Annons

När blir en råfil en färdig bild?

Produkter
(logga in för att koppla)

iSolen.se

Guest
En NEF kan även lagra justeringslager dvs inte bara dom inställningar som kameran har utan även alla andra justeringar som man kan göra i programmet. Dvs inte bara informationen som ligger i EXIFen.

/Karl
Det här är en viktig punkt som förbises av flera här i tråden.

Att det faktiskt går att redigera hela vägen med NEF.
 

alfin

Aktiv medlem
En NEF kan även lagra justeringslager dvs inte bara dom inställningar som kameran har utan även alla andra justeringar som man kan göra i programmet. Dvs inte bara informationen som ligger i EXIFen.

/Karl
En CR2 i DPP och en DNG i LR/CR kan också spara justeringsinställningarna i filen. Nog inget unikt med NEF.
 

iSolen.se

Guest
Eftersom Mats ställer in kameran för optimal histogramvisning, dvs drar ner skärpa, kontrast etc till ett minimum, är nog den inbäddade jpeg-filen ingen referens.
Det påverkar knappast partiellt färgskift.

Sen går det alltid bra att öppna i CNX för att ta fram en ny referensbild.
 

stefohl

Aktiv medlem
Den "optimala" sluttolkningen redan i kameran ger mej en väldig falsk information om vad rådatan ger mej för möjligheter att arbeta vidare med. Den "previewen" av den inbäddade filen betyder alltså nada för mej också som slutgiltigt recept till en slutgiltig rgb-fil.
Om du vill använda ditt histogram på detta sätt bör du också kolla på din vitbalansering. Om du ställer in vitbalanseringen så att du får alla tre kanalerna med samma förstärkning, så ser du om någon av kanalerna blir överexponerad. Om du söker på UniWB hittar du mera info om detta.

Stefan
 

afe

Aktiv medlem
Haha. Den kanske inte har inbäddade jpeg heller.

Nog är det bra ibland att kunna kolla hur kameran ville att det ska vara?
För en del av oss saknar den inbäddade jpgfilen betydelse, Jag förstår inte alla dessa referenser till Nikons program och filformat. Tråden handlar inte om det.
 

iSolen.se

Guest
För en del av oss saknar den inbäddade jpgfilen betydelse, Jag förstår inte alla dessa referenser till Nikons program och filformat. Tråden handlar inte om det.
Det är väl knappast bara Nikons raw-konverterare som har inbäddad jpeg? Om inte så gäller förstås resonemanget de andra konverterarna också.
 

martinator

Aktiv medlem
Så kan man ju förstås se på saken, men då missar man det faktum att råfiler faktiskt har en ganska speciell roll i arbetsflödet jämfört med format som jpeg, tiff med mera. Att använda forumeringen "råfiler är inte färdiga bilder" är ett sätt att framhålla vad de är bra för och hur man drar nytta av dem.

Som Ola uttryckte det, i jpeg, tiff mfl har ju pixlarna fått ett icke reversiblelt värde.

Det är ju inte så att det är fel att kalla råfiler för bilder, men då är det lättare att missa poängen med dem.
Var mer ett filosofiskt svar - i övrigt är jag helt på din linje
 

Falumas

Aktiv medlem
En CR2 i DPP och en DNG i LR/CR kan också spara justeringsinställningarna i filen. Nog inget unikt med NEF.
Som jag skrivit ett flertal gånger i tråden tror jag inte heller att det är unikt.
RAW-data + recept = färdig bild
är det enda jag sagt.

Att mina exempel dock är på NEF och DNG är att mina kameror spottar ur sig dom formaten.

/Karl
 

Falumas

Aktiv medlem
För en del av oss saknar den inbäddade jpgfilen betydelse, Jag förstår inte alla dessa referenser till Nikons program och filformat. Tråden handlar inte om det.
Du skrev tidigare att DNG fungerar på samma sätt, man kan säkerligen konvertera tom FUJI-bilder till DNG så resonemanget borde i princip fungera på alla RAW-filer.

/Karl
 

jeduven

Aktiv medlem
Om du vill använda ditt histogram på detta sätt bör du också kolla på din vitbalansering. Om du ställer in vitbalanseringen så att du får alla tre kanalerna med samma förstärkning, så ser du om någon av kanalerna blir överexponerad. Om du söker på UniWB hittar du mera info om detta.

Stefan
Intressant! Det ska jag kolla upp! Tack för tipset!
 

Blander

Aktiv medlem
När är RAW framkallat?

En troligen dum och lite filosofisk fråga, men måste ställa den ...


Om jag plåtar en raw-bild och importerar den i t ex Lightroom, när är den tekniskt sett "framkallad". Är det importerade fotot att betrakta som framkallat direkt i och med att det importerats? Eller är det inte förrän jag sparar den i annat format?
 

afe

Aktiv medlem
Sammanfogade din fråga med min likadana som jag ställde för några månader sedan - det finns rätt många åsikter om detta ;)

/Mod
 
ANNONS