Annons

Mac eller PC

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

ZinneD

Aktiv medlem
Macen jag har nu är en MacBook Air 2012 8gb corei7 256ssd. PC:n jag har kostade hälften och och har dubbla prestandan.
Det här är helt och hållet min egen åsikt, men för mig är Mac en leksak, och PC ett arbetsverktyg.
Vad är det för dator du har som ger dubbel prestanda jämfört med din MBA? Mest nyfiken, det finns ju många datorer som dubblar prestandan som MBA har. Den är skapad för att vara lätt och smidig, ingen arbetshäst.

Jag tippar på att tråden blir 10 sidor före veckans slut och att TS ändå inte blivit mycket klokare.

För övrigt är Apples operativsystem dåligt eftersom det gör mig förvirrad och frustrerad om jag måste använda det.
Det är en vanesak men du har rätt i att man ska använda det man behärskar och trivs med.

Men varför rådet att stänga av swap för prestandahöjning om nu minneshanteringen är så bra?
Undrar jag också.
 

Falumas

Aktiv medlem
Men varför rådet att stänga av swap för prestandahöjning om nu minneshanteringen är så bra?
Fast det visade sig ju i den tråden att det var ett felaktigt råd numera. Även den bäste kan ha fel. Windows minneshantering blir ju inte sämre av att jag givit ett felaktigt råd. Även om det hela inte heller blir sämre av att stänga av den så länge man inte tänker gå i ide.

/Karl
 

jaan v

Aktiv medlem
Fast det visade sig ju i den tråden att det var ett felaktigt råd numera. Även den bäste kan ha fel. Windows minneshantering blir ju inte sämre av att jag givit ett felaktigt råd. Även om det hela inte heller blir sämre av att stänga av den så länge man inte tänker gå i ide.

/Karl
Oj då - vet han om det?
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Jag har själv använt Windows i ca 20 år och har kör Mac OS X från och till under den tiden för att de senaste 10 åren köra mest OS X. I jobbet kör jag också en Mac och jobbar som IT-tekniker.

Det är stabilare för att applikationerna har en helt annan grund att stå på än på Windowsplattformen. OS'et har en helt annan applikationsstruktur och minneshantering vilket i slutändan gynnar användaren mycket, applikationer körs mer stabilt och man upplever inte lika många krascher och minnesdumpar.

Vilken allmänt vedertagen åsikt menar du existerar?
DU påstår i inlägg #30 att det skiljer sig.
Men du skriver inte ett ord om vad/hur/när det skiljer sig. Men hänvisar till att andras åsikter säger att det skiljer.
O nu skriver du att du har hållt på i 20 år o det är jättebra för då kan du ge massor av exempel på vad som skiljer sig.
Så jag provar o ställa frågan 1 gg till.

Hur skulle jag märka att det skiljer sig?


Min åsikt i frågan är 2,
tja PCn är billigare, där får jag mest datakraft för pengarna.
Jag skiter egentligen fullständigt i datorn. Jag är intresserad av att kunna använda programmen. O det går inte alltid lysande.
 

bentelkalb

Aktiv medlem
1) TS har redan specificerat vad han ska använda datorn till och det är kring det vi diskuterar. Svårförstått?

2) Det enda man har egentligt behov av att kunna byta ut i dagsläget är RAM-minnen och disk. Köper man en dator idag och man inte är helt tappad så håller den lätt tillräckligt länge för att inte bli utdaterad på i alla fall tre år.
Det där är humbug. DU har inte behov av att byta ut något, men vi som använder datorerna rejält har det, och förr eller senare har alla det.

Men visst, vill man kasta hela datorn, burk, aggregat, rubbet och köpa nytt, så gör du det även om det inte är vettigt ur någon aspekt. Det är rätt märkligt att påstå att folk som använder sina datorer och uppgraderar dom är tappade... är väl i så fall tvärtom, de som köper en dumburk och inte kan uppgradera det som är tappade i så fall? Det ÄR en fördel att kunna uppgradera sina datorer, det kan inte vara en nackdel, att säga annat är ju trams,
 

bentelkalb

Aktiv medlem
Vad av det trådskaparen var ute efter finns inte tillgängligt på OS X-plattformen?

Motivera.




Haha, bs.

