Annons

Mac eller PC

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

aswe

Aktiv medlem
Jag har gammal PCsom går väldigt trögt just nu och behöver köpa nytt.
Har en Eizo 221 som är bra men kanske något liten. Hemma har vi Ipad, Iphone och Apple TV.
Tar av och till betalt för fotograferingar hemma, men mest av allt blir det egna bilder som redigeras. Kommer antagligen enbart att använda lightroom eventuellt photoshop CS och något videoredigeringsprogram. Kommer inte att göra annat med datorn än att redigera bilder och video.

Funderar på vad som kan vara bäst för mig nu, Imac 27", Stationär mac eller PC? Är min skärm så bra att det inte är värt att köpa Imac? Ska man köpa stationär mac och använda den mer än till foto och redigering av video? Är det bäst att köpa en PC och behålla skärmen?

Svårt för er att veta vad som är bäst för mig men man kanske kan få höra någons tankar kring detta och hur ni skulle ha gjort.
 

jaan v

Aktiv medlem
Stationär Mac är väl iMac för den som inte har mkt gott om pengar. Tyvärr har väl det senaste årets produktutveckling hos Apple inneburit att framtida uppgradering av innehållet i Macbook och iMac kräver verkstadsbesök.

Så om du inte har skäl att undvika windows är det nog svårt att överträffa alternativen till OSX vad gäller prestanda för samma pengar. Om estetiken är viktig kanske det ändå tippar över åt en Apple-produkt - enl min uppfattning.
 

aswe

Aktiv medlem
Tack för ditt svar. Det är kanske möjligt att uppgradera min Opteron 165 men tyvärr är jag helt inkompetent när det gäller datorer och vet inte vart jag skall börja rensa eller uppdatera. Kan bli dyrt.
Min inkompetens gällande datorer var nog anledningen till att köpa Apple då jag tror att det var enklare.
 

bentelkalb

Aktiv medlem
Stationär PC är det bästa köpet.
Du får mest dator för pengarna. Du får större utbut av program, den är mer komaptibel, du är inte lika låst till Apples egna urval.

Det finns ingen anledning som helst att välja mac om man inte vill ha det för märkets skull, dvs en loga på ett halvätet äpple. Av någon anledning har många fotografer fått för sig att mac är bättre vilket är en myt.

När det gäller skärmen så är det klart bättre att ha en ordenlig Eizo-skärm, nu vet jag inte just hur din modell är men den är sälerkligen bättre, det är ju befängt att inte ens få välja skärm själv, ska du redigera bilder så är skärmen viktig, ytterligare en av apples begränsingar, mac är computing for dummies, jättebra om man inte vill välja själv.
 

Mr Walker

Aktiv medlem
Om man nu vill ha mac så kan ju en billigare variant vara att köpa en mac mini, finns med i stort sett samma hårdvara som IMAC men utan skärm.
Så ett alternativ är ju att spara skärmen och köpa en mac mini.
Samt att man slipper betala för ny skärm varje gång man byter i framtiden, vilket man gör med IMAC

Så kommer jag förmodligen själv att göra nu inom ett par månader när jag fundera på att emigrera till MAC
 

Gården

Aktiv medlem
Stationär PC är det bästa köpet.
Du får mest dator för pengarna. Du får större utbut av program, den är mer komaptibel, du är inte lika låst till Apples egna urval.

Det finns ingen anledning som helst att välja mac om man inte vill ha det för märkets skull, dvs en loga på ett halvätet äpple. Av någon anledning har många fotografer fått för sig att mac är bättre vilket är en myt.

När det gäller skärmen så är det klart bättre att ha en ordenlig Eizo-skärm, nu vet jag inte just hur din modell är men den är sälerkligen bättre, det är ju befängt att inte ens få välja skärm själv, ska du redigera bilder så är skärmen viktig, ytterligare en av apples begränsingar, mac är computing for dummies, jättebra om man inte vill välja själv.
Va !! Får man inte ens välja vilken monitor man vill ?? Hur är det med Tgb och Mus ???
 

ZinneD

Aktiv medlem
Stationär PC är det bästa köpet.
Du får mest dator för pengarna. Du får större utbut av program, den är mer komaptibel, du är inte lika låst till Apples egna urval.

Det finns ingen anledning som helst att välja mac om man inte vill ha det för märkets skull, dvs en loga på ett halvätet äpple. Av någon anledning har många fotografer fått för sig att mac är bättre vilket är en myt.

