Annons

Hobby eller starta eget? Hur tar man betalt?

Produkter
(logga in för att koppla)

annsofie8

Medlem
Hejsan!

Jag har precis börjat få önskemål från bekantas bekanta som vill att jag ska fotografera deras barn. Jag känner då att jag gärna vill börja ta betalt och undrar hur jag ska göra och tänka...

Om jag tar 500 kronor för en fotografering/redigering och stoppar det i fickan begår jag ju skattebrott...? Och inte kan jag ju marknadsföra mig då heller... Så hur ska jag göra?

Måste jag starta eget med allt vad det innebär eller finns det något annat sätt? Jag har ett fast jobb så jag kommer inte att satsa på fotograferandet till 100% (åtminstone inte just nu), så jag kommer bara att göra det "på sidan om" för att jag tycker att det är roligt och för att det ju är trevligt med några extra slantar i plånboken.

Tacksam för alla tips! :eek:)
/Ann-Sofie
 

iblis

Aktiv medlem
Hej,
om det inte handlar om stora summor eller återkommande summor som sker dag/vecka eller kanske varje månad så kan ni skriva det som en hobbyverksamhet.. ni kan alltid deklarera summan , visst det slutar alltid med att man betalar in/drar av på återbäringen.

nu minns jag inte exakt summa men om man överstiger 3500 eller liknande på en session så måste kunden betala staten eller liknande för arbetsgivaravgift.
 

Löfstrand

Ny medlem
Hej

Man får ta betalt upp till x tusen per år utan att behöva ha ett företag och redovisa det. Tror det ligger på runt 25000 kr per år. Exakt hur det ska hanteras kan jag inte men info finns säkert på skatteverkets hemsida.

Jag var i samma situation som dig för 1,5 år sedan men beslutade att sätta upp ett företag för fotoverksamheten. Nu vet jag inte om jag skulle fortsätta med firman om det inte vore för en god vän (min bror) som är väl insatt i de ekonomiska reglementet.

Ett krav är att man har ett bokföringsprogram, excel duger inte (skatteverket påstår att "då kan man ju ändra i bokföringen utan att det syns", som att man inte skulle kunna gå in i vilken databas som helst och göra samma sak men det förstår dom inte...). Värt att prova då är kapitas.se som är gratis webbaserad bokföring. Inte speciellt avancerat men duger för den enkla enskilda firman.

Lycka till!
/Thomas
 

Eric Hale

Aktiv medlem
Ett krav är att man har ett bokföringsprogram, excel duger inte (skatteverket påstår att "då kan man ju ändra i bokföringen utan att det syns", som att man inte skulle kunna gå in i vilken databas som helst och göra samma sak men det förstår dom inte...). Värt att prova då är kapitas.se som är gratis webbaserad bokföring. Inte speciellt avancerat men duger för den enkla enskilda firman.
Behöver inte vara ett dataprogram, kan också vara en fysisk bokföringsbok (finns på vilken bok-/pappershandel som helst).

Allt gott!

/Eric
 

styret

Aktiv medlem
Nu kommer folk rasa. Men handlar det om ett enstaka uppdrag för några hundringar så ta dom i fickan. Köp en reflexskärm eller ett par flaskor bättre vin. Ingen kommer bry sig!
 

PeterWem

Aktiv medlem
Nu kommer folk rasa. Men handlar det om ett enstaka uppdrag för några hundringar så ta dom i fickan. Köp en reflexskärm eller ett par flaskor bättre vin. Ingen kommer bry sig!
Och vad är då skillnaden mot hobbyverksamhet? Hobbyverksamhet ska beskattas när man går plus.

  • kamera
  • objektiv
  • reflexskärm
  • blixtar
  • dator
20000 kr minus där utan problem, och är man uppe i den summan börjar man snart nalkas momsplikten som ligger på 30000 någonting, och då kan man lika gärna starta företag.
Glöm inte bort att man ska föra bok på vad man köper och vad man får in. Sätt allt i en pärm.
 

kevjan

Ny medlem
Behövs inte att starta eget.

Man behöver inte starta eget om man inte tänker driva det stort, är det endast en liten skala verksamhet så går det lika bra att anlita
Frilans Finans , de tar 6 % i arvode och summa sumarum får du alltid 50% på det du fakturerar, och slipper massa blanketter och tjafs.
Det funkar så här:
----------
Du gör jobbet
Du kommer överens med kunden om tex: 1000kr
Du loggar in och fyller uppgifter
Frilans Finans tar hand om faktura och tar ut avgiv 6% t / 60kr per 1000kr och bet in skatt och arbgiv avg samt moms.
Du blir anställd av de den dagen
Du får 500kr insatta på ditt bankkonto inom 3 dagar.
Klart och bekymmersfritt.
Jag känner till de som provat och varit nöjda.


good luck.
----------------
 

str1x

Avslutat medlemskap
Man behöver inte starta eget om man inte tänker driva det stort, är det endast en liten skala verksamhet så går det lika bra att anlita
Frilans Finans , de tar 6 % i arvode och summa sumarum får du alltid 50% på det du fakturerar, och slipper massa blanketter och tjafs.
Det funkar så här:
----------
Du gör jobbet
Du kommer överens med kunden om tex: 1000kr
Du loggar in och fyller uppgifter
Frilans Finans tar hand om faktura och tar ut avgiv 6% t / 60kr per 1000kr och bet in skatt och arbgiv avg samt moms.
Du blir anställd av de den dagen
Du får 500kr insatta på ditt bankkonto inom 3 dagar.
Klart och bekymmersfritt.
Jag känner till de som provat och varit nöjda.


good luck.
----------------
Frilans Finans verkade ju vara fantastiskt. Är faktiskt i startgroparna av att köpa på mig studioutrustning och börja på fotografera på en större skala. Kommer definitivt att pröva på att använda den tjänsten.
 

kevjan

Ny medlem
Jag gillar att betala skatt. Så alla kan få det bättre. Vad spelar det för roll om man betalar lite extra.
Big deal?
 

aswe

Aktiv medlem
Jag vill minnas att gränsen för hobbyverksamhet är 30.000,-, dvs du kan tjäna 30.000,- utan att betala skatt. Tänker du ha större inkomster måste du betala FA-skatt (heter det väl)
Tänker du fakturera andra företag måste du i princip ha FA-skatt, dvs enskild firma då de har svårt att betala till privatpersoner.
 

aswe

Aktiv medlem
Ja det var dumt att skriva det av mig.. Länge sedan jag tittade på det. Mycket förändras också år till år.
 

peranders

Aktiv medlem
Det lättaste är att man läser vad skatteverket säger
http://www.skatteverket.se/download/18.353fa3f313ec5f91b95213/1369144681479/34411.pdf

"Inkomster
I princip är alla inkomster från hobbyverksamheten skattepliktiga."

enligt Skatteverket.

• Hobby är något du själv utövar på din fritid.
• Hobbyn är inte din huvudsakliga försörjning.
• Du utför inte arbete på uppdrag av någon annan.

Du deklarerar överskott av hobbyverksamhet i din inkomstdeklaration.

Fotouppdrag verkar falla bort ur kategorin "hobbyverksamhet".
 

Scratchen

Aktiv medlem
Man behöver inte starta eget om man inte tänker driva det stort, är det endast en liten skala verksamhet så går det lika bra att anlita
Frilans Finans , de tar 6 % i arvode och summa sumarum får du alltid 50% på det du fakturerar, och slipper massa blanketter och tjafs.
Det funkar så här:
----------
Du gör jobbet
Du kommer överens med kunden om tex: 1000kr
Du loggar in och fyller uppgifter
Frilans Finans tar hand om faktura och tar ut avgiv 6% t / 60kr per 1000kr och bet in skatt och arbgiv avg samt moms.
Du blir anställd av de den dagen
Du får 500kr insatta på ditt bankkonto inom 3 dagar.
Klart och bekymmersfritt.
Jag känner till de som provat och varit nöjda.


good luck.
----------------
Har använt Frilans Finans kanske 10 gånger och varit väldigt nöjd, kan varmt rekommendera det för den som inte vill/orkar starta firma och inte livnär sig eller drar in några större summor på sitt fotograferande.
 
ANNONS