Det finns en uppsjö av anledningar till att Windows är den vanligaste plattformen men den främsta är för att Apple aldrig valde att gå vägen att tillåta andra tillverkade att köra Mac OS X på sina enheter. Därifrån rusade Windows iväg och är sedan så väldigt många år det som gått så långt att svensssons likställer det med begreppet "dator" samt att de flesta företag sedan länge har byggt upp sin infrastruktur kring Windows-maskiner. Inga konstigheter.

Idag jobbar i stort sett alla, mer eller mindre, med datorer i sitt yrke och det finns massvis av personer som föredrar OS X framför Windows. Oavsett vilket, man ska köra det man vill köra.



Jag har själv använt Windows i ca 20 år och har kör Mac OS X från och till under den tiden för att de senaste 10 åren köra mest OS X. I jobbet kör jag också en Mac och jobbar som IT-tekniker.

Det är stabilare för att applikationerna har en helt annan grund att stå på än på Windowsplattformen. OS'et har en helt annan applikationsstruktur och minneshantering vilket i slutändan gynnar användaren mycket, applikationer körs mer stabilt och man upplever inte lika många krascher och minnesdumpar.

Vilken allmänt vedertagen åsikt menar du existerar?
De program han vill ha idag finns säkerligen till mac, men du vet ju inte vad som du vill ha sedan.... så det måste vara ren fördel med större utbud och kompabilitet det kan inte vara en nackdel,
 

Francis-G

Aktiv medlem
Jag har kört, byggt och uppgraderat PC-maskiner sedan 1990 ca men kör sedan 2006 bara Mac privat. På jobbet tvingas man använda PC/Windows och det fungerar väl skapligt.

Min upplevelse är att min tid för att pyssla och mixtra med datorn minskade radikalt efter bytet till Mac, numera använder jag datorn som ett verktyg istället.

Jag skulle rekommendera en Mac Mini som en inkörsport till Mac-världen, du kan behålla alla dina tillbehör som skärm, mus, tangentbord, USB-diskar mm. För att köra Lightroom och PS räcker dagens Mac Mini gott och väl. För att redigera video i stor skala kanske du bör vässa CPU:n till den snabbaste i7, gärna quad core och en SSD. Det finns också grymt snabba (men dyra) thunderbolt-diskar med RAID som gör arbetet med stora (video-)filer snabbare.

Personligen har jag fastnat i MacBook-träsket, bärbart är väldigt smidigt om man vill kunna arbeta mobilt eller bara ta med sig datorn med alla program till annan plats, t ex studion. PS och LR snurrar på bra även på en MacBook Air och du kan naturligtvis ansluta en extern skärm för färgkritiskt arbete.

En reflektion över uppgradering av datorer - min uppfattning är att det inte lönar sig så mycket pga av att man efter ett tag bytt ut alla dyra komponenter, typiskt moderkort, CPU, grafikkort, hårddisk, minnen, dvs i princip allt utom lådan. Dagens datorer har så bra prestanda att de gott klarar 3-5 års användning utan uppgradering, köp en med bra spec från början så håller den länge.

Lycka till med datorköpet!
 

Scratchen

Aktiv medlem
Jag kör senaste Mac minin, quad core i7 2.6GHz och 16GB ram. LR och PS rullar riktigt fint på den maskinen!
Kör en HP ZR2440w 24" skärm till den.
 

bentelkalb

Aktiv medlem
Och var någonstans i mitt inlägg skrev jag något om det...?

Sen en liten fråga! När du skriver uppdatera vad innefattar det då för dig?
Nästan allt behöver uppgraderas med tiden. Det är därför mycket dumt att köpa en dator som i princip inte går att uppgradera när man kan välja en som kan, det måste vara en ganska stor fördel.

Jag uppgraderar allt då och då när det behövs. Nu är det snart dags för modekort och processor, eventuellt ett nyare grafikkort, och då blir det kanske behov av ett nytt nät-aggregat med. Sen beror det på vad man har datorn till, använder man den inte till väldigt krävande saker så behövs det ju inte lika ofta, men förr eller senare behöver alla det. Jag redigerar både till bilder, tunga hd-filmer, men jag spelar också krävande spel.

Det lönar sig både ekonomsikt och miljömässigt, att slänga rubbet när det inte behövs måste alltid vara dumt. Jag har dessutom en bra och ganska dyr burk för att fylla mina behov med hårdiskar, utgångar, kylning etc. Kanske det är en skillnad mellan pc användare och mac-användare, vi PC använder våra datorer mycket hårdare och har kanske större krav på grejorna, prestanda och flexibilitet, medan mac-folk mest verkar bry sig om att det ska se snyggt ut, lite förenklat. Verkar mest ha blivit en "hip" grej att man ska ha mac och apple.
 

alfin

Aktiv medlem
En reflektion över uppgradering av datorer - min uppfattning är att det inte lönar sig så mycket pga av att man efter ett tag bytt ut alla dyra komponenter, typiskt moderkort, CPU, grafikkort, hårddisk, minnen, dvs i princip allt utom lådan. Dagens datorer har så bra prestanda att de gott klarar 3-5 års användning utan uppgradering, köp en med bra spec från början så håller den länge.
Bara att slippa köpa ny låda, nätaggregat, fläktar, tornkylare, DVD/Blueray brännare sparar någonstans 3000-5000 kr beroende på hur bra prylar man har, så din uppfattning är nog baserad på dina 90-tals erfarenheter.
 

ErlandH

Aktiv medlem
De program han vill ha idag finns säkerligen till mac, men du vet ju inte vad som du vill ha sedan.... så det måste vara ren fördel med större utbud och kompabilitet det kan inte vara en nackdel,
Precis. Och störst utbud finns det ju till datorerna från Apple, eftersom man enkelt kan växla operativsystem mellan OSX och Windows.
 

genkakuzai

Aktiv medlem
Visst kan det vara så att man "gillar" ett operativsystem bättre, det är en subjektiv bedömning och olika för alla, framförallt har det att göra med vad man är vad med, men att man råkar gilla Windows eller OS är ju snarare en personlig preferens än något annat. Det lär ju finnas mycket fler programvaror som inte går att köra på mac, så det är ju inga generella fördelar för mac, tvärtom.
Och det finns gott om program som endast finns till Mac. Ditt argument suger. Har till dags datum inte stött på ett enda program jag behövt som endast finns för Windows. När det gäller programutbudet har mer eller mindre alla program en motsvarighet både hos OS X och Windows. Dvs det är inte ett argument för att välja vare sig det ena eller det andra.

Tack.

Tjena.

Det är därför dom flesta som jobbar med datorer föredrar Windows?

/Karl
Vad är det man säger... 1 miljard flugor kan inte ha fel, bajs smakar gott? Skämt åsido förvisso, men att många gillar något säger ytterst lite om hur bra produkten eller saken i fråga är.

För min del kan vi sluta nu. Tack för era svar. Jag ska ta en titt på mini och om det kan vara något för mig.
Optimistiskt av dig :) Exakt varenda tråd som startas på det här forumet gällande Mac vs PC slutar i fullständigt kaos. Det går helt enkelt inte att hålla en vuxen diskussion i detta ämnet på detta forum.

Gällande ditt val, gå och ta en titt på en Mac Mini om du känner för det. Jag personligen gillar OS X långt mer än Windows, men med det sagt använder jag båda operativsystemen såväl privat som professionellt, och båda fungerar utmärkt. I slutändan är skillnaden i dagsläget mindre än den någonsin varit tidigare, även om Windows 8 i mitt tycke fungerar bättre på datorer med touchscreen än sedvanliga sådana som kontrolleras främst med mus och tangentbord.

Gällande laptops ska vi för övrigt vara väldig tydliga med att PC-ditona i regel är precis lika knepiga att uppgradera som en MacBook Pro (MacBook har inte tillverkats på x antal år), men det var väl inte nödvändigtvis vad du var ute efter så :)

Sen beror det på vad man har datorn till, använder man den inte till väldigt krävande saker så behövs det ju inte lika ofta, men förr eller senare behöver alla det. Jag redigerar både till bilder, tunga hd-filmer, men jag spelar också krävande spel.

Det lönar sig både ekonomsikt och miljömässigt, att slänga rubbet när det inte behövs måste alltid vara dumt. Jag har dessutom en bra och ganska dyr burk för att fylla mina behov med hårdiskar, utgångar, kylning etc. Kanske det är en skillnad mellan pc användare och mac-användare, vi PC använder våra datorer mycket hårdare och har kanske större krav på grejorna, prestanda och flexibilitet, medan mac-folk mest verkar bry sig om att det ska se snyggt ut, lite förenklat. Verkar mest ha blivit en "hip" grej att man ska ha mac och apple.
Det märks väldigt tydlig att du inte har någon som helst aning om vad du pratar om när det gäller Mac eller dess användare, vilket givetvis är helt ok.