När det gäller skärmen så är det klart bättre att ha en ordenlig Eizo-skärm, nu vet jag inte just hur din modell är men den är sälerkligen bättre, det är ju befängt att inte ens få välja skärm själv, ska du redigera bilder så är skärmen viktig, ytterligare en av apples begränsingar, mac är computing for dummies, jättebra om man inte vill välja själv.
What a load of bull.

Det finns en uppsjö av anledningar att välja en Mac före en Windows-burk. För att bara nämna ett så får man ett helt annat och bättre OS, ej att förakta.

För övrigt, vadå "låst till Apples egna urval" ? De har en del program som de har gjort själv, ja, men låst? Absolut inte. I stort sett allting finns tillgängligt för OS X, likväl som till Windows så du ska inte försöka tuta i honom några lögner. Samma sak gäller skärmen, en bra skärm i iMac och vill man istället själv välja monitor så går det utmärkt att köra på en Mac Mini istället.

Du har nog aldrig någonsin använt en Mac så jag tror att du uttalar dig om saker här som du inte har koll på. Låt nu inte detta bli någon pajkastning mellan Mac och Windows men någon var ju tvungen att ge TS en mer vettig bild av alternativen, upp till honom att avgöra själv.

Va !! Får man inte ens välja vilken monitor man vill ?? Hur är det med Tgb och Mus ???
Fråga inte honom, han är inte beläst på Apples produkter.
 

afe

Aktiv medlem
Gillar man OSX tycker jag Mac Mini är ett bra val. Köper man en PC för samma pengar får man bättre prestanda och utbyggbarhet, men en större och fulare burk (och Windows).
 

bentelkalb

Aktiv medlem
Gillar man OSX tycker jag Mac Mini är ett bra val. Köper man en PC för samma pengar får man bättre prestanda och utbyggbarhet, men en större och fulare burk (och Windows).
Visst är det så, vill man köpa dator och betala ett utseende istället för prestanda och funktion så är mac ett bra val.

Men det du kallar stor och ful burk kallar jag prestanda och möjligheter att uppgradera och bygga ut, som bekant går utvecklingen fort och uppgraderingar behövs.
 

ZinneD

Aktiv medlem
Vad är det som är bättre?

/Karl
Som jag nämnde som ett exempel, OS'et. Ett bättre och stabilare OS än Windows och i samma familj som Unix. Du har också en helt annat minneshantering i OS X än i Windows, vilket klart förbättrar användarupplevelsen.

Utöver detta så finns det absolut hur många programvaror som helst till Mac, så det är absolut inget argument för att skippa OS X. Man slipper sedan dras med antivirusmjukvaror som ofta påverkar användarupplevelsen negativt, det finns inga virus på OS X-plattformen än så länge.

Användaren berättade också att han har en del iOS-enheter i sin ägo, dessa lirar som handen i handsken på en Mac. Klart bättre än i Windows-miljö.

Visst är det så, vill man köpa dator och betala ett utseende istället för prestanda och funktion så är mac ett bra val.
Så löjligt att komma med sådana lögner när du bevisligen inte vet vad du talar om.

Men det du kallar stor och ful burk kallar jag prestanda och möjligheter att uppgradera och bygga ut, som bekant går utvecklingen fort och uppgraderingar behövs.
Vad uppgraderar du i din/dina burkar idagens läge förutom minne och disk?
 

bentelkalb

Aktiv medlem
Som jag nämnde som ett exempel, OS'et. Ett bättre och stabilare OS än Windows och i samma familj som Unix. Du har också en helt annat minneshantering i OS X än i Windows, vilket klart förbättrar användarupplevelsen.

Utöver detta så finns det absolut hur många programvaror som helst till Mac, så det är absolut inget argument för att skippa OS X. Man slipper sedan dras med antivirusmjukvaror som ofta påverkar användarupplevelsen negativt, det finns inga virus på OS X-plattformen än så länge.

Användaren berättade också att han har en del iOS-enheter i sin ägo, dessa lirar som handen i handsken på en Mac. Klart bättre än i Windows-miljö.
Det finns virus till mac, det där är en myt. Däremot görs inte lika många virus till mac eftersom inte många väljer mac, de har 5 % av marknaden (av en anledning).
 

bentelkalb

Aktiv medlem
Som jag nämnde som ett exempel, OS'et. Ett bättre och stabilare OS än Windows och i samma familj som Unix. Du har också en helt annat minneshantering i OS X än i Windows, vilket klart förbättrar användarupplevelsen.

Utöver detta så finns det absolut hur många programvaror som helst till Mac, så det är absolut inget argument för att skippa OS X. Man slipper sedan dras med antivirusmjukvaror som ofta påverkar användarupplevelsen negativt, det finns inga virus på OS X-plattformen än så länge.

Användaren berättade också att han har en del iOS-enheter i sin ägo, dessa lirar som handen i handsken på en Mac. Klart bättre än i Windows-miljö.



Så löjligt att komma med sådana lögner när du bevisligen inte vet vad du talar om.



Vad uppgraderar du i din/dina burkar idagens läge förutom minne och disk?
Grafikkort, modekort, minnnen, många diskar, fläktar, aggregat.... kan ha missat nåt där.
 

PMD

Aktiv medlem
Det finns ingen anledning som helst att välja mac om man inte vill ha det för märkets skull, dvs en loga på ett halvätet äpple.
Jodå, det finns andra anledningar, t.ex. att man trivs bättre med OS X än med Windows.

Det finns förstås många anledningar, och just det där med enkelt är en av dem. För en del personer kan det också finnas programvara som helt enkelt inte går att köra på annat än Mac.

För en fotograf som är tämligen ointresserad av datorer och datorsystem, och som inte behöver enkelheten i att sätta igång och administrera en Mac, så kvittar det nog vilket system man väljer. De flesta bildhanteringsprogram finns för båda.
 

Photosession

Aktiv medlem
Personligen har jag kört Mac sedan 1984-85 och i början parallellt med PC.
Efter hand kastade jag ut PC och stannade med Mac vilket jag inte ångrat.
Har personligen bara gott att säga om Mac, visst har det funnits saker som jag inte gillat genom åren men så är det väl med allt.

Om du lyssnar på "bentelkalb" som inte verkar ha någon koll så blir det ingen Mac för din del.

När det gäller en iMac så kan du ju faktiskt hänga din Eizoskärm på den och voila så har du 2 skärmar vilket gör dig ännu mer flexibel på iMacen.

Någon rekommenderade också en Mac Mini vilket i sig inte är en dålig maskin. Den tar dessutom väldigt lite plats på ditt skrivbord.

Vill du ha en stationär Mac så blir det en Mac Pro. Vill du handla på en rimlig prisnivå så blir det begagnat och dom burkarna är idag relativt gamla teknikmässigt då Apple under en lång period valde att inte vidareutveckla just Mac Pro.
Alternativet är ju självfallet att handla en helt ny. Tyvärr är den ju inte helt billig men samtidigt får du en himla massa datorkraft i ett relativt litet och snyggt format.

Vad du än väljer så önskar jag dig lycka till med den nya datorn.
 

PMD

Aktiv medlem
När det gäller skärmen så är det klart bättre att ha en ordenlig Eizo-skärm, nu vet jag inte just hur din modell är men den är sälerkligen bättre, det är ju befängt att inte ens få välja skärm själv, ska du redigera bilder så är skärmen viktig, ytterligare en av apples begränsingar, mac är computing for dummies, jättebra om man inte vill välja själv.
Det går alldeles utmärkt att välja till en skärm till en Mac. Alldeles själv.
 

ZinneD

Aktiv medlem
Grafikkort, modekort, minnnen, fläktar, aggregat.... kan ha missat nåt där.
Sådant trodde jag inte folk höll på med längre, det har de flesta slutat med och koncentrerar sig istället på att använda sin dator. Det finns hur som helst inget behov av att kunna byta delar i en Mac Mini, förutom minne och disk. Vilket är möjligt.

Du behöver läsa på om allt möjligt gällande Apples produkter, inte rättvist mot TS att du yttrar dig med massa felaktigheter.
 

PMD

Aktiv medlem
Grafikkort, modekort, minnnen, många diskar, fläktar, aggregat.... kan ha missat nåt där.
Det finns två strategier när det gäller uppgradering av hårdvaran. Den ena är ovanstående, där man byter ut lite av datorn i taget tills man efter några år har i princip en helt ny dator. Den andra är att konfigurera sin dator lite i överkant från början så att dess prestanda förväntas räcka ganska länge. När datorn sen är "avskriven" så köper man en ny. Slutresultatet är ungefär detsamma alltså.

Den första strategin tror jag inte är något för trådskaparen i och med att han nämnde att han inte är så intresserad av att meka med datorer. Den andra strategin passar honom nog bättre, oavsett om han väljer en Mac eller en Windows-dator.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS