Annons

Konvertera RAW till?

Produkter
(logga in för att koppla)

PMD

Aktiv medlem
Idag sparar jag mina RAW men eftersom jag kör både DxO Optics Pro och LR i ett integrerat flöde så sparar jag dessutom den serialiserade DNG som DxO skapar eftersom det ju är där jag börjar om jag gör något i LR. Detta gäller version 9. Nu när 10 kommiit så är inte det nödvändigt längre tror jag även om jag inte testat för kör man DNG så hoppas jag de varit så smarta att jag kan radera mina RAW och bara köra DNG eftersom ju DNG kan spara mina ändringar jag gjort i DxO och den kan jag sedan om det nu skulle behövas arbeta vidare med i LR.
Jag raderar aldrig originalfiler, oavsett om det handlar om fotografiska filer eller annat. Det är alldeles för lätt att det försvinner information i konvertering till något annat, och det vore kanske tråkigt i framtiden. Disk är billigt, och jag "lider" fortfarande av att film är dyrt ...
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Idag tycker jag i princip inte att det finns något skäl att ha den proprietära RAW-filen kvar om man konverterat den till en "DNG-kopia". Inte ens museet jag arbetar på gör det. Men det fanns en tid när det hade varit bra att göra det ändå. Jag har varit med om att DNG som varit komprimerade "lossless" inte varit "lossless".

Jag tog bilder i Thailand vid ett tillfälle och konverterade till DNG men såg sedan att stora delar av motivet i några bilder som hade mycket svart i sig (tagna på natten) hade tappat allt innehåll i delar av bilden och där var det bara slumpvis tomma fyrkantiga hål.

Men det här var nog 7-8 år sedan.
 

Falumas

Aktiv medlem
Idag tycker jag i princip inte att det finns något skäl att ha den proprietära RAW-filen kvar om man konverterat den till en "DNG-kopia". Inte ens museet jag arbetar på gör det. Men det fanns en tid när det hade varit bra att göra det ändå. Jag har varit med om att DNG som varit komprimerade "lossless" inte varit "lossless".

Jag tog bilder i Thailand vid ett tillfälle och konverterade till DNG men såg sedan att stora delar av motivet i några bilder som hade mycket svart i sig (tagna på natten) hade tappat allt innehåll i delar av bilden och där var det bara slumpvis tomma fyrkantiga hål.

Men det här var nog 7-8 år sedan.
Det finns ju en anledning till att Nikon och Canon med flera inte anammar DNG och det är ju att dom utökar sina format betydligt snabbare än vad Adobe utökar DNG. Så du kan förmodligen alltid vara helt säker på att du förlorar information när du konverterar.

/Karl
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Utökar? Menar du då att det kommer nya format eller att det tillkommer saker i formatet som Adobes DNG Converter inte kan ta hand om eller DNG inte kan lagra? Vi har hört dessa förklaringar länge men ännu har jag aldrig läst något eller någon som i detalj skulle kunna redogöra från vad det är man går miste om.

Vi som kör tredjepartsframkallare som Lightroom, DxO, Capture One bara för att nämna några gör ju det av olika skäl. Ofta är ju funktioner och gränssnitt överlägsa de proprietära konverterarna. Det innebär att vi enklare kan åstradkomma vad man kan göra i tillverkarnas produkter eller att de faktiskt ger bättre slutresultat effektivare - med mindre ansträngning. Ett annat skäl som Afe framförde är att man kanske använder tjockkamera från Canikon men spegellös från något annat håll.

I början hände det att DNG tappade data i lossless-läget men jag har aldrig sett detta okomprimerat. När det gäller bildkvalitet har jag svårt att se att det blir någon märkbar skillnad men andra har kanske andra erfarenheter men jag har inte sett någon direkt debatt om detta bara att en del upprepar vad tillverkarna säger till sina användargrupper möjligen. Men de har ju å andra sidan sina skäl att säga vad de säger eller hur? I det fallet råder det ju en direkt konkurrenssituation mellan tredjepartstillverkarna av konverterare och kameratillverkarna.
 

Falumas

Aktiv medlem
Utökar? Menar du då att det kommer nya format eller att det tillkommer saker i formatet som Adobes DNG Converter inte kan ta hand om eller DNG inte kan lagra? Vi har hört dessa förklaringar länge men ännu har jag aldrig läst något eller någon som i detalj skulle kunna redogöra från vad det är man går miste om.

Vi som kör tredjepartsframkallare som Lightroom, DxO, Capture One bara för att nämna några gör ju det av olika skäl. Ofta är ju funktioner och gränssnitt överlägsa de proprietära konverterarna. Det innebär att vi enklare kan åstradkomma vad man kan göra i tillverkarnas produkter eller att de faktiskt ger bättre slutresultat effektivare - med mindre ansträngning. Ett annat skäl som Afe framförde är att man kanske använder tjockkamera från Canikon men spegellös från något annat håll.

I början hände det att DNG tappade data i lossless-läget men jag har aldrig sett detta okomprimerat. När det gäller bildkvalitet har jag svårt att se att det blir någon märkbar skillnad men andra har kanske andra erfarenheter men jag har inte sett någon direkt debatt om detta bara att en del upprepar vad tillverkarna säger till sina användargrupper möjligen. Men de har ju å andra sidan sina skäl att säga vad de säger eller hur? I det fallet råder det ju en direkt konkurrenssituation mellan tredjepartstillverkarna av konverterare och kameratillverkarna.
Sensordatat kan den nog hålla, men formaten innehåller mycket mer än så. Det är bara Adobe som får ändra specificationen till DNG, tror inte att CaNikSon tycker det är så trevligt att sitta i klorna på Adobe.

Jag har dom programmen du nämner också, alla dom öppnar NEF utan problem. Däremot så var det bara Lightroom som öppnade DNG, nu stödjer DXO mina RAW-filer från min telefon också som än så länge kommer i DNG, men förhoppningsvis blir det CR2 snart då MS och Canon inlett sammarbete. CR2 kommer ge mig en avsevärt högre flexibilitet när det kommer till valet av redigeringsprogram.

/Karl
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Det kanske vore bra om EXIF-namnrymden i XMP kunde utvecklas så att den kunde hålla de redigeringar man gjort för då skulle ju alla program kunna anpassas till det och utbyta data men det kanske är någon som har någon bättre idé.
 

Falumas

Aktiv medlem
Det kanske vore bra om EXIF-namnrymden i XMP kunde utvecklas så att den kunde hålla de redigeringar man gjort för då skulle ju alla program kunna anpassas till det och utbyta data men det kanske är någon som har någon bättre idé.
Ja att redigeringsprogramman läser dom gängliga formaten. Så behöver aldrig kamerautvecklingen stanna upp för att Adobe eller någon annan självutnämnd standardiserare är för långsamma och/eller för oflexibla i hanteringen av formatet.

/Karl
 
ANNONS