för de prylarna.
 

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
Är det någon som vet när Experts konkursrea startar?
Deras priser på foto var hej kom och hjälp mig, t ex Canons 70-300 IS (inte L-varianten) var 5 995 i de flesta butikerna, i några till och med några hundringar mer. Det är ca 25 procent högre än i vanliga fotoaffärer och gällde i princip alla Canonobjektiv i alla fall, det jag kollade på. Deras superduperrea lär nog bara innebära att de hamnar på normal prisnivå. Inte konstigt de gick omkull. Jag hör inte till de som tror man kan göra fynd hos just dem utom möjligen sista dagarna då de sänker till halva priset eller mer. Så var det ju med flera av deras butiker som de lagt ner tidigare i år.
 

Robert_Vallentuna

Aktiv medlem
men kan man verkligen förvänta sig att ett elektronikvaruhus skall ha de kamerorna, vi har väl fotoaffärer för de prylarna.
Varför skulle man inte det? De har haft väldigt bra utbud av "PRO" kameror och dyra objektiv på lager. De har alla MBP på display och de har 70" LED TV för omg leverans.

Sedan kan man väl även fråga sig hur många fotoaffärer har en D4 på hyllan idag?
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
MediaMarkt är väldigt snabba och proffsiga. De går ut i Metro idag och erbjuder sig ta hand om Experts garantikunder. Vaket! Vad gör deras lite tröttare svenska konkurrenter? Det är väl inte konstigt att man åker ut om man är tvåa på bollen, så antalet svenska elektronikkedjor kommer säkert fortsätta att minska i antal. Mediamarkt fyller säkert en stor del av tomrummet men det kommer aldrig bli i små butiker utan i stora elektroniklador. Så bytikdöden fortsätter och den är väl helt logisk så länge folk har råd med egen bil. Vad som händer när fler och fler inte kommer ha det blir intressant att se.
 

Helmetrock

Aktiv medlem
På samma sätt som små verkstäder, små jordbruk, små industrier, små biltillverkare, små kamerarillverkare och så vidare i all oändlighet konkurreras ut av större varianter händer samma sak här. Varför skulle det inte det?
 

mikael.b.roos

Aktiv medlem
Det är ju människans natur att utvecklas och göra saker större och effektivare.. men jag tycker det börjar nå en gräns för vad som är behagligt.. personlig service är snart helt ersatt av automatik och datorer.
 

Grimmer

Aktiv medlem
Jag var och fyndade på en av Experts butiker som hade gått omkull i Örebro. Nedsatt med 80% av priset gav riktigt bra priser... på sladdar, kontakter och objektivlock. Elektronik och objektiv hade 40% rabatt och låg därmed något under pris på nätet, inte mer. Kommer ihåg att de hade kvar ett Tamron 60 macro men eftersom normalpriset låg på över 6000kr så blev inte reapriset särskillt lockande. ElGiganten tar 3500kr.

Konkursen var given!
 
ANNONS