Annons

Utrustning för safari

Produkter
(logga in för att koppla)

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Eftersom TS har sagt att hen har en cropkamera från Nikon får man väl förutsätta att det är den brännvidderna gäller.
Du har inte gjort något fel Erland. :) Jag menar bara att vi nog måste vara mer och mer observanta när vi talar om brännvidd i dessa sammanhang eftersom vi uppenbarligen har folk i forumet som inte har APS-C baserade kameror. Det blir alltmer vanligt med FF och det kommer det bli nu snart även i små spegelösa system. För många är det fortfarande otänkbart att man hänger på riktigt långa zoomar på små spegellösa hus (för det upphäver ju liksom hela grejen med små kamerahus) men jag tror faktiskt de scenarierna också kommer bli vanligare än de varit och det finns ju bevisligen de som använder MFT på safari också och det kan nog vara väldigt smidigt med den förlängningsfaktorn i de sammanhangen.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Håller med. Men, som jag ser det, måste man ändå begränsa sig. Man kan inte både fotografera med två kameror och filma med en tredje på en gång.
Nä men man kan exv. ha en tjockkamera med en lång zoom och en mindre kamera som exv. en NEX med motorzoom. Då kan man lösa alla dessa behov med två kameror. Jag vet inte vad andra har för preferenser men jag tycker filmning varit påkallat mest med normalzoom/vidvinkelzoom.

Jag tror exv. att det ger mer att filma exv. migrationen i Serengeti/Masai Mara än att föreviga den med stillbild. Bara som ett exempel. Ett annat är när man träffar på större samlingar av elefanter. Det man missar med stillbild är det sociala spelet ofta. Det blir mer givande på film.

Jag kan även påminna mig scenerier med svalor, glador, flamingos och inte minst stora mängder med storkar av olika slag.

Men jag förstår de som fokuserar helt på stillbild för filmning blir ytterligare en sak att trassla in sig i. Ofta har man inte tid då saker händer snabbt.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Du har helt rätt Sten-Åke. Det spelar en stor roll. Å andra sidan finns det även om man kör FF en gräns på cirka 400 mm för vad man kan ta med sig. Ett 500/4 eller grövre går men då får man inte ha med sig så mycket mer utrustning.
Så vi kan väl enas om att man bör ha allt från vidvinkel till så många mm tele som man har råd med och orkar släpa på.
Om man inte kan zooma med Jeepen, som går i vissa parker, så får man ju hålla tillgodo med var djuren behagar visa sig.
Ibland blir det alldeles utanför Jeepen och ibland alldeles för långt bort för ett 400 mm.
Kanske lite det som också är spänningen. När skall kanonläget dyka upp?
Rätt ljus, rätt avstånd rätt omgivning och ett snyggt motiv.
 

gorred

Aktiv medlem
Nä men man kan exv. ha en tjockkamera med en lång zoom och en mindre kamera som exv. en NEX med motorzoom. Då kan man lösa alla dessa behov med två kameror. Jag vet inte vad andra har för preferenser men jag tycker filmning varit påkallat mest med normalzoom/vidvinkelzoom.

Jag tror exv. att det ger mer att filma exv. migrationen i Serengeti/Masai Mara än att föreviga den med stillbild. Bara som ett exempel. Ett annat är när man träffar på större samlingar av elefanter. Det man missar med stillbild är det sociala spelet ofta. Det blir mer givande på film.

Jag kan även påminna mig scenerier med svalor, glador, flamingos och inte minst stora mängder med storkar av olika slag.

Men jag förstår de som fokuserar helt på stillbild för filmning blir ytterligare en sak att trassla in sig i. Ofta har man inte tid då saker händer snabbt.
Jo, jag kan också erinra mig situationer när filmning hade varit läckert. Men då höll jag på att fotografera, så det fanns liksom inte tid eller koncentrationsmöjlighet.
Sen blir inte de längre zoomarna så stora på spegellösa kameror, i alla fall inte när det gäller m43-systemet. Fortfarande väldigt hanterligt med 70/100 - 300mm, vilket alltså ger en bildvinkel som jämfört FF motsvarar 600 mm. Och inte ens det räckte till ibland. Fast, behöver man ett längre objektiv för att ta bilden, kanske man inte behöver ta bilden.
 

karlmark

Avslutat medlemskap
För många år sen var jag i Masai-Mara, där kör de off-road, med mig hade jag nån analog EOS (minns inte vilken ?), ett 18-55 och ett 70-300. Men det största problemet i en park där man får köra off-road blev jag snart varse att det inte var att komma nära djuren, chaufförerna/guiderna har väldigt bråttom att komma så nära djuren de bara kan, nej problemet var att man väldigt snabbt kom för nära djuren !
Själv hade jag föredragit att i lugn och ro få knäppa några serier på håll från en normal vinkel, nu blev tyvärr de flesta av bilderna på djuren fotade i vinkel uppifrån/rakt ner mot hjulen ! Lite trist !
Åker själv med Rosa Bussarna om några veckor och tänker inte ha mer än 18-55, 70-200 samt 1,4 konverter till den, största problemet är att jag endast har en EOS 7D och gärna hade haft en kamera per glugg !

//Ingemar
 

magnur

Aktiv medlem
Om drygt 2 månader ska jag testa livet att resa med rosa bussarna nere i Kenya o Tanzania sen blir de en tripp över till Zanibar. Vi kommer att besöka några nationalparker med bil o buss så jag skulle jag gärna vilja ha lite tips på bra objektiv man ska ha med, kanske något filter.
Har idag Nikon D90, Tamron 18-270mm F/3.5-6.3, nikkor 50mm 1:1.4G . Kommer att ha med troligen två kameror så man slipper byta objektiv på savannen så man får in massa skit, extra kameran är Nikon V2

Ni som har varit på safari, klarar man sig med 270mm ? vill komma nära =)
Något filter?
Ge mig tips
Jag gjorde den resan 2011. Jag hade då med mig ett 100-400 mm objektiv. Då besökte vi Masai Mara och Ngorongorokratern. Jag är säker på att det fortfarande är samma nationalparker som besöks. Enda skillnaden är att man nu kan åka luftballong över Masai Mara. Något som ska vara väldigt bra (och dyrt). I Masai Mara körde guiderna off-road. Så man kom ganska nära djuren och behöver av långt tele är inte så stort. I kratern däremot så måste guiderna köra på de grusvägar som finns och djuren är inte alltid så nära. Där kan ett 400mm bli för kort. Men om ett djur är så långt borta så det bara blir en prick på bilden så njut av att vara där istället. Jag stod upp i takluckan under hela tiden i kratern och bara njöt att stället. Min vita t-shirt för den dagen var inte så vit efteråt! :)
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
För många år sen var jag i Masai-Mara, där kör de off-road, med mig hade jag nån analog EOS (minns inte vilken ?), ett 18-55 och ett 70-300. Men det största problemet i en park där man får köra off-road blev jag snart varse att det inte var att komma nära djuren, chaufförerna/guiderna har väldigt bråttom att komma så nära djuren de bara kan, nej problemet var att man väldigt snabbt kom för nära djuren !
Själv hade jag föredragit att i lugn och ro få knäppa några serier på håll från en normal vinkel, nu blev tyvärr de flesta av bilderna på djuren fotade i vinkel uppifrån/rakt ner mot hjulen ! Lite trist !
Åker själv med Rosa Bussarna om några veckor och tänker inte ha mer än 18-55, 70-200 samt 1,4 konverter till den, största problemet är att jag endast har en EOS 7D och gärna hade haft en kamera per glugg !

//Ingemar
Jag ska bl.a. till Masai Mara i vinter och det ska bli intressant att se hur de hanterar off-road där och det ska bli intressant att se hur parken ser ut efter allt off-roadande. Masai Mara är ju känt just för att vara svårt sönderkört på sina ställen. I Serengeti (som ju är den södra och överlägset största delen av Serengeti/Masai Mara får man bara köra off road i visa områden. Där parken är mest belastad får man det inte.

Vi kommer inte ha några problem med avståndet för det bestämmer vi själva (vi har privat jeep) annat än möjligen att djuren ibland är fullständigt omringade av jeepear. Det är en av baksidorna med off-roading att bilarna jagar djuren för ohämmat ibland för att det ska vara kul. Det händer även i Serengeti ibland även om off roading inte är tillåten. Det är nästan komiskt med en trafikstockning för en gepard som vilar sig vid vägkanten eller kanske en leoapard i ett trä. Då brukar jag fotografera trafikstockningen istället.

Trevlig resa. Med de rosa bussarna får man säkert många fina upplevelser som man kanske inte får när man reser som vi gör. Jag har en gång på 70-talet hoppat på en buss i Kabul i Afghanistan full med danskar från bl.a. Christiania på väg till Nepal tur och retur Köpenhamn. Det var en stor upplevelse i sig. Rainbow Travel var väl inte det mest seriösa resebolaget jag åkt med. Vi åkte inte med tillbaka och tur var väl det för bussen pajade i Kyberpasset och skrotades på vägen tillbaka och chauffören betalade tillbaka en del av biljettpriset och sedan fick folk ta sig hem till Köpenhamn bäst de kunde på egen hand. :)
 

ErlandH

Aktiv medlem
...använder jag 70-200 och conv 1,4 xIII får jag väldigt skarpa bilder, jag tror att den kombinationen är mest användbar för mej, ...
Det tror jag också. Zoom är definitivt att föredra i den situationen. 70-200 på ett hus och 400 på ett skulle också funka bra. Men räkna inte med att du vill/hinner byta objektiv. Motiven dyker upp när och där man minst anar det. Själv brukar jag se till att täcka upp 17-400 med hjälp av två zoomar på två crophus.
 
ANNONS