Annons

Kommer digitalt mellanformat någonsin bli ett konsumentformat?

Produkter
(logga in för att koppla)

unoengborg

Aktiv medlem
Man kan ju fråga sig varför amatörer skulle behöva mellanformat i framtiden. Det är väl tveksamt om det blir ens många yrkesfotografer som kommer att behöva det. Om ett par år kommer vi att ha småbildsensorer på kring 100Mpixel med lågljus och brusegenskaper som dagens Nikon D4.
För att det ska vara lönt med fler pixlar behöver bättre tryckteknik för stora bilder, och sedan kan man ju fråga sig varför någon skulle utveckla sådan. De flesta går inte fram till flera meter stora bilder och tar fram förstoringsglaset.

Så jag förutspår att mellanformat kommer att dö, främst för att optik för mellanformat är avsevärt mycket dyrare. Även om sensortekniken blir billigare och kommer ned i nivå med dagens fullformatshus kommer kostnaden för optik att vara avskräckande för de flesta amatörer.
 

snap01

Aktiv medlem
Man kan ju fråga sig varför amatörer skulle behöva mellanformat i framtiden. Det är väl tveksamt om det blir ens många yrkesfotografer som kommer att behöva det. Om ett par år kommer vi att ha småbildsensorer på kring 100Mpixel med lågljus och brusegenskaper som dagens Nikon D4.
För att det ska vara lönt med fler pixlar behöver bättre tryckteknik för stora bilder, och sedan kan man ju fråga sig varför någon skulle utveckla sådan. De flesta går inte fram till flera meter stora bilder och tar fram förstoringsglaset.

Så jag förutspår att mellanformat kommer att dö, främst för att optik för mellanformat är avsevärt mycket dyrare. Även om sensortekniken blir billigare och kommer ned i nivå med dagens fullformatshus kommer kostnaden för optik att vara avskräckande för de flesta amatörer.
amatörer behöver knappast det men frågan är om det ens kommer finnas kvar pga att det säljs så få ex så det blir inga pengar över för utveckling etc. Jag skulle välkomna en ff kamera från Hasselblad med utmärkt optik till en lite större kostnad vad det kostar att köpa 1Dx etc. Jag tror att det finns en marknad för en sådan kamera. En top of line ff o kan dom sedan ta fram en digital x-pan då står jag o bugar ;-) Då slipper jag köra rasslet från Nikon :)
 

Ljusdans

Aktiv medlem
För mig har det inte med kvalitet att göra. Inte upplösning heller. Absolut inte prisvärde.

Det handlar om något så banalt som uttryck. Rendering. Teckning. Vad du vill kalla det.

Lågljusegenskaper är fullständigt ointressant. Man köper inte en Hermés-väska för att frakta gödsel ;-)
 

gray

Aktiv medlem
Det finns många vinklar att betrakta detta ur.

Man kan alltid fråga sig varför amatörer behöver kameror i framtiden, det finns ju mobiler, typ Nokia, med horder med pixlar...
Det är dock intressant att följa div. diskussioner på några forum i USA. Det börjar allt mer bli konsensus bland många Pro-användare att det är brist på optik som till fullo kan utnyttja pixlarna hos 800 och 800E. Att öka upplösningen till 100 Mpixel lär inte förbättra den situationen. Samma problem uppvisar mellanformatsystemen med 80 Mpixel bakstyckena. För att till fullo utnyttja dessa system krävs det optik av klass. Det är bara att följa problematiken med att utnyttja dessa bakstycken på tekniska kameror tillsammans med vidvinkeloptik. Optik för kanske 5 000USD går knappt att använda tillsammans med shift på mer än kanske 2-3 mm. Det blir allt tydligare att det verkar finnas en gyllene medelväg runt 40 Mpixlar för digitala bakstycken. Dessa uppvisar i princip alla fördelar med stora sensorer och tillräckligt med pixlar för att vi skall kunna skriva ut i storlekar runt 1 meter som tål närgångna "pixel-pipare". Men samtidigt håller de flesta linserna för denna upplösningen på mellanformatskamerorna och tekniska kameror.

Mellanformatskamerorna blir allt billigare dvs om vi inte köper senaste modellen. För ca 1,5 år sedan köpte jag två sprillans nya Mamiya AFDll med senaste 80 mm AFD optiken. En med 120 filmmagasin för 15 000:- exkl. och den andra utan filmmagasin för 12 000:- exkl. Kolla vad t.ex Scandinavian säljer Mamiya RZ ProllD för idag!
Mellanformatsobjektiven är nästan gratis idag. Det går utmärkt att köpa underbara objektiv till RZ-systemet för en tusenlapp eller två i nyskick. Massor av objektiv till Mamiya 645-systemen mer eller mindre slumpas bort.
Det är nog bara på Fotosidans annonsmarknad och på Blocket man hittar vad jag ibland närmast vill beskriva som överpriser.
Men, även på blocket kan vi göra fynd. Och där kan vi idag hitta mellanformatsystem för låga priser.
Givetvis är dessa bakstycken inte gratis, men jämfört med nypriserna så är de billiga.

Om jag väljer att köpa senaste modellen av Mamiya AFD+ kameran så kommer det dock att svida rejält. Samma sak om jag väljer att köpa senaste Phase One 80 Mpixel-monstret. men så fort jag är bered att backa en generation eller två blir det plötsligt helt andra priser.

Om vi behöver dessa system för att ta bilder?
Det är en helt annan diskussion och något som varje intresserad själv måste ta ställning till.
Men enda sättet att verkligen kunna bedöma vad ett mellanformatsystem har att erbjuda är att faktiskt prova det i olika sammanhang och framförallt göra utskrifter i storleken 1 meter eller större. Att sitta med näsan inklämd i skärmen och glo på pixlar i 100% kommer inte att visa vad utskrifterna kommer att visa oss.

Sedan krävs det ljus, det krävs talang och komposition för att till fullo utnyttja systemen.
Och det är system som INTE passar till alla situationer när vi vill ta en bild.
Men när allt stämmer och alla pixlar ramlar på plats...
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Det är frågan om prioriteringar. Mellanformat har historiskt sett haft fördelen inte bara i upplösning utan även i att objektivens upplösningsförmåga per kvadrat mm sensor kunnat vara lägre vilket ställt lägre krav på korrigering av olika abberationer vilket i sin tur möjliggjort en snyggare oskärpeteckning. De nya 80 mp sensorerna ställer högre krav på objektiven vad gäller upplösning. På beg lägre upplösta bakstycken kan äldre objektiv vara ypperliga.

Nackdelarna?

Den större spegeln och slutaren (om inte LS typ) orsakar dock mer vibrationer som gör att även behändiga MF kameror som t ex den utgångna Miniya ZD som inte var större än en EOS etta ändå var svår att använda handhållet j f med småbildskameran.

Detta är utöver det att sensorerna inte uppdateras lika ofta som med småbild och att man för samma pris som beg MF bakstycke får en väldigt kompetent småbildskamera med mycket böttre brusprestanda bl annat.
 

A.Dent

Aktiv medlem
Vad jag minns så fanns Canon 1 DS och Kodak 14 N ett par år tidigare, o till betydligt högre priser....

/Janne
www.helikopterbild.se
Du har rätt. När jag googlade så förstod jag följande mening om Canon 5D som den första fullformats DSLR, "The EOS 5D is notable for being the first full-frame DSLR camera with a standard body size".

Men som du säger kom Canon 1 DS 2003 och hade "inbyggt" batterihandgrepp och hade ett introduktionspris på 8000$. Kodak 14N tre månader tidigare med ett pris på 5000$.
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Kommer vi "vanliga dödliga" någonsin ha chans att fotografera MF digitalt, eller är vi för evigt hänvisade till film?
Ifall du med "vanliga dödliga" menar sådana med lika blygsamma inkomster som vad jag har, och ifall du menar nypriser, så är min bedömning tyvärr nej till den möjligheten.

Mellanformatsmarknaden har som bekant krympt kraftigt allteftersom de digitala 24x36 mm-kamerorna har blivit allt bättre och billigare, och åtskilliga tillverkare av systemmellanformatare och i princip alla övriga MF-tillverkare har slagits ut. Världsmarknadsförsäljningen av samtliga mellanformatskameror från de olika märkena uppskattas till att nu inte röra sig om mer än ca 8-10.000 st per år TILLSAMMANS. Antalet digitala APS-C och FF-kameror under samma tid kan röra sig om bortåt 25.000.000 st.
.
 
Senast ändrad:

millgard

Aktiv medlem
Klart att det är irriterande, men eftersom syftet är att provocera så är det bara att ignorera hur löjligt det än är.
Syftet är att medforumister skall vara medvetna om att inläggen är skrivna på en mobiltelefon och därmed ha överseende med eventuella citeringsfel, märkliga stavningar osv.

Känner man sig provocerad av sådant bör man fundera på sitt allmänna hälsotillstånd. Dags att kolla blodtrycket? :)
 

Surgeon

Aktiv medlem
Syftet är att medforumister skall vara medvetna om att inläggen är skrivna på en mobiltelefon och därmed ha överseende med eventuella citeringsfel, märkliga stavningar osv.

Känner man sig provocerad av sådant bör man fundera på sitt allmänna hälsotillstånd. Dags att kolla blodtrycket? :)
:)

Men folk måste ju få gnälla ibland

:)
 

Cambo

Aktiv medlem
En intressant tråd som jag hoppas får fortsätta utan att den tramsas sönder. Ni som vill dela med er av erfarenheter från H-blad´s olika varianter läser jag gärna vad ni har för synpunkter. En djungel av märken, beteckningar mm.
 

Janne H

Aktiv medlem
En djungel av märken, beteckningar mm.
H5 är en senaste, H4 föregående modell osv.
31,40,50 ....anger antalet Megapix på sensorn.
MS = Multishot, kameran kan göra flera exponeringar o lägga ihop dem för än högre upplösning utan interpolering. Du slipper moire men MS funkar bra för stilleben o kameran på stadigt stativ.

Använder du fortfarande Bromesko ;-)

Hälsn.

/Janne
www.helikopterbild.se
 

Fogel70

Aktiv medlem
Vet du något om kameran? Skulle jag som vill testa MF prova 645D eller en Hasselblad V-system med digitalt bakstycke?
En fördel med Pentax 645D är att den hanteras och har funktioner som man kan förvänta sig av en modern DSLR, vilket nog är en ganska stor fördel om du bara ska testa under en kortare period.
 
ANNONS