1) Jag använder i högsta grad min MacBook Pro till krävande saker, såsom många timmar bildredigerande (med många lager) dagligen. Funkar precis hur bra som helst, vilket jag gissar på att varenda Mac-användare i tråden kan skriva under på. Att spela spel är ungefär det enda argumentet du tagit upp som jag håller med om, där har Windows fortfarande en fördel. Med det sagt spelar jag gott om spel på min Mac också, det är inte som om det saknas helt och hållet.

2) Vem i all världen SLÄNGER sina datorer när de köper ny? Berätta gärna vilken soptipp man kan gå och hämta några år gamla MacBook Pros på, det vore uppskattat. Personligen har jag mina diskar i en 4-bay-server, inkl. backup osv. Samt en extern FW800-disk inkopplad till laptopen.

3) Nej. PC-användare och Mac-användare gör ganska exakt samma saker med sina datorer överlag och sliter dem precis lika hårt.

4) Nej, PC-användare har definitivt inte högre krav på prylarna överlag, det faktum att Acer och Dell säljer tonvis med instegsskräp (skräp i mina ögon bör betonas, för mina användningsområden) bevisar detta ganska tydligt.

5) Ja, faktiskt så är Apples design en fördel när man köper en Mac. Du får en snygg dator istället för en plastklump, vilket allt som oftast är fallet med PC (med vissa dyrare undantag). Detta är dock en _BONUS_ för majoriteten av oss, snarare än någon avgörande faktor. Men det var väl ganska otroligt väntat att du skulle slänga fram designkortet förr eller senare, det brukar bli så när allt annat tryter. Extra underhållande att folk har hävdat just detta, att det skulle vara någon "innegrej" åtminstone de senaste 10-15 åren. Hur länge behöver något vara "inne" för att det helt enkelt ska övergå till en produkt folk gillar, snarare än någon temporär hype?

I slutändan finns det utmärkta alternativ på både "PC" och Mac-sidan (sist jag kollade var även Mac en personlig dator), båda med sina för- och nackdelar. Att låtsas som om detta är någon solklar grej där ena alternativet givetviiiiiis vinner överlägset på alla punkter är såväl oärligt som korkat.
 

Photosession

Aktiv medlem
Kanske det är en skillnad mellan pc användare och mac-användare, vi PC använder våra datorer mycket hårdare och har kanske större krav på grejorna, prestanda och flexibilitet, medan mac-folk mest verkar bry sig om att det ska se snyggt ut, lite förenklat. Verkar mest ha blivit en "hip" grej att man ska ha mac och apple.
Vet inte riktigt vart dina förutfattade meningar om Mac-användare kommer ifrån...! Tar man in dina ord så känns det som att du anser att människor som använder Mac är dummare och ytligare än genomsnittet. Du har kanske haft en traumatisk upplevelse som färgar det du tycker, tänker och säger/skriver.

Jag tror inte att det är någon större skillnad vad det gäller användandet av de bägge systemen vilket du tycks ha en stark tro på.

Att du däremot är miljömedveten ska du ha en eloge för.
 

Falumas

Aktiv medlem
Vet inte riktigt vart dina förutfattade meningar om Mac-användare kommer ifrån...! Tar man in dina ord så känns det som att du anser att människor som använder Mac är dummare och ytligare än genomsnittet. Du har kanske haft en traumatisk upplevelse som färgar det du tycker, tänker och säger/skriver.

Jag tror inte att det är någon större skillnad vad det gäller användandet av de bägge systemen vilket du tycks ha en stark tro på.

Att du däremot är miljömedveten ska du ha en eloge för.
Det ligger något i det faktiskt. Det är faktiskt bara MacPro idagsläget som har en konstruktion som klarar att leda bort värmen från en längre tids hårt användande.

/Karl
 

bentelkalb

Aktiv medlem
Och det finns gott om program som endast finns till Mac. Ditt argument suger. Har till dags datum inte stött på ett enda program jag behövt som endast finns för Windows. När det gäller programutbudet har mer eller mindre alla program en motsvarighet både hos OS X och Windows. Dvs det är inte ett argument för att välja vare sig det ena eller det andra.



Vad är det man säger... 1 miljard flugor kan inte ha fel, bajs smakar gott? Skämt åsido förvisso, men att många gillar något säger ytterst lite om hur bra produkten eller saken i fråga är.



