Annons

Komprimera bild för att skicka via e-post

Produkter
(logga in för att koppla)

Marie_1

Aktiv medlem
Jag ska skicka ett antal bilder via e-post och får tillbaka mejlet pga för stora bilder (antar jag?)
Bilderna är 2,3; 2,4 och 2,5 MB.
Nu försökte jag i Finder att högerklicka på en bild och välja "komprimera" men det verkar inte hända någonting? bilden:s storlek är detsamma.
Alternative är att jag skickar bilderna 1 st i taget vilket jag brukar göra......Det borde finnas bättre alternativ?
tack på förhand, Marie
 

bildsten

Aktiv medlem
Om bilderna är väldigt stora mätt som megapixlar hjälper det inte ätt komprimera, kvalitén blir för dålig.

Använd en nättjänst där du kan dela ut bilderna selektivt.
Dropbox är ett bekvämt alternativ, men jag använder det inte själv så jag känner inte till finesserna. Jag använder själv Storegates gratistjänst. Laddar upp bilderna, gör dem utdelade/publika och skickar via tjänsten ett mail till mottagaren som bara behöver klicka på en länk i mailet för att komma åt bilderna. Kan även förses med lösenord.
 

flossy666

Aktiv medlem
Av storlekarna att döma låter det som jpeg-bilder. Om det är det kan du inte komprimera dom särskilt mycket mer utan att du förstör bilderna. Antingen skickar du dom en i taget som du är inne på, eller så kan du installera dropbox, lägga bilderna i dropbox' "public"-katalog, och sen bara maila dom publika länkarna.
Ett tredje alternativ är att spara om bilderna i ett bildbehandlingsprogram med en hårdare kompressionsgrad, men det förstör som sagt kvalitéten på bilderna.
 

lasse-p

Aktiv medlem
Dropbox funkar bra och är enkelt.
Att filerna inte blir mindre beror nog på att det gäller JPG filer som redan är ett komprimerat format och försöker du komprimera då så blir det inte så mycke mindre filstorlek.
Det du kan göra är att öppna filen i ett redigeringsprogram och minska storleken på bilderna, alltså pixlar höjd och bredd. Om mottagaren bara ska kolla på skärmen så behövs inte flera tusen pixlar på höjd och bredd. Om du minskar detta så kommer även filstorleken i Mb eller kb att minska drastiskt..
 

Marie_1

Aktiv medlem
Dropbox funkar bra och är enkelt.
Att filerna inte blir mindre beror nog på att det gäller JPG filer som redan är ett komprimerat format och försöker du komprimera då så blir det inte så mycke mindre filstorlek.
Det du kan göra är att öppna filen i ett redigeringsprogram och minska storleken på bilderna, alltså pixlar höjd och bredd. Om mottagaren bara ska kolla på skärmen så behövs inte flera tusen pixlar på höjd och bredd. Om du minskar detta så kommer även filstorleken i Mb eller kb att minska drastiskt..
Hej!
Jag kan till en början prova med att minska storleken.
Jag är i förhandsvisnings-program för Mac och då finns det flera alternativ-färdiga storlekar att välja i menyn vilket är lämpligaste?
mvh/marie
 

Bilagor

lasse-p

Aktiv medlem
Hej!
Jag kan till en början prova med att minska storleken.
Jag är i förhandsvisnings-program för Mac och då finns det flera alternativ-färdiga storlekar att välja i menyn vilket är lämpligaste?
mvh/marie
Vad som är lämpligast beror på vad mottagaren ska göra med bilderna.
Titta på skärmen? Bara kolla lite lätt eller kvalitetsstudera bilderna?
Eller ska mottagaren i sin tur använda bilderna till något? I så fall behövs högre upplösning.
Ska man bara kolla lite räcker 1024x768
 

Marie_1

Aktiv medlem
Vad som är lämpligast beror på vad mottagaren ska göra med bilderna.
Titta på skärmen? Bara kolla lite lätt eller kvalitetsstudera bilderna?
Eller ska mottagaren i sin tur använda bilderna till något? I så fall behövs högre upplösning.
Ska man bara kolla lite räcker 1024x768
Det verkar blir bra med den storleken du anger.
Synd bara att man inte kan göra detta direkt i e-post programmet. Det går att förhands-granska där men storleken förbli detsamma även om man ändrar.
Tack för hjälpen!
 

martinator

Aktiv medlem
Sprend.se är en väldigt bra tjänst för filer upp till 2GB. Markera alla bilder och välj komprimera. Sen sprendar du zip-filen. Blir inte enklare än så då du slipper registrera dig och skapa en massa konton för olika tjänster. Jobbar själv med reklam och bilder och använder tjänsten dagligen.
/martin
 

Marie_1

Aktiv medlem
Sprend.se är en väldigt bra tjänst för filer upp till 2GB. Markera alla bilder och välj komprimera. Sen sprendar du zip-filen. Blir inte enklare än så då du slipper registrera dig och skapa en massa konton för olika tjänster. Jobbar själv med reklam och bilder och använder tjänsten dagligen.
/martin
hej! ja, det verkar vara väldigt enkelt. Det ska jag komma ihåg till nästa gång jag skickar filer! Tack!
 
ANNONS