Optimistiskt av dig :) Exakt varenda tråd som startas på det här forumet gällande Mac vs PC slutar i fullständigt kaos. Det går helt enkelt inte att hålla en vuxen diskussion i detta ämnet på detta forum.

Gällande ditt val, gå och ta en titt på en Mac Mini om du känner för det. Jag personligen gillar OS X långt mer än Windows, men med det sagt använder jag båda operativsystemen såväl privat som professionellt, och båda fungerar utmärkt. I slutändan är skillnaden i dagsläget mindre än den någonsin varit tidigare, även om Windows 8 i mitt tycke fungerar bättre på datorer med touchscreen än sedvanliga sådana som kontrolleras främst med mus och tangentbord.

Gällande laptops ska vi för övrigt vara väldig tydliga med att PC-ditona i regel är precis lika knepiga att uppgradera som en MacBook Pro (MacBook har inte tillverkats på x antal år), men det var väl inte nödvändigtvis vad du var ute efter så :)



Det märks väldigt tydlig att du inte har någon som helst aning om vad du pratar om när det gäller Mac eller dess användare, vilket givetvis är helt ok.

1) Jag använder i högsta grad min MacBook Pro till krävande saker, såsom många timmar bildredigerande (med många lager) dagligen. Funkar precis hur bra som helst, vilket jag gissar på att varenda Mac-användare i tråden kan skriva under på. Att spela spel är ungefär det enda argumentet du tagit upp som jag håller med om, där har Windows fortfarande en fördel. Med det sagt spelar jag gott om spel på min Mac också, det är inte som om det saknas helt och hållet.

2) Vem i all världen SLÄNGER sina datorer när de köper ny? Berätta gärna vilken soptipp man kan gå och hämta några år gamla MacBook Pros på, det vore uppskattat. Personligen har jag mina diskar i en 4-bay-server, inkl. backup osv. Samt en extern FW800-disk inkopplad till laptopen.

3) Nej. PC-användare och Mac-användare gör ganska exakt samma saker med sina datorer överlag och sliter dem precis lika hårt.

4) Nej, PC-användare har definitivt inte högre krav på prylarna överlag, det faktum att Acer och Dell säljer tonvis med instegsskräp (skräp i mina ögon bör betonas, för mina användningsområden) bevisar detta ganska tydligt.

5) Ja, faktiskt så är Apples design en fördel när man köper en Mac. Du får en snygg dator istället för en plastklump, vilket allt som oftast är fallet med PC (med vissa dyrare undantag). Detta är dock en _BONUS_ för majoriteten av oss, snarare än någon avgörande faktor. Men det var väl ganska otroligt väntat att du skulle slänga fram designkortet förr eller senare, det brukar bli så när allt annat tryter. Extra underhållande att folk har hävdat just detta, att det skulle vara någon "innegrej" åtminstone de senaste 10-15 åren. Hur länge behöver något vara "inne" för att det helt enkelt ska övergå till en produkt folk gillar, snarare än någon temporär hype?

I slutändan finns det utmärkta alternativ på både "PC" och Mac-sidan (sist jag kollade var även Mac en personlig dator), båda med sina för- och nackdelar. Att låtsas som om detta är någon solklar grej där ena alternativet givetviiiiiis vinner överlägset på alla punkter är såväl oärligt som korkat.
Men seriöst? Du kan inte jämföra en macbook med en stationär pc. En laptop är inget vidare varken för redigering eller att spela spel. De suger också när det gäller att uppgradera eller bygga ut med fler diskar etc...l. Jag har också en NAS, och en laptop. Men det skulle aldrig falla mig in att köpa en laptop för redigering och spel.
 

bentelkalb

Aktiv medlem
Vet inte riktigt vart dina förutfattade meningar om Mac-användare kommer ifrån...! Tar man in dina ord så känns det som att du anser att människor som använder Mac är dummare och ytligare än genomsnittet. Du har kanske haft en traumatisk upplevelse som färgar det du tycker, tänker och säger/skriver.

Jag tror inte att det är någon större skillnad vad det gäller användandet av de bägge systemen vilket du tycks ha en stark tro på.

Att du däremot är miljömedveten ska du ha en eloge för.
Nej inte dummare men mer märkesfanatiska. Detsamma gäller telefoner där applefolk ständigt hävdar att det är bäst, trots att min Samsung spöar min iphone på alla punkter, lite samma stuk är det med mac-fantaster, det blir lite religion, vilket apple nog är glada för hela vägen till banken